سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

ایدز و تغذیه با شیر مادر



ایدز,ویروس ایدز,کودکان مبتلا به ایدز,ابتلا نوزاد به ویروس ایدز

ایدز و تغذیه با شیر مادر
تقریباً یک سوم بچه های متولد شده از مادران مبتلا به ایدز ، در طی دوران بارداری  ، حین زایمان یا دوران شیردهی  به این بیماری مبتلا شده اند. در سال 2001، تعداد هشتصد هزار بچه ی زیر 15 سال مبتلا به ایدز تشخیص داده شدند که حدود نود درصد آنها از طریق مادرشان مبتلا شده بودند. حدود 15 تا 35 درصد از بچه های متولد شده از مادران مبتلا به ایدز، طی بارداری یا حین زایمان آلوده شده و حدود 15 درصد در طی شیردهی مبتلا شده بودند.
عواملی که احتمال انتقال HIV ( ویروس ایدز  ) را در دوران شیردهی کاهش می دهد ، شامل موارد زیر است :
1. دوره ی کوتاه تر تغذیه با شیر مادر
در بچه هایی که مدت طولانی تری از مادر مبتلا به ایدز ، شیر خورده اند احتمال ابتلا به عفونت بیشتری می باشد. دیده شده احتمال ابتلا به این بیماری در کودکانی که مدت شش ماه شیر مادر خورده اند، یک سوم کودکانی است که برای دو سال با شیر مادر تغذیه شده اند.
2. تغذیه ی انحصاری با شیر مادر در ماه های اول
عوامل ایمنی بخش موجود در شیر مادر، به ویژه مادران مبتلا به HIV ، باعث افزایش مقاومت بدن در برابر این عفونت می شود. یک مطالعه در جنوب آفریقا نشان داد که احتمال ابتلا به عفونت در کودکانی که به مدت سه ماه تغذیه ی انحصاری با شیر مادر داشته اند نسبت به کودکانی که از سایر مواد مثل آب ، آب میوه و ... استفاده کرده اند کمتر است.
3. جلوگیری و درمان مشکلات پستان
التهاب پستان، زخم نوک پستان و سایر مشکلات پستانی باعث افزایش احتمال انتقال HIV  می شود.
4. پیشگیری از ابتلا به عفونت HIV در طول شیردهی
ابتلا به عفونت در طی شیردهی باعث افزایش احتمال HIV می شود.
5. درمان سریع زخم و برفک دهان بچه
 زخم دهان  کودک باعث انتقال راحت تر ویروس به بدن او می شود.
توصیه های سازمان بهداشت جهانی و صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (UNICEF) در رابطه با تغذیه با شیر مادر :
1. زنانی که به ایدز مبتلا نیستند و یا افرادی که وضعیت ابتلا به بیماری در آنها ناشناخته است، باید کودک را تا 6 ماه  با شیر خودشان تغذیه کنند و همچنان که شیردهی ادامه دارد، در 6-4 ماهگی تغذیه تکمیلی  مناسب را شروع کنند که این روند تا 2 سالگی یا بیشتر باید ادامه یابد.
2. همه مادران مبتلا به HIV  در زمینه خطرات و مزایای روش های تغذیه ی کودک، نیاز به مشاوره دارند و لازم است برای انتخاب روش مناسب راهنمایی شوند و بعد از اتخاذ تصمیم حمایت گردند.
3. زمانی که استفاده از جانشین های شیر مادر، قابل قبول، عملی و قابل تداوم باشد، لازم است کودک در ماه اول منحصراً با شیر مادر تغذیه شود .
4. در مورد مادران مبتلا به HIV که کودک را با شیر خودشان تغذیه می کنند، باید از روش صحیح شیرهی جهت جلوگیری از مشکلات پستان مانند زخم نوک پستان، التهاب پستان و غیره اطمینان پیدا کرد و در صورت بروز این مشکلات باید به سرعت درمان انجام شود.
5. برای به حداقل رساندن انتقال HIV از طریق تغذیه با شیر مادر، باید شرایط محلی، موقعیت شخصی فرد و خطرات همراه با تغذیه ی مصنوعی شامل سایر عفونت ها، سوء تغذیه در نظر گرفته شود.
6. مادران مبتلا به HIV که نوزاد را با شیر خودشان تغذیه می کنند باید در زمان از شیرگیری، برای جلوگیری از نتایج زیان بار تغذیه ای و روانی و حفظ سلامتی پستان ها راهنمایی و حمایت شوند.
7. زمانی که مادر مبتلا به HIV ، کودک را با شیر خود تغذیه نمی کند یا این که مدتی بعد از تولد ، شیردهی را قطع می کند برای اطمینان از برنامه ی غذایی جایگزینی کافی حداقل در 2 سال اول زندگی نیاز به مشاوره دارد.
8. زنان مبتلا به ایدز باید به مراقبت های بالینی، حمایت های تغذیه ای و مراکز مشاوره ی خانوادگی دسترسی داشته باشند.
اصول کلیدی و راهبرد
خطرات عفونت HIV با خطرات مرگ و میر و بیماری ناشی از عدم تغذیه با شیر مادر مقایسه شده است.
تغذیه با شیر مادر، نوزاد را در مقابل مرگ ناشی از اسهال  ، عفونت های تنفسی و سایر عفونت ها  محافظت می کند. تغذیه با شیر مادر علاوه بر نیازهای غذایی، نیازهای روانی نوزاد (به ویژه در ماه اول زندگی) را هم برآورده می کند.
بنابراین برای مادران مبتلا به HIV به ویژه در کشورهای در حال توسعه ، تصمیم برای دادن شیر مادر یا جانشین های شیر مثل شیر خشک و شیر گاو تغییر یافته دشوار است، در حالی که تغذیه با شیر مادر احتمال انتقال HIV به بچه را 15 درصد افزایش می دهد. مصرف جانشین های شیر، خطرات ناشی از بیماری های عفونی مثل اسهال و عفونت های تنفسی را در طول دو ماه اول زندگی کودک 6 برابر می کند. تعداد زیادی از مادران در کشورهای در حال توسعه یا نمی توانند جانشین های شیر را تهیه کنند یا به آب تصفیه شده که برای تهیه ی آن لازم است دسترسی ندارند.
همچنین در خیلی از فرهنگ ها، عدم تغذیه با شیر مادر را ننگ می دانند. مادری که مبتلا به HIV است با مشکلات زیادی روبه رو است. مثلاً در مورد سلامتی و زنده ماندن خودش، و احتمال انتقال عفونت از طریق شیر به نوزادش و نیز مشکلات سلامتی که در صورت عدم تغذیه با شیر مادر برای نوزاد او پیش می آید، نگران است.

منبع:tebyan.net


ویدیو مرتبط :
کودکان حق دارند با شیر مادر تغذیه شوند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تغذیه با شیر مادر، در غیاب خود مادر



 

تغذیه با شیر مادر، در غیاب خود مادر

 

دلتان برای همکاران و محیط کارتان تنگ شده؟ تصمیم گرفته‌اید به سر کار برگردید؟ پس باید برنامه شیردهی‌تان را تنظیم کنید. شاید توصیه‌هایی که من از کارشناسان و متخصصان اطفال در انجمن تغذیه با شیر مادر گرفتم، راهگشای شما باشد... حتما می‌دانید برای مواقعی که بیرون از منزل هستید باید شیرتان را دوشیده و ذخیره کنید.

 

اما این کار به این سادگی‌ها نیست و اصولی دارد. خانم دکتر در ابتدا لیستی از ظروف لازم را به من داد که شامل ظروف پلاستیکی یا شیشه‌ای با سرپوش محکم بود تا هوا در آن نفوذ نکند. یک‌سری کیسه‌های پلاستیکی مخصوص ذخیره شیر مادر نیز هستند که برای ذخیره کمتر از ۷۲ ساعت مناسب است. به من گفتند اگر دوشیدن با دست سخت است. باید پمپ مخصوص نیز بخرم. قبل از دوشیدن باید دست‌ها و ظروف را خوب شسته و آماده شویم. دوستان خوبم اگر شیر را در مقادیر کم ذخیره کنید، بهتر است و از دور ریختن شیر خورده نشده جلوگیری می‌شود.

 

بچه‌ها در هر وعده حدود ۶۰ تا ۱۲۰ میلی‌لیتر شیر می‌خورند بنابراین برای ذخیره شیر در وعده‌های ۶۰ میلی‌لیتری شاید لازم باشد چند بار در روز شیر خود را بدوشید و سپس همه را با هم در یک ظرف ذخیره کنید. البته به شرط اینکه شیر تازه دوشیده شده و گرم را قبل از اینکه با شیر قبلی مخلوط کنید حدود یک ساعت در قسمت اصلی بدنه یخچال بگذارید تا سرد شود و سپس به شیر دوشیده شده همان روز اضافه کنید.

 

اگر ساعت کاری شما طوری است که نیازی به فریز کردن شیر نیست، بهتر است بدانید شیر دوشیده‌شده‌تان در دمای اتاق ۲۵ درجه سانتی‌گراد حدود ۶ تا ۸ ساعت قابل نگهداری است ولی در این روزهای گرم حتما سرپوش شیر را قرار داده و آن را با یک حوله سرد پوشانده و در محل خنک اتاق نگهداری کنید. اگر شیر در کنار کیسه یخ باشد تا ۲۴ ساعت و اگر در دمای ۴ درجه یخچال باشد تا چهار روز قابل نگهداری است. رنگ شیر دوشیده شده‌تان از روزی به روز دیگر متفاوت است و به رژیم غذایی شما بستگی دارد. ممکن است آبی، زرد و یا قهوه‌ای باشد.

 

شیر ذخیره شده را قبل از دادن به شیرخوار به ملایمت نه با شدت تکان دهید تا چربی شیر که به قسمت بالای ظرف رفته با بقیه آن مخلوط شود. توجه کنید ذخیره شیر در مقادیر ۳۰ یا ۶۰ میلی‌لیتری باعث می‌شود شیرخوار ما تا زمانی که به منزل می‌رسیم چند بار شیر بخورد و خوشحال و راضی باشد. البته به خاطر داشته باشید بوی شیر تازه نسبت به فریز شده فرق دارد و شیرخوار تمایل دارد در مواقعی که به خانه می‌رسیم از گرمای بدن مادر و نوازش‌های او لذت ببرد و پستان مادر را بمکد.

 

منبع: روزنامه سلامت