سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

اضطراب شدید خود را چگونه درمان کنیم



درمان اضطراب

اضطراب گاهی آنقدر آزاردهنده می‌شود که تصور خواهید کرد دیگر نمی توانید زندگی شاد داشته باشید

 

همیشه در زندگی روزهای بد وجود دارد. وقت‌هایی که احساس می‌کنید هیچکس نیست که کمکتان کند. زمان‌هایی که فکر می کنید هیچ امیدی ندارید. اضطراب مشکلی است که گاهی آنقدر آزاردهنده می‌شود که تصور خواهید کرد دیگر نمی توانید هیچوقت زندگی شاد داشته باشید. اما واقعیت این است که خودِ اضطراب است که این احساس را ایجاد می‌کند. اضطراب این قدرت را دارد که باعث شود احساس کنید هیچ امیدی ندارید. البته راه درمان آن وجود دارد و می‌توانید از شر آن خلاص شوید اما تنها راه آن این است که باور کنید راه علاجی وجود دارد.

به همین دلیل است که وقتی احساس می‌کنید اضطرابتان بیش از اندازه شده است، دو راه دارید:
یکی اینکه بنشینید و هیچ کاری نکنید و تا آخر عمر با اضطراب زندگی کنید.
دوم اینکه خودتان را به تغییر متعهد کنید و راه به سمت بهتر شدن را پیش بگیرید.

واقعیت این است که همیشه راه درمانی برای اضطراب وجود دارد. اما اضطراب از آن نوع مشکلاتی نیست که یک شبه درمان شود. به همین دلیل نه تنها باید یک راه درمان مناسب برای خودتان پیدا کنید، بلکه باید ماه‌ها به آن روش درمان متعهد شوید.

ولی من الان به کمک نیاز دارم!
ولی شما فوراً به کمک نیاز دارید. به چیزی نیاز داری که کمی آرامتان کند و شما را از اضطرابی که تجربه می‌کنید دور کند. اینکه چطور می‌توانید آرامتر شوید ساده نیست. یادتان باشد، اضطراب چیزی نیست که بتوانید یک شبه آن را از زندگی‌تان پاک کنید. اگر همین الان احساس می‌کنید که اضطرابتان بیش از اندازه شده است، اینها را امتحان کنید:

حواستان را همان لحظه پرت کنید
اولین قدم این است که هر کاری انجام دهید تا بتوانید همان لحظه اضطرابتان را متوقف کنید. برای این منظور، یکی از بهترین روش‌ها این است که حواستان را فوراً پرت چیزی دیگر کنید. این یکی از معدود زمان‌هایی است که تکنولوژی می‌تواند کمکتان کند. تلویزیون را روشن کنید. چراغ‌ها و رادیو را روشن کنید. به یکی از دوستان نزدیکتان زنگ بزنید و درمورد هر چیزی که دوست دارید حرف بزنید. تا می‌توانید ذهنتان را مشغول نگه دارید. وقتی جلوی فکر کردن به استرس‌هایتان را بگیرید، کمی آرام‌تر خواهید شد.

خودتان را از لحاظ جسمی خسته کنید
خستگی جسمی جلوی خستگی فکری را می‌گیرد. پس سعی کنید تا می‌توانید خودتان را از نظر جسمی خسته کنید. بیرون رفته و بدوید و وقتی خسته شدید، صبر کنید تا کمی انرژی‌تان برگردد و بعد دوباره به دویدن ادامه دهید. آنقدر بدنتان را خسته کنید که نتوانید به مشکلات و نگرانی‌هایتان فکر کنید. دویدن را دوست ندارید؟ راه‌های دیگری پیدا کنید. می‌توانید یک کیسه بوکس بخرید و یک گوشه خانه آویزان کنید و در این مواقع سراغش بروید. هر کاری که لازم است برای خسته کردن خودتان انجام دهید.

 

برطرف کردن اضطراب

تعهد و تصمیمگیری هوشمندانه رمز موفقیت در پیدا کردن راهی برای درمان اضطراب است

 

اضطراب‌ هایتان را بنویسید
گاهی‌اوقات اضطراب باعث می‌شود افکارتان از کنترل خارج شود. گاهی‌اوقات این افکار اصلاً مربوط به اضطرابتان نیستند. فقط فکرهایی هستند که نمی‌توانید از ذهنتان بیرونشان کنید. همه آنها را بنویسید. هر چیزی که از ذهنتان می‌گذرد را روی کاغذ بیاورید. وقتی از سرتان بیرون‌ آوردیدشان، دیگر کمتر به آنها فکر خواهید کرد.


بپذیرید و یک برنامه بریزید
و آخر اینکه وقتی در آن لحظه احساس می‌کنید هیچ امیدی ندارید، باید به خودتان فرصت دهید که به احساس آن لحظه‌تان فکر نکنید و برای چیزی که در آینده اتفاق می‌افتد آماده شوید. این کار دو مرحله دارد: اولین قدم این است که یک قدم به عقب بردارید و به خودتان بگویید که هیچ اشکالی ندارد که مضطرب هستید. بجای جنگ کردن با آن باید اول قبولش کنید زیرا پذیرش مهمترین ابزار برای باور کردن این است که می‌توانید به آن غلبه کنید.

بعد باید یک برنامه طولانی‌مدت برای آینده داشته باشید که شامل کارهایی می‌شود که برای خلاص شدن از آن باید انجام دهید. آیا می‌خواهید پیش مشاور بروید؟ آیا می‌خواهید از دکترتان بخواهید دارو برایتان تجویز کند؟ آیا برنامه دارید که به صورت منظم ورزش کنید؟ آیا می‌خواهید دنبال یک کار جدید بگردید یا دوستان جدیدی پیدا کنید؟ چه تغییراتی دوست دارید در زندگیتان ایجاد کنید؟ در این مورد تصمیم بگیرید و برنامه بریزید. این برنامه نه فقط برای چند روز یا چند هفته بلکه برای چند ماه و شاید چند سال است. داشتن این برنامه مطمئنتان می‌کند که روی آینده‌تان متمرکز هستید و کاری که برای کنار آمدن با مشکلاتتان در زمان حال می‌کنید اهمیت کمتری دارد.


یادتان باشد، اگر صادقانه باور داشته باشید که زندگیتان در این لحظه غیرقابل تحمل شده است، برنامه ریختن برای یک یا دو سال آینده کار سختی نیست. اگر بتوانید بین یک تا پنج سال آینده اضطرابتان را درمان کنید، آنوقت ده‌ها سال زندگی توام با آرامش در انتظارتان خواهد بود. و نگران نباشید، بیشتر درمان‌ها خیلی کمتر از چیزی که از آنها انتظار می‌رفته نتیجه می‌دهند.

چطور در درازمدت با اضطرابتان مقابله کنید
وارد شدن به راهی که برای درمان اضطرابتان لازم دارید یکی از مهمترین اقداماتی است که می‌توانید برای مقابله با اضطراب و حملات وحشت انجام دهید و خوشبختانه درمان برای همه میسر است. هیچ نوع اضطرابی نیست که قابل درمان نباشد.

فقط باید از چند دامی که ممکن است تهدیدتان کند دوری کنید:
– اینکه باور داشته باشید به تنهایی می‌توانید آن را درمان کنید.
– اینکه باور داشته باشید که اضطراب شما از بقیه بدتر یا متفاوت‌تر است.
– اینکه باور داشته باشید اگر یک روش درمانی طی یک تا دو هفته نتیجه ندهد، برایتان مفید نخواهد بود.

تعهد و تصمیمگیری هوشمندانه رمز موفقیت در پیدا کردن راهی برای درمان اضطراب است و بااینکه همه روش‌ها برای همه افراد جواب نمی‌دهد اما صدها روش مختلف وجود دارد که بالاخره یکی برایتان مفید خواهد بود.

تا‌ آن زمان، اگر لحظه‌ای احساس کردید اضطرابتان بیش از اندازه شده است، یکی از روش‌های سریعی که در بالا اشاره کردیم را انجام دهید. یادتان باشد، اگر اضطراب واقعاً قابل درمان نباشد، آنوقت هیچوقت آسوده نخواهید شد. حتی اگر لحظه‌ای احساس کنید که درمانی برایتان مفید بوده و کمی آرامترتان کرده است، ثابت می‌کند که درمان امکانپذیر است.

منبع : مردمان


ویدیو مرتبط :
‫درمان استرس و اضطراب بدون دارو‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درمان اضطراب با مدیتیشن



 

 

درمان اضطراب با مدیتیشن

 

▪ مدیتیشن روشی است که به ذهن آموزش می دهد تا بتواند روی یک شی ء ساده تمرکز کند.

 

اغلب ما متوجه نمی شویم که اضطراب تمام وجود ما را در بر گرفته و ممکن است بدون اینکه بدانیم اخمی روی پیشانی مان نقش بسته یا در حالی که به آرواره هایمان فشار می آوریم وارد محل کار می شویم. باید لحظه ای بایستیم ، نگاهی به سراپای خود بیاندازیم، قدری فکر کنیم و اضطراب را از بدن خود بیرون کنیم بهتر است در طول روز چند بار این کار را انجام دهیم.

 

با این کار برای مدتی به ذهن خود استراحت داده تا بدین وسیله از فکر کردن در مورد مشکلات و نگرانی ها رها شود. در این رابطه می توانید به روی یک شیء یا یک رنگ ساده، گل یا نحوه تنفس خود تمرکز کنید.

 

▪ هنگامیکه در یک فروشگاه یا در صف بانک، در پشت ترافیک چراغ قرمز و یا منتظر آسانسور هستید، مثلا به جای شکایت کردن از سنگینی ترافیک و افزایش اضطراب خود با تمرکز بر روی تنفس و دم و بازدم خود به ذهنتان استراحت دهید و نگرانی ها را از خود دور کنید.

 

▪ یک صحنه دلنشین که می تواند موضوع مدیتیشنی خوبی باشد همانند نیلوفر آبی، رنگین کمان و یا آبشار را تصورکرده و بر روی آن تمرکز کنید.

 

▪ در وقت استراحت ناهار جای خواندن روزنامه و یا به هنگام بیکار نشستن، ۱۵ دقیقه مدیتیشن کنید.

 

▪ اجازه ندهید استرس ها هر روز بیشتر انباشته شوند و از روزی به روز بعد انتقال یابند. در پایان هر روز و یا آغاز روز بعد، زمانی را برای مدیتیشن اختصاص دهید تا اضطرابی را که در طول روز با آن مواجه بودید از میان برود.

 

▪ بهتر است به صورت گروهی مدیتیشن کنید زیرا مدیتیشن گروهی ساده تر است و در این حالت کمتر عوامل خارجی مزاحم شما می شود (مانند زنگ تلفن خانه).

 

▪ یکی از مزایای مدیتیشن افزایش آگاهی از آن چیزی است که در درون شما می گذرد. می توانید افکار منفی که در سر دارید و یا نگرانی ها و شک و تردیدی که ساخته ذهن خودتان است را شناخته و به وسیله مدیتیشن می آموزید که آنها را باور نکرده و از خود دور کنید.

 

▪ فراگیری نحوه مدیتیش کردن زمان می برد و اگر این کار به نظرتان خسته کننده و سخت بود از آن منصرف نشوید. اغلب مردم بعد از دوره کوتاهی از عدم توانایی خود برای ادامه مدیتیشن صحبت می کنند ولی آیا شما می توانید با یک جلسه تمرین سونات بتهوون را با پیانو بنوازید؟

 

▪ در خانه محل مشخصی را برای این کار انتخاب کنید و به افراد خانواده متذکر شوید تا به هنگام مدیتیشن در این محل مزاحم شما نشوند.

منبع : زن روز