سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

این اشتباهات دندان‌هایتان را می پوساند


حتی اگر طاقت یك وعده دوری از مسواك را هم نداشته باشید، نمی‌توانید با غرور از سالم بودن دندان‌های‌تان حرف بزنید. دندان‌ها با اشتباه‌های ساده شما ساییده و پوك شوند و كارتان را به مطب دندانپزشك‌ها بكشانند.


مجله سیب سبز - الناز مظاهری: حتی اگر طاقت یك وعده دوری از مسواك را هم نداشته باشید، نمی‌توانید با غرور از سالم بودن دندان‌های‌تان حرف بزنید. دندان‌های محكمی كه گاهی دندانپزشك هم برای كشیدن‌شان باید حسابی وقت بگذارد، می‌توانند با اشتباه‌های ساده شما ساییده و پوك شوند و كارتان را به مطب دندانپزشك‌ها بكشانند. محققان می‌گویند از زمانی كه برای مسواك زدن انتخاب می‌كنید گرفته تا ورزشی كه سراغش می‌روید، همه می‌توانند به سلامت دندان‌های شما آسیب بزنند. پس قبل از آنكه با اطمینان از سالم بودن دندان‌های خود چیزی بگویید، این مطلب را بخوانید؛ شاید شما هم هر روز برخی از اشتباه‌هایی را كه در ادامه به آنها اشاره كرده‌ایم، مرتكب می‌شوید.

زیاد ورزش می‌كنید؟

انگار هر كاری كه برای فایده رساندن به بدن‌تان می‌كنید، از جهت دیگر می‌تواند باعث آسیب دیدن‌تان هم بشود. شاید پیش از این نشنیده باشید كه تمرینات طولانی ورزشی یكی از دلایل خراب شدن دندان‌های شما هستند. حتی اگر همه حواس‌تان را جمع كنید و به دندان‌های‌تان مجالی برای فشار آوردن به هم هنگام انجام حركات ورزشی ندهید، باز هم نمی‌توانید از این آسیب‌دیدگی‌ها جلوگیری كنید. بررسی‌ها نشان می‌دهد كه مینای دندان ورزشكاران بیشتر آسیب می‌بیند یا دچار پوسیدگی می‌شود.

این اشتباهات دندان‌هایتان را می پوساند

گذشته از فشار دادن دندان‌ها به هم كه عادت وزنه‌برداران و ورزشكارانی است كه سراغ تمرین‌های قدرتی می‌روند، كم شدن بزاق دهان هم می‌تواند چنین آسیب‌هایی را به دنبال بیاورید. بزاق دهان می‌تواند تاثیر منفی باكتری‌های آسیب‌زا كه در دهان می‌چرخند و باعث پوسیدگی دندان می‌شوند را خنثی كند اما ورزشكارانی كه به اندازه كافی در دهان‌شان بزاق ترشح نمی‌شود، زمینه آسیب دیدن دندان‌های‌شان فراهم می‌شود. از سوی دیگر از آنجا كه ورزشكاران بیشتر سراغ نوشیدنی‌های انرژی‌زای شیرین می‌روند، دندان‌های‌شان در معرض خطر بیشتری هم قرار می‌گیرد.

جلوی ضرر را بگیرید

حالا كه بزاق دهان‌تان را در طول تمرین نمی‌توانید در برابر باكتری‌های آسیب‌زا بگیرد باید قبل از شروع تمرین و بعد از آن دهان‌تان را با مسواك زدن از چنین باكتری‌هایی خالی كنید. می‌توانید دهان‌تان را با دهانشویه هم بشویید و با خوردن آب بیشتر در طول تمرین به شست و شوی آن كمك كنید. قبل از تمرین هم سراغ هیچ خوراكی شیرینی نروید و اگر عادت دارید وقت ورزش كردن آدامس بجوید، سراغ انواع بدون قندش بروید.

بی‌وقت مسواك می‌زنید؟

مسواك زدن می‌تواند سلامت دندان‌های شما را تا اندازه‌ای تضمین كند اما اگر بی‌موقع این كار را انجام دهید، نه تنها خدمتی به دندان‌های خود نمی‌كنید، بلكه آسیب بیشتری هم به آنها می‌رسانید. مسواك زدن بعد از خوردن خوراكی‌های اسیدی مانند آبمیوه، میوه، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و نوشابه می‌تواند مینای دندان را تضعیف كند و باعث پوسیدن دندان شود. زردی، ترك خوردن و شكستن ناگهانی دندان‌ها، می‌تواند حاصل استفاده بی‌موقع شما از مسواك باشد. پس اگر پزشك‌تان گفت كه باید دندان‌های‌تان را ترمیم كنید، تعجب نكنید و به‌خاطر مدام مسواك زدن‌تان انتظار داشتن دندان‌های سالم را نداشته باشید.

جلوی ضرر را بگیرید

بعد از خوردن این خوراكی‌ها، 40 دقیقه برای مسواك زدن صبر كنید و اگر می‌خواهید بلافاصله دندان‌های‌تان را تمیز كنید، با چرخاندن آب خالی در دهان‌تان این كار را انجام دهید. اجازه دهید بزاق دهان‌تان بعد از مصرف این خوراكی‌ها مسوولیت بازسازی مناطق ضعیف شده دندان‌های‌تان را برعهده بگیرد و بعد كار مراقبت از دندان‌ها را با مسواك زدن تمام كنید.

فشارخون دارید؟

مصرف برخی داروها هم می‌تواند به ریشه دندان‌های شما تیشه بزند. كسانی كه به‌خاطر ابتلا به آلرژی، افسردگی، بیماری‌های قلبی و فشار خون دارو مصرف می‌كنند، احتمالا با خشكی آزار‌دهنده دهان آشنا هستند. خشكی دهان و كمبود بزاق باعث می‌شود دندان‌های آنها بیشتر در معرض اسیدهای ویرانگر و باكتری‌ها قرار بگیرند و بپوسند.

جلوی ضرر را بگیرید

همان‌طور كه گفتیم جویدن آدامس بدون قند می‌تواند باعث ترشح بیشتر بزاق در دهان شما شود اما اگر اهل آدامس جویدن نیستید، می‌توانید به مكیدن آب‌نبات‌های بدون قند رو بیاورید و بزاق‌تان را وادار به ترشح كنید.

ریفلاكس دارید؟

ریفلاكس اسیدی معده، نه تنها خطر دچار شدن شما به سرطان معده را بیشتر می‌كند، بلكه به دندان‌های‌تان هم آسیبی دائمی می‌زند. اگر شما به این مشكل دچار شده باشید، احتمالا مدام باید به سوال آدم‌هایی كه از شما می‌پرسند «سیگاری هستی؟» پاسخ دهید. ریفلاكس معده حتی بیشتر از نوشابه‌های گازدار می‌تواند باعث زرد شدن و پوسیده شدن دندان‌های شما شود. شاید اگر در آغاز آسیب دیدن دندان‌های‌تان معده خود را درمان كنید، بتوانید از مینای دندان‌های‌تان محافظت كنید اما اگر دیر بجنبید، احتمالا كارتان به پركردن دندان یا ایمپلنت كردن می‌كشد.

جلوی ضرر را بگیرید

از كنار سوزش سر دل‌تان به آسان نگذرید. قرار نیست ابتدا مشكلات معده زندگی شما را مختل كنند و بعد سراغ درمان‌شان بروید. شما نه تنها برای محافظت از دندان‌های‌تان، بلكه برای حفظ جان‌تان باید معده خود را با كمك داروهای مناسب درمان كنید و البته با رعایت رژیم غذایی مناسب، از تشدید این حالت جلوگیری كنید.

اعصاب ندارید؟

عادت دندان‌قروچه رفتن‌تان را نه‌تنها با كمك دندانپزشك‌تان، بلكه با وقت گرفتن از یك روانپزشك درمان كنید. اگر ناآرامی‌های‌تان باعث می‌شود در خواب دندان‌های‌تان را روی هم بسابید و دندان‌قروچه بروید، زمینه را برای ساییده شدن دندان‌های خود و آسیب دیدن‌شان فراهم خواهید كرد. درصورتی‌كه تنها با پر كردن دندان‌ها و بدون ترك این عادت بخواهید سلامت از دست رفته را به آنها برگردانید، باید بگوییم تنها با پرداخت هزینه‌های بالای دندانپزشكی، پول‌تان را دور ریخته‌اید؛ چراكه در صورت تكرار دندان‌قروچه كردن‌های شبانه، دوباره باعث ساییده شدن دندان‌های‌تان می‌شوید. محققان در بررسی‌ كه نتیجه‌اش در ساینس دیلی منتشر شده بود گفته بودند، اضطراب اجتماعی باعث می‌شود بیشتر دندان‌قروچه كنید و اگر این اختلال را درمان نكنید، دندان‌های‌تان بیشتر می‌پوسند و ساییده می‌شوند.

جلوی ضرر را بگیرید

از كلاس یوگا گرفته تا ماساژدرمانی و حتی در صورت نیاز رفتن به جلسات روان‌درمانی، هر كاری باید برای انداختن دندان قروچه از سرتان انجام دهید. راه ساده‌ترش هم این است كه از كسانی كه به‌خاطر این عادت آزار‌دهنده شما بی‌خواب می‌شوند، بخواهید هر وقت دندان قروچه رفتید، شما را بیدار كنند.

با دندان‌های‌تان دوست شوید

1. دلستر نخورید

نمی‌خواهید به‌خاطر شكر فراوانی كه در نوشابه‌های گازدار به كار رفته، سلامت دندان‌های‌تان را به خطر بیندازید؟ اگر با چنین فكری سراغ دلسترهای ساده و بدون شكر می‌روید یا نوشابه رژیمی می‌خورید، نباید انتظار داشته باشید دندان‌های‌تان سالم بمانند. دیلی میل نوشته كه تنها قند این نوشیدنی‌ها نیست مضر است، بلكه این نوشیدنی‌ها به‌خاطر گازشان تنها در ثانیه‌های اول مصرف، مینای دندان‌های شما را خراب می‌كنند.

این اشتباهات دندان‌هایتان را می پوساند

2. شكلات‌خور شوید

به شما گفته‌اند كه دندان‌های شكلات‌دوست‌ها زودتر می‌پوسد؟ این حرف در مورد همه انواع شكلات درست نیست. ساینس نیوز نوشته، مواد موجود در برخی شكلات‌ها می‌تواند از پوسیدگی دندان جلوگیری و به سالم ماندن مینای دندان‌های شما كمك كند. از نظر محققان، شكلاتی كه با كاكائو و شیر درست شده و شكر زیادی هم ندارد، حاوی فلوراید است و می‌تواند به شما در پیشگیری از آسیب‌های دندانی كمك كند.

3. صبحانه‌خور شوید

 نخوردن صبحانه، تنها خطر دچار شدن به دیابت و چاقی را بالا نمی‌برد، محققان می‌گویند، بچه‌هایی كه میانه‌ای با میز صبحانه ندارند و این وعده را از رژیم غذایی خود حذف می‌كنند، به دندان‌های خود هم آسیب می‌زنند. به نوشته ساینس دیلی، بچه‌هایی كه در دو تا پنج سالگی صبحانه نمی‌‌خورند، چهار برابر بیشتر از كودكانی كه هر روز سر میز صبحانه می‌نشینند، در سال‌های بعد به پوسیدگی دندان مبتلا شوند.

4. پنیرخور شوید

تنها كلسیم بالای پنیر نیست كه باعث می‌شود مصرف‌كنندگانش دندان‌های سالم‌تری داشته باشند؛ به نوشته ساینس دیلی، محققان می‌گویند این خوراكی محبوب می‌تواند اسید جرم دندان‌ها را خنثی كند و امكان ایجاد شدن حفره در دندان‌های شما را فراهم نكند. از نظر محققان، لبنیاتی مثل پنیر كه تخمیر می‌شود، دهان را قلیایی کرده و به همین دلیل، با ایجاد یك پوشش محافظ دور دندان از پوسیدن آن جلوگیری می‌كنند.

5. سبزیجات را كباب نكنید

حتما شما هم شنیده‌اید كه نوشیدنی‌های گازدار می‌توانند سلامت دندان‌های شما را به سراشیبی بیندازند اما شاید ندانید كه اشتباه‌های شما در طبخ سبزیجات هم می‌تواند آسیب‌های مشابهی را به دندان‌های شما بزند. به نوشته بی‌بی‌سی، وقتی سبزیجات را كباب می‌كنید، یا در فر یا با حرارت بالا می‌پزید، باعث می‌شوید شبیه یك نوشابه گازدار، حالت اسیدی و تخریب‌كننده پیدا كنند.


ویدیو مرتبط :
چرا فلوراید برای دندان هایتان مفید است؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نوشابه گازدار دندان‌هایتان را می‌پوساند



 

نوشابه گازدار دندان‌هایتان را می‌پوساند

 

 

عضو كمیته علمی انجمن دندانپزشكان ایران با بیان این‌كه پوسیدگی ۴ دندان جلوی بالای دهان (۲ دندان پیش و ۲ دندان نیش) از عوارض مصرف افراطی نوشابه‌های گازدار است، گفت: ۲ دندان جلویی كسانی كه از ترشیجات و مركبات به وفور استفاده می‌كنند، بر اثر سایش باز می‌شود.

 


دكتر قاسم انصاری در گفتگو با ایسنا، با بیان این‌كه نوشابه‌های گازدار حاوی اسید كربنیك در حال آزاد شدن هستند،‌ اظهار كرد: این تركیب شیمیایی به مثابه آب اكسیژنه (ماده سفیدكننده) عمل می‌كند كه به حذف نسوج مینای دندان در ۴ طرف دندانی منجر می‌شود.

 


وی افزود: در كسانی كه مصرف‌كنندگان افراطی نوشابه‌های گازدار هستند، سطح داخلی ۴ دندان جلویی (پیش و نیش) به علت تماس مستقیم با تركیبات این نوشیدنی به پوسیدگی دچار می‌شود.

 


حال آن كه بخش خارجی (بیرونی) این دندان‌ها به علت تماس با سطح داخلی لب كمتر در معرض واكنش‌های شیمیایی نوشابه‌های گازدار قرار می‌گیرند.

 


این دانشیار دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی افزود: سطح داخلی و خارجی دندان‌های پیش و نیش فك تحتانی هم به علت محافظت از طریق زبان و سطح داخلی لب كمتر در معرض پوسیدگی هستند.

 


دكتر انصاری با بیان این‌كه دندان‌های پوسیده بر اثر مواد اسیدی نظیر نوشابه‌های گازدار و ترشیجات با نفس كشیدن درد احساس می‌شود، افزود: در این قبیل از دندان‌ها مواد غذایی اسیدی با ایجاد خلل نقش حفاظتی و پوششی مینای دندان را كاهش می‌دهد كه بهتر است از خمیردندان‌های ویژه حاوی مقادیر فراوان پتاسیم، سدیم و كلسیم استفاده ‌شود تا برای مدتی نقش حفاظتی برای این خلل را ایفا كند.

 


وی با بیان این‌كه ترشحات بزاقی به طور طبیعی این خلل و فرج را ترمیم می‌كند، گفت: از این رو استفاده مداوم از این خمیردندان‌ها توصیه نمی‌شود.

 


دكتر انصاری افزود: تركیبات سفیدكننده خانگی با غلظت كمتر و تركیبات سفیدكننده مطب با غلظت بیشتر حاوی آب‌اكسیژنه (پراكسید اكسیژن) هستند كه در خمیردندان‌های سفیدكننده غلظت این ماده به مراتب كمتر است.... /  خبرگزارى ايسنا