سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

انواع تنگی نفس



 

انواع تنگی نفس

 

تنگی نفس کوششی

این نوع از تنگی نفس گاه حالت کوششی پیدا میکند، یعنی با فعالیت و کوشش بدنی فرد ارتباط مستقیم دارد. انسان به طور طبیعی اگر به شدت و بدون آمادگی قبلی ورزش کند و یا مسافت طولانی را بدود، این نوع تنگی نفس را تجربه خواهد کرد. در افراد مبتلا به برخی بیماریهای قلبی مانند مشکلات دریچهای یا نارسایی قلبی ، تنگی نفس با فعالیتهای کمتری ایجاد میشود. به گونهای که حتی در موارد شدید بیماری ، راه رفتن عادی و انجام کارهای اولیه با تنگی نفس همراه میشود. در شدید ترین نوع تنگی نفس ، بیمار حتی در حالت استراحت و خوابیده نیز دچار تنگی نفس میباشد.


ارتوپنه یا تنگی نفس در حالت درازکشیده

نوع دیگری از تنگی نفس قلبی در حالت دراز کش و خوابیده ایجاد میگردد که در طب به آن "ارتوپنه" میگویند. یعنی قلب فرد به حدی نارساست که نمیتواند خون موجود در ریهها را تخلیه کند و فرد مجبور است با کمک گرفتن از نیروی جاذبه این کار را انجام دهد. به همین جهت بیماران مبتلا به نارسایی قلب ، هنگام خواب زیر سرشان دو یا چند بالش میگذارند. به عبارت دیگر وقتی این افراد دراز میکشند، ریه فرد در آب بدن غرق میشود و احساس خفگی به وی دست میدهد. در این صورت بیمار جهت تنفس راحت باید بنشیند.


تنگی نفس حملهای شبانه

حالت دیگری نیز وجود دارد که به صورت حملات شبانه تنگی نفس خود رانشان میدهد. به این صورت که 4 - 2 ساعت بعد از خواب به طور ناگهانی بیمار مبتلا به نارسایی قلبی با حالت خفگی از خواب میپرد، خود را به پنجره میرساند تا با نفس کشیدن در هوای آزاد خود را نجات دهد. در افراد مبتلا به نارسایی قلبی که اغلب دچار ورم پا نیز هستند، در طول شب آبهای جمع شده در پاها بتدریج تخلیه میشوند و به سوی ریههای فرد میآیند و در آنجا جمع میشوند. تجمع مایعات اضافه در ریه باعث میشود فرد دچار احساس تنگی نفس و حالت خفتگی شود. تنگی نفس حملهای شبانه مشخصه بیماری قلبی است. البته در بیماری آسم و برونشیت مزمن نیز فرد ممکن است با حالت تنگی نفس از خواب بیدار شود ولی این دو مورد تا حدی قابل افتراق با تنگی نفس قلبی هستند. بدین ترتیب که در آسم فرد سابقه قبلی دارد، بعد از نیمه شب دچار حمله میشود و با اسپریهای گشاد کننده مجاری تنفسی بهتر میشود. در برونشیت مزمن نیز حمله تنگی نفس در پاسی از شب بروز پیدا میکند و با دفع خلط تنگی نفس بیمار مرتفع میگردد.


تنگی نفس بازدمی

اشکال در خارج کردن هوا از ریه ها. هوا براحتی به داخل ریه میرود ولی خروج آن مشکل است. از آنجا که بیمار هوا را به سختی به بیرون میراند، صدای خسخس ایجاد میکند که به آن تنفس آسمی گفته میشود.


علائم همراه کمک کننده

گاهی تمایز علل قلبی تنگی نفس از علل ریوی مشکل است چرا که هر دو باعث تنگی نفس کوششی ، ارتوپنه و سرفه میشوند. خسخس سینه و خلط خونی قاعدتا به دلیل بیماری ریوی پدید میآید هر چند بعضا در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی و ادم ریوی هم دیده میشوند. در بیماران مبتلا به عروق کرونر ممکن است تنگی نفس در نبود درد سینه و با شرایط مشابه اتفاق افتد که به آن معادل آنژین قلبی گفته میشود.


درمان

درمان تنگی نفس منوط به درمان بیماری زمینهای فرد است. به عبارت دیگر یا باید دریچه معیوب که مانع از حرکت صحیح جریان خون میشود اصلاح شود. با داروی دیگوکسین ، قلب نارسا میتواند تقویت شود تا بتواند خون را از ریهها خالی کرده و مانع تجمع و انباشتگی آن در ریه ها و سایر فضاهای بدن گردد. از سوی دیگر با تجویز داروهای ادرارآور (دیورتیکها) ، آب در ریه ها تجمع نیافته و تنگی نفس برای فرد ایجاد نمیشود. مصرف غذاهای کم نمک در اصلاح این مورد خالی از فایده نخواهد بود. و در بیماریهای دیگر نیز درمان آنها انجام میشود.

منبع:sib89.com


ویدیو مرتبط :
علت و درمان تنگی نفس - آسم چیست؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

علل و درمان نفس تنگی در بارداری!



نفس تنگی در بارداری,تنگی نفس بارداری

 

 در طول بارداری تغییرات عملکردی در ریه و قفسه سینه به وجود می‌آید. این تغییرات در نتیجه افزایش نیاز به اکسیژن است که به دنبال آن تهویه دقیقه‌ای و حجم هوای جاری تنفسی افزایش پیدا می‌کند. حجم ذخیره‌ای در ریه کاهش می‌یابد. در واقع سرعت تنفس بیمار تغییر نمی‌کند یعنی تعدادش تغییری نمی‌کند. در طول بارداری سه چهارم خانم‌های باردار تا حدود ۸ ماهگی تنگی نفس را تجربه می‌کنند. در تعریف تنگی نفس می‌توان گفت بیمار از حالت نفس کشیدن و نیاز خود به نفس کشیدن آگاه است.

تنگی نفس در بارداری می‌تواند بدون هیچ علت قابل اهمیتی رخ بدهد اما از سوی دیگر می‌تواند به علت مسائل بسیار با اهمیت و تاثیرگذار در سلامت فرد ایجاد شود. با توجه به کاهش توانمندی دفاعی در بدن، این احتمال وجود دارد که در طول بارداری عفونت تنفسی و ریوی رخ دهد که علائمی مانند سرفه، خلط، تب ولرز و تنگی نفس را به دنبال دارد. ممکن است بخواهیم برای تایید تشخیص و افتراق تشخیص از تشخیص‌های مهم دیگر مانند رادیوگرافی استفاده کنیم.
در این بین واکسن پنوموکک در برابر انواع شایع بیماری‌ها نقش محافظتی دارد و می‌تواند مفید باشد. در طول باردرای ابتلا به آسم هم می‌تواند یکی دیگر از علل تنگی نفس باشد. آسم یک جزء توارثی عمده دارد و یک اختلال التهابی مزمن راه‌های هوایی به شمار می‌آید. افراد مبتلا به آسم حتما باید تحت نظر پزشک متخخصص باشند. ممکن است آسم در طول بارداری متغیر باشد یا کمتر و بیشتر شود. بنابراین بیمار باید حتما تحت نظر پزشکش باشد تا دچار حمله نشود.
مسائل خیلی جدی‌تر مثل اختلالات ترومبوآمبولی می‌تواند باعث تنگی نفس شود. در این مورد تنگی نفس خیلی جدی است و بیمار باید حتما تحت نظر پزشک معالج قرار گیرد. اختلالات حاد در این زمینه باید با تشخیص پزشک بررسی شود. نارسایی قلبی در بارداری احساس تنگی نفس و علائم دیگری را به دنبال دارد. اختلالات قلبی و مشکلات دریچه‌ای قلبی در بارداری برای فرد تنگی نفس به دنبال دارد.
به صورت کلی تشخیص و پیگیری تنگی نفس با توجه به طیف گسترده این بیماری باید تحت نظر پزشک متخصص بررسی شود.

منبع:shahrzadpress.com