سلامت
2 دقیقه پیش | نشانه ها و عوارض کمبود ویتامینها در بدنویتامینها نقش مهمی را در بدن انسان ایفا میکنند. بهنحویکه کمبود ویتامین (حتی یکی از آنها) میتواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ... |
2 دقیقه پیش | چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش میزنند؟فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ... |
ایجاد تغییرات جزیی در زندگی
تغییراتی جزیی در زندگی و الگوی رفتاری، می توان آستانه تحمل افراد را نسبت به بسیاری از استرس ها و اضطراب ها بالا برد.
دکتر "بهزاد قربانی" در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: با مدیریت استرس به معنی کاهش فشار های بیرونی و ایجاد تغییر و تحولاتی اندک در زندگی می توان آستانه تحمل افراد را در برابر استرس بالا برد.
وی افزود: منظور از مدیریت استرس به عنوان بحثی جدید در برخورد با این مشکل، از بین بردن کامل عوامل تنش زای بیرونی نیست.
قربانی گفت: در مدیریت استرس فرد باید تلاش کند عوامل ایجاد کننده استرس را کاهش دهد و تا حد امکان در برخورد با استرس تحمل داشته باشد.
عضو هیات علمی پژوهشگاه فناوری های نوین پزشکی (ابن سینا) گفت: با تغییر در نحوه تفکر و نوع نگرش و عادت ها و تغییرات جزیی رفتاری به صورت تنظیم وقت و استفاده درست از زمان می توان استرس را کاهش داد.
وی خاطر نشان کرد: عوامل بیرونی ایجاد کننده استرس می تواند مسایل شغلی، خانوادگی ، نحوه رانندگی و...را دربربگیرد.
قربانی گفت: به عنوان مثال افرادی که به هنگام رانندگی شتاب بیشتری دارند این شتاب باعث استرس می شود و معمولا پیشنهادی که به این افراد می شود این است که برای از بین بردن استرس ، به جای شتاب سعی کنند به عنوان یک تفریح و سرگرمی لذت بخش همراه با آرامش رانندگی کنند.
این متخصص روانپزشکی با بیان اینکه بسیاری از تنش و استرس های زندگی های شخصی ناشی از سخت گیری های بی مورد و عدم انعطاف است، افزود: این درحالی است که همین استرس ها و تنش های طولانی مدت در زندگی مشترک را می توان با نپرداختن به جزییات و انعطاف پذیری و گوش دادن به طرف مقابل رفع کرد.
عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا با اشاره به اینکه یکی از موارد ایجاد استرس در بیشتر افراد دیر رسیدن و از دست دادن زمان است گفت: با تغییر در الگوی خواب و بیداری (به این صورت که فرد سعی کند نیم ساعت زودتر بخوابد و نیم ساعت زودتر بیدار شود ) می توان از بروز این مشکل پیشگیری کرد.
قربانی با بیان اینکه از بین بردن هر عامل استرس زا نیازمند تغییراتی در الگوی رفتاری فرد است، گفت: گاهی تغییر و تنوع اندکی در زندگی به صورت فرصت استراحت دادن به خود و اختصاص زمانی برای یک سفر کوتاه می تواند بسیاری از استرس ها را از بین ببرد.
این متخصص روانپزشکی اظهار داشت: عجله کردن های بی مورد که به یک عادت در زندگی های امروزه تبدیل شده، عامل بسیاری از استرس ها و تنش های روزانه به شمار می رود.
به گفته قربانی، تمرین آرامش به صورت آهسته گام برداشتن، آهسته غذا خوردن ، سعی در خواندن نوشته ها به جای دیدن تصاویر و آرامتر سخن گفتن می تواند بسیاری از استرس های بی مورد را از ما دور کند.
عضو هیات علمی پژوهشگاه فناوری های نوین علوم پزشکی اضافه کرد: بسیاری از عجله کردن ها به علت کمبود وقت نیست بلکه ناشی از عدم تنظیم وقت است و افراد عجول معمولا زمان های پرت بیشتری دارند.
این متخصص روانپزشکی در پایان با اشاره به اینکه به طور کلی استرس ها ناشی از عوامل بیرونی و عوامل درونی هستند یادآور شد: عوامل درونی ناشی از نوع شخصیت افراد و بدون تاثیر عوامل محیطی است که با مداخلات دارویی قابل درمان است و عوامل بیرونی استرس را نیز با تغییر در الگوهای رفتاری می توان کاهش داد و نیازی به مداخلات دارویی نیست.
ویدیو مرتبط :
تغییرات واحد پولی،ایجاد مالیات،ایجاد زبان در اپن کارت
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
عوامل ایجاد شادی در زندگی
اسلام با توجه به نیازهای اساسی انسان، شادی و نشاط را تحسین و تایید كرده است. قرآن، زندگی با نشاط و شادی را نعمت و رحمت خدا تلقی كرده، درباره ی شادی و نشاط مؤمنان در دنیا و آخرت، می فرماید:
«بگو [در برابر كسانی كه بسیاری از مواهب زندگی را تحریم میكردند] ای پیغمبر! چه كسی حرام كرده است زینت و آرایش و زیباییهایی را كه خداوند از درون طبیعت، برای بندگانش بیرون كشیده؟ چه كسی حرام كرده است روزیهای پاك و مواهب پاك را; بگو: این مواهب پاك و این زیباییها، برای مردم با ایمان در همین زندگی دنیا و در زندگانی جاوید آخرت، قرار داده شده است»
این آیه به خوبی بیانگر این حقیقت است كه اسلام به بهرهمند شدن از زیباییها و موهبتهای زندگی، اهمیت میدهد و آن را زیبنده ی دینداران و مؤمنان میداند.اسلام به بهرهمند شدن از زیباییها و موهبتهای زندگی، اهمیت میدهد و آن را زیبنده ی دینداران و مؤمنان میداند.
رسول اكرمصلیاللهعلیهوآله میفرماید: «مؤمن، شوخ و شاداب است»حضرت علیعلیهالسلام میفرماید: «شادمانی، گشایش خاطر میآورد»و «اوقات شادی، غنیمت است»
امام صادق علیهالسلام میفرماید: «هیچ مؤمنی نیست كه شوخی در طبع او نباشد»5 و «شوخ طبعی، بخشی از حسن خلق است»
امام رضا علیهالسلام میفرماید: «كوشش كنید اوقات شما چهار زمان باشد؛ وقتی برای عبادت و خلوت با خدا، زمانی برای تأمین معاش، ساعتی برای معاشرت با برادران مورد اعتماد و كسانی كه شما را به عیبهایتان آگاه میسازند و در باطن به شما خلوص و صفا دارند و وقتی را هم به تفریحات و لذتهای خود اختصاص دهید و از شادی ساعتهای تفریح، نیروی لازم برای عمل به وظایف وقتهای دیگر را تأمین كنید».
مرز شادی و نشاط
براساس هدف و فرجام زندگی، شادی و نشاط از دیدگاه اسلام، دارای حد و مرز است. محتوا و قالب شادی و نشاط ، نباید با روح توحیدی و انسانی اسلام، در تضاد باشد; زیرا هر پدیدهای كه انسان را از آرمان و هدف اصلی خویش دور سازد، به هیچ وجه، مورد قبول اسلام نخواهد بود. بنابراین، پدیدة شادی و عوامل آن، به عنوان یك نیاز اساسی و ضروری، تا حدی روا و مجاز است كه مانع نیل انسان به هدف اصلیاش نگردد، از این رو، بسیاری از اندیشمندان مسلمان معتقدند: از آن جا كه انسان در انجام هر رفتار ارادی، انگیزه و هدفی را پیمیگیرد، سرور و نشاط به عنوان یك رفتار، از این قاعده جدا نیست. اگر انگیزه و هدف، در راستای هدف اصلی زندگی آدمی باشد ، این پدیده ، مفید و سودمند خواهد بود و اگر انگیزه و هدف باطل ، در آن نهفته و در برابر هدف اساسی زندگی انسان باشد ، این پدیده ، باطل و زیانآور خواهد بود. بنابراین، میتوان مرز شادی و نشاط را انگیزه و هدف آن دانست.
مزاح و شوخی، یكی از عوامل برجستة شادی است؛ اما اگر به سبكسری، بیشرمی و گستاخی بیامیزد، «هزل» نامیده میشود كه در اسلام، منع شده است و اگر به تحقیر و بدگویی و ناسزا آمیخته گردد، آن را «هجو» میخوانند و این نیز در اسلام نهی شده است.
یكی از اصحاب از رسول خدا صلیاللهعلیهوآله پرسید: «آیا اگر با دوستان خود شوخی كنیم و بخندیم، اشكالی دارد؟ حضرت صلیاللهعلیهوآله فرمود: اگر سخن ناشایستی در میان نباشد، اشكالی ندارد». اگر شوخی از حد خارج شود و به بیهودگی یا زیادهروی بینجامد، باز از نظر اسلام، عملی ناپسند خواهد بود; همان طور كه امیرمؤمنان، علیعلیهالسلام میفرماید: «هر كس بسیار شوخی كند، وقار و سنگینی او كم میشود» امام صادق علیهالسلام میفرماید: «زیاد شوخی كردن، آبرو را میبرد»
خنده و تبسم - كه از عوامل نشاط و شادی است - باید صادقانه باشد. خنده از نظر اسلام، آن گاه مؤثر و مفید است كه به شخصیت دیگران، لطمه وارد نیاورد. وقتی احترام مؤمن، برتر از كعبه بر شمرده شده، به خوبی روشن میشود كه اهانت و تحقیر او، چه اندازه نكوهیده است.
قالبهای نشاط و شادی، خوب است از بهترین قالبها باشند و به همین دلیل، در روایات، قهقهه از شیطان تلقی شده13 و تبسم، بهترین خنده دانسته شده است.
زمان و مكان شادی نیز باید با آن متناسب باشد; زیرا اگر این تناسب برقرار نباشد، ناپسند و زشت خواهد بود؛ به طور مثال، مزاح و بذلهگویی در مراسم سوگواری و مكانهای مقدس، ناپسند است!
با كندوكاوی اجمالی در نظریات و گفتههای دانشمندان و متون معتبر، میتوان موارد ذیل را در زمره عوامل نشاط و انبساط درونی برشمرد:
1. ایمان.
2. داشتن روحیه رضایتمندی و تحمل.
3. پرهیز از گناه.
4. مبارزه با نگرانی.
5. تبسم و خنده.
6. مزاح و شوخی منطقی.
7. استعمال بوی خوش.
8. آراستگی ظاهری، در حد متعارف.
9. پوشیدن لباسهای روشن.
10. پرهیز از همنشینی با افراد افسرده.
11. ورزش و کار و فعالیت بدنی.
12. داشتن روحیة توکل و امیدواری.
13. سیر و سفر.
14. نماز شب.
15. تفریح و مشاهده طبیعت، به ویژه فضاهای سبز.
16. تلاوت قرآن.
17. تفكر در آفریدههای خداوند.
18. صدقه دادن و كمك به دیگران .
منبع:tebyan.net