سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

اگر همیشه از شوهرتان « نه» می‌شنوید، بخوانید



قاطعیت در روابط

خانم‌های قاطع نسبت به نقاط ضعف و قوت خودشان آگاه هستند

 

اگر همیشه در حال خواهش و تمنا از همسرتان هستید و همیشه از او« نه» می‌شنوید این مطلب برای شماست.


زن‌هایی را دیده‌اید كه بدون بالا بردن صدا و بی‌احترامی حرف‌شان را به كرسی می‌نشانند؟ مردهایی كه تا خواسته‌ای از دهان همسرشان بیرون نیامده به آن عمل می‌كنند، چطور؟ تصور اشتباه‌تان در مورد این افراد را از همین امروز اصلاح كنید، این زن‌ها خوش‌شانس نیستند بلكه مهارتی به نام قاطعیت در گفتار و رفتارهای غیركلامی دارند كه می‌توانند نیازهای منطقی‌شان را با صراحت، احترام و در عین حال با زبان بدنی مسلط مطرح كنند. نوری، دكترای تخصصی مشاوره، مدرس دانشگاه و انجمن خانواده و ازدواج در ادامه به شما می‌گوید ویژگی این زن‌ها چیست.

كمی شبیه به خودتان باشید!
ویرجینیا آیرون‌ساید جمله جالبی دارد: «اكثر افرادی كه به توانایی‌های بالقوه‌شان پی می‌برند در مسیر زندگی آدم‌های موفقی هستند». اكثر خانم‌هایی كه با قاطعیت خواسته‌های‌شان را طلب می‌كنند و در عین حال مرزهای ارتباطی را با همسرشان نمی‌شكنند در درجه اول با این توانایی آشنا هستند. اما سوال این است كه این توانایی بالقوه چیست، از كجا به وجود آمده و كسانی كه این توانایی را ندارند در آینده با چه مشكلاتی مواجه می‌شوند؟ رابرت برانینگ می‌گوید: «بهترین اتفاق در این دنیا این است كه خودت باشی؛ ساده، صادق و شكوهمند.» خانم‌هایی كه در مورد خواسته‌های‌شان بسیار محكم صحبت می‌كنند و در عین حال با احترام آن را بیان می‌كنند، نمونه بارز جمله‌های بالا هستند.

چه افرادی غیرتوانمند هستند؟
ریشه این توانایی‌ها را باید در آموزش‌هایی كه زنان در طول زندگی یا دوران كودكی دیده‌اند، جست‌وجو كرد؛ آموزش‌هایی كه منجر به رفتارهای بالغانه یا كودكانه می‌شود. خانم‌هایی را كه در زندگی مشترك توانایی مطرح كردن خواسته‌ها و نیازهای‌شان به طرزی منطقی را ندارند غیرتوانمند می‌دانیم.

كدام خانم‌ها قاطع هستند؟
خانم‌های قاطع نسبت به نقاط ضعف و قوت خودشان آگاه هستند و به هیچ عنوان از اینكه خواسته‌های‌شان را مطرح كنند نمی‌ترسند. آنها می‌دانند با گفتن این موارد مرتكب هیچ اشتباهی نمی‌شوند. جالب اینكه می‌توانند از قبل پیش‌بینی كنند و خودشان را در موقعیت‌هایی قرار ندهند كه احساس شكست كرده و دیگران آنها را ملامت كنند. اما این چه ویژگی است؟ این افراد در ارتباط‌شان نیاز‌ها، خواسته‌ها و احساسات‌شان را صریح، آشكار و بدون هیچ‌گونه سوءاستفاده از حقوق همسرشان بیان می‌كنند. به زن‌هایی كه این ویژگی رفتاری را دارند، قاطع می‌گویند.

مرز باریك قاطعیت و رفتارهای تهاجمی در روابط زناشویی
وقتی در مورد مفهوم قاطعیت در روابط صحبت می‌كنیم، منظور این نیست كه می‌خواهیم حد و مرزهای زندگی زناشویی را بشكنیم. بسیاری از افراد مرز بین قاطعیت و رفتارهای تهاجمی و مرز بین قاطعیت و رفتارهای منفعلانه را نمی‌دانند. بعضی از افراد در قبال نیازها، خواسته‌ها و احساس‌های‌شان رفتاری تهاجمی دارند و به حقوق دیگران تخطی و تعرض می‌كنند. اگر در زندگی زناشویی، زن و مرد این مرزها را تشخیص ندهند، رابطه دچار تنش خواهد شد. قاطعیت نوع خاصی از رفتار است كه به ما كمك می‌كند نیازها، احساسات و خواسته‌های‌مان را صریح، آشكار و با اطمینان و بدون اینكه سوءاستفاده‌ای از حد و مرز رابطه بكنیم به همسرمان بگوییم. از طرف دیگر در این رابطه زن  یا مرد سعی نمی‌كند بر دیگری تسلط پیدا كند.

خواسته‌های‌تان را منطقی بیان كنید
سبك رفتار كسانی كه یاد نگرفته‌اند نیاز‌ها، خواسته‌ها و احساسات‌شان را به طرف مقابل بگویند، منفعلانه است. این افراد تا پایان زندگی خواسته‌های بیان نشده و سركوب شده زیادی دارند و به نوعی خودشان را درگیر مشكلات روحی – روانی زیادی می‌كنند كه عدم رضایت از زندگی زناشویی از مشكلات اصلی آن است.

 

رفتارهای قاطع

افراد قاطع  به همسرشان فرصت می‌دهند تا او هم صحبت كند

 

به همسرتان فرصت صحبت دهید
نكته بسیار مهم در رابطه با افراد قاطع این است كه به همسرشان فرصت می‌دهند تا او هم صحبت كند. در مورد عدم پذیرش خواسته‌های‌شان هم گفت‌وگو می‌كنند. نكته بسیار مهم (كه در فرهنگ ما بسیار كم است) در مورد افراد قاطع این است كه نسبت به جسم و بدن خودشان حساسیت بالایی دارند؛ یعنی زمانی كه وارد گفت‌وگو می‌شوند نسبت به رفتارهای پنهانی و غیر كلامی‌شان هم آگاهی دارند. كسانی را دیده‌اید كه «باشه عزیزم» می‌گویند اما اخم و تخم هم می‌كنند؟! رفتارهای كلامی این افراد با رفتارهای غیر كلامی‌شان همخوانی ندارد. افراد قاطع روی رفتارهای‌شان فكر کرده و به مرور زمان خودشان را توانمند می‌كنند و دقیقا می‌دانند كه از ارتباط‌شان چه می‌خواهند.

شیوه گفتاری درست را یاد بگیرید
خانم‌ها بیش از اینكه خواسته‌های‌شان را مطرح كنند، احساسات ناخوشایندشان را بیان می‌كنند. در نتیجه بازخورد مناسبی هم از همسرشان نمی‌گیرند. روشی وجود دارد به نام XYZ. شما با این روش یاد می‌گیرید كه چطور درست صحبت كنید.
 
X: «زمانی» كه آن خواسته یا مشكل پیش آمده را بیان می‌كنید.
Y: بیان مساله‌ای كه منجر به ناراحتی شما شده است.
Z: چه احساسی در آن موقعیت داشته‌اید.

مثال: «من احساس سرخوردگی كردم وقتی تو در جمع خانوادگی‌ات از دستپخت من ایراد گرفتی. » بنابراین كاری را كه موجب ناراحتی شده، احساس‌تان و زمانی كه این اتفاق افتاده   بیان كرده‌اید.

ویژگی افراد قاطع، منفعل و تهاجمی
سه نوع رفتار متفاوت در افراد وجود دارد كه در حوزه روانشناسی به آن رفتارهای قاطع، منفعل و تهاجمی می‌گوییم. علائم غیررفتاری این سه ویژگی را در ادامه بررسی می‌كنیم:

قاطع: صدای آرام و تحت كنترل، وضعیت بدنی آرام و ارتباط چشمی مستقیم  دارند و طرز نشستن و ایستادن‌شان هم محكم است.

منفعل: مدام ناله می‌كنند. دست‌های‌شان را به هم فشار می‌دهند. این پا و آن پا می‌كنند. چشم‌های‌شان رو به زمین است و عموما وقتی راه می‌روند قوز می‌كنند.

تهاجمی: فریاد می‌زنند. صدای‌شان بلند است. انگشت اشاره‌شان به سمت طرف مقابل است. دست به سینه می‌ایستند و عموما وضعیت بدن‌شان به همان شكل باقی می‌ماند.

چطور ارتباط را به خوبی حفظ كنید؟
یكی از نیازهای اساسی زن و مرد از دوران عقد به بعد، حفظ تمامیت وجودی خودشان است. زمانی كه طرف مقابل را مجبور به انجام كاری می‌كنید تمامیت‌اش را زیر سوال می‌برید یا زمانی كه با احساس بدی شروع به صحبت می‌كنید او فكر می‌كند كه مسئول تمام حس‌های بد شماست. آن زمان است كه تمامیت زن یا مرد زیر سوال می‌رود. خانم‌هایی كه خواسته‌های خودشان را می‌دانند و به دیگران هم احترام می‌گذارند، مهارت و توانایی لازم برای برطرف شدن نیازها و نگه داشتن نگرش مثبت طرف مقابل برای امتداد ارتباط را بلدند، وضعیت بدنی‌شان آرام است، ارتباط چشمی مستقیمی دارند، خوب می‌ایستند و. . . .

ویژگی‌های رفتاری خانم‌های قاطع
-   در بیان نیازها به همسرشان روراست و صادق هستند.
-   قاطعانه و در عین حال عاقلانه مذاكره و گفت‌وگو می‌كنند. درواقع گفت‌وگوی صریح و محترمانه جزء ویژگی‌های این خانم‌هاست.
-   به هیچ عنوان منتظر نمی‌مانند گذشت زمان و یك اتفاق منجر به حل اختلاف‌شان شود بلكه همیشه دیدگاهی خلاقانه برای حل مشكلات پیدا می‌كنند.
-   این خانم‌ها علاوه بر اینكه به نیاز خودشان توجه می‌كنند به نیازهای همسرشان هم بی‌توجه نیستند و ملاك انصاف را همیشه مد نظر قرار می‌دهند.
-   خودشان را مركز ثقل تغییرات زندگی شخصی‌شان می‌دانند و خودباوری بالایی دارند. آنها اعتقاد دارند موفقیت در زندگی به واسطه خودشان اتفاق می‌افتد.
-   در گفتار و كلام بسیار صریح و شفاف هستند. اگر لازم باشد احساس‌شان را بیان می‌كنند (حتی اگر منفی باشد) اما به احساس كسی آسیب نمی‌رسانند.
-   گاهی اوقات ریسك می‌كنند؛ یعنی راه‌هایی را انتخاب می‌كنند كه تا به حال نكرده‌اند.

افرادی كه این مهارت‌ها را ندارند و نمی‌خواهند آن را كسب كنند، همان‌هایی هستند كه به شانس اعتقاد دارند و همه‌چیز را به قسمت و قضا و قدر ربط می‌دهند.

 

منبع: مجله زندگی ایده آل

 


ویدیو مرتبط :
اگر شوهرتان زن دیگری را دوست داشته باشد ...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فکر ديگران را براحتی بخوانید!



 

 

خواندن فکر

آیا مایلید به افکار کسی که کنار دستتان نشسته است پی ببرید؟ اگر با افراد زیادی مواجهه شده باشیم می توانیم بسیاری از افراد را حتی از نوع صحبت کردنشان نیز بشناسیم اما این شناخت در مواجهه حضوری با دانستن بسیاری از حالات اثبات شده در علم روانشناسی بهترین شناخت را نسبت به دیگران برایمان به ارمغان می اورد. اکنون با توجه به نکات ارائه شده میتوانید از روی هر یک از حالات زیر افکار آنها را بخوانید:

 

 

خوددار


اگر شخصی دستهایش را پشت کمر خود قفل کند این امر نشان میدهد که وی خود را بشدت کنترل کرده است . دراین حالت او سعی دارد خشم یا احساس نا امیدی را از خود دور کند. این فرد در واقع نشان میدهد که از اعتماد به نفس بسیار بالایی برخوردار است و میتواند در حالات مختلف بر خشم یا ناامیدی خود غلبه کند . در این حالت بهتر است با این فرد به آرامی ارتباط برقرار کرد

 

 

تدافعی


اگر انگشتان دستها به بازو گره خورده باشد این حالت نشان دهنده حالت تدافعی در برابر حمله غیر منتظره و ناگهانی یا بی میلی برای تغییر چهره شخص است. اگر انگشتها مشت شده باشند حالت بی میلی شدیدتر است در این حالت بهتر است با ارامش با شخص مورد بحث برخورد شود تا کم کم از حالت تدافعی خود خارج شده و ارتباطی زیبا را شروع کند

 

 

متفکر


گره کردن دستها به دسته های صندلی نشان میدهد که شخص سعی دارد احساس خود را مهار کند اما قفل کردن قوزک پاها به یکدیگر حالت تدافعی است این حالت شاید بیشتر در مسافران مضطرب هواپیما به هنگام پرواز و فرود دیده شود.

بسیاری از افراد این حالت را به نوعی رسیدن به تصمیمی بزرگ میدانند اما روانشناسان بالینی میگویند که حتی اضطراب نیز نشانه تفکر فرد است

 

 

دقیق


وقتی شخص انگشت سبابه خود را روی صورت و بقیه دستش را بصورت گره کرده در پایین صورتش قرار میدهد یعنی که فرد مورد نظر بسیار دقیق است. این حالت نشان میدهد که شخص با دقت زیاد به صحبت های شما گوش میدهد و یک یک کلمات شما را می سنجد و در عین حال در چهره او حالت انتقادی نیز به چشم میخورد اما این انتقاد جنبه دوستانه دارد و شاید بیشتر به منظور برقرار یک ارتباط بین دو نفر است

 

 

دودلی


انگشتهای گره شده زیر چانه و نگاه خیره نشان دهنده حالت تردید و دو دلی است . او به صحبت های شما و صحت گفته هایتان تردید میکند . در این حالت ممکن است آرنج روی میز قرار گرفته باشد به گفته برخی از روان شناسان نگاه خیره همیشه نشانه دو دلی است چرا که ثابت قدم و محکم بودن نگاه انسان را نیز مصمم و با اراده می سازد. شاید چون از نگاه شما تردید و دودلی آشکار است دیگران برای قدم جلو گذاشتن و دوست شدن با شما ترید دارند

 


بی گناه


دستهایی که روی سینه قرار گرفته باشند بهترین نمونه برای حالت بی گناهی و درستکاری است. این حالت به عقیده اکثر روانشناسان اثر باقیمانده ای از شکل سوگند خوردن است که در آن دست را روی قلب قرار میدهند. حالت تواضعی که در این عمل وجوددارد میتواند به شما بگوید که این فرد به رغم آنکه خود به بی گناهیش اذعان دارد ولی نمیداند چگونه آنرا به اثبات برساند و در عین حال بسیار مایل است تا دوست صمیمی برای بیان آنچه در قلبش میگذرد داشته باشد

 

 

مطمئن


دستهایی که به کمر زده میشود در مردها نشان دهنده آن است که فرد به آنچه میگوید عتقاد و اعتماد کامل دارد. خانمها هنگامی که دست خود را به کمر میزنند نشان میدهند که به آنچه میگویند اطمینان دارند. اما در هر دو مورد این حالت به ما میگوید که فرد به هر حال احساس اطمینانی در گفته ها و رفتار خود دارد که میتواند به سادگی این شرایط را به دیگری نیز منتقل کند

 

 

مرموز


دستهای مشت شده در زیر چانه نشان میدهد که شخص نظریاتش را پنهان میکند و به شما اجازه می دهد تا صحبت خود را تمام کنید. آنگاه زمانیکه حرفهای شما پایان یافت در کمال آرامش به شما و نظریات شما حمله میکند. شگرد جالبی است. شخص ابتدا اطمینان شما را جلب میکند و سپس در نهایت آرامش به شما میگوید که شما و نظریاتتان را قبول ندارد

 

 

ظاهر ساز


در این حالت شخص آرام بنظر میرسد اما این آرامش پیش از توفان است این حالتی است که بیشتر روسا بخود میگیرند تا خود ر ا بگونه ای به زیر دستان نزدیک کنند و در عین حال جاذبه و جذابیت آنها نیز کم نشود. ظاهرسازی معمولا از آن دسته حالتهایی است که در بیشتر افراد دیده میشود ولی نوع آنها با یکدیگر متفاوت است . اما به هر حال حالت خوبی از یک فرد برای شروع یک ارتباط محسوب نمیشود

 

 

مالکیت


قرار دادن پاها روی هر چیز روی صندلی- میز-سکو و...شانه حالت مالکیت است. در یک میز گرد تنها رئیس اجازه دارد چنین حالتی داشته باشد و از این طریق آرامش خود را نشان دهد. روان شناسان این حالت را حالت مالکیت میدانند که در نهایت به عقیده فرد مورد نظر به موفقیت وی در کارها منجر خواهد شد

 

 

اعتماد به نفس


تکیه زدن به صندلی درحالتیکه دستها پشت سر قفل شده نشان دهنده اعتماد به نفس قوی است . اگر شخصی در این حالت صحبت میکند به گفته های خود اعتماددارد و اگر به صحبت های شما گوش میدهد به خود زحمت ندهید ا و خود همه ماجرا را میداند

 

 

منبع:‌سیمرغ