سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

انتخاب رشته بر حسب علاقه و استعداد



 

کنکور

 

کنکور مسئله ایست که همه ساله باعث به وجود آمدن استرس و تنش و اضطراب در بیش از یک میلیون داوطلب و چند میلیون از افراد خانواده و آشنایان این داوطلبان می شود.خوشبختانه قرار است که از سال 1390 کنکوری به شکل امروز نداشته باشیم و گزینش ها بر حسب معدل داوطلبان طی سالهای دبیرستان صورت گیرد.استرس کنکور برای برخی افراد به قدری است که شب کنکور را با فشار زیادی تحمل می کنند و گاه اصلا به خواب نمیروند تا موعد کنکور فرا برسد.شب کنکور شبی است که داوطلب به خواب کافی احتیاج دارد تا به آرامش دست پیدا کند و مطالب خوانده شده را در ذهن خود تحکیم کند.

 

پس از جلسه کنکور، کسانی که با رتبه های قابل قبول مجاز به انتخاب رشته می شوند حس بسیار خوبی دارند، چرا که بار سنگین درس خواندنهای متوالی و فشار کنکور تا حدودی از روی دوششان برداشته شده است.اگر فردی را با رتبه خوب در کنکور ملاحظه کرده باشید حرف من را تصدیق می کنید و می بینید که چنان این گونه افراد خوشحالند که گویی دنیا را به آنها داده اند."ان مع العسر یسرا"

 

اما در این بین هستند افرادی که علی رغم تلاش زیاد و کوشش فراوان، رتبه های خوبی کسب نکرده اند.انگار درست آب سردی بر پیکر آنها ریخته شده و باید از نو برای کنکور سال بعد یا برای کاری دیگر برنامه ریزی کنند و مسلما فشاری که بر آنها وارد می شود چند برابر خواهد شد.

 

حرف مردم و فکر داوطلبان که به این حرفها می افتد، خود منشا فشارهای بیشتری است.بسیار خرسندیم که انشاالله از سال 1390 کنکور با همه ی فشارها و استرسهایش حذف خواهد شد.

 

اما بحث انتخاب رشته بحثی بسیار مهم و حیاتی برای داوطلبانی است که مجاز به انتخاب رشته شده اند و با رتبه های قابل قبول، قصد حضور در دانشگاه را دارند.مسلما دوستان و آشنایان و خانواده داوطلبان پس از دیدن رتبه فرد، پیشنهاداتی به او می دهند و قصد کمک به او را دارند.اما گاه متاسفانه خواسته یا ناخواسته افرادی که دور و بر فرد هستند باعث انتخاب های نادرست برای فرد و عواقب بد بعدی آن می شوند.

 

کنکور

 

فردی که مثلا در رشته ریاضی رتبه 50 آورده و مثلا به رشته های مهندسی علاقه ای ندارد به احتمال زیاد مورد سرزنش اطرافیان قرار می گیرد.اطرافیان او احتمالا چنین جمله ای را بیان می کنند:"این همه وقت درس خواندی و رتبه به این خوبی آوردی که بری رشته ... بخوانی"

 

برخی از داوطلبان به ناچار تن به خواسته اطرافیان می دهند و بدون میل و رغبت به خواندن رشته ای مبادرت می ورزند که به آن علاقه ای ندارند.در کمال تعجب خانواده ها میبینند که فرزندشان که تا پیش از رفتن به دانشگاه جزو نفرات برتر کلاسشان بوده، اکنون افت تحصیلی شدیدی پیدا کرده و حتی گاه به انحراف هم کشیده می شود.یا پس از چند ترم از رشته خود زده شده و فکر ترک تحصیل یا تغییر رشته به ذهنش می رسد.چرا؟

 

چون دیگران نگذاشته اند که او رشته مورد علاقه اش را انتخاب کند و راهی را که دوست دارد بپیماید.چون برای انتخاب او ارزشی قائل نشده اند و فقط منافع خود را مدنظر قرار داده اند.

 

چه بسیارند افرادی که با این انتخابهای غلط اکنون چاره ای جز تسلیم و رضا ندارند و راه بازگشتشان بسیار سخت است.توصیه ما به داوطلبان کنکور و خانواده های محترمشان این است که حتی الامکان انتخاب ها را برحسب علاقه و استعداد داوطلب انجام دهند.

 

ممکن است داوطلبی به رشته ای علاقه مند باشد اما توانایی لازم برای موفقیت در این رشته را نداشته باشد.مسئله استعداد و توانایی هم مسئله بسیار مهمی است.امروزه دیگر به راحتی نمی توان گفت که کدام رشته از رشته های دیگر برتر و بالاتر است.

 

کنکور

 

با افزایش پذیرش دانشجو در دانشگاه های سراسر کشور و با افزایش تعداد افرادی که دارای مدرک کارشناسی هستند، به راحتی نمی توان پیش بینی کرد که کسی که لیسانس فلان رشته را بگیر حتما سر کار است.

 

کسانی که برای تحصیل به دانشگاه ها میروند باید به فکر ادامه تحصیل باشند اگر می خواهند کار پیدا کنند.پس چه بهتر است که ما اجازه دهیم داوطلبان بر حسب علایقشان انتخاب کنند تا بر حسب تحمیل خواسته دیگران.

 

وقتی فرد به رشته ای علاقه دارد، برای ادامه تحصیل در آن رشته هم برنامه ریزی می کند و انگیزه دارد.اما وقتی رشته ای را به او تحمیل می کنند فرد دوره کارشناسی یا کاردانی خود را هم با بی میلی به پایان میرساند و ممکن است به احساس پوچی برسد.

 

کنکور

 

والدین محترم، برای انتخاب فرزندان خود ارزش قائل باشید و به نظر آنها احترام بگذارید تا خود مسیر زندگی خود را رقم بزنند.


ویدیو مرتبط :
انتخاب رشته کنکور 94 (اصول انتخاب رشته)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انتخاب رشته اشتباه موجب...



 

 

 

انتخاب رشته

 

 

مشاور رییس سازمان سنجش با اعلام نتایج تحقیقات انجام شده در زمینه انتخاب رشته داوطلبان، گفت: افت تحصیلی دانشجویان یكی از عوامل انتخاب رشته نادرست است.

دكتر پرند، با اشاره به تحقیق انجام شده توسط سازمان سنجش در زمینه انتخاب رشته در طی سالهای اخیر، افزود: بررسی های انجام شده نشان می دهد، دانشجویانی كه با افت تحصیلی در دانشگاه ها مواجه می شوند به دلیل انتخاب نادرست در انتخاب رشته است.

وی افزود: بر اساس تحقیقات سازمان سنجش كه طی نظرسنجی در سال ۱۳۸۷ توسط مركز مطالعات سازمان از شش هزار داوطلب آزمون سراسری۸۷ و۶۰۰ دانشجوی سال اول داوطلب آزمون ۸۶ و۱۳۰ مشاور آموزش و پرورش، انجام شده است مشكلات داوطلبان در فرآیند انتخاب رشته مورد بررسی قرار گرفت.

پرند عدم آشنایی از رشته ها و دانشگاه ها را یكی از عوامل انتخاب اشتباه رشته عنوان كرد و افزود: در این بخش جامعه آماری به عدم اطلاع از خود رشته، بازار كار، ادامه تحصیل در این رشته، توانایی های لازم برای موفقیت در رشته و عدم آگاهی از امكانات موجود دانشگاهی اشاره كرده اند.

مشاور رییس سازمان سنجش، فشار روانی والدین در زمینه انتخاب رشته های تحصیلی را از دیگر عوامل انتخاب رشته نادرست بیان كرد و گفت: متاسفانه برخی از والدین داوطلبان را مجبور به انتخاب رشته های خاص می كنند.

وی با بیان اینكه كمبود افراد كاردان و راهنما برای انتخاب رشته موجب انتخاب رشته نادرست می شود، اظهاركرد: عدم اطلاع از سطح نمره تراز و احتمال پیش بینی قبولی، عدم تناسب بین استعداد و رشته تحصیلی، عدم آشنایی با ضوابط و چگونگی انتخاب رشته چون عدم آشنایی با بومی گزینی، انواع سهمیه ها و غیره، از جمله عوامل انتخاب رشته نادرست بیان شده است.

پرند با بیان اینكه سازمان سنجش به منظور راهنمایی داوطلبان و اطلاع رسانی صحیح و دقیق نرم افزار سامان رشته را طراحی كرده است، خاطرنشان كرد: این نرم افزار به معرفی رشته های دانشگاهی، توانایی لازم برای موفقیت در هر رشته، فرصت های شغلی و ادامه تحصیل در هر رشته می پردازد.

مشاور رییس سازمان سنجش افزود: در بخش دیگر این نرم افزار به آشنایی با دانشگاه های دولتی، غیر دولتی، پیام نور، نیمه حضوری، مجازی و بین الملل اشاره شده است و در عین حال میزان شهریه دانشگاه ها نیز در این نرم افزار ذكر شده است.

وی با بیان اینكه در بخش دیگری از نرم افزار به رتبه داوطلبان پذیرفته شده در آزمون سال گذشته اشاره شده است، اظهاركرد: در این بخش توزیع فراوانی رتبه كشوری و رشته های انتخابی پذیرفته شدگان آزمون سراسری به تفكیك گروه های آزمایشی و دوره های روزانه، شبانه، غیر انتفاعی و غیره عنوان شده است.

پرند با اشاره به ذكر میانگین و فراوانی نمرات خام پذیرفته شدگان ۸۸ در این نرم افزار گفت: مصاحبه با نفرات برتر آزمون سراسری ۸۷ و ۸۸ در بخش دیگر این نرم افزار عنوان شده است.

وی با اشاره به توزیع صد هزار نرم افزار سامان رشته به همراه ویژه نامه سامان رشته در سراسر كشور، گفت: در ویژه نامه سامان رشته به سهمیه بندی، گزینش بومی، محاسبه نمره خام، تراز نمره كل، روشهای گزینش دانشجو، اهمیت و ضرورت توجه به زمینه های شغلی، توصیه های كاربردی برای والدین و مراحل انتخاب رشته اینترنتی اشاره شده است..../تحلیل:ایسنا