سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

افسرده‌اید و اضطراب دارید؟


اگر از همین امروز اراده كنید، در یك چشم به هم زدن، می‌توانید به یک فرد قدرشناس تبدیل شوید. محققان با كمك پژوهش‌هایی كه نتایج آن را در اختیارتان قرار داده‌اند، به شما می‌گویند كه واژه ساده «متشكرم» چقدر می‌تواند به سلامت جسم و روانتان خیر برساند.


مجله سیب سبز - محبوبه عطایی: دنبال بهانه نگردید؛ كافی است نگاهی به اطراف‌تان بیندازید تا بهانه‌اش را پیدا كنید. لبخند آقای فروشنده؛ پیاده شدن از تاكسی‌ای كه راننده‌اش نداشتن پول خرد را بهانه نكرده؛ میز تمیز كارتان در اداره و دیدن كودك‌تان كه امروز بهتر از قبل نقاشی‌اش را رنگ می‌كند. اگر از همین امروز اراده كنید، در یك چشم به هم زدن، می‌توانید به یک فرد قدرشناس تبدیل شوید. برای برداشتن چنین قدمی انگیزه می‌خواهید؟ محققان این انگیزه را هم به شما می‌دهند و با كمك پژوهش‌هایی كه نتایج آن را در اختیارتان قرار داده‌اند، به شما می‌گویند كه واژه ساده «متشكرم» چقدر می‌تواند به سلامت جسم و روانتان خیر برساند و تا چه اندازه می‌تواند زندگی آرام‌تری را برای‌تان رقم بزند.

آدم ربا می‌شوید

درست در همین لحظه‌ای كه روی صندلی ایستگاه اتوبوس نشسته‌اید و بغل دستی‌تان روزنامه‌ای را كه از دست شما می‌افتد برای‌تان از روی زمین برمی‌دارد، امكان ساختن یك رابطه عمیق و ماندگار برای‌تان فراهم می‌شود. انگار شما با گفتن این واژه، مثل آهن ربایی كه براده‌ها را جذب می‌كند، آدم‌ها را به خود جذب می‌كنید. اما وار شدن در چنین ارتباطی، یك تبصره هم دارد. شما باید با گفتن «متشكرم»، به بغل دستی‌تان نشان دهید كه قدرشناسید و به همین سادگی او را برای پیوستن به گروه دوستان‌تان ترغیب كنید. «متشكرم»، تنها كلمه‌ای برای نشان دادن ادب نیست. پژوهشی كه نتیجه‌اش در مجله «emotion» چاپ شده نشان می‌دهد قدرشناسی و تشكر كردن، امكان ایجاد روابط تازه را فراهم می‌كند و به شما برای گسترده‌تر كردن حلقه دوستان‌تان كمك می‌كند.

روحانی‌مچكریم!
درد نمی‌كشید

درد دارید؟ سردرد امان‌تان را بریده یا به‌خاطر معده‌درد زندگی‌تان مختل شده است؟ از نظر محققان اگر تنها كلمه «متشكرم» را به دایره واژگان‌تان وارد كنید، می‌توانید از بسیاری از این دردها خلاص شوید. براساس مطالعه‌ای كه نتایج آن در مجله « Personality and Individual Differences» چاپ شده، قدرشناسی باعث كمتر شدن دردهای جسمی می‌شود و از شما فرد سالم‌تری می‌سازد. از سوی دیگر، پژوهشگران بر این باورند كه آد‌م‌های قدرشناس، احتمالا بیشتر مراقب سلامت خود هستند و چكاپ‌های سالانه خود را هم به‌طور منظم انجام می‌دهند و به گفته محققان این افراد به این دلایل عمری طولانی‌تر دارند.

افسرده نمی‌شوید

خشم، حسادت و سرخوردگی همه احساساتی هستند كه گرچه بسیاری افراد را آزار می‌دهند، اما در زندگی قدرشناس‌ها جایی ندارند. مطالعات متعددی كه روی اثرات قدرشناسی انجام شده، نشان می‌دهد كسانی كه همیشه كلمه «متشكرم» بر زبان‌شان جاری است و از دیگران به‌خاطر كارهای خوب‌شان تقدیر می‌كنند، شاد‌ترند و كمتر افسردگی را تجربه می‌كنند. پژوهشگران بر این باورند كه هرچه بیشتر قدرشناسی كنید، عمق و شدت شادی‌ای كه سراغتان می‌آید بیشتر می‌شود.

مهربان می‌شوید

آدم‌های قدرشناس نه تنها بیشتر می‌توانند نسبت به دیگران همدلی نشان دهند، بلكه كمتر نشانه‌های پرخاشگری را هم از خود بروز می‌دهند. محققان دانشگاه كنتاكی ثابت كرده‌اند كه آدم‌های قدرشناس، كمتر به فكر مقابله به مثل و تلافی كردن می‌افتند و با این افكار، خود و دیگران را آزار می‌دهند. به گفته پژوهشگران، میل به انتقام گرفتن در این افراد كمتر است و حتی وقتی دیگران با آنها مهربانی نمی‌كنند، باز هم رفتارهای اجتماع پسند و مهربانانه از خود نشان می‌دهند.

خوب می‌خوابید

آدم‌های قدرشناس بهتر می‌خوابند. مطالعاتی كه در مجله «Applied Psychology» منتشر شده است، نشان می‌دهد قدرشناس‌ها كمتر به اختلالات خواب دچار می‌شوند و بی‌خوابی به سرشان می‌زند. پژوهشگران توصیه می‌كنند كه برای داشتن خواب آرام خوب، 15دقیقه قبل از رفتن به تختخواب، قلم و كاغذی‌ بردارید و رویش بنویسید كه به‌خاطر چه چیزهایی در زندگی‌تان باید قدرشناسی كنید و چه اتفاق‌هایی در روز افتاده كه به‌خاطرشان باید عبارت «متشكرم» را به زبان بیاورید.

عزت نفس می‌گیرید

عزت نفس بالاتر یكی دیگر از هدیه‌های قدرشناسی به شماست. مطالعه‌ای كه در مجله « Applied Sport Psychology» منتشر شده نشان می‌دهد ورزشكاران برای داشتن عملكرد بهتر در مسابقات‌شان، باید دست به دامان واژه «متشكرم» شوند. به گفته پژوهشگران، آدم‌های قدرشناس كمتر به دنبال مقایسه خود با دیگران هستند و در فعالیت‌های‌شان عملكرد مطلوب‌تری دارند. براساس نتایج بررسی‌ها، مقایسه خود با دیگران و یا انجام كار به‌خاطر دستیابی به پول بیشتر، از عواملی هستند كه می‌توانند عزت نفس را كاهش دهند. اما كسانی كه قدرشناس هستند و به جای حسادت به دیگران، آنها را به‌خاطر دستاورد‌هایشان تشویق می‌كنند، عزت نفس بالاتری دارند.

اینشتین می‌شوید

ذهن قدرشناس‌ها بهتر كار می‌كند. محققان می‌گویند قدرشناسی نه‌تنها استرس آدم‌ها را كم می‌كند، بلكه به فكر آنها هم نیرو می‌دهد و راه‌های بهتری برای حل مساله پیش روی‌شان قرار می‌دهد. از نظر محققان قدرشناس‌ها در لحظات بحرانی بهتر از دیگران تصمیم می‌گیرند و آرامش‌شان را حفظ می‌كنند. گذشته از این، افرادی كه با واژه «متشكرم» بیگانه نیستند، وقتی آسیبی به زندگی‌شان وارد می‌شود، به جای شتاب‌زدگی و وارد كردن آسیب‌های بیشتر به خود و دیگران، به دنبال راهی برای آرام كردن شرایط و كم كردن تنش‌ها هستند.

خرد نمی‌شوید

براساس مطالعه‌ای که نتیجه‌ آن در مجله «behavior Research and Therapy» چاپ شد.  قدرشناس‌ها حتی در زمانی كه بحران‌های زندگی هم سراغ‌شان می‌آیند، عملكرد بهتری نشان می‌دهند و كمتر از استرس‌های پس از حوادث ناگوار- زمان مرگ عزیزان، بلایای طبیعی و. . .-  رنج می‌كشند. در واقع محققان می‌گویند كه آدم‌های قدرشناس انعطاف‌پذیرتر هستند و برای سازگار شدن با اتفاقات زندگی و مشكلاتی كه می‌تواند سراغشان برود، كمتر عذاب می‌كشند. گذشته از این، آنها قدر كارهایی را كه آدم‌های اطرافشان برای آنها می‌كنند می‌دانند و حتی دیدن لبخندی كه بر لب دیگران می‌نشیند، می‌تواند احساس قدرشناسی را در آنها تقویت كند.

روحانی‌مچكریم!

طلاق نمی‌گیرید

بدن سالم‌تر، روان آرام‌تر و داشتن دوستان بیشتر، تنها دستاوردهای آدم‌های قدرشناس نیست. از نظر محققان آنها حتی به زندگی زناشویی‌شان هم آرامش بیشتری  تزریق می‌كنند. به گفته پژوهشگران دانشگاه كارولینای شمالی قدرشناسی كلید خوشبختی است و آدم‌هایی كه هر روز برای نشان دادن این احساس از عبارت‌های مثبت استفاده می‌كنند، در زندگی مشترك هم بیشتر احساس آرامش و خوشبختی می‌كنند. پژوهشگران توصیه می‌كنند كه هر روز رفتار مثبت شریك زندگی‌تان مانند مهربانی، قدرشناسی، صمیمت و... را روی كاغذ بنویسید تا یادتان نرود كه به‌خاطر همه قدم‌های مثبتی كه برای بهتر شدن رابطه‌تان برمی‌دارد، از او تشكر و قدردانی كنید.

مدیر می‌شوید

قدرشناسی كلید موفقیت هم هست. محققان می‌گویند بچه‌های قدرشناس در مهارت‌های مهم زندگی مثل همكاری، هدفمندی، خلاقیت و استقامت بهتر عمل می‌كنند و رضایت‌شان از زندگی‌ هم بیشتر است. به گفته پژوهشگران دانشگاه كالیفرنیا كودكان قدرشناس نگرش‌های مثبت و امید بیشتری دارند و حتی عملكرد آكادمیك‌شان هم هر روز بهتر می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد كه این افراد به كسب موفقیت در آینده نزدیك‌ترند و هیچ وقت امیدشان را برای رشد و پیشرفت از دست نمی‌دهند.

قدرشناسی واگیردار است

نگران نباشید؛ حرف‌تان تكراری نمی‌شود. توی لغت‌نامه نگاه كنید و همه واژه‌های معادل «متشكرم» را پیدا كنید و به خاطر بسپارید. باور كنید تكرار این حرف شما را كلیشه‌ای نشان نمی‌دهد و نه‌تنها همه این اتفاقات خوب سلامت را برای‌تان میسر می‌كند، بلكه انرژی مثبت شما را هم به شنونده منتقل می‌كند و به او برای تبدیل شدن به فردی قدرشناس كمك می‌كند.


ویدیو مرتبط :
‫نگرانی و اضطراب مدیریت اضطراب ویدا فلاح‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اگر کودک افسرده دارید بخوانید !



کودک افسرده,افسردگی در کودکان,پیشگیری از افسردگی کودک

کودکان می‌توانند برای مقابله با اضطراب و ناکامی، از روش‌های دفاعی مانند کناره‌گیری، انکارکردن، سرکوبی و فرافکنی استفاده کنند. کودک یاد گرفته همیشه از موقعیت‌ها و شرایط ناراحت‌کننده و محرک‌های آزاردهنده، کناره‌گیری کند تا در آرامش باشد. مکیدن انگشتان و شب‌ادراری، از علائم اضطراب است که حتی در سنین نوجوانی هم اتفاق می‌افتد. درواقع وقتی کودک نتواند راه‌هایی را برای مقابله با اضطراب بجوید، مجبور می‌شود به زمان خردسالی برگردد. در مرحله‌ی انکار، منکر واقعیت است و آن‌چه اتفاق افتاده را به‌نوعی سرپوش می‌گذارد.

در مرحله‌ی سرکوبی، تلاش او در جریان فراموشی حالت‌های اضطراب، به‌کار می‌رود تا به‌تدریج آن‌را از ذهن خودآگاهش دور سازد اما در مرحله‌ی فرافکنی، هر حادثه و اتفاقی که در زندگی‌اش رخ‌می‌دهد را به دیگران نسبت‌می‌دهد. درنتیجه کودکانی که تمایل شدید به استفاده از مکانیسم‌های دفاعی در برابر اضطراب دارند، نمی‌توانند از روابط سالم عاطفی و ذهنی برخوردار باشند.امروزه اضطراب‌های اجتماعی کودکان، بیش‌تر به‌چشم می‌آید و عامل فرار کودک از اجتماع، مردم، دوستان، مجالس و میهمانی‌هایی‌ست که درواقع، با اضطراب‌های اجتماعی، بدنی، فکری و رفتاری روبه‌روست.

نشانه‌های اضطراب کودک
نشانه‌های اضطراب کودک در بعد جسمی(فیزیولوژیک) هم‌چون بزرگسالان، با تنفس تند، لرزش دست و پا، گرم شدن و سرخی صورت، گرفتگی صدا و تپش قلب، همراه استکه با آرام‌ساختن، قابل اصلاح می‌باشد و در بعد فکری (شناخت‌درمانی) تلاش کودک بر این است که دیگران از او راضی باشند، تأییدش کنند، طردش نکنند و مهم باشد و اگر غیر از این شود، برایش ناخوشایند است.

 

در بعد رفتاری که (با رفتاردرمانی قابل اصلاح است)، کودک یاد می‌گیرد خانه برایش مکانی امن است،نیاز به دوست ندارد، از جمع، گریزان و در کوچه و خیابان همیشه سرش پایین است و ترس از نگاه دیگران دارد. به‌خوبی نمی‌تواند سؤال کند و جواب دهد و احساس ناامنی می‌نماید.

کودکان در طول دوره‌ی زندگی‌شان، ممکن است افسردگی را تجربه کنند که این اختلال با افزایش سن، در دختران، بیش‌تر از پسران دیده می‌شود. افسردگی، زمانی در کودک ایجاد می‌شود که احساس و تصور بدی از خود داشته باشد و این احساس، زمانی‌که به اوج خود برسد، تبدیل به یک بیماری می‌شود.عوامل خانوادگی و زیستی، بیش‌ از عوامل دیگر در بروز افسردگی نقش دارند.افسردگی کودکی، پیامدهای منفی بسیاری را به‌همراه دارد ازجمله افسردگی‌ در ادوار آینده، عدم سازگاری‌های اجتماعی، مشکلات تحصیلی و در برخی مواقع حتی اقدام به خودکشی.

نه تنها بزرگسالان افسرده می شوند، بلكه بچه ها و نوجوانان نیز به افسردگی كه بیماری قابل علاجی است، مبتلا می گردند. در حدود پنج درصد كودكان و نوجوانان در جامعه از افسردگی رنج می برند. كودكانی كه زیر فشار استرس هستند، در معرض خطر بیشتری برای افسردگی می باشند. این كودكان اختلالات توجه، یادگیری یا اضطراب دارند. افسردگی می تواند جنبه خانوداگی داشته باشد. رفتار كودكان و نوجوانان افسرده با رفتار بزرگسالان افسرده تفاوت دارد. علایم زیر می تواند والدین را در شناسایی افسردگی كودكان خود كمك كند:

1- اندوه، اشك و گریه مداوم
2- ناامیدی
3- كاهش انگیزه فعالیت (از فعالیته های مطلوب گذشته نمی تواند لذت ببرد)
4- خستگی مداوم و انرژی تحلیل رفته
5- انزوای اجتماعی و ارتباط ضعیف با دیگران
6- اعتماد به نفس پایین و احساس گناه
7- افزایش حساسیت به خود یا ناتوانی
8- افزایش بیقراری، خشم یا تنفر
9- اشكال در ارتباط با دیگران
10- شكایت های مكرر از بیماری جسمی مانند سردرد و شكم درد
11- غیبت های مكرر از مدرسه و یا عدم انجام تكالیف مدرسه
12- تمركز ضعیف بر روی مطالب
13- اختلالات عمده در خواب و خوراك
14- سخن گفتن درباره فرار از خانه و یا تلاش در جهت آن
15- افكار یا رفتار دال بر خودكشی

كودكی كه معمولا با دوستانش بازی می كرد، حالا بیشتر وقتش را در خانه و بدون انگیزه به تنهایی می گذارند. اموری كه قبلا برای كودك نشاط آور بودند، حالا لذتی برای او ندارند. این كودكان از مرگ دم می زنند و می گویند كه می خواهند بمیزند. كودكان افسرده در سنین بزرگسالی تمایل بیشتری برای خودكشی دارند.

 

نوجوانان افسرده ممكن است به سوی مصرف مواد مخدر، داروها و الكل روی آورند. كودكان و نوجوانانی كه درخانه و یا در مدرسه مشكلاتی را به بار می آورند، ممكن است واقعا افسرده باشند،ولی خود ندانند. كودكان افسرده همیشه غمگین نیستند بنابراین والدین و معلمین ممكن است ندانند كه دردسرهایی كه آنها ایجاد می كنند به افسردگی آنها ارتباط دارد.

 

وقتی كه ما مستقیما از این كودكان افسرده بپرسیم، گاهی ممكن است بگویند كه غمگین هستند. تشخیص و درمان به موقع برای كودكان افسرده ضروری است. افسردگی یك بیماری جدی است كه به كمك روانپزشك كودكان نیاز دارد. درمان كامل شامل درمان فرد و خانواده است. در درمان افسردگی كودكان ممكن است كه داروهای ضدافسردگی نیز نیاز باشد.

منبع:delgarm.com