سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

ایدز،خطر بیشتر برای زنان



 

 

 

ایدز،خطر بیشتر برای زنان

 

کارشناسان بین المللی در امور ایدز می گویند میزان گسترش این بیماری در میان زنان رو به افزایش است. یکی از دلایل برای این روند این بوده است که احتمال آلوده شدن زنان و دختران به عفونتهای مقاربتی چهار برابر مردان است.
همچنین در بسیاری از جوامع که از زنان انتظار می رود بلاشرط خواسته های مردان را برآورده کنند این زنان تسلط کمی در روابط جنسی خود داشته باشند. در این جوامع به زنان این اختیار داده نمی شود که در روابط جنسی خود خواستار اقدامات پیشگیرانه شوند یا حتی به رابطه خود با مردی که در گروه پرخطر برای ابتلا به ایدز محسوب می شود، خاتمه دهند.
در هر برنامه ای که برای مبارزه با اپیدمی ایدز به اجرا گذاشته می شود ضروری است به زنان این قدرت و اختیار داده شود که کنترل روابط جنسی خود را به دست گیرند.

 

چرا برای یک زن مشکل است که از خودش در برابر آلوده شدن محافظت کند؟


امکان بیشتر در دریافت آلودگی

در آمار بسیاری از کشورها، بیشتر زنانی که آلوده به HIV شده اند، از راه تماس جنسی با شریک جنسی آلوده مرد، ویروس را دریافت کرده اند. در رابطه بین دو شریک جنسی مرد و زن (هتروسکسوئل/ heterosexual)، زنان از نظر جسمانی دارای آمادگی بیشتری نسبت به مردان برای دریافت ویروس می باشند. این واقعیت یک پیام با خود به همراه دارد و آن این است که بایستی توجه خاصی به زنان در مبارزه با اپیدمی داده شود و از آنان حمایت بیشتری به عمل آید تا جامعه در این قشر بی تناسب٬ آلوده نشود.

اطلاعات به دست آمده از تحقیقات متفاوت نشان می دهد که در تماس جنسی بین زن و مرد، زنان در مقایسه با مردان٬ به میزان دو برابر امکان دریافت ویروس از شریک جنسی آلوده خود را دارند. این دلیل بسیار مستدلی است که چرا در آمار، تعداد زنان آلوده بسیار بیشتر از مردان است.

در ایران، اگر آمارهای رسمی اعلام شده افراد آلوده به ویروس از طریق سرنگ آلوده را بپذیریم و نیز این باور را که بیشتر این افراد را گروه مردان تشکیل می دهند و با توجه به این نکته که این افراد احتمالاً دارای خانواده و همسر نیز می باشند، خود نشان دهنده میزان بالای خطر انتقال آلودگی در بین قشر زنان ایران خواهد بود.

به این ترتیب بسیار محتمل است که آمار زنان آلوده بزودی از تعداد مردان پیشی بگیرد، مگر آن که در عمل اقداماتی انجام گیرد که مانع ازآن شود.

تاثیر مستقیم دیگری که آلودگی در زنان بوجود می آورد، انتقال ویروس از طریق مادر به جنین است که این نیزخود دلیل دیگری است برای توجه بیشتر به آسیب پذیری زنان و زنگ خطری است در افزایش آمار کودکان آلوده و مبتلا به ایدز.
میلیون ها کودک در سرتاسر جهان بدلیل بیماری ایدز٬ یتیم شده اند و بسیار مستعد و آماده برای آلودگی به HIV می باشند.


نابرابری اجتماعی

در اروپا و آمریکای شمالی ممکن است که فمینیست ها (feminists) پیشرفت های خوبی کرده باشند و به جایگاه بهتری در اجتماع دست یافته باشند. اما همچنان در بسیاری از مسایل و جنبه های زندگی، مانند فرصت های شغلی، امکان تحصیل و انتخاب نوع و روابط زندگی هنوز نابرابری های زیادی برای آنان وجود دارد.
در شهرهای بزرگ ایران هم ممکن است که در بین اقشار متوسط و قشر تحصیل کرده، زنان دارای جایگاه بهتری باشند و گاه مردان تحصیل کرده خودشان حق بیشتری نسبت به قوانین جاری برای زنان خود قایل باشند. اما هنوز هم در بسیاری ازجوامع رابطه مردسالاری به شکل سنتی٬ همچنان حاکم می باشد. در این میان در رابطه جنسی بین زن و مرد نیز، نقش مرد حاکم است.
هنوز هم در بسیاری ازشهرها و خانواده ها٬ دختران نقشی در انتخاب شریک آینده زندگی خود ندارند. در بعضی سنت ها دختران حتی نمی دانند که با چه کسی ازدواج می کنند. در چنین وضعیتی که مردان قدرتمند هستند و تمام اختیار زن را در دست دارند، در رابطه جنسی بین آنان، زنان حتی در جایگاه تصمیم گیری درموضوع انتخاب استفاده از کاندوم نیستند. زنان ممکن است که حق استفاده از کاندوم را نداشته باشند و یا نتوانند با دیگر راهکارها از خودشان در مقابل HIV محافظت کنند.
در بسیاری مناطق ازدواج زودهنگام دختران، اشتغال در سنین کم، آنان را از ادامه تحصیل باز می دارد و این خود باعث دوری از محیط و شرایطی می شود که آنان می توانستند درباره این مسایل آموزش ببینند و بتوانند از خود در مقابله با این آلودگی حفاظت کنند.
در بسیاری جاها دختران جوان و زنان شاغلی که آلوده به ویروس می شوند، از ادامه تحصیل و یا کار باز می مانند. شماری٬ از سوی خانه و خانواده خود طرد می شوند و آنان را در شرایط آسیب پذیرتری قرار می دهد.


زن درخانواده:

حتی کانون خانواده و ازدواج نیزدر بسیاری جوامع ضامن امنیت یک زن نیست. در جوامع بسیاری مسئله ارتباط زن شوهردار با مردی دیگر نه فقط قابل قبول نیست، بلکه جرم بسیار سنگینی محسوب می شود. در حالیکه مناسبات جنسی خارج از روابط زناشویی مردان و حتی ارتباط آنان با زنان خودفروش به عنوان مسئله ای طبیعی قلمداد شده و به راحتی پذیرفته می شود. از سویی دیگرآمار مردان معتاد به مواد مخدر تزریقی در ایران به شکل نگران کننده ای بالا است. این گروه از افراد اولین گروه در معرض خطر، با میزان ریسک بسیار بالای آلوده شدن به HIV هستند.

بسیاری از کشورها و از جمله کشورهای فارسی زبان، در مقابله با این اپیدمی، تمرکز خود را برحمایت از بنیاد خانواده و ترویج فرهنگ ازدواج گذاشته اند. مادامیکه که این خود شوهر است که زن را آلوده می کند، با وفا ماندن زن به شوهر هیچگونه کمکی نخواهد توانست به زن بکند تا او از آلوده شدن به HIV در امان بماند. هر چند که این تنها یکی از راه های انتقال HIV به قشر زنان است، اما قابل تأمل می باشد.

علاوه بر این زنان نقش های مختلف مهمی را در جامعه ایفا می کنند. زنان به عنوان مادر و تربیت کننده فرزندان نقش اساسی در ساختار جامعه و خانواده دارند. دربسیاری قشرها و جوامع مانند شمال ایران، زنان نقش بسیار مهمی به عنوان نیروی کاری در اقتصاد خانواده دارند. از دست دادن مادر در چنین خانواده هایی می تواند باعث از هم پاشیدگی بنیان خانواده شود و غالب اوقات محروم ماندن فرزندان از نان آور و محرومیت کودکان از داشتن مربی و غمخوار را به همراه دارد.


خود فروشی

مشکل دیگری که زنان را در مقابل HIV آسیب پذیرتر می کند، بهره برداری جنسی از آنان برای منافع مالی از طریق خود فروشی می باشد. تنگدستی و فقر مالی ازعمومی ترین دلایل روی آوردن به خود فروشی درقشر زنان می باشد. کمتر اشخاصی هستند که به دلیل لذت و تفریح به این کار روی بیاورند. زنان خودفروشی که به این کار روی می آورند درمعرض خطر بسیار بالای آلوده شدن قرار دارند.
بسیاری از این افراد، بیوه زنانی بدون سرپرست و بدون امنیت اجتماعی می باشند که برای ادامه حیات٬ به این کار پناه می آورند. زنان نا امیدی که نیاز به پول برای سرپرستی و نگهداری بچه های خود دارند، در جایگاهی نیستند که مشتریان خود را مجاب به استفاده از کاندوم نمایند که این البته به معنای آن است که نه فقط خود آنان در معرض خطر آلوده شدن می باشند بلکه درصورت آلوده بودن به HIV می توانند ویروس را نیز به مشتریان خود انتقال دهند در معادله ای ساده٬ این قبیل مشتریان که کاندوم استفاده نمی کنند نیز اشخاصی هستند که ایدز را به خانه خود می برند.

در بسیاری از کشورها کار زنان از طریق در اختیار قرار دادن تن خود، هم از نظر جامعه مطرود بوده و هم از نظر قوانین اجتماعی، عملی غیر قانونی وجنایی محسوب می شود. برای چنین زنانی٬ زمانی که به عنوان شغل به چنین کاری روی می آورند بسیار سخت است که به سرویس های مراقبت سلامتی برای مراقبت از سلامت خود دسترسی داشته باشند و سلامت خود را منظم کنترل کنند.

بدنامی در این شغل، آسیب پذیری این گروه از قشر زنان را به شدت افزایش می دهد، گروهی که خود به خود در معرض خطر شدید می باشد.

 

اعتیاد

اعتیاد یک مشکل اجتماعی است که زنان را نیز دقیقاً مانند مردان مبتلا می کند. وقتی صحبت از یک معتاد می شود به طور معمول، مردان هستند که به عنوان افراد معتاد به ذهن می آیند. اما بسیاری از افراد معتاد به مواد مخدر تزریقی را زنان تشکیل می دهند. تمام زنانی که که اعتیاد به مواد مخدر تزریقی دارند، به سادگی در معرض استثمار جنسی قرار می گیرند و علاوه بر آن نسبت به دریافت آلودگی از راه تزریق مواد مخدر نیز، بسیار آسیب پذیرهستند.
بسیاری از زنان نیز شرکای جنسی مردان معتادی هستند که از راه سرنگ به HIV آلوده شده و این آلودگی را به زنان خود انتقال داده اند.


خشونت بر علیه زنان

خشونت علیه زنان یكی از مشكلات جهانی سلامت است و این مسأله باعث افزایش آسیب پذیری زنان می شود. "خشونت در منزل" یكی از مهمترین دلایل آزار زنان در بیشتر كشورهای جهان است كه طیف وسیعی از مشكلات سلامت جسمی، روانی و جنسی را بجای می گذارد. تجاوز و خشونت جنسی بر علیه زنان در جهان اخیراً افزایش یافته است. علاوه بر آن تجارت سكس و سایر اشكال سوء استفاده های تجاری باعث افزایش آسیب‌پذیری زنان در مقابل HIV شده است. ترس از خشونت٬ باعث مخفی كاری و در نتیجه عدم دسترسی زنان به اطلاعات، تست HIV، پیشگیری، خدمات مشاوره و درمان می شود. این مسئله عملاً با انگ ناشی از HIV در ارتباط است.

بین 20 تا 48 درصد از دختران 10 تا 25 ساله گزارش كرده اند كه اولین تماس جنسی شان به اجبار بوده است.

استفاده از كاندوم در ارتباطات زناشویی بعنوان یك راه پیشگیری كمتر مورد توجه قرار می گیرد. در یك مطالعه در زامبیا، فقط 11 درصد از زنان معتقد بودند كه می توانند از همسرانشان درخواست استفاده از كاندوم بكنند، حتی اگر ثابت شده باشد كه شوهرشان وفادار نبوده یا HIV مثبت هستند.

طی شش سال جنگهای داخلی كنگو نزدیك به 40 هزار زن و دختر مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفتند. این در حالی است كه هر روز بر تعداد قربانیان ایدز افزوده می شود. تعدادی از این قربانیان٬ دختران نوجوانی هستند كه برخی بیش از بیست بار مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته‌اند.

به گزارش CNN طی جنگ در جمهوری دموكراتیك كنگو از سال 2003 و آغاز جنگ تاكنون موارد خشونت و سوء استفاده های جنسی در این كشور رو به افزایش بوده است.

با وجود اینكه خشونت علیه زنان ادامه دارد بهر حال برنامه های امیدبخشی برای مقابله وجود دارد.

واكنش و پاسخ فراگیر در مقابل خشونت علیه زنان و AIDS/HIV باید شامل موارد ذیل باشد :

- هدایت برنامه مبارزه با خشونت در سطح جهانی، ملی و منطقه ای برای ارائه عملكردی كه منجر به تغییر خشونت علیه زنان گردد.

- انتشار شواهدی كه نشان دهد خشونت علیه زنان چه هزینه های اقتصادی و سلامتی را به دنبال دارد و ارتباط آن با AIDS/HIV را مشخص نماید.

- افزایش فعالیتهایی در سطح ملی و منطقه ای كه باعث بهبود و پیشرفت آموزشها و قوانین موجود می شود.
.iranhiv.com/

 


ویدیو مرتبط :
2-رفتارهای پر خطر و ایدز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زنگ خطر همه‌گیری ایدز در زنان



اخبار ,اخبار اجتماعی , ایدز

 

اخبار اجتماعی - زنگ خطر همه‌گیری ایدز در زنان

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: همه‌گیری عفونت HIV در برخی از استان‌های کشور در میان زنان 10 درصد بوده است و امروز پس از دو سال به 30 درصد رسیده است و این یک زنگ خطر جدی برای کشور محسوب می‌شود و باید به جد کاری کنیم که بانوان به این عفونت مبتلا نشوند.

محمدمهدی گویا در اولین کارگاه کشوری پیوند برنامه‌های کنترل اچ،آی وی و سلامت باروری با هدف حذف انتقال اچ آی وی و سفلیس از مادر به نوزاد اظهار کرد: بررسی وضعیت فعلی ایدز در جهان نشان می‌دهد که در بسیاری از کشورهای دنیا ایدز تحت کنترل درآمده است، اما متاسفانه در برخی از کشورهای شرق مدیترانه و اروپای شرقی و آسیای مرکزی این عفونت کنترل نشده و هر روز نیز افزایش می‌یابد.

وی افزود: افزایش ایدز در این مناطق در جهان، نگرانی سازمان‌های جهانی را برانگیخته است و پیش‌بینی می‌شود حداقل تا 10 سال آینده به صورت خیلی سریع ادامه داشته باشد مگر اینکه کشورها انرژی مضاعفی برای این مشکل بهداشتی هزینه کنند و بتوانند روند آن را کند نگه‌ دارند در غیر این صورت این عفونت قابل پیشگیری نیست.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: پیشگیری از ابتلای هر یک نفر به HIV در کشورهای شرق مدیترانه مثل ایران 16 هزار دلار در سال صرفه‌جویی به دنبال دارد و کشور می‌تواند با هزینه این صرفه‌جویی دیگر اتفاقات بهداشتی خود را پیش ببرد.

گویا گفت: متاسفانه شاهد هستیم که همه گیری عفونت HIV سرعت زیادی پیدا کرده است و از چهار سال پیش نیز این روند به صورت عجیبی سرعت گرفته است.

وی در خصوص سرعت انتشار این عفونت اظهار کرد: چهار سال پیش در سازمان بهداشت جهانی یکی از پزشکان لیبی ابتلا از طریق اعتیاد در کشورش را 9 درصد اعلام کرد اما امروز آخرین آماری که منتشر شده است نشان می‌دهد که انتشار از طریق اعتیاد در کشوری مثل لیبی به 87 درصد رسیده است.

خطر همه‌گیری در میان همسران معتادان
رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: آمار بالا را می‌توان به تمام کشورهای این منطقه تعمیم داد و متاسفانه کشورهایی مثل ایران، کشورهایی هستند که همه گیری در آن‌ها در یک یا چند گروه متمرکز شده است.

گویا افزود: در ایران همه گیری در میان معتادان تزریقی از مرز 15 درصد گذشته است و احتمالا این عفونت قدم خطرناک بعدی که در بر خواهد داشت همه گیری در میان همسران معتادان خواهد بود.

وی با بیان اینکه اگر همه گیری درمیان زنان اتفاق بیفتد مشکل کشور در بحث ایدز چندین برابر می‌شود و کنترل آن کاری سخت و بسیار دشوار خواهد شد، تاکید کرد: شناسایی این بیماری در بانوان بسیار مشکل‌تر از آقایان است و پس از ابتلای یک زن به ایدز مشکلات عدیده‌ای برای یک خانواده ایجاد می‌شود و باید توجه داشت یک زن مبتلا به ایدز می‌تواند این بیماری را به فرزند خود منتقل کند.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت هشدار داد: تجربه نشان می‌دهد اگر این انتقال از مادر به کودک اتفاق بیفتد، درمان ایدز بسیار دشوار خواهد شد چرا که داروها برای درمان کودکان مبتلا به این بیماری کم و ناقص است.

گویا اضافه کرد: متاسفانه همه گیری در کشور راه خود را در پیش گرفته است و رو به جلو گام بر می‌دارد، برای نمونه همه گیری در برخی از استان‌های کشور در میان زنان 10 درصد بوده است و امروز پس از دو سال به عدد 30 درصد رسیده است و این یک زنگ خطر جدی برای کشور محسوب می‌شود و باید به جد کاری کنیم که بانوان به این عفونت مبتلا نشوند.

وی اضافه کرد: وزارت بهداشت و مدیریت کلان کشور باید برنامه‌ای در نظر گیرد که بانوان ما در این زمینه آگاه شوند و بدانند در قبال بیماری چگونه عمل کنند، چگونه از بارداری خود جلوگیری کنند و اگر می‌خواهند باردار شوند چگونه فرزندی سالم به دنیا بیاورند.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه مهمترین نکته در به دنیا آوردن فرزند سالم تشخیص زورس بیماری است، خاطرنشان کرد: بانوان مبتلا به ایدز می‌توانند بچه‌دار شوند و می‌توانند فرزند سالم به دنیا آورند به شرط اینکه بیماری زود تشخیص داده شود و آن‌ها نیز به ما اطمینان کنند.

اخبار اجتماعی - ایسنا