سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

این اخبار سلامت را باید بخوانید


سفر کردن با اتوبوس‌های درون شهری و مترو در نیمه اول سال کار آسانی نیست. هوا گرم است و تعریق بیش از اندازه، می‌تواند حتی شمایی که به بهداشت‌تان اهمیت زیادی می‌دهید را بد بو کند.


مجله سیب سبز:

می‌خواهید خوش بو باشید؟ بخندید!

سفر کردن با اتوبوس‌های درون شهری و مترو در نیمه اول سال کار آسانی نیست. هوا گرم است و تعریق بیش از اندازه، می‌تواند حتی شمایی که به بهداشت‌تان اهمیت زیادی می‌دهید را بد بو کند. اما اگر با شروع شدن روزهای گرم، استرس بدبو شدن عرق و آزار‌دهنده‌شدن‌تان شما را رها نمی‌كند، به جای مصرف دئودورانت‌های شیمیایی، امسال یك راه طبیعی را امتحان كنید. بدبو شدن عرق مشكل شایعی است كه هم می‌تواند شما را آزار دهد و هم به فردی غیرقابل تحمل تبدیل‌تان كند. اما از نظر محققان، خلاص شدن از چنین مشكل رایجی چندان هم دشوار نیست.

تایمز نوشته است كه چاره خلاص شدن از بوی بد عرق، خندیدن است. پژوهشگران بر این باورند كه نه‌تنها شاد شدن شما می‌تواند به اطرافیان‌تان هم سرایت كند و آنها را شاد كند بلكه باعث كم شدن بوی بد عرق‌تان هم می‌شود. پس بخندید و به جای زیان رساندن به بدن‌تان با محصولات آرایشی، خطر بد بو شدن را از خود دور کنید.

این اخبار سلامت را باید بخوانید

پوكی استخوان شما را كر می‌كند

استخوان‌های‌تان ضعیف است و به‌راحتی نمی‌توانید بار خریدتان را به خانه برسانید؟ تنها قلب شما نیست كه با پوك شدن استخوان‌های شما هر روز ضعیف‌تر از قبل می‌شود. به عقیده پژوهشگران احتمال اینكه یكی از همین روزها ناگهان هیچ صدایی را نشنوید كم نیست. به نوشته دیلی‌میل، محققان معتقدند استخوان‌های ضعیف می‌تواند كری ناگهانی را برای‌تان به ارمغان بیاورد. از نظر آنها، كسانی كه پوكی استخوان دارند، دوبرابر بیشتر از دیگران در معرض خطر كر شدن قرار دارند. پس برای اینکه کارتان به خرید سمعک نکشد، بیشتر کلسیم بخورید و آفتاب بگیرید و در صورت لزوم، با کمک مکمل‌هایی که پزشک‌تان تجویز کرده، سلامت استخوان‌های‌تان را حفظ کنید.

به جای دارو خوردن نقش بازی كنید

تئاتر بازها افسرده نمی‌شوندافسرده‌اید، حال‌تان خوب نیست و اضطراب رهای‌تان نمی‌كند؟ به متخصص اعصاب و روان مراجعه كرده‌اید و با یك بغل دارو روانه خانه شده‌اید؟

به نوشته بی‌بی‌سی، از نظر یك روانپزشك برزیلی به جای مصرف داروهای تجویز شده، بهتر است در یك كلاس بازیگری ثبت‌نام كنید و نقش بازی کنید. این متخصص معتقد است تئاتر بازی كردن، می‌تواند بیشتر از مصرف داروهای روانپزشكی به سالم شدن روان كمك كند.

 گذشته از این، محققان معتقدند حرف زدن بهتر از هر داروی روانپزشكی می‌تواند آرامش از دست رفته‌تان را به شما بازگرداند. آنها بار دیگر تاكید كردند روانشناسان در برخی موارد  بهتر از روانپزشكان می‌توانند خلق پایین و اضطراب شما را درمان كنند و هشت جلسه روان‌درمانی، می‌تواند به اندازه مصرف داروهای روانپزشكی به سلامت روان شما و خلق پایین‌تان را کمتر كند.

مراقب باشید مغزفندقی نشوید!

فعلا قصد ندارید مادر شوید؟ یا اینكه بعد از آوردن چند فرزند، خیال دوباره باردار شدن را برای همیشه از سرتان بیرون كرده‌اید؟ محققان می‌گویند اگر در هر یك از این دو حالت از قرص‌های ضدبارداری كمك می‌گیرید، مغز خودتان را در معرض خطری جدی قرار می‌دهید. به نوشته هلث، كسانی كه سراغ قرص‌های جلوگیری از بارداری می‌روند، مغز‌شان هر روز از قبل كوچك‌تر می‌شود. محققان دریافته‌اند دو منطقه در مغز كه مسئول احساسات و تصمیم‌گیری هستند در افرادی كه این قرص‌ها را مصرف می‌كنند، نازك‌تر است.

ام‌اس نمی‌گیرید

محققان می‌گویند میزان استروژن موجود در بدن خانم‌ها می‌تواند نقش مهمی را در ابتلای‌شان به بیماری ام اس داشته باشد. از نظر آنها  زنانی كه از قرص ضد بارداری استفاده می كنند ممكن است كمتر در معرض ابتلا به ام اس قرار بگیرند.

شوهرتان قرار است آلزایمر بگیرد!

خرخر كردن همسر شما در طول شب، تنها به بی‌خواب شدن‌تان نمی‌انجامد و تنها قلب او را در معرض بیمار شدن قرار نمی‌دهد. دیلی میل از زبان محققان نوشته است خر و پف‌ها می‌تواند پیش‌درآمدی برای ابتلای شوهرتان به آلزایمر باشد. پس اگر دیدید همسر خرخروی شما این روزها به خوبی قبل اتفاق‌ها را به خاطر نمی‌آورد و حافظه‌اش هر روز ضعیف‌تر می‌شود به جای بررسی كردن سلامت مغزش از یك متخصص گوش، حلق و بینی برایش وقت بگیرید.

این اخبار سلامت را باید بخوانید

ممکن است سرطانی شوید

گرچه ادعا می‌شود که مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری می‌توانند خطر ابتلا به سرطان رحم را کمتر کنند،‌اما محققان می‌گویند این قرص‌ها را نمی‌توان به عنوان یک داروی ضد سرطان معرفی کرد؛ چراکه به گفته پژوهشگران قرص‌های جلوگیری از بارداری، می‌توانند خطر ابتلای مصرف کنندگان‌شان به سرطان سینه را بیشتر کنند.

کج خلق می‌شوید

افسردگی، یکی دیگر از مشکلاتی است که مصرف‌کنندگان قرص‌های جلوگیری از بارداری گرفتار آن می‌شوند. بررسی‌ها نشان می‌دهد زنانی که این داروهای پروژسترونی را مصرف می‌کنند،ممکن است به افسردگی مبتلا شوند البته این افراد احتمالا کمتر هیجانات منفی دوران قاعدگی را تجربه می‌کنند.

اپلیكیشن‌های سلامت بلای جان شما هستند

در حافظه تلفن همراه یا تبلت‌تان چند اپلیكیشن سلامت را جاداده‌اید؟ آیا این اپلیكیشن‌ها به شما یادآوری می‌كنند كه چه بخورید، چقدر راه بروید، چه تمرین‌های ورزشی را انجام دهید یا اینكه چطور برای حفظ سلامت ستون مهره‌های‌تان صاف بنشینید؟ تصور می‌کنید توصیه‌هایی که به لطف تکنولوژی‌های روز به شمایادآوری می‌شوند، از شما فردی سالم‌تر می‌سازند؟

محققان می‌گویند این نرم‌افزار‌های به‌ظاهر مفید، می‌توانند سلامت شما را به خطر بیندازند. به نوشته دیلی‌میل، افتادن استرس به جان شما، اولین تاثیر نصب كردن این اپلیكیشن‌هاست. گذشته از این، به عقیده متخصصان اغلب این نرم‌افزار‌ها مورد آزمون علمی استانداردی قرار نگرفته‌اند و گاهی با راهنمایی‌های اشتباه‌شان شما را از جاده سلامت منحرف می‌كنند.

محققان می‌گویند به جای اینکه با هشدار‌های گاه و بی‌گاه این نرم‌افزار‌ها به جانتان استرس بیندازید، برای بیشتر کردن هشیاری‌تان و اصلاح سبک زندگی خود تلاش کنید.

ارتباط طلاق با افزایش وزن

خانه‌های سرد و غم‌زده تنها ساکنان‌شان را افسرده و بی‌روح نمی‌كنند. به باور پژوهشگران اهالی این خانه‌ها هر روز چاق‌تر از قبل می‌شوند. دیلی‌میل از نتایج پژوهشی خبر داده است كه نشان می‌دهد دختران طلاق و دخترانی كه یكی از اعضای خانواده‌‌شان از دنیا رفته است، بیشتر با خطر چاق شدن روبه‌رو هستند. اما از نظر محققان پسران هم در برابر چنین خطری مصون نیستند.

این اخبار سلامت را باید بخوانید

پژوهشگران می‌گویند، پسرانی كه مادر افسرده دارند، بیشتر از دیگر همتایان‌شان در معرض دست و پنجه نرم كردن با معضل چاقی قرار دارند. اگر نمی‌خواهید فرزندتان در آینده به بیماری‌های قلبی و هزار و یک عارضه ناشی از ابتلاء چاقی دچار شود، محیط خانه را امن و آرام کرده و اضطراب و پریشانی را از او دور کنید.

ساعت؛ نه كمتر و نه بیشتر!

محققان می‌گویند بچه‌هایی كه كمتر از این میزان می‌خوابند، دچار مشكلات رفتاری و عاطفی متعدد می‌شوند.

چای شیرین، سد راه هورمون استرس

 قبل از امتحان چای شیرین بخورید

وقتی تحت فشارید، آرامش از زندگی‌تان فراری شده یا باید قدم مهمی را بردارید كه برداشتنش به شما استرس تحمیل می‌كند، ممكن است چاره‌ای جز كمك گرفتن از داروهای روانپزشكی برای‌تان باقی نماند. اما محققان می‌گویند همیشه داروها نیستند كه می‌توانند چنین استرسی را كم كنند. از نظر آنها خوردن یك لیوان چای شیرین هم می‌تواند برای كم كردن استرس شما معجزه كند. 

کلید جوانی کشف شد

تا دیر نشده باردار شوید


برخی از زنان معتقدند بارداری و زایمان، جسم و ذهن را فرسوده می‌كند و آنها را چندین سال پیرتر از سن شناسنامه‌ای‌‌شان نشان می‌دهد اما پژوهشگران نظری كاملا متضاد دارند. به نوشته دیلی‌میل، محققان بر این باورند كه بارداری می‌تواند اثری جوان‌كننده داشته باشد و روند پیری را چندین سال به تاخیر بیندازد. بررسی‌ها نشان می‌دهد كه بارداری به بازسازی بافت‌های بدن كمك می‌كند و نوزادی كه در رحم زنان رشد می‌كند، می‌تواند مثل یك سرم جوان‌كننده به كند شدن روند پیری او كمك كند.

راز جذابیت به روایت هندی‌ها

اگر می‌خواهید دیگران با دیدن شما حس خوبی پیدا كنند و شما را به عنوان فردی جذاب معرفی می‌كنند، با خانواده فلفل‌ها دوست شوید. به گزارش بی‌بی‌سی درحالی كه فلفل می‌تواند شما را جذاب‌تر كند، پنیر را می‌توان دارویی برای لاغری نامید و از شیر هم به عنوان معجونی كه بعد از تمرین‌های ورزشی باید نوشیده شود، می‌توان نام برد. از نظر محققان، شاید به همین دلیل است که هندی‌ها ظاهری جذاب‌تر دارند؛ آنها خوردن هر روزه فلفل را به عنوان راز جذاب ماندن‌شان معرفی می‌کنند.

شمع صد را فوت می‌کنید اگر...

100 سالگی را جشن گرفتن برای هر یك از خوانندگان این چند سطر ممكن است. محققان می‌گویند رژیم غذایی مدیترانه‌ای، دور ماندن از سیگار و هوای آلوده نیست كه می‌تواند ضامن طولانی شدن عمر شما را باشد؛  بلکه گاهی شیوه وقت گذراندن شماست که طول عمرتان را تضمین می‌کند.

به نوشته تلگراف، آنها بر این باورند كه داشتن دوستان خوب یكی از كلید‌های یك قرن زنده ماندن است. البته پژوهشگران تاكید می‌كنند وقتی از دوستان صحبت می‌كنند، منظور‌شان دوستان فیس‌بوكی و مجازی نیست. برعكس آنها معتقدند دوستی‌های مجازی، می‌تواند آدم‌ها را در دنیای حقیقی تنها‌تر كند و سلامت و جان‌شان را به شكلی جدی به خطر بیندازد.

پس اگر می‌خواهید شمع صد سالگی را با شادی و سلامتی فوت کنید، قدر دوست‌های‌تان را بدانید و برای گسترده‌تر شدن این شبکه‌ها تلاش کنید.

این اخبار سلامت را باید بخوانید

در ظرف ملامین سوپ می‌خورید؟

کسانی که در ظروف ملامینی غذای گرم می‌خورند، احتمال مبتلا شدن‌شان به سنگ کلیه بالا می‌رود.  آنها آزاد شدن ملامین و  وارد شدنش به بدن را دلیل این اتفاق می‌دانند و می‌گویند بهتر است غذاهای گرم را در ظرف چینی بخورید.

هورمون درمانی می‌کنید؟

زنانی که هورمون درمانی انجام می‌دهند ممکن است سنگ کلیه بگیرند. دریافت هورمون استروژن از نظر محققان یکی از عوامل خطر ایجاد این مشکل به شمار می‌آید. پس اگر شما هم چنین درمانی را انجام می‌دهید، مراقب علائم مشکوک باشید.

درمان سنگ كلیه با سیب‌زمینی

به‌خاطر كلیه‌های‌تان بیشتر كربوهیدرات بخورید. محققان با اعلام این خبر می‌گویند رژیم غذایی كه میزان كربوهیدرات در آن كم است، می‌تواند كلیه‌های شما را سنگ ساز كند. درحالی كه به گفته محققان از هر 10 نفر، یك نفر به مشكل سنگ كلیه دچار است و آمار كسانی كه كلیه سنگ‌ساز دارند، هر روز بیشتر می‌شود، پژوهشگران توصیه‌هایی را برای پایین آمدن این آمار بیان می‌كنند. به عقیده پژوهشگران انتخاب رژیم غذایی نامناسب یكی از اصلی‌ترین دلایل ابتلا به سنگ كلیه است و براساس بررسی‌های آنها، رژیم‌هایی كه میزان كربوهیدرات‌شان پایین است از بدترین گزینه‌ها برای بیماران كلیوی هستند.

استامینوفن‌خورها بی‌احساس می‌شوند

مسكن‌ها نه‌تنها درد‌های جسمی شما را از بین می‌برند بلكه احساسات‌تان را هم می‌كشند. محققان می‌گویند استامینوفن‌خورها وقتی به عكس‌های متفاوتی كه به آنها نمایش داده شد، نگاه كردند، نه‌تنها احساس غم را در چهره‌‌شان نشان ندادند بلكه حتی شادی هم در نگاه آنها دیده نشد. دیلی‌میل نوشته است داروهای ضددرد را می‌توان دشمنی برای احساسات آدم‌ها دانست و انگار این داروها نه‌تنها احساسات منفی بلكه احساسات مثبت مصرف‌كنندگان‌شان را هم از بین می‌برند و از آنها آدم‌هایی خنثی و بی‌روح می‌سازند.

نکند بی‌ریخت ‌شوید!

تلفن همراه‌تان را كنار بگذارید و نگاهی به خودتان در آینه بیندازید. گردن‌تان جلو‌ نیامده؟ پوست‌تان نیفتاده؟ عادت‌های اشتباهی كه به یمن توسعه و رشد هر روزه تكنولوژی به زندگی شما وارد شده است،  مسئول اصلی این تغییرات است. محققان اصطلاح «گردن تكنولوژیك» را برای این افتادگی‌ها مطرح كرده‌اند و معتقدند ساعات زیادی که  در حال نگاه كردن به پایین هستید باعث می‌شود پوست‌تان سریع‌تر از قبل بیفتد و غبغب‌تان هم پایین‌تر بیاید. 


ویدیو مرتبط :
ایرنا و اخبار سلامت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جدیدترین اخبار سلامت اینجاست!


سلفی‌بازها پوست بهتری دارند؟