سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

این رژیم غذایی آرتریت را می کشد!


«آرتریت» بیماری التهاب مفاصل است كه انواع گوناگونی دارد و معمولا همراه با درد، گرما، تورم، قرمزی، خشكی و گاه تغییر شكل مفاصل است. افراد مبتلا به آرتریت، با درد، خشكی و صدا دادن مفاصل كه از نشانه‌های این بیماری است آشنا هستند.



«آرتریت» بیماری التهاب مفاصل است كه انواع گوناگونی دارد و معمولا همراه با درد، گرما، تورم، قرمزی، خشكی و گاه تغییر شكل مفاصل است. مواد غذایی به تنهایی نمی‌توانند آرتریت (التهاب مفاصل) را درمان كنند، اما می‌توانند از درد این بیماری كاسته یا از پیشرفت آن‌ جلوگیری كنند. در این‌جا به چند ماده غذایی مفید كه به كاهش درد مفاصل كمك می‌كنند   اشاره شده است.



افراد مبتلا به آرتریت، با درد، خشكی و صدا دادن مفاصل كه از نشانه‌های این بیماری است آشنا هستند اما احتمالا نمی دانند ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی می‌تواند در كنترل این بیماری بسیار موثر باشد.

دكتر «لزلی بونسی»، مدیر یكی از بخش‌های جراحی ارتوپدی دانشگاه «پترز بورگ» می‌گوید: «رژیم  غذایی، درمان قطعی برای مشكلات مفصلی محسوب نمی‌شود اما می‌تواند وضعیت سلامت مفاصل را بهبود بخشد.» مسلما شما نباید داروهای‌تان را قطع كنید به این امید كه این غذاها حال‌تان را خوب می‌كند اما رعایت رژیم غذایی مناسب و مصرف موادغذایی كه در این‌جا به آن‌ها اشاره می‌كنیم، می‌تواند برای سلامت شما مفید باشد و وزن‌تان را كاهش دهد زیرا به ازای هر نیم كیلوگرم اضافه وزن به مفاصل‌تان 5 كیلوگرم فشار اضافه وارد می‌شود.





ایبوبروفن طبیعی بخورید

روغن زیتون حاوی ماده‌ای به نام «الئوكانتال» است كه مانع اثر آنزیم‌هایی می‌شود كه در ایجاد التهاب نقش دارند.

براساس تحقیقات انجام گرفته، تقریبا 3 قاشق غذاخوری روغن زیتون خالص، اثری معادل یك‌دهم یك قرص ایبوبروفن دارد. ممكن است این میزان خیلی چشمگیر نباشد، اما به هرحال موثر است.

دكتر «بونسی» یادآور می‌شود: «چون روغن زیتون كالری نسبتا بالایی دارد، در مصرف آن زیاده‌روی نكنید.» هر قاشق غذاخوری روغن زیتون 119 كالری دارد.

مقدار مصرف توصیه شده: فقط روزی 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون را همراه با سالاد، سبزی‌ها یا نان میل كنید.





بفرمائید سالاد ماهی

 ماهی‌های روغنی (مثل سالمون و ساردین) یا هر ماده غذایی حاوی امگا-3 مانند گردو، دانه سویا، بذر كتان، روغن كانولا و دانه كدو حلوایی. امگا-3 تولید مواد شیمیایی را كه التهاب را افزایش می‌دهند، كم می‌كند. به علاوه آنزیم‌هایی را كه باعث بروز التهاب می‌شوند مهار می‌كند. ماهی‌های روغنی علاوه بر امگا-3 حاوی ویتامین D هم هستند كه از تورم و درد مفاصل جلوگیری می‌كند. پژوهشگران با مطالعه‌ای كه طی 11 سال روی 3 هزار زن انجام دادند، دریافتند آن عده كه روزانه كمتر از 200 واحد ویتامین D مصرف می‌كردند نسبت به زنانی كه ویتامین D موجود در رژیم غذایی‌شان بیشتر بود، حدود 33 درصد بیشتر به آرتریت روماتوئید مبتلا شدند.

 مقدار مصرف توصیه شده: حداقل روزی یك گرم امگا-3 مصرف كنید. برای نمونه، 120گرم ماهی سالمون دارای 5/1 گرم امگا-3 است همچنین می‌توانید به سالادتان گردو اضافه كنید. هر یك‌چهارم فنجان گردو، حاوی 27/2 گرم امگا-3 است. 2 قاشق غذاخوری بذركتان، نیز 5/3 گرم امگا-3 دارد كه می‌توانید آن را به غلات صبحانه اضافه كنید. روزهایی كه امگا-3 مصرف نمی‌كنید، ویتامین D لازم را با نوشیدن 2 لیوان شیر كم‌چرب تامین كنید. درضمن 10 تا 15 دقیقه در روز زیر نورآفتاب بمانید، زیرا نور خورشید باعث تولید ویتامین D در بدن می‌شود.



براساس تحقیقات انجام گرفته، تقریبا 3 قاشق غذاخوری روغن زیتون خالص، اثری معادل یك‌دهم یك قرص ایبوبروفن دارد





جوز برزیلی مفید است

  •  گردوی برزیلی (جوز برزیلی)
این نوع گردو مقادیر قابل توجهی سلنیوم دارد. در 3 یا 4 عدد از آن‌ها  حدود 270میكروگرم سلنیوم وجود دارد در حالی كه، 90 گرم ماهی تن فقط 63 میكروگرم از این ماده را دارد. مطالعات انجام شده درسال 2005، در دانشگاه كارولینای شمالی، نشان داد خطر ابتلا به آرتریت در كسانی كه میزان سلنیوم مصرفی آنان زیاد بود، در مقایسه با آن‌هایی كه كمتر از این ماده دریافت كرده بودند، 40درصد كمتر بود. كمبود سلنیوم، ممكن است در بروز آرتریت روماتوئید موثر باشد. این ماده معدنی، به آنتی‌اكسیدان‌ها كمك می‌كند تا رادیكال‌های آزاد زیانبار را از بین ببرند. درضمن عملكرد غده تیروئید را تنظیم كرده و می‌تواند از ابتلا به سرطان جلوگیری كند.

مقدار مصرف: مصرف روزانه 50 تا 200 میكروگرم سلنیوم توصیه می‌شود. اگر این نوع گردو یا ماهی تن را دوست ندارید، می‌توانید سلنیوم را از طریق مصرف گوشت گاو یا بوقلمون یا موادغذایی تهیه شده از جوی دوسر تامین كنید.





سالاد سبزی بخورید
  • پیاز و تره‌فرنگی
پیاز و تره‌فرنگی حاوی كرستین هستند. آنتی‌اكسیدان می‌تواند از فعالیت مواد شیمیایی كه موجب التهاب می‌شوند، جلوگیری كند، یعنی تقریبا شبیه كاری كه آسپرین و ایبوبروفن انجام می‌دهند البته هنوز مطالعه در این زمینه ادامه دارد. اگر نگران بوی بد پیاز هستید، به جای آن سیب، گوجه‌فرنگی و كلم مصرف كنید كه همگی كرستین بالایی دارند.

مقدار مصرف: روزانه نصف فنجان از یكی از موادغذایی كه حاوی كرستین فراوان هستند بخورید.





خوشمزه ضدبیماری
  • گیلاس
مطالعات دانشگاه میشیگان نشان می‌دهد رژیم غذایی سرشار از گیلاس، در حیوانات میزان التهاب را تا 50درصد كاهش می‌دهد. در پژوهش‌های انجام شده در دالاس در سال 2009 مشخص شد كه 56 درصد از بیماران مبتلا به استئوآرتریت(آرتروز) كه به مدت 8 هفته قرص گیلاس مصرف كردند، بیش از 20درصد از دردشان كاهش یافت و توانایی حركتی‌شان بهتر شد. ماده معجزه‌آسای موجود در این میوه، «آنتوسیانین» است یعنی همان رنگدانه‌هایی كه باعث ایجاد رنگ شفاف و درخشان گیلاس، انگور، شاتوت و بادنجان می‌شود. این محصولات نیز آنتی‌اكسیدان‌های قوی هستند كه التهاب را كاهش می‌دهند.

مقدار مصرف: روزانه مصرف نصف فنجان گیلاس به صورت تازه، منجمد، كنسرو یا خشك شده یا آب گیلاس توصیه می‌شود.



این‌دفعه با كافئین
  •  چای سبز
مطالعات نشان می‌دهد تركیبات آنتی‌اكسیدان خاص موجود در این نوع چای، از بروز و شدت یافتن آرتریت روماتوئید می‌كاهد.
در چای سبز ماده‌ای به نام EGCG وجود دارد كه تولید مواد التهاب‌زا را كه باعث آسیب رسیدن به مفاصل می‌شود، در مبتلایان به این بیماری كم می‌كند.

مقدار مصرف: روزانه 3 تا 4 فنجان چای سبز بنوشید اما نوع بدون كافئین آن را مصرف نكنید زیرا برخی مواد مغذی و مفید چای، هنگام تهیه چای سبز بدون كافئین از بین می‌روند. اگرچه چای سبز باعث از بین رفتن كامل درد نمی‌شود، اما بی‌تاثیر هم نیست.



اگر مبتلا به استئوآرتریت (آرتروز) هستید، از مصرف زیاد ویتامین C خودداری كنید. پژوهشگران با انجام آزمایشاتی دریافتند، حیواناتی كه دوز بالایی ویتامین C دریافت می‌كردند، پس از 8 ماه، استئوآرتریت مفاصل زانو‌ی‌شان شدیدتر شد. بنابراین رعایت اعتدال در مصرف ویتامین C در این مورد، بسیار مهم است



این موادغذایی را نخورید



  • چرا نباید فست‌فود و ذرت بخورید
 سخت‌پوستان دریایی، گوشت قرمز (درصورت ابتلا به نقرس)

بیماری نقرس، در اثر بالا رفتن اسیداوریك خون به وجود می‌آید كه با تشكیل كریستال‌هایی كه روی مفاصل می‌نشینند، باعث ایجاد درد می‌شود.

«پیورین» تركیبی است كه به‌وفور در سخت‌پوستان دریایی‌، گوشت و لبنیات پرچرب یافت می‌شود. این تركیب به اسیداوریك تبدیل می‌شود. مصرف این غذاها برای افرادی كه درخطر ابتلا به نقرس هستند ممنوع است: «انواع صدف‌های خوراكی،‌ بعضی از ماهی‌ها مثل شاه‌ماهی، جگر، مغز، قلوه و نان‌های شیرین. »

درعوض می‌توانید حدود 150 گرم گوشت كم‌چرب، مرغ یا ماهی مصرف كنید، اما نه‌بیشتر! برای تامین پروتئین بدن می‌توانید از حبوبات استفاده كنید زیرا منیزیم لازم برای عضلات و كلسیم موردنیاز برای ساختن استخوان‌ها هستند.
  • روغن دانه سویا، ذرت و آفتابگردان
میزان بالای امگا-6 موجود در این مواد باعث افزایش التهاب می‌شود. توجه داشته باشید كه در تهیه بسیاری از غذاهای آماده  و اسنك‌ها، از این روغن‌ها استفاده می‌شود. به جای این روغن‌ها‌، از روغن زیتون یا روغن‌های مشابه آن استفاده كنید.
  •  قند
برخی مطالعات نشان می‌دهد مصرف قند ممكن است باعث افزایش التهاب شود. با این‌كه قند، ابتدا انرژی را به‌طور ناگهانی و به سرعت افرایش می‌دهد، اما این انرژی دوام چندانی ندارد و می‌تواند باعث خستگی شدیدتر در مبتلایان به آرتریت كه خود از ضعف و خستگی رنج می‌برند، شود. همچنین به دلیل داشتن كالری بالا، منجر به چاقی و اضافه وزن و در نتیجه فشار مضاعف روی مفاصل می‌‌شود. مصرف بسیاركم و گاه و بی‌گاه شیرینی اشكالی ندارد، اما بهتر است از شیرینی طبیعی موجود در میوه‌های تازه استفاده كنید. می‌توانید روزانه 2 تا 4 وعده میوه و در هر وعده حدود نصف فنجان میل كنید.



ضدنقرس، ضدسرطان



 فلفل شیرین،‌ مركبات و سایر موادغذایی غنی از ویتامین C

ویتامین C از كلاژن كه ساختار اصلی غضروف است، محافظت می‌كند. میزان ناكافی این ویتامین ممكن است احتمال ابتلا به برخی از انواع آرتریت مثل آرتریت روماتوئید را افزایش دهد.

براساس مطالعاتی كه در كانادا روی 1317 مرد انجام شد، احتمال ابتلا به نقرس در كسانی كه روزانه 1500 میلی‌گرم ویتامین C از طریق غذا یا مكمل‌ها به دست می‌آورند، 45 درصد كمتر از گروهی بود كه كمتر از 250 میلی‌گرم از این ویتامین در روز مصرف می‌كردند. نقرس، بیماری التهابی دردناكی است كه آرتریت نقرسی نیز نامیده می‌شود اما اگر مبتلا به استئوآرتریت (آرتروز) هستید، از مصرف زیاد ویتامین C خودداری كنید. پژوهشگران با انجام آزمایشاتی دریافتند، حیواناتی كه دوز بالایی ویتامین C دریافت می‌كردند، پس از 8 ماه، استئوآرتریت مفاصل زانو‌ی‌شان شدیدتر شد. بنابراین رعایت اعتدال در مصرف ویتامین C در این مورد، بسیار مهم است.
 
مقدار مصرف: مصرف روزانه 200 تا 500 میلی‌گرم ویتامین C مناسب است. یك عدد پرتقال یا یك فنجان بروكلی حدود 200 میلی‌گرم از ویتامین C بدن را تامین می‌كند. درضمن سعی كنید به جای مكمل‌های ویتامین C، بیشتر از موادغذایی حاوی این ویتامین استفاده كنید.  دكتر «بونسی» می‌گوید: « موادغذایی سرشار از ویتامین C، دارای سایر موادمغذی گیاهی نیز هستند كه نمی‌توانید آن‌ها را از طریق مصرف مكمل‌ها تامین كنید.»

به عنوان مثال، بروكلی و گل كلم، علاوه بر ویتامین C، ماده شیمیایی به نام indol-3- carbinol دارند كه می‌تواند از ما در مقابل برخی سرطان‌ها،‌ از جمله سرطان سینه محافظت كند.


ویدیو مرتبط :
بهترین رژیم غذایی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رژیم غذایی مخصوص افراد مبتلا به آرتریت



آرتریت روماتوئید, آرتریت التهابی در بدن

آرتریت بیماری اختلال در مفاصل که باعث التهاب در مفصل می شود

 

آرتریت یکی از بیماری های دردناکی است که سخت میشه باهاش کنار اومد، این بیماری نه تنها تحرک فرد رو کاهش میده بلکه در موارد شدید باعث بستری شدن شخص میشه.
در حقیقت، با بالا رفتن سن و ضعیف شدن استخوان ها، هر کسی میتونه با درد در مفاصل مواجه بشه. اما آیا مثل دیابت میشه بیماری آرتریت رو هم با رژیم غذایی کنترل کرد؟

 

آرتریت چیست؟
آرتریت بیماری اختلال در مفاصل که باعث التهاب در یک یا چند مفصل میشود.
از جمله عوارض عمده ی این بیماری درد در مفاصل؛ درد نتیجه التهاب در مفصل است. امروزه ما به دنبال روشی هستیم که با رژیم غذایی، التهاب رو کاهش بدیم. اما قبل از اون اول باید جزئیات بیشتری راجع به آرتریت بدونیم.

 

انواع آرتریت:
نزدیک به ۱۰۰ نوع آرتریت وجود داره اما از انواع اصلی این بیماری میشه این موارد رو نام برد:
آرتروز
آرتریت روماتوئید
نقرس
آرتریت پسوریاتیک
لوپوس
آرتریت عفونی

 

بیماری آرتریت

آرتریت التهابی در بدن ، پس باید مواد غذایی که خواص ضدالتهابی دارند مصرف کرد. این مواد غذایی به کاهش التهاب در بدن کمک میکنند. این مواد باید سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ باشن که این ماده در خیلی از دانه ها مثل دانه کتان، تخم هندوانه و حتی روغن ماهی وجود دارد. این مواد غذایی بسیار مفیدند و به عنوان کاهش دهنده التهاب شناخته میشوند.

 

گیاهان مفید برای افراد مبتلا به آرتریت
بسیاری از بیماران مبتلا به آرتریت به جای تکیه به نسخه پزشک و مصرف دارو، به مواد غذایی ارگانیک روی می اورند تا اونو درمان کنند.  چه گیاهانی برای درمان این بیماری عالین:
کرچک
جینسنگ هند
پنیرک
سیر
پونارناوا
گیاه Cissus quadrangularis
گیاه Guggul
گیاه Haridra
گیاه Rasna

 

مواد غذایی که باعث التهاب میشوند
بیشتر التهاب های مزمن که همراه بیماری ها هستند، زندگی ما رو تهدید میکنند. شاید غافلگیر شوید اگر بدانید با مصرف این مواد غذایی به چه بیماری هایی مبتلا می شوید:
نمک
شیرین کننده ها
الکل
کافئین
گوشت هورمونی
روغن پخت و پز
چربی های ترانس
گوشت قرمز
لبنیات
شکر
منبع:novinzi.com