سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

اگر میگرن دارید، اگردیابت دارید، اگر فشار خون دارید...


حقیقات انجام شده توسط جامعه متخصصین ستون فقرات و بیماری‌های مفصلی انگلستان نشان می‌دهد تقریبا نیمی از زنان به‌دلیل حمل كیف‌های دستی سنگین از كمردرد یا دردهای مفصلی رنج می‌برند.

كیف‌تان دشمن شما ست؟



با داشتن وسایلی مانند تلفن همراه، دفترچه یادداشت، بطری آب، كیف لوازم آرایش، كیف پول، اسپری، كتاب و مانند آن‌ها، وزن كیف دستی زنان به‌طور متوسط به بیش از 3 كیلوگرم می‌رسد.
تحقیقات انجام شده توسط جامعه متخصصین ستون فقرات و بیماری‌های مفصلی انگلستان نشان می‌دهد تقریبا نیمی از زنان به‌دلیل حمل كیف‌های دستی سنگین از كمردرد یا دردهای مفصلی رنج می‌برند. این در حالی است كه برخی زنان كیف‌های سنگین و با وزن بیش از 6 كیلوگرم را با خود حمل می‌كنند كه هنگام حمل آن‌ها ستون فقرات از تعادل خارج شده و به بخش‌های خاصی از بدن فشار وارد می‌شود. این موضوع می‌تواند در دراز مدت باعث بروز دردهای مزمن حتی تغییر شكل جزئی ستون فقرات شود. هنگام حمل كیف‌های سنگین، گردن شما به‌طور ناخودآگاه به سمت دیگر متمایل می‌شود تا به شما در حفظ تعادل بدن‌تان كمك كند. این كار فشار زیادی به عضلات و عصب‌های یك سمت گردن وارد كرده و بعد از مدتی دردهای این ناحیه به سراغ شما می‌آیند. در این هنگام شانه‌ای كه بار را حمل می‌كند به سمت عقب متمایل می‌شود كه باعث وارد شدن فشار زیاد به عضلات پشت و ستون فقرات می‌شود. درصورتی كه این كار در مدت زمان طولانی تكرار شود بافت‌های داخل دیسك كمر و گردن از بین می‌روند و به رشته‌های عصبی فشار وارد می‌شود. این موضوع می‌تواند به دردهای مزمن در این نواحی منجر شود كه در مواقعی، جز عمل جراحی راهی برای بهبود آن‌ها نیست.





شاید علت چاقی‌تان سر درد باشد

دخترانی كه دچار سردردهای مزمن میگرنی هستند بیشتر از دیگران وزن اضافه می‌كنند.
دانشمندان متوجه شدند نزدیك به 40‌درصد از دخترانی كه در دوره كودكی میگرن داشتند تا رسیدن به 18‌سالگی دچار اضافه وزن می‌شوند. این دختران حداقل 10 كیلوگرم نسبت به افرادی كه هرگز سردردهای مزمن را تجربه نكرده‌اند، چاق‌ترند.
قبلا هم دانشمندان متوجه ارتباط میگرن با اضافه وزن در بزرگسالان شده بودند اما این تحقیقات برای نخستین بار ثابت كرد سردردهای مزمن در كودكان هم به افزایش وزن كمك می‌كند.
تحقیقات نشان می‌دهد تقریبا یك ششم از زنان و دختران به سردردهای میگرنی دچار می‌شوند كه در بعضی از آن‌ها، شدت بیماری كم و در برخی دیگر بسیار شدید است.
این احتمال وجود دارد كه سردردهای مزمن باعث بروز حالت تهوع و استفراغ در زنان شده و آن‌ها را به خوردن غذای متفاوت وادار می‌كند. هم‌چنین افرادی كه به میگرن مبتلا هستند فعالیت بدنی كمتری دارند و زمان بیشتری نیز در خانه استراحت می‌كنند كه این عامل هم در افزایش وزن نقش زیادی دارد.
البته زنانی هم كه دچار اضافه وزن هستند بیشتر میگرن می‌گیرند. دانشمندان متوجه شدند در این بین به خصوص زنانی كه از ناحیه شكم چاق هستند بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به میگرن هستند.





قبل از خواب همه چیز را خاموش كنید

دانشمندان اعلام كردند راز داشتن یك خواب خوب این است كه شما یك ساعت قبل از رفتن به رختخواب، تلویزیون، تلفن‌همراه، كامپیوتر و لپ‌تاپ خود را خاموش كنید.
این در حالی است كه تقریبا 90 درصد مردم یك ساعت قبل از خاموش كردن چراغ‌های خانه و آماده شدن برای خواب با این وسایل الكترونیكی كار می‌كنند اما تحقیقات نشان می‌دهد، استفاده از این وسایل الگوی خواب انسان‌ها را به شدت تغییر می‌دهد. دانشمندان معتقدند نور مصنوعی حاصل از تلویزیون و صفحه نمایش كامپیوتر باعث تحریك بیش از اندازه مغز شده و برنامه‌ریزی آن را به هم می‌زند. آخرین مطالعات انجام شده توسط سازمان خواب آمریكا نشان می‌دهد انجام بازی‌های كامپیوتری، استفاده از تلفن همراه و جست‌وجو در اینترنت بدترین كاری است كه یك شخص می‌تواند یك ساعت قبل از خوابیدن انجام دهد. نور مصنوعی حاصل از این وسایل در ترشح برخی از هورمون‌های بدن اختلال ایجاد كرده و باعث افزایش هوشیاری، تغییر ساعت خواب، افزایش فعالیت مغزی و مانند این‌ها می‌شود كه تمام آن‌ها در به هم‌زدن آرامش خواب، نقش مهمی بازی می‌كنند. از سوی دیگر بعضی از فناوری‌های مدرن امروزی مانند تلفن‌های همراه بعد از خوابیدن هم دست از سر ما برنمی‌دارند. تقریبا یك دهم جوانان بین 20 تا 30 سال اقرار كرده‌اند زنگ تلفن یا رسیدن پیام كوتاه به‌طور مرتب آن‌ها را از خواب بیدار می‌كند. نكته نگران‌كننده اینجاست كه حتی بعضی از كودكان در رختخواب هم بازی‌های كامپیوتری را رها نمی‌كنند و تا آخرین لحظه از این وسایل بازی استفاده می كنند و مقابل كامپیوتر و تلویزیون هستند.





باشگاه می روی؟ هوس شیرینی می‌كنی؟

تحقیقات نشان می‌دهد رفتن به باشگاه و ورزش‌كردن تمایل گروهی از انسان‌ها را برای خوردن شیرینی‌ها و غذاهای چرب افزایش می‌دهد.
این یافته جدید توضیح می‌دهد كه چرا مردم بعد از انجام فعالیت بدنی تمایل شدیدی به خوردن غذاهای پرچرب پیدا می‌كنند و به این ترتیب تلاش‌های آن‌ها برای كاهش وزن با شكست روبه‌رو می‌شود. محققان معتقدند بعد از ورزش‌كردن، مغز انسان به‌طور ناخودآگاه به‌دنبال یك پاداش است و در بسیاری از مواقع یك غذای پرچرب یا شیرین را ترجیح می‌دهد. به همین دلیل است كه بعضی از ما حتی بعد از ورزش‌كردن هم نمی‌توانیم وزن خود را كم كنیم. برای بررسی این موضوع، محققان مطالعاتی را روی تعدادی از مردان و زنان به مدت 4 هفته انجام دادند. بعد از انجام فعالیت‌های ورزشی، تصاویر غذاهای مختلف به این افراد نشان داده شد تا میزان تمایل آن‌ها به غذاها مشخص شود.با انجام این كار محققان متوجه شدند افرادی كه بعد از یك دوره ورزش كردن موفق به كاهش وزن شدند، بعد از پایان تمرین خود به غذاهای سالم مانند برنج علاقه نشان می‌دادند اما در عوض آن‌هایی كه موفقیتی در كاهش وزن خود پیدا نكرده بودند بیشتر به غذاهایی مانند شكلات و غذاهای چرب تمایل نشان می‌دادند. تركیب غذاهای شیرین و چرب به شدت مورد علاقه انسان‌ها اما در عوض میزان كالری این نوع غذاها نیز به شدت بالاست و می‌تواند نتایج چند هفته ورزش كردن را كاملا بی‌اثر كند.



رابطه بهار و تابستان با قرصی كه می خورید

آیا شما هم حس كرده‌اید در فصل‌های بهار و تابستان كه تابش نور خورشید شدیدتر است، اثر داروهای مصرفی‌تان كم می‌شود؟

این موضوع عجیبی نیست، چرا كه دانشمندان سوئدی متوجه شدند در این فصل‌ها بدن به واسطه قرار گرفتن در معرض نور خورشید ویتامین D بیشتری می‌سازد.
این محققان به مدت 10 سال مطالعاتی را روی 70 هزار بیمار انجام داده و نمونه خونی آن‌ها را به‌طور مرتب بررسی كردند. این بررسی‌ها نشان داد شیوه عملكرد داروها در بدن انسان در فصول سرد كه نور خورشید كمتر به زمین می‌تابد با فصول دیگر تفاوت می‌كند. در فصل تابستان كه گرم‌ترین زمان سال است اثر برخی داروها بین 7 تا 17 درصد كمتر می‌شود و به همین دلیل شاید شما در این مواقع احساس كنید از داروهای خود نتیجه كافی نمی‌گیرید. دانشمندان معتقدند قرار گرفتن بدن در برابر نور خورشید و جذب ویتامین D بیشتر در سرعت تجزیه دارو  و اثر بر بدن تاثیر چشمگیری دارد.
 به همین دلیل اگر شما حس می‌كنید با گرم‌تر شدن هوا داروهای‌تان اثر كمتری روی شما دارد می‌توانید با پزشك خود در این مورد مشورت كنید اما به هیچ وجه خودتان مقدار داروی مصرفی را افزایش ندهید!





فقط 30دقیقه

همیشه پزشكان و كارشناسان در مورد خطرات مصرف غذاهای شور هشدار می‌دهند اما با انجام مطالعاتی به‌طور علمی خطرات مصرف این نوع غذاها اثبات شد.
تحقیقات نشان می‌دهد بعد از خوردن یك غذای پرنمك فقط 30 دقیقه طول می‌كشد تا عملكرد رگ‌های خونی قلب دچار مشكل شود. محققان متوجه شدند بین 30 تا 60 دقیقه بعد از خوردن غذای شور، جریان خون در بدن به‌طور موقت محدود شده و رگ‌های خونی سفت می‌شوند.
برای بررسی اثر غذاهای مختلف روی بدن، دانشمندان قبل و بعد از خوردن چند وعده غذایی متفاوت، نمونه خون تعدادی از داوطلبان را بررسی كردند. با انجام این كار دانشمندان متوجه شدند ظرف مدت 30 دقیقه پس از خوردن غذای شور، جریان خون در بدن، دچار اختلال می‌شود و این حالت تا یك ساعت بعد به اوج خود می‌رسد. تعدادی از كارشناسان هشدار دادند بسیاری از خانواده‌ها به‌طور مرتب هر شب غذاهایی مصرف می‌كنند كه در مجموع بیش از 4‌گرم نمك وارد بدن آن‌ها می‌كند.
این در حالی است كه آخرین تحقیقات نشان می‌دهد مصرف نمك زیاد به سرعت می‌تواند انعطاف رگ‌های خونی را دچار اشكال كرده و آن‌ها را سفت و سخت كند. این حالت یكی از مهم‌ترین علائم ابتلا به بیماری‌های قلبی است.
دانشمندان هشدار می‌دهند مصرف نمك در بسیاری از خانواده‌ها بسیار زیاد است. به‌طور كلی، قرار دادن نمكدان در سفره غذا یكی از بزرگ‌ترین اشتباهات عادات تغذیه‌ای است و به‌طور ناخودآگاه دیگران را به استفاده از نمك بیشتر ترغیب می‌كند.





6سال رفته را برگردانید

داشتن دیابت در میانسالی به‌طور متوسط 6 سال از عمر انسان را كم می‌كند.
دانشمندان برای نخستین‌بار، كاهش امید به زندگی را در بین افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بررسی كردند و متوجه شدند درصورتی كه این بیماری به درستی كنترل نشود، عمر انسان‌ها را كوتاه می‌كند. قبلا هم دانشمندان می‌دانستند دیابت خطر ابتلا به حمله قلبی و سكته را 2 برابر می‌كند اما تحقیقات جدید نشان داد، افرادی كه به این بیماری دچار هستند با احتمال بیشتری بر اثر ابتلا به سرطان، عفونت و بیماری‌های روانی جان خود را از دست می‌دهند. این بررسی‌ها همچنین نشان داد افرادی كه در دوره میانسالی به دیابت دچار می‌شوند به‌طور متوسط 6 سال زودتر می‌میرند. 60 درصد دلیل كاهش طول عمر این افراد بیماری‌های مرتبط با رگ‌های خونی است كه می‌تواند منجر به سكته و بیماری‌های قلبی شود. همچنین این افراد بیشتر از دیگران به بیماری‌های كبدی، ریوی، كلیوی و گوارشی دچار می‌شوند. دیابتی‌ها بیشتر از دیگران دچار افسردگی می‌شوند كه دلیل اصلی آن می‌تواند تغییر شیوه زندگی این افرادو اثراتی باشد كه این بیماری بر بدن می‌گذارد. اما برای جلوگیری از بخش زیادی از این عوارض، راه‌های ساده‌ای وجود دارد. كنترل وزن، كنترل قند خون، مصرف منظم داروها و داشتن فعالیت بدنی كافی می‌تواند تا حد زیادی بیماران دیابتی را در كاهش علائم این بیماری یاری كند. مراجعه به پزشك در فواصل زمانی منظم هم می‌تواند به كنترل دیابت كمك كند.

منبع : مجله زندگی ایده آل


ویدیو مرتبط :
میگرن دارید؟ حتما این ویدئو را ببینید !

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شما که فشار خون بالا دارید، چای ترش دم کنید!


این چای شامل گلبرگ های گیاه چای ترش است که در اکثر منابع طب سنتی خواص درمانی آن به تایید رسیده است.

سایت کدبانو:

مواد لازم:

چای ترش (گلهای خشک گیاه هایبیسکس – Hibiscus)

شما که فشار خون بالایی دارید، چای ترش دم کنید!

طرز تهیه:


1. یک قاشق چایخوری از این گیاه را درقوری بریزید. سپس روی آن آب جوش ریخته و 5 دقیقه صبر کنید تا چای دم بکشد.

2. اگر قوری شما فیلتر ندارد، چای را از صافی رد کنید.

3. طبق ذائقه خود چای را با عسل یا هر نوع شیرینی دیگر میل نمایید.

شما که فشار خون بالایی دارید، چای ترش دم کنید!

خواص:


این چای شامل گلبرگ های گیاه چای ترش است که در اکثر منابع طب سنتی خواص درمانی آن به تایید رسیده است. این گیاه شامل طیف وسیعی از ترکیبات شیمیایی است که دارای خاصیت کاهش دهنده فشارخون، نشاط آوری و رفع خستگی است. همچنین این گیاه دارای خاصیت کنترل کلسترول خون و اختلالات کبدی نیز می باشد.

شما که فشار خون بالایی دارید، چای ترش دم کنید!

عوارض جانبی:


برای این گیاه عوارض جانبی خاصی ذکر نشده است با این حال مصرف بیش از حد و مصرف آن توسط خانم های باردار توصیه نمی گردد.