سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

اقدامات خانم های باردار علیه آنفولانزای خوکی



 

خانمهای باردار در مورد آنفولانزای خوكی نگران هستند. اما اگر علایم مشابه آنفولانزا مواجه شدند چه کاری باید انجام دهند؟

 

 

بهداشت خانم های باردر

 


ابتلا به آنفولانزای خوكی یاH1N1 در طول بارداری می تواند بالقوه خطرناك باشد.

 


اگر خانم بارداری در تماس نزدیك با بیمار شناخته شده یا مشكوك به آنفولانزای خوكی بوده یا فكر می كند كه احتمالا به آنفولانزای خوكی مبتلا شده است باید فورا با پزشك تماس بگیرد.

 


ممكن است پزشك استفاده از درمان ضد ویروسی كه در مقابل ویروس موثر باشد مانند oseltamivir (Tamiflu) و یا zanamivir (Relenza) را توصیه كند. بهتر است درمان طی 48 ساعت اولیه ی آغاز علائم شروع شود. در صورتی كه فرد باردار تحت نظر پزشك باشد می توان بروز عوارض جدی را تا حدودی كنترل كرد.

 



تاثیرات اختصاصی این نوع آنفولانزا بر بارداری هنوز ناشناخته است اما به نظر می رسد هر كسی كه در معرض عوارض آنفولانزای فصلی بوده در خطر عوارض آنفولانزای خوكی نیز هست كه این مسئله شامل زنان باردار نیز می شود.

 



بارداری به خودی خود به قلب و ریه ها فشار وارد می كند. همچنین بارداری می تواند سیستم ایمنی را تحت تاثیر قرار دهد. این عوامل خطر ابتلا به آنفولانزا و نیز خطر ایجاد عوارض جدی آن مانند پنومونی و مشكلات تنفسی را افزایش می دهد.اگر فرد دچار عوارض جدی آنفولانزا شود ممكن است منجر به سقط ،زایمان زودرس یا سایر مشكلات بارداری شود.

 



علائم آنفولانزای خوكی شبیه به آنفولانزای فصلی است.تب ،سرفه،گلودرد و بدن درد ممكن است وجود داشته باشند.



تحقیقات هنوز ایمن بودن مصرف داروهای ضد ویروسی گفته شده در موارد بارداری را اثبات نکرده است. بنابراین بهتر است درمان ضد ویروسی در افرادی انجام شود كه بیماری جدی و خطرناك و یا عوارض مهمی داشته باشند كه خطر آنها بیشتر از خطر مصرف داروهای ضد ویروسی در بارداری باشد.

 


این نكته اهمیت زیادی دارد كه تا جایی كه می توانید استراحت كنید و مایعات فراوان بنوشید.

 

 

 

 

 

 

 


ویدیو مرتبط :
‫آنفولانزای خوکی‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ديابت و خانم های باردار



 

ديابت بارداري يك اختلال نيمه دوم حاملگي است و عموما" بعد از ختم حاملگي برطرف مي شود. در حالي كه افزايش قند خون در سه ماهه اول معمولا" به معناي ديابت آشكار است. از عوامل خطر مرتبط با ايجادآن سن و وزن بارداري و سابقه خانوادگی ديابت می باشد.

 

ايــن ديابت مربوط به خانم هاي بارداري است كه قبلا" هيچ سابقه اي از ديابت نداشته اند . در اين اختلال احتمال تولد نــوزاد نــارس، درشت ، افت قند خون در نوزاد ، مرده زايي و افزايش فشار خون (پره اكلامپسي) افزايش مي يابد. ساده ترين تست براي تشخيص ديابت حاملگي، GCT مي باشد.

 

 

دیابت بارداری

 


براي خانم هايي كه ديابت بارداري در آنها تشخيص داده شده است بايد علاوه بر تاكيد بر تامين همه مواد مغذي مورد نياز؛

 

 

  • از افزايش قند خون شود(با كنترل شديد قند خون و انسولين درماني).

  • از وزن گيري مناسب آن ها اطمينان حاصل شود.

 


به خانم هاي باردار مبتلا به ديابت توصيه مي شود:


 

1 حتما" غذا را در حجم كم و به دفعات بيشتر (5 وعده در روز) ميل كنند.

 

2 -در هيچ وعده اي بيش از حد غذا نخورند.

 

3-در برنامه غذايي خود از همه گروه هاي غذايي به شكل متنوع و متعادل استفاده كنند.

 

4-مصرف غذاهاي چرب و سرخ كرده را كاهش دهند.

 

5-مصرف نمك را كاهش دهند.

 

6- روزانه از مواد غذايــي فيبــردار مانند حبوبات، سبزي، ميوه و نان های سبوس دار مانند سنگك كه در كاهش قندخون موثر است استفاده كنند.

 

7-مصرف قندهاي ساده (مانند قند ،شكر و تنقلات شيرين) را کاهش دهند.

 

8- مواد غذايي با نمايه گليسمي پايين (نان بربري، نان تافتون، سنگك ،چغندر، لپه، عدسي، لوبيا قرمز، لوبيا چيتي و ماش) را جايگزين مواد غذايي با نمايه گليسمي بالا (لواش ماشيني، باقلا بدون پوست، هويج، سيب زميني و پوره سيب زميني) نمايند.

 

 

در خانم هاي باردار مبتلا به ديابت با نمايه توده بدني بالاتر از 26 توصيه مي شود در طول بارداري وزن گيري تا حدود 9 كيلوگرم داشته باشند.

 

 

علاوه بر توصيه هاي فوق، بر رعايت نكات ذيل تاكيد مي شود:

 

  • از مصرف ميان وعده های متعدد خودداري كنند.

  • بعد از وعده هاي غذايي کمی پياده روي داشته باشند.