سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

این ترس به نفع شما نیست !


شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید كه از یك سوسك، یا از ایستادن در بالكن خانه‌تان، یا از تزریق آمپول وحشت‌زده می‌شوید و آن‌قدر می‌ترسید كه تمام سعی‌تان را می‌كنید كه در این حالت‌ها قرار نگیرید.




شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید كه از یك سوسك، یا از ایستادن در بالكن خانه‌تان، یا از تزریق آمپول وحشت‌زده می‌شوید و آن‌قدر می‌ترسید كه تمام سعی‌تان را می‌كنید كه در این حالت‌ها قرار نگیرید. احتمالا با كسی هم در مورد این ترس‌های وحشتناك صحبت نكرده‌اید، اما با خواندن این مطلب می‌توانید انواع غیرطبیعی ترس‌ها (و درواقع فوبیاها یا هراس‌ها) را بشناسید و به دنبال درمان برآیید.  ترس چیزی است كه شما را از خطر دور نگه می‌دارد، اما فوبیا (هراس) ربط زیادی به خطر ندارد. حدود 20 میلیون نفر درآمریكا حداقل یك نوع فوبیا دارند. روان‌پزشكان فوبیا را احساس ترس غیرقابل كنترل و آزاردهنده در زمان روبه‌رویی با یك حالت، فعالیت یا شیئی یا موجود تعریف می‌كنند. در زمان بروز فوبیا شما ممكن است بدانید كه ترس و اضطراب‌تان منطقی نیست اما چاره‌ای برای رهایی ندارید. این حالت ممكن است واقعا شما را فلج كرده و زندگی‌تان را دچار مشكل كند. در این مطلب به موارد شایع‌تر فوبیا اشاره می‌كنیم.



3 ترس اصلی

روان‌پزشكان و روان‌شناسان تا به حال بیش از صدها نوع فوبیاها را شناسایی كرده‌اند. برخی از این فوبیاها عجیب هستند مثل فوتو فوبیا (ترس از نور) و برخی دیگر هم بسیار خاص هستند (مثل فوبیای فوبیا، یعنی هراس دائمی از ترسیدن). متخصصان فوبیاها را جزو گروه اختلالات اضطرابی طبقه‌بندی می‌كنند و آن‌ها را در  3 گروه كلی جای می‌دهند:

1- آگورافوبیا: اضطراب دائم و منتشر در اماكن عمومی و مكان‌هایی كه خروج و فرار از آن‌ها سخت است.
2- هراس اجتماعی: احساس ترس و میل به فرار از حضور در محافل، مجامع و كلا اجتماع.
3- هراس‌های خاص: هراس شدید از یك وضعیت یا شیئی یا موجود خاص.





شایع‌ترین فرم هراس‌های خاص، ترس از حیوانات است البته خود این نوع به چند زیرشاخه بدل می‌شود مثلا آراكنوفوبیا كه ترس از عنكبوت است، اوفیدوفوبیا كه ترس از مار است و آپیوفوبیا كه ترس از زنبور است. معمولا این ترس‌ها از دوران كودكی شروع می‌شوند و برخی اوقات با افزایش سن از بین می‌روند اما در برخی موارد این ترس‌ها تا دوران بزرگسالی هم باقی می‌مانند.





یعنی همه در مورد من پچ‌پچ می‌كنند؟
  •  هراس اجتماعی: چیزی ماورای خجالتی بودن
كسی كه دچار هراس اجتماعی (social phobia) است را نمی‌شود «خجالتی» نامید. فردی كه دچار این مشكل است همیشه در هراس و اضطراب این است كه در اجتماع و در یك وضعیت جمعی چه رفتار و حالتی خواهد داشت. در فكر این فرد این افكار رژه می‌روند: آیا رفتارم مناسب خواهد بود؟ آیا كسی به سرووضع من واكنش نشان می‌دهد؟ بقیه می‌فهمند كه من اضطراب دارم؟ همه در مورد من صحبت و پچ‌پچ می‌كنند؟ به‌طور معمول هراس اجتماعی فرد را منزوی و دور از اجتماع می‌كند و فرد تمام ارتباطات خودش را از دست می‌دهد و برای همین باید آن را شناسایی كرده و برای درمان آن اقدام كرد.





رعد و برق می‌زند پشت صندلی پنهان می‌شوی؟
  •  برونتوفوبیا: ترس از رعد و برق
برونتد به زبان یونانی یعنی رعد و برق و برونتو فوبیا یعنی ترس از رعد و برق. افرادی كه دچار این حالت هستند می‌دانند كه رعد و برق خطری برای آن‌ها نیست، اما ترجیح می‌دهند در زمان رعد و برق اصلا از خانه خارج نشوند و حتی ممكن است پشت صندلی‌ها یا زیرمیزها پنهان‌ها شوند. بیشتر این حالت در مورد صدای رعد است اما اگر ترس هم از رعد و هم از برق وجود داشته باشد به آن آسترافوبیا گفته می‌شود كه در حیوانات هم دیده می‌شود.





ازترس حساسیت‌زدایی كنید

فوبیاها روی شیوه زندگی انسان‌ها تاثیر می‌گذارند. افراد تمام تلاش خود را می‌كنند تا از عوامل ایجاد هراس دور بمانند و برخی فعالیت‌ها، ارتباطات و جنبه‌هایی از زندگی‌ آن‌ها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. مشكلات ارتباطی، طلاق، مشكل در ادامه تحصیل و از دست دادن شغل در این افراد شایع است. دیده شده است كه هراس‌ها رابطه‌ای خانوادگی دارند و در مورد برخی هراس‌ها میزان ابتلای اعضای درجه اول خانواده به آن‌ها 3برابر افراد دیگر است.  مهم‌ترین شیوه درمان فوبیاها، حساسیت‌زدایی یا روبه‌رو كردن تدریجی فرد با شرایط و اشیایی است كه باعث ترس او می‌شود. هرچقدر كه سطح تماس بیشتر می‌شود اعتمادبه‌نفس فرد بیشتر و ترس او كمتر می‌شود. صحبت با یك مشاور هم می‌تواند در شیوه نگرش فرد مبتلا و بهبود او تاثیرگذار باشد. براساس آمارها حدود 90درصد افراد مبتلا به فوبیاها با درمان مناسب كاملا بهبود می‌یابند و فوبیا در آن‌ها كاملا از بین می‌رود.



آن‌هایی كه از پل عابر می‌ترسند
  • آگورافوبیا: هراس از محل‌های عمومی
در یونان قدیم به فروشگاه‌ها و محل‌هایی كه مردم جمع می‌شوند آگورا می‌گفتند. كسی كه دچار آگورا فوبیا باشد از بودن در محل‌های عمومی و به‌خصوص مناطقی كه خروج از آن‌ها كمی سخت است می‌ترسد، برای مثال سینماها، بانك‌ها و هر گونه صف و حتی پل‌های عابر پیاده، ترس در این‌جور موارد ناشی از این است كه فرد فكر می‌كند اگر دچار حمله هراس شود نمی‌تواند سریع از آن محل و وضعیت خاص خارج شود. زنان دو برابر مردان به این نوع هراس مبتلا می‌شوند. اگر این اختلال درمان نشود فرد خانه‌نشین می‌شود و هیچ‌وقت از خانه‌اش خارج نخواهد شد اما 90درصد مبتلایان به درمان پاسخ مناسب می‌دهند.



مهم‌ترین شیوه درمان فوبیاها، حساسیت‌زدایی، یا روبه‌رو كردن تدریجی فرد با شرایط و اشیایی است كه باعث ترس او می‌شود. هرچقدر كه سطح تماس بیشتر می‌شود اعتمادبه‌نفس فرد بیشتر و ترس او كمتر می‌شود.



آن بالا سرت گیج می‌رود؟
  • آكروفوبیا: ترس از ارتفاع
آكروفوبیا یك هراس وحشتناك و فزاینده از ارتفاع است و جزو حالت‌های وخیم بیماری‌های اضطرابی جای می‌گیرد. كسی كه دچار این حالت است در زمان بالا رفتن از پله‌های یك ساختمان، یا بودن روی بام یك آپارتمان یا برج بلند دچار حمله هراس می‌شود. گاهی اوقات ترس ‌آن‌قدر شدید است كه فرد را فلج می‌كند. آكروفوبیا ممكن است فرد مبتلا را در حالت خطرناكی قرار دهد برای مثال اضطراب باعث می‌شود فرد نتواند تعادلش را حفظ كند یا از ارتفاع پایین بیاید و جانش در خطر قرار بگیرد.





آن‌هایی كه سوار آسانسور نمی‌شوند
  •  كلاستروفوبیا: نیاز به یك راه فرار
كلاستروفوبیا یعنی ترس از بودن در محل‌های سربسته و دربسته. این حالت شایع است و در آن فرد مبتلا مثلا سوار آسانسور نمی‌شود یا از ورود به تونل می‌ترسد و اگر این كارها را بكند بسیار مضطرب خواهد شد و احساس خفگی خواهد كرد. برای همین این‌گونه افراد رفتار خاص خودشان را دارند و مثلا به محض ورود به یك مكان دربسته اقدام به باز كردن پنجره‌ها می‌كنند یا در نزدیك‌ترین صندلی به در ورودی یا خروجی می‌نشینند. اگرچه این رفتارها به آن‌ها آرامش می‌دهد اما كل ترس و اضطراب را از بین نمی‌برد.





آن‌هایی كه از ترس آمپول غش می‌كنند
  •  هموفوبیا و تریپانوفوبیا: ترس از خون و تزریق
دسته‌ای از ترس‌ها هستند كه مرتبط با خون،‌ تزریق، حادثه و سانحه هستند. در این گروه ترس از دیدن خون، ترس از تزریق آمپول و ترس از انجام عمل‌های جراحی یا حتی بخیه كردن، جای می‌گیرد. این تنها حالت هراس است كه با غش كردن و بی‌هوش شدن همراه است. افت فشارخون در بیشتر افرادی كه آمپول می‌زنند یا بخیه برای آن‌ها زده می‌شود و... دیده می‌شود، اما این حالت در افراد مبتلا به هراس بسیار شدید است و باعث سرگیجه، بی‌حالی و حتی غش می‌شود.





آن‌هایی كه ترجیح می‌دهند با هواپیما مسافرت نروند
  •  ایروفوبیا: ترس از پرواز
كسی كه مبتلا به ایروفوبیاست از پرواز می‌ترسد. معمولا این حالت پس از یك اتفاق ناراحت‌كننده مرتبط با هواپیما، مثل افتادن در یك چاله هوایی یا فرود نامناسب یك پرواز و نظایر آن شروع می‌شود. حتی ممكن است فرد این حادثه و اتفاق را فراموش كند اما ترس و هراس باقی بماند و حتی با دیدن پرواز یك هواپیما یا تماشای فیلم یك سانحه هوایی به سراغ فرد بیاید. در این نوع معمولا از هیپنوتیزم و خواب مصنوعی برای به یادآوردن زخم و حادثه اصلی و درمان آن استفاده می‌شود.


ویدیو مرتبط :
ویدیوی آموزشی ترس واثرات ترس برمعامله گری از دکتر اناری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

9 فرمان به نفع فرزندان



 

9 فرمان به نفع فرزندان

 

 

۱) فرزندان‌تان را بدون قید و شرط دوست داشته باشید و آنها را مطمئن کنید که بدون در نظر گرفتن نوع عملکردشان، دوست‌شان دارید. هیچ‌گاه محبت و عشق‌تان را مشروط به موفقیت آنها نکنید.

 

 

۲) درک‌تان را از استعدادها و توانایی‌هایی رو به رشد فرزندتان افزایش دهید. بیشتر در مورد رشد فرزندان‌تان و اینکه آنها در دوره‌های سنی مختلف قادر به دستیابی به چه موفقیت‌هایی هستند، بیاموزید.

 

 

۳) انتظارات واقع‌بینانه‌ای از فرزندتان داشته باشید. والدین نباید استانداردهای بالایی برای فرزندان‌شان تعریف کنند. اهدافی را که برای فرزندان‌تان تنظیم می‌کنید باید متناسب با توانایی‌های آنها باشد.

 

 

۴) فرزندتان را راهنمایی کنید. بچه‌ها باید بدانند که شکست‌ هم قسمتی از زندگی است. آنها باید یاد بگیرند که بعد از یک شکست چگونه دوباره روی پای خودشان بایستند و تلاش کنند.

 

 

۵) موفقیت‌های فرزندتان را جشن بگیرید و درباره‌اش صحبت کنید. به فرزندتان کمک کنید تا ببیند و متوجه شود که قادر به انجام دادن و موفق شدن در چه کارهایی است.

 

 

۶) برای او الگو باشید. به فرزندتان اجازه دهید از تجربیات، شکست‌ها و موفقیت‌های شما بیاموزد. مشاهده کردن شما در موقعیت‌های شکست و پیروزی به فرزندتان یاد می‌دهد چگونه احساساتی را که همراه این موقعیت‌ها برای او به وجود می‌آیند، کنترل کند.

 

 

۷) نظم و ترتیب را در محیط خانه برای فرزندتان تامین کنید. سازماندهی در خانه به فرزندتان می‌آموزد که زندگی، حتی بعد از شکست‌ هم، ادامه دارد.

 

 

۸) به فرزندتان کمک کنید با احساسات‌ا‌ش کنار بیاید. بچه‌ها احساس لذت، افتخار، گناه، شرم و ناراحتی و... را تجربه می‌کنند و احتیاج دارند درباره احساسا‌ت‌ خود صحبت کنند. والدین می‌توانند کمک کنند تا فرزند‌ان، احساسات‌شان را به صورتی قابل قبول ابراز کنند.

 

 

۹) به فرزندتان کمک کنید روابط اجتماعی مثبت خودش را گسترش دهد زیرا روابط مثبت به هنگام سختی‌ها به او کمک می‌کند. دوستان و آشنایان می‌توانند نقش راهنما و الگو برای فرزندتان داشته باشند.