سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

اهمیت مصرف چربی‌های مناسب برای کودکان



 

اهمیت مصرف چربی‌های مناسب برای کودکان : این روزها که چاقی مسأله روز است و از ایزومرهای ترانس و چربی‌های اشباع شده و اثر آنها بر بیماری‌های قلبی صحبت می‌شود، ممکن است عده‌ای مصرف روغن را بیش از حد کاهش دهند، اگر چه بارها در زمینه اهمیت چربی‌ها برای فعالیت‌های حیاتی بدن گفته‌ایم ولی نکته‌ای که تاکید مجدد آن را لازم می‌دانم توجه به تغذیه نوزادان و کودکان است که مراحل رشد را می‌گذرانند.

 

 

در یک تغذیه مناسب و متعادل، می‌توانیم 30 درصد از کل نیاز انرژی خود را از چربی‌ها دریافت کنیم. تنها استثنایی که وجود دارد این است که نوزادان حتی تا 60 درصد انرژی خود را می‌توانند از چربی‌ بگیرند، چون در این سنین سلول‌های مغزی در حال رشد هستند و غلاف تمام رشته‌ه‌ای عصبی نیاز به چربی دارد.

 

 

تغذیه کودک

 

 

شیر مادر چربی مورد نیاز نوزاد را تا شش ماهگی به طور کامل تامین می‌کند. توصیه‌های مهم در تغذیه نوزاد استفاده از شیر مادر از بدو تولد و تغذیه انحصاری او تا شش ماهگی است، یعنی تا شش ماه کودک به هیچ غذای دیگری احتیاج ندارد حتی آب احتیاج ندارد و کلیه نیاز خود را می‌تواند از شیر مادر به‌دست آورد، البته نوع چربی‌های موجود در شیر مادر به نوع تغذیه مادر بستگی دارد و اگر مادر در نوع چربی که مصرف می‌کند نكات لازم را رعایت کند و کمتر از چربی‌های اشباع شده استفاده کند و روغن‌های جامد را کنار بگذارد فرمول شیر او متناسب‌تر می‌شود.

 

 

یادآوری مي‌کنم که به دلیل کمبود ویتامین D و A در کشور تجویز قطره ویتامین A و D به نوزادان از 15 روزگی بدو تولد تا دو سالگی الزامی است. کودک بعد از شش ماهگی غذای کمکی دریافت می‌کنند چون شیر، نه به تنهایی برای تغذیه و کافی نیست ولی باز توصیه مهم این است که تا یک سالگی در هر وعده غذایی اول مادر به او شیر بدهد و بعد غذای کمکی، چون غذای کمکی هر چه باشد نمی‌تواند بهتر از شیر مادر باشد.

 

 

کودک بعد از یک سالگی بیشتر غذا می‌خورد و تا پایان دو سالگی هم از شیر مادر تغذیه می‌شود ولی نگاه به غذای کودکی که به شدت در حال رشد است اهمیت ویژه دارد. می‌دانیم که علاوه بر رشد سریع، جنب‌وجوش بچه‌ها و تحرک زیادی که دارند نیاز آنها را به مواد دارای انرژی زیادتر می‌کند، برای همین اگر کودک وزن مناسب قد خود را ندارد نباید هیچ‌گونه محدودیتی در مورد مصرف غذا و چربی داشته باشد .

 

 

کارت پایش رشد ابزار مناسبی است که پزشک و مادر کودک را به آسانی از چگونگی تغذیه کودک آگاه می‌کند. دوران کودکی دوران بسیار مهمی است و 60 درصد رشد مغزی کودک تا 6 سالگی صورت می‌گیرد. روش تغذیه کودک و نوع غذاهایی که برای او انتخاب می‌کنیم نیز از اهمیت ویژه برخوردار است چون ذائقه او در همین دوران شکل می‌گیرد. اگر کودک بر اساس کارت پایش رشد چاق است باید بدانیم که بازی‌های کودکانه او را به جای نشستن پای تلویزیون و کارتون دیدن به بازی‌هایی پرتحرک تغییر دهیم. تنوع و تعادل را در تغذیه کودکان خود فراموش نکنیم. سعی کنیم ذائقه او از ابتدا با انواع سبزی‌ها، سیفی‌ها و میوه‌ها آشنا شود. مصرف سبزی و میوه تازه ریز مغذی‌های مهمی را به بدن کودک می‌رساند و سیستم ایمنی او را تقویت می‌کند.

 

 

 

کارت پایش رشد کودک

 

 

 

 

 

 


ویدیو مرتبط :
‫چربی‌ های خود را با مصرف این آجیل آب کنید‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سن مناسب ورزش کردن در کودکان




ورزش کودکان

پرداختن به ورزش مي تواند آمادگي جسماني کودکان و نوجوانان را افزايش دهد. کسب مهارت و موفقيت اعتماد به نفس آنها را افزايش مي دهد و به آنها مي آموزد که چگونه محرک هاي آني را در خود کنترل کنند که اين توانايي نه تنها در ورزش که در مناسبات اجتماعي نيز مفيد خواهد و به يافتن دوستان تازه کمک مي کند.

سن شروع ورزش

کارشـناسان ورزش و روانشـناسي کـودک توصـيه مي کننـد که کـودکان تا قـبل از رسـيدن بـه سـن 8 تـا 10 سـالگي نبايد در ورزش هاي رقـابتي سازمان يافته که آن امتياز محاسبه مي شود و به خصوص بزرگسالان در آن نقش دارند شرکت کنند چون احتمال فشار رواني و يأس ناشي از باخت در آنها زياد است.


- زير 8 سال: بايد در بازي، کشف و يادگيري مهارت هايي که از طريق پرتاب کردن و گرفتن، ضربه زدن به توپ، بالا و پائين پريدن، دويدن و شنا کردن حاصل مي شود، کاملاً آزادانه رفتار کنند و اين مهارت ها را به شادي بخش ترين روش بياموزند.

واضح است که آموختن اين موارد به آنها کمک مي کند تا با اعتماد به نفس بيشتر وارد مرحله بعد شود.

ورزش کودکان


- 8 تا 10 سال: بسته به ميزان رشد خود مي توانند در مسابقات سازمان يافته شرکت کنند مانند مسابقات داخلي در مدارس. آنها هنوز براي توسعه مهارت هاي خود به کمک نياز دارند و بايد کنار آمدن با نااميدي و شکست را بياموزند. کودکاني که بيشتر اوقات بازنده هستند بيش از ديگران مستعد کنار گذاشتن ورزش هستند. والدين و اولياي مدرسه بايد مراقب باشند که با فراهم آوردن زمينه مناسب مثلاً شرکت دادن اين کودک در مسابقه اي که در آن بيشترين توانائي را دارد موجبات برنده شدن و دلگرمي او را فراهم نمايند. اين سنين، بهترين زمان براي پرداختن به ورزش هاي مختلف و انتخاب ورزش مورد علاقه از ميان آنهاست.

- 10 تا 12 سال: کودکان و نوجوانان مي توانند از رقابت در ورزش لذت ببرند و همچنان به آموختن مهارت هاي تازه بپردازند. بعضي از کودکان در اين گروه سني استعداد و علاقه خاصي به يک ورزش بخصوص نشان مي دهند و مي توانند با داشتن مربي در اين زمينه بسيار پيشرفت نمايند.

نوجواناني که به هر دليل علاقه اي به شرکت در ورزش هاي رقابتي تيمي ندارند، مي توانند با راهنمائي مربيان و والدين خود به ورزش هايي چون اسکيت، سوارکاري، دوچرخه سواري و مانند اينها بپردازند.