سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

اگر میخواهید بارداری سالمی داشته باشید



غذاهای مناسب دوران باردرای

برای داشتن بارداری بی‌خطر و تولد فرزندان نرمال، از مصرف انواع چربی‌ها پرهیز کنید

 

 اگر قصد دارید یک مهمان کوچک به خانواده‌تان اضافه کنید و طعم پدر و مادر شدن را بچشید، حتما می‌دانید که قبل از اقدام به بارداری باید به بعضی مسائل توجه داشته باشید. متخصصان معتقدند برای داشتن فرزند سالم و طبیعی، پدر و مادر باید علاوه بر اینکه به وضعیت تغذیه خود توجه داشته باشند تغییراتی را هم در سبک زندگی خود ایجاد کنند. بهای داشتن فرزندان سالم برای پدر و مادر،  ترک عادات غلط و پیروی از یک سبک زندگی درست و سلامت است.


بسیاری از والدین حاضرند هر کاری که لازم است انجام دهند تا فرزندشان با بهترین وضعیت بدنی و مغزی به دنیا بیاید. اما گاهی والدین نمی‌دانند که لازم است از برخی موارد هم پرهیز کنند.

دکتر قاضی‌زاده، متخصص زنان و زایمان، به شما توصیه می‌کند که برای اقدام به بارداری به چه مسائلی باید توجه داشته باشید و از چه مواردی پرهیز کنید.

در باردرای به تغذیه تان اهمیت دهید
به‌طور کلی پدر و مادر، خصوصا مادران برای بارداری باید به وضعیت تغذیه خود توجه داشته باشند. اگرچه به لحاظ تغذیه ممنوعیت اکید و مطلقی وجود ندارد، اما بعضی خوراکی‌ها و مواد غذایی باید تا حد امکان محدود شود. ازجمله موارد مهمی که برای داشتن یک بارداری ایمن و داشتن فرزندی سالم باید تاحد امکان از آن پرهیز شود مواد نگهدارنده است.

تمام غذاهای کنسروی، آبمیوه‌های پاکتی و به‌طور کلی مواد غذایی بسته‌بندی شده برای ماندگاری بیشتر دارای مواد نگهدارنده هستند، بنابراین تا حد امکان از خوردن غذاهایی مثل تن ماهی، لوبیای کنسروی یا انواع خورش‌ها و غذاهای کنسروی پرهیز کنید. اگر گاهی مجبور به استفاده از این غذاها هستید حتما به تاریخ مصرف محصول توجه کرده و آن را در آب بجوشانید.

 

غذاهای هورمونی را تحریم کنید
متاســفانه صنایع غذایی در کشور ما آنچنان که باید کنترل شده نیست و این موضوع می‌تواند نگرانی‌ها را در این زمینه بیشتر کند. معمولا در پرورش دام و طیور از هورمون‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده می‌کنند که این مورد هم می‌تواند برای بارداری مورد محدودیت باشد. به‌طور کلی توصیه می‌کنیم برای داشتن بارداری و زایمان بی‌خطر و تولد فرزندان نرمال، تا حد امکان از مصرف انواع چربی‌ها پرهیز کنید. این چربی‌ها می‌تواند حاصل هورمون‌های استفاده شده در پرورش دام و طیور یا چربی لبنیات باشد.

انواع موادغذایی پرچرب مثل لبنیات پرچرب، بال و ران مرغ (به‌دلیل تجمع هورمون و آنتی‌بیوتیک‌ها در این اندام‌ها)، گوشت گوسفند (به‌دلیل چربی بالا) و مواردی از این دست باید محدود شود. می‌توانید لبنیات کم‌چرب، سینه مرغ و گوشت گوساله را جایگزین این موارد کنید. همچنین خوردن جگر (به‌دلیل تجمع مواد زاید در این عضو و مسائل بهداشتی)، چای و قهوه را هم محدود کنید.


دور فست‌فودها ها را خط بکشید
نیترات و نیتریت هم ازجمله مواردی است که باید هرچه بیشتر از آن دوری کنید. نیترات و نیتریت بیشتر در سوسیس و کالباس و فست‌فودها وجود دارد که باعث رنگ صورتی این محصولات می‌شود. نیترات و نیتریت علاوه بر اینکه سرطان‌زاست و باعث چاقی و بیماری‌های قلبی- عروقی می‌شود، می‌تواند روی نوزادان نیز تاثیر داشته باشد.

 خوردن فست‌فودها می‌تواند باعث مشکلاتی ازجمله چاقی، مشکلات مغزی یا مستعد انواع بیماری‌ها در نوزادانی شود که مادران آنها بیش از اندازه فست‌فود مصرف کرده‌اند، بنابراین برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی، تا حد امکان از مصرف انواع فست‌فودها سوسیس و کالباس و حتی مخلفات کنار این غذاها پرهیز کنید.


از امواج دوری کنید!
امواج مغناطیسی، ماهواره، بیسیم و... از‌جمله مواردی است که بهتر است برای پیشگیری از بروز مشکلات در بارداری تا حد امکان از آنها پرهیزکنید. 

مراقبت های دوران بارداری

برای بارداری ایمن تا حد امکان از امواج موبایل دوری کنید

 

موبایلتان را خاموش کنید
می‌دانید که امواج مختلف در اطراف ما زیاد است و نمی‌توان به‌طور کامل از آن دوری کرد، اما باید برای بارداری ایمن تا حد امکان خود را از چنین امواجی دور کنید؛ خصوصا کسانی که سابقه سقط جنین دارند. امواج موبایل را می‌توان با خاموش کردن آن در مواقع غیر‌ضروری خصوصا هنگام خواب، تا حدی کنترل کرد. به علاوه توصیه می‌کنیم تا حد امکان از تلفن‌های ثابت به‌جای بیسیم استفاده کنید. در موارد ضروری‌تر کمربندهای ضداشعه را در دوران بارداری توصیه می‌کنیم. این کمربندها از الیاف نقره ساخته شده و جنین را از امواج مضر حفاظت می‌کنند.

 

مواظب آفت‌کش‌ها باشید
انواع آفت‌کش‌هایی که ممکن است در موادغذایی وجود داشته باشد، می‌تواند برای بارداری مشکلاتی را ایجاد کند. به‌طور کلی توصیه می‌کنیم همه افراد از تماس با آفت‌کش‌ها و حشره‌کش‌ها پرهیز کنند؛ مسلما این پرهیزها برای بارداری جدی‌تر مطرح می‌شود. درباره مواد غذایی این مورد شامل آفت‌کش‌هایی می‌شود که در پرورش محصولات کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حتما محصولات کشاورزی استاندارد بخرید و با روش‌های بهداشتی شست‌وشو دهید. استفاده از موادغذایی ارگانیک که در تولید آن آفت‌کش کمتری استفاده می‌شود و سالم‌تر است، می‌تواند پیشنهاد خوبی برای قبل یا حین دوران بارداری باشد.

از لباسهای تنگ استفاده نکنید
به آقایان توصیه می‌کنیم برای اقدام به بارداری و حتی قبل از آن لباس زیر گشاد، پاچه‌دار و نخی بپوشند. خنک نگه داشتن و شست‌وشو با آب سرد موارد دیگری است که باید به آن توجه داشته باشند.

نشستن طولانی روی صندلی، لباس‌های تنگ و پلاستیکی و دمای بالای ناحیه تناسلی می‌تواند بر کیفیت و تحرک اسپرم‌ها نقش منفی داشته باشد. به علاوه توجه داشته باشید برای اقدام به بارداری حتما باید سیگار، قلیان، مواد‌مخدر و الکل را کنار بگذارید. تمام این موارد می‌تواند تحرک اسپرم‌ها را کم کرده و روی باروری تاثیر منفی داشته باشد.

 

مراقبت های دوران بارداری

برای پیشگیری از بروز مشکلات در بارداری تا حد امکان از امواج مغناطیسی دوری کنید

 
موادغذایی را در ظروف پلاستیکی نگهداری نکنید
به‌طور کلی مواد شیمیایی می‌توانند تاثیرات مخربی بر سلامت انسان داشته باشند و بهتر است با این مواد تماس نداشته باشید.

تاثیر تماس با مواد شیمیایی آنی نیست و در درازمدت می‌توان نتیجه آن را مشاهده کرد. اما با این‌حال برای بارداری لازم است که به‌طور اکید از تماس با مواد شیمیایی پرهیز کنید. مواد شیمیایی مثل دی‌اکسین‌ها یا فوران‌ها ازجمله مواد شیمیایی هستند که باید از آن دوری کرد و مهم‌ترین منبع تولید آن هم سوزاندن زباله‌هاست. مسئولان باید نظارت بیشتری بر این قضیه داشته باشند.

فتالات‌ها مواد شیمیایی دیگری هستند که بر اثر نگهداری موادغذایی در ظروف پلاستیکی ممکن است به بدن وارد شوند، بنابراین باید این فرهنگ در خانواده‌ها جا بیفتد که به‌عنوان یک روش بهداشتی موادغذایی را در ظروف شیشه‌ای نگهداری کنند. به‌علاوه لوازم آرایشی هم حاوی فتالات هستند بنابراین تا حد امکان در این دوران، به چنین مسائلی توجه داشته باشید.

بی‌خیال شوینده‌ها شوید
انواع شوینده‌های قوی و سفیدکننده‌ها مورد دیگری است که توصیه می‌کنیم برای بارداری ایمن از آن دوری شود. تماس با سفیدکننده‌ها یا جرمگیرهای قوی و استنشاق بخارات آن می‌تواند بسیار خطرناک باشد. انواع خوشبوکننده‌ها را هم می‌توان در همین گروه جا داد. علاوه بر تاثیر طولانی‌مدت این مواد و بروز بیماری‌های ریوی و سرطان، تماس و استنشاق این مواد می‌تواند بر هورمون‌های مردانه و زنانه تاثیر مخرب بگذارد.

به علاوه تماس با مواد شوینده قوی حین دوران بارداری ممکن است مشکلاتی نظیر آسیب‌پذیری در برابر بیماری آسم در نوزادان، ایجاد عوارض عصبی در جنین، تاثیر بر شیردهی و... را به همراه داشته باشد. به علاوه باید گفت برخی از این مواد شیمیایی می‌توانند بر کیفیت یا تعداد اسپرم‌های مردان تاثیر مخرب داشته باشند. 

 

منبع:مجله سیب سبز / برترین ها


ویدیو مرتبط :
اگر میخواهید قوی باشید...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مواظب باشید در دوران بارداری چاق نشوید!



 

 

مواظب باشید در دوران بارداری و بعد از آن چاق نشوید!

 

بارداری، زمان مناسبی برای ایجاد سلولیت است. علاوه بر این، هر چه افزایش وزن در ایام بارداری بیشتر باشد، خطر افزایش سلولیت به میزان چشم گیری بالاتر خواهد رفت.

 

چگونه تولید سلولیت را در ایام بارداری کم کنیم؟

در ابتدا، این امر متأثر از تحولات هورمونی است. اما در نهایت، چگونه می‌توان این فرآیند را محدود کرد و چگونه می‌توان از شر سلولیت خلاص شد؟

 

چرا بارداری شرایطی مناسب برای تولید سلولیت است؟

به نظر می‌رسد که سلولیت به هورمون های جنسی زنانه، یعنی استروژن حساس است. ظاهر شدن سلولیت از ابتدای بلوغ آغاز می‌شود و با رویدادهای هورمونی تشدید می‌شود: روش های پیشگیری از بارداری و دیگر درمان های هورمونی، بارداری و شیردهی از جملۀ این رویدادها هستند. باید بدانید که استروژن باعث ذخیره سازی چربی می‌شود (ذخیرۀ انرژی)، و ذخیره ای برای ایام بارداری و شیردهی به شمار می‌رود.

 

تشکیل سلولیت باعث آبیاری نامناسب بافت ها می‌گردد، بنابراین انعطاف پذیری شان را از دست می‌دهند. در نتیجه، توده ها شکل می‌گیرند و بر روی پوست چین های به وجود می‌آید که ظاهری «پوست پرتقالی» پیدا می‌کند. و در آینده به خصوس در زمان بارداری، یک هورمون دیگر نیز نقشی مهم ایفا می‌کند و آن پرولاستین است.

 

این هورمون به طور طبیعی و برای آماده کردن پستان ها تولید می‌گردد. اما این هورمون نیز در تشکیل سلولیت همکاری می‌کند و باعث تشکیل ذخیرۀ سلول های چربی می‌شود، به طوری که احتباس آب در بافت های چربی را افزایش می‌دهد. و در نهایت، در آخرین هفته های بارداری، وزن و حجم نوزاد این پدیده را با فشرده کردن عروق خونی تشدید می‌کند. بازگشت وریدی متوقف می‌شود، این امر مانع گردش خون در مناطق مناسب برای جمع شدن سلولیت می‌گردد، این مناطق عبارتند از: ران ها، کپل ها و باسن. البته میزان احتمال بروز سلولیت در هر زنی، بستگی دارد به وضعیت فیزیولوژیک او  (کارکرد ارگان های مختلف بدن) و میزان افزایش وزن او طی مدت بارداری.

 

توصیه های ضد سلولیت برای خانم های باردار

 

1. مراقب باشید که طی دوران بارداری زیاد وزن اضافه نکنید.

 

2. از افراط در مصرف چربی ها، به ویژه چربی های حیوانی و چربی های پنهان خودداری کنید (گوشت، پنیر، چیپس، سرخ کردنی ها، پیراشکی گوشتی، بیسکویت).

 

3. تغذیه تان را سرشار از امگا 3 کنید، دو بار در هفته ماهی بخورید، ترجیحاً ماهی های کوچک (ساردین، مارکو، ماهی آزاد). امگا3، فواید سه گانه ای دارد:

 

امگا 3 برای رشد مغز نوزاد مفید است، ضمناً هم در دورۀ بارداری و هم شیردهی به کم کردن وزن کم می‌کند و در نهایت خطر تولد کودک نارس را کاهش می‌دهد.

 

4. از مصرف بیش از حد نمک، پوشیدن کفش های پاشنه بلند، نشستن طولانی مدت و جمع کردن پاها پرهیز کنید زیرا این عوامل مانع از گردش مناسب خون

 

5. به طور مرتب یک فعالیت جسمی مناسب با وضعیت بارداری تان انجام دهید.

 

6. تا بیشترین زمان ممکن، شیردهی را ادمه دهید. شیردهی باعث کاهش سریع وزنی که طی بارداری اضافه شده، می‌گردد، سلولیت ها نیز کاهش می‌یابند. اما فواید شیردهی به این ختم نمی‌شود و آثار دیگری نیز دارد، از جمله: کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه و تخمدان و احتمالاً کاهش خطر پوکی استخوان. شیردهی بر کودک نیز اثر دارد، باعث افزایش رشد، پیشگیری از عفونت و کاهش احتمال چاقی های بعدی می‌گردد. ضمناً نباید محکم شدن پیوندهای میان مادر و فرزند طی ایام شیردهی را نباید از یاد برد.

 

منبع:seemorg.com