سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

اگر سرمایی یا گرمایی هستید، بخوانید...


تا به حال به این فكر كرده‌اید كه چرا مردان كمتر دچار مشكل تیروئید می‌شوند؟ با وجود این‌كه غده تیروئید در مردان هم وجود دارد، اما كمتر مردی مبتلا به ناراحتی‌های تیروئید می‌شود، اما در عوض، تقریبا از هر 8 زن، یك نفر در طول زندگی‌اش با عوارض ناشی از تیروئید روبه‌رو خواهد شد.


تا به حال به این فكر كرده‌اید كه چرا مردان كمتر دچار مشكل تیروئید می‌شوند؟ با وجود این‌كه غده تیروئید در مردان هم وجود دارد، اما كمتر مردی مبتلا به ناراحتی‌های تیروئید می‌شود، اما در عوض، تقریبا از هر 8 زن، یك نفر در طول زندگی‌اش با عوارض ناشی از تیروئید روبه‌رو خواهد شد. خب با این وضعیت، زنان باید چه نكاتی را در مورد تیروئید موردتوجه قرار دهند؟  دكتر «الیزابت پیرس» متخصص غدد به سوالات ما در این زمینه پاسخ داده است. در اینجا با تاثیر رژیم غذایی، بارداری و تاثیر سیگار كشیدن   برمیزان ابتلا به بیماری‌های تیروئید آشنا می‌شوید.





  ید كم، سیگار زیاد

مهم‌ترین مشكل تیروئید كه زنان با آن روبه‌رو می‌شوند چیست؟

شایع‌ترین مشكل، كم‌كاری تیروئید است و زمانی رخ می‌دهد كه غده تیروئید به اندازه كافی هورمون ترشح نمی‌كند. بدون این هورمون، متابولیسم بدن و سوخت‌و‌ساز آن كم و كند می‌شود و ممكن است اضافه وزن پیدا كنید، احساس خستگی داشته باشید یا دچار افسردگی شوید. همچنین احتمال دارد عادت ماهانه شما نامنظم شده و دچار خشكی پوست و ناخن هم شوید. حدود 10درصد از زنان، مبتلا به كم‌كاری تیروئید هستند، در حالی‌كه این مشكل فقط در 3درصد از مردان دیده می‌شود.

چه چیزهایی خطر ابتلا به بیماری‌های تیروئید را افزایش می‌دهد؟

شیوع و انواع مختلف بیماری‌های تیروئید در نقاط مختلف دنیا، براساس میزان ید موجود در رژیم غذایی افراد، متفاوت است. سیگار كشیدن هم احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد. درواقع زنانی كه در نقاطی زندگی می‌كنند كه ید در غذاهای آن‌ها كم است و سیگاری هم هستند، بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

آیا از طریق مصرف نمك یددار، می‌توانیم ید لازم برای بدن را تامین كنیم؟

از دهه20 میلادی كه در آمریكا یددار كردن نمك‌ها آغاز شد، مردم این كشور به اندازه كافی ید دریافت می‌كردند، اما از دهه 70 میزان ید مصرفی در رژیم غذایی آن‌ها به حدود نصف تقلیل یافته است كه تا حدی به دلیل كاهش استفاده از نمك یددار است. در ضمن، میزان ید موجود در سایر مواد غذایی مخصوصا نان و شیرگاو هم نسبت به گذشته كمتر شده است، زیرا دیگر در تهیه نان‌ها، از مخمرهای یددار استفاده نمی‌شود. همچنین یكی از دلایل كمبود ید در شیر، محدود كردن مقدار این ماده در خوراك دام‌هاست.در آمریكا بیشتر از 30 درصد از نمك‌هایی كه برای مصارف خانگی خریداری می‌شوند، یددار نیستند. بیشتر نمك‌های دریایی هم فاقد ید هستند.



   بارداری مشكلات تیروئید را افزایش می دهد؟

چرا كمبود ید در بیماری‌های تیروئید اهمیت دارد؟

در بعضی كشورها، كمبود ید، مخصوصا در زنان باردار یا زنانی كه فرزندان‌شان را با شیر خود تغذیه می‌كنند، مشكل‌آفرین است، زیرا ید برای ساخته شدن هورمون تیروئید لازم است و این هورمون نیز برای رشد و نمو مغز كودك ضروری است. كمبود ید ممكن است باعث ایجاد صدمات مغزی در جنین شود.  انجمن تیروئید آمریكا توصیه می‌كند تمام زنان باردار یا آن‌ها كه به كودك‌شان شیر می‌دهند، روزانه از مكمل‌هایی كه حداقل 150 میكروگرم ید دارند، استفاده كنند.

چرا بعضی از زنان كه در دوران بارداری دچار مشكل تیروئید شده‌اند پس از پایان بارداری همچنان مشكل تیروئید دارند؟

از هر 10 زن، یك نفر در چند ماهه بعد از زایمان مبتلا به التهاب غده تیروئید می‌شود. وقتی تیروئید ملتهب می‌شود، هورمون بیشتری ترشح می‌كند.  بنابراین پركاری تیروئید پیش می‌آید. بعد با پایان این حالت و با كم شدن میزان این هورمون، آن‌ها ممكن است دچار كم‌كاری تیروئید شوند تا زمانی كه این غده التیام پیدا كند. در این دوران، ممكن است علائم مختلفی ظاهر شود. بعضی از زنان لاغر می‌شوند و در بعضی‌ها احساس نگرانی و اضطراب پدید می‌آید. اگر این علائم خفیف باشند، در بیشتر زنان پس از چندماه از بین می‌روند. اما اگر شدید و حاد باشند، ممكن است نیاز به درمان داشته باشند. در اكثر زنان فازهای كم‌كاری و پركاری تا چند هفته ادامه پیدا می‌كند. اما همه زنان هر دو مورد را با هم تجربه نمی‌كنند. حدود 5 درصد از زنان همیشه مبتلا به كم‌كاری تیروئید باقی می‌مانند. این مشكل ممكن است در بارداری‌های بعدی هم مجددا رخ دهد و البته در زنان مبتلا به بیماری‌های خود ایمنی، شایع‌تر است.



نکته : در پركاری تیروئید، این غده هورمون زیادی ترشح می‌كند كه ممكن است باعث لرزش، تپش قلب، بی‌خوابی و كاهش وزن شود



   زنان باردار باید آزمایش بدهند؟

  بارداران باید آزمایش تیروئید بدهند یا نه؟

نگرانی عمده این است كه سطح پایین هورمون تیروئید در زنان باردار، ممكن است باعث بهره هوشی پایین در فرزندشان شود.
با این حال، در مورد انجام آزمایش تیروئید برای همه زنان باردار،‌ اختلاف‌نظر وجود دارد. انجمن متخصصین آمریكا توصیه می‌كند تمام زنان باردار باید مورد آزمایش قرار بگیرند اما به عقیده متخصصان كنگره ملی زنان و مامایی، در زنانی كه علائم تیروئید ندارند، نیازی به انجام آزمایش نیست. انجمن غدد نیز تنها زمانی آزمایش را پیشنهاد می‌كند كه علائم كم‌كاری تیروئید مشاهده شود یا در شخص، آنتی‌بادی‌های ضدتیروئید، سابقه بیماری خودایمن در خانواده یا سایر عوامل خطرزای كم‌كاری تیروئید وجود داشته باشد.

 اما 3 علتی كه میان متخصصان در این زمینه اختلاف به وجود می‌آورند.

1- انجام آزمایش تیروئید پر هزینه است.
2- نتیجه آزمایش تیروئید در زنان باردار، به دلیل تغییرات فیزیولوژیكی دوران بارداری،‌ اغلب دقیق نیست. در بیشتر آزمایشگاه‌ها، امكانات تشخیص صحیح میزان این هورمون در زنان باردار وجود ندارد بنابراین ممكن است به علت نتیجه اشتباه آزمایش، درمان نامناسب انجام گیرد.
3- هنوز مشخص نیست درمان كم‌كاری تیروئید در مادر، برای كودك او هم موثر است یا نه. البته این مسئله در حال بررسی است.





   وقتی به اشتباه می افتید

  از كجا متوجه شویم كه مبتلا به كم‌كاری تیروئید هستیم؟

بسیاری از علائم این بیماری، مبهم و گول‌زننده است و ممكن است به حساب عوامل دیگر گذاشته شود. مثلا ممكن است خستگی، ناشی از كار كردن زیاد باشد یا افزایش وزن می‌تواند به علت زیاده‌روی درغذا خوردن یا ورزش نكردن به وجود بیاید.
بنابراین، برای اطمینان، لازم است آزمایش هورمون ترشح‌كننده هورمون‌های تیروئید یا انجام دهید كه هورمون محرك تیروئید در خون است. اگر تیروئید هورمون كافی تولید نكند، غده هیپوفیز هورمون تیروئیدبیشتری ترشح می‌كند و به این ترتیب باعث می‌شود تیروئید هورمون بیشتری ترشح كند.

  درمان كم‌كاری تیروئید چیست؟

باید هورمونی را كه بدن‌تان قادر به ساختن آن نیست، به طور مصنوعی، از طریق قرص تامین كنید.



   درمان پركاری تیروئید چیست؟

روش‌های درمان متفاوت است، مانند درمان‌های دارویی ضد تیروئید، ید رادیواكتیو یا عمل جراحی و برداشتن غده تیروئید.
دو نوع داروی ضد تیروئید برای درمان پركای وجود دارد: «PTU» و «متیمازول» بنا به گزارش انجمن غذا و دارو،‌ تقریبا در همه موارد باید ابتدا با «متیمازول» درمان انجام شود، زیرا «PTU» ممكن است باعث نارسایی كبدی شود. به هرحال در صورت ابتلا به پركاری تیروئید حتما به پزشك متخصص مراجعه كنید.



وقتی بی‌دلیل ناخوش هستید

  علت افزایش سرطان تیروئید چیست؟

در آمریكا، میزان شیوع سرطان غده تیروئید از 6/3 در هر 100 هزار نفر در سال 1973 به 7/8 در سال 2002 افزایش یافته است. براساس آمار، در سال 2009 حدود 37 هزار مورد جدید تشخیص داده و 630/1 مورد مرگ ناشی از این سرطان گزارش شده است. همچنان ابتلا به این بیماری روبه افزایش است. علت این مسئله می‌تواند دلایل محیطی مانند قرار گرفتن در معرض مواد رادیواكتیو یا نوع رژیم غذایی باشد. با وجود آن‌كه،‌ این نوع سرطان شایع است، اما می‌توان گفت تا حدود زیادی قابل درمان است. درمان این بیماری به سن، اندازه و نوع تومور بستگی دارد. در ضمن باید توجه كرد آیا به سایر اندام‌ها گسترش یافته یا نه. احتمال ابتلا به سرطان غده تیروئید،‌ در زنان با افزایش سن بیشتر می‌شود.

   زنان برای داشتن تیروئید سالم، چه كار باید بكنند؟

كار زیادی نمی‌توانید انجام دهید، به جز این‌كه سیگار نكشید. در ضمن باید سعی كنید از طریق مواد غذایی، ید مورد نیاز خود را تامین كنید. اگر در قسمت جلوی گلوی‌تان غده یا برجستگی احساس كردید، به پزشك مراجعه كنید، زیرا این برجستگی ممكن است نودول تیروئید باشد. بسیاری از نودول‌های تیروئید سرطانی نیستند، اما باید معاینه و بررسی شوند. این نودول‌ها در بیشتر موارد علائمی ندارند و فقط پزشك می‌تواند با معاینه یا تصویربرداری به وجود آن‌ها پی ببرد.
 
  آیا  انجام آزمایش هورمونی تیروئید برای همه زنان لازم است؟

چنانچه دارای علائم كم‌كاری یا پركاری تیروئید هستید،‌ حتما باید آزمایش TSH بدهید. اما متخصصان برای كسانی كه دارای این علائم نیستند، آزمایش TSH را توصیه نمی‌كنند. گروه خدمات پیشگیری آمریكا می‌گوید دلیلی برای انجام آزمایش‌ها برای همه خانم‌ها وجود ندارد. اما انجمن تیروئید آمریكا معتقد است همه باید از 35 سالگی، هر 5 سال یك‌بار آزمایش غربالگری TSH را انجام دهند. اما اگر همیشه سردتان است یا اغلب احساس گرما می‌كنید یا ضربان قلب‌تان بالاست، باید به مشكل تیروئید شك كنید. همه بیماری‌ها ناشی از كم‌كاری یا پركاری تیروئید باعث می‌شوند احساس خوشایندی نداشته باشید و حس كنید نیاز به درمان دارید. به علائمی كه در شما ظاهر می‌شود توجه كنید، زیرا پزشك با اطلاع از آن‌ها می‌تواند بیماری‌تان را به درستی تشخیص دهد و درمان شما نیز سریع‌تر انجام گیرد.

باز نشر اختصاصی: Bartarinha.ir


ویدیو مرتبط :
سرماخوردگی سرمایی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شما گرمایی هستید یا سرمایی؟


برخی افراد عادت دارند به محض سردشدن هوا، چه در منزل و چه در خارج از منزل، کلی لباس گرم بپوشند. این عادت به هیچ وجه درست و پسندیده نیست./خیلی از افراد می گویند «گرمایی» یا «سرمایی» هستند ولی گرمایی یا سرمایی بودن هم به عادت گرم یا سرد نگه داشتن دمای بدن و محیط زندگی مربوط است.