سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

اصول زیاد خوردن و لاغر ماندن


یكی از پر رمز و راز ترین عملكردهای بدن انسان سوخت و ساز است. اینكه یكی بیشتر می‌خورد اما لاغر است و آن‌یكی چیزی نمی‌خورد و مدام هم به وزنش اضافه می‌شود، به این سوخت و ساز معماگونه بر می‌گردد





متابولیسم یا سوخت و ساز بدن در بعضی افراد به‌طور ژنتیك بالاست، به همین دلیل این افراد هر چقدر هم غذا بخورند، چاق نمی‌شوند در عوض همین متابولیسم در بعضی پایین است و این افراد با خوردن كمترین غذا چاق شده و به آسانی لاغر نمی‌شوند. البته در این میان، برخی‌ها هم هستند كه سوخت و ساز بدن‌شان معمولی است. بالا بردن سوخت‌و‌ساز بدن آمال و آرزوی همه آن‌هایی است كه می‌خواهند وزن كم كنند  اما این‌كه با چه سرعتی بدن شما كالری می‌سوزاند به چند عامل بستگی دارد.  همان‌طور كه گفته شد، در برخی افراد این متابولیسم بالا ارثی است. سن و سال هم یكی از عواملی است كه بر متابولیسم تاثیر می‌گذارد، در اغلب مردم بعد از 40 سالگی متابولیسم بدن افت می‌كند. درست است كه شما نمی‌توانید افزایش سن، جنسیت یا ژنتیك خود را كنترل كنید اما راه‌هایی برای افزایش سوخت و ساز بدن وجود دارد.



  چگونه عضله بسازید؟

بدن شما دائما در حال سوزاندن كالری است. حتی زمانی كه هیچ كاری انجام نمی‌دهید، حدود 60 تا 70 درصد كالری مصرفی روزانه شما به همین صورت مصرف می‌شود، البته این مسئله بستگی كامل به حجم عضلات شما هم دارد. میزان متابولیسم در حال استراحت در افرادی كه حجم عضلات‌شان زیاد است، بیشتر از دیگران است. در واقع هر نیم كیلو ماهیچه حدود 6 كالری برای سوخت‌ و ساز خود نیاز دارد درحالی‌كه هر نیم كیلو چربی روزانه فقط 2 كالری می‌سوزاند كه همین اختلاف كم در طولانی مدت زیاد خواهد شد. همان مثال معروف قطره‌قطره....علاوه بر این، پس از یك جلسه تمرین مقاومتی ماهیچه‌ها در تمام بدن شما فعال شده و میزان میانگین متابولیسم روزانه شما را افزایش می‌دهند.



  نوشیدن آب را فراموش نكنید

بدن در فرآیند كالری سوزی به آب زیادی نیاز دارد. اگر شما حتی به‌صورت خفیف هم دچار كم آبی شوید ممكن است متابولیسم‌تان آهسته و كند شود. در یك مطالعه مشخص شد، میانسالانی كه 8 لیوان یا بیشتر آب می‌خورند نسبت به آن‌هایی كه 4 لیوان آب می‌خورند، كالری بیشتری می‌سوزانند. در تحقیق دیگری پژوهشگران آلمانی دریافتند، نوشیدن آب احتمالا نرخ سوختن كالری را در افراد بالا می‌برد. این تحقیقات نشان داد، افراد تحت آزمایش با آشامیدن حدود نیم لیتر آب، 30 درصد به سوخت‌و‌ساز بدن خود افزودند.



 چند وعده غذا بخورید

غذا خوردن در كاهش وزن به شما كمك زیادی می‌كند. وقتی شما یك وعده پروپیمان می‌خورید و ساعات زیادی بین وعده‌ها چیزی نمی‌خورید، سوخت‌وسازتان كند می‌شود. داشتن وعده‌های كوچك یا میان‌وعده‌های غذایی بین 200 تا 400 كالری هر 3 تا 4 ساعت یك بار موجب افزایش متابولیسم شده و در نتیجه در طول روز كالری بیشتری می‌سوزانید. مطالعات نشان داده، افرادی كه میان‌وعده استفاده می‌كنند، در وعده‌های اصلی كمتر غذا می‌خورند.



  نوشیدنی سرد همراه با ورزش

نوشیدنی‌های سرد، بدن را برای سوزاندن كالری بیشتر در طول فرآیند هضم به فعالیت وا می‌دارد. تحقیقات نشان می‌دهد، 5 یا 6 لیوان آب حین تحرك می‌تواند 10كالری بیشتر بسوزاند. باز هم به‌نظر می‌رسد این 10كالری زیاد نیست اما بدون گرفتن رژیم، باعث كاهش نیم كیلوگرم در سال می‌شود. منافع این نوشیدنی‌ها را می‌توان در چای سرد یا قهوه هم دید، به شرط آن‌كه از شیر و شكر چشم‌پوشی كنید.



  این هشدار را جدی بگیرید

فرآیند سوزاندن انرژی در متابولیسم بدن برای حفظ كارایی، نیاز به آب دارد. برای این‌كه بدن‌تان كم آب نشود، بهتر است قبل از هر وعده غذایی یا میان وعده یك لیوان آب یا سایر نوشیدنی‌های غیرشیرین را میل كنید. در این حالت پر شدن معده با آب به كنترل اشتها كمك می‌كند. سعی كنید به جای مواد خشك از میوه‌ها و سبزی‌های آبدار استفاده كنید. آب علاوه بر كنترل اشتها درون بدن را شست‌وشو داده و دفع مواد زائد را تسریع می‌كند. آشامیدن حداقل 8 تا 10 لیوان آب در روز برای هر فرد ضروری است و در صورتی كه فرد فعالیت بیشتری داشته باشد باید بیش از این میزان در روز آب بنوشد.





  ادویه را فراموش نكنید

چاشنی نه تنها به غذا طعم می‌دهد بلكه متابولیسم را هم بالا می‌برد. از این‌رو یكی از بهترین روش‌های كاهش وزن بدون رژیم، افزودن ادویه به غذاهاست. غذاهای پرادویه حاوی تركیبات شیمیایی هستند كه متابولیسم را بالا می‌برند. خوردن یك قاشق غذاخوری فلفل قرمز یا تند می‌تواند به‌طور موقت میزان سوخت‌وسازتان را تا 23درصد افزایش دهد. تحقیقات مختلف نشان داده، تاثیر این ادویه حدود یك ساعت است اما اگر شما به مصرف غذاهای تند عادت كنید، این تاثیر می‌تواند دائمی باشد. برای سوخت‌وساز سریع املت صبحانه و پاستای ناهار و سوپ شام‌تان را با ادویه تند و فلفل قرمز تند میل كنید.



   سراغ پروتئین‌ها بروید

بدن برای هضم پروتئین در مقایسه با چربی‌ها و كربوهیدرات‌ها 2 برابر كالری بیشتر مصرف می‌كند. اگر می‌خواهید رژیم متعادل داشته باشید، می‌توانید برخی‌كربوهیدرات‌ها را جایگزین غذاهای غنی از پروتئین كنید. این غذاها می‌توانند در زمان صرف غذا سریع سوخت‌وساز را آغاز كنند. منابع سالم پروتئین شامل گوشت گاو بدون چربی، ماهی، گوشت سفید، مرغ، آجیل، لوبیا، تخم‌مرغ و فرآورده‌های لبنی كم‌چرب است.





  قهوه تلخ چه تاثیری دارد؟

اگر شما یك قهوه‌خور قهار هستید، احتمالا روزهای‌تان را با افزایش انرژی و تمركز شروع می‌كنید. در مطالعه‌ای مشخص شده است كه با مصرف كافئین موجود در 2 فنجان قهوه، یك خانم 66 كیلوگرمی می‌تواند تنها در عرض 4ساعت 50 كالری بیشتر از حد معمول بسوزاند. یادتان باشد قهوه را بدون شیر بخورید چون اگر به قهوه شیر و شكر اضافه كنید بیشتر از آن‌كه كالری بسوزانید، كالری دریافت می‌كنید.





چای سبز را از قلم نیندازید

نوشیدن چای سبز تركیبی از كافئین و كاتچین را وارد بدن‌تان می‌كند و متابولیسم را افزایش می‌دهد. كاتچین نوعی آنتی‌اكسیدان قوی است كه فواید زیادی در افزایش سوخت‌وساز بدن دارد. تحقیقات نشان می‌دهد، نوشیدن 2 تا 4 فنجان چای‌ سبز بدن را مجبور می‌كند روزانه 50 كالری بیشتر بسوزاند كه این مقدار كالری حدود 2/2 كیلوگرم كاهش وزن در طول سال را به‌دنبال خواهد داشت.



از رژیم كم‌خوری دوری كنید

رژیم‌های كم‌خوری- آن‌هایی كه شامل خوردن كمتر از هزار كالری در روز است- برای هركسی كه امید دارد خیلی سریع به وزن ایده‌آل برسد، فاجعه‌آمیز است.

اگر چه ممكن است این رژیم با تغذیه مناسب به كاهش وزن شما كمك كند ولی درصد بالایی از این وزن از دست رفته وارد عضله‌ها می‌شود. هر چه توده عضلانی كمتر باشد سوخت‌وساز هم كندتر است. در نهایت این رژیم منجربه داشتن بدنی می‌شود كه به سختی كالری می‌سوزاند و خیلی سریع وزن اضافه می‌كند.



چگونه  ماهیچه بسازید؟

تاثیر غذاهای مختلف و نوشیدنی‌ها در سوخت‌وساز بدن تقریبا قابل مقایسه با آنچه برای كاهش وزن پایدار نیاز دارید، است. بهترین حالت برای ایجاد سیستم كالری‌سوزی، ساختن ماهیچه و فعال ماندن است. هر چه بیشتر در طول روز تحرك داشته باشید، بیشتر كالری می‌سوزانید. به یاد داشته باشید، ورزش صبحگاهی در افزایش متابولیسم شما تاثیر بسیار زیادی دارد.


ویدیو مرتبط :
‫اصول لاغر شدن چیست؟‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش زیباکلام به حمله کیهان / رحیم مشایی مثل آب خوردن اصول گرایان را شکست می دهد



صادق زیبا کلام,کانددیاتوری اسفندیار رحیم مشایی

واکنش زیباکلام به حمله کیهان / توصیه به شریعتمداری

من فکر می کنم این مطالب دلیل حمایت بنده از رحیم مشایی نمی تواند باشد . بنده معتقد هستم به غیر از آقای رحیم مشایی هیچ کدام از نامزدهای حامیان دولت شانسی برای پیروزی ندارند.

 روزنامه کیهان امروز در ستون اخبار ویژه خود، صادق زیباکلام را فردی "فتنه گر" نامید که حامی "مفسدان اقتصادی" است و دیگر دستش روشده است.

کیهان همچنین به زیباکلام توصیه کرده است تا به جای آنچه "پیشمرگی برای منحرفان" نامیده به فکر جمع کردن "افتصاحات اصلاح طلبان" باشد. خبرنگار شبکه ایران نظر صادق زیباکلام را در این باره جویا شده است:

آقای دکتر! کیهان را عصبانی کردید ...

هر از گاهی روزنامه کیهان من را مورد مرحمت قرار می دهد. این دفعه  نه بار اولی است که روزنامه کیهان من را مورد مرحمت قرار می دهد و نه بار آخری خواهد بود. منتها بحثی که باعث ناراحتی و عصبانیت روزنامه کیهان شد چیست؟

روزنامه کیهان نوشته است من از رحیم مشایی حمایت کردم یا طرفداری کردم در حالیکه به هیچ عنوان در آن یادداشتی که در روزنامه شهروند چاپ شده بود اصلا من از مهندس رحیم مشایی حمایت نکردم. ای کاش روزنامه کیهان آن یادداشت را کامل چاپ می کرد تا خوانندگان بفهمند من حمایت کرده ام یا نه!

من از آقای رحیم مشایی حمایت نکردم منتها یک سوال را مطرح کردم. پرسیدم شورای نگهبان به چه دلیل و مستنداتی قصد دارد  رحیم مشایی را رد صلاحیت کند، دلایل شورای نگهبان درباره رد صلاحیت ایشان چه مواردی است.

فکر می کنید علت عصبانیت کیهان چه بود؟

بنده به هر حال یک تحلیلگر سیاسی هستم و بنا به دلایلی معتقد هستم چنانچه آقای رحیم مشایی نامزد ریاست جمهوری باشد و در مقابل ایشان اصولگرایان قرار داشته باشد مثل آب خوردن آنان را شکست خواهد داد ولی من بارها تکرار کردم چنانچه در برابر آقای رحیم مشایی هاشمی رفسنجانی قرار بگیرد، قطعا رحیم مشایی نمی تواند پیروز بشود، زیرا محبوبیت آقای هاشمی رفسنجانی بسیار بیشتر از محبوبیت آقای رحیم مشایی است.

من فکر می کنم این مطالب دلیل حمایت بنده از رحیم مشایی نمی تواند باشد .

بنده معتقد هستم به غیر از آقای رحیم مشایی هیچ کدام از نامزدهای حامیان دولت شانسی برای پیروزی ندارند، هیچکدامشان در مقابل آقای هاشمی هیچ شانسی ندارند، حتی در مقابل نامزد های جناح اصول گرایان مثل آقای ولایتی هم هیچ شانسی ندارند! اما اگر یک نامزد آقای مشایی باشد یک نامزد آقای ولایتی باشد، قطعا آقای رحیم مشایی با اختلاف بسیار بالایی از آقای ولایتی  به پیروزی خواهد رسید.

به نظر شما بازخورد اجتماعی رفتار کیهان چه می تواند باشد؟

به نظر این مدل رفتارهای کیهان در جامعه نتیجه عکس خواهد و به نفع کسانی که تخریب شده اند تمام می شود. تا حالا که اینگونه بوده است. منتها کاری که روزنامه کیهان و اصول گرایان خواهند کرد این است که خیلی به چهره های اصلاح طلبی مثل کواکبیان و حسن روحانی پر و بال بدهند، که بگویند طیف آقای هاشمی و طیف اصلاح طلبان هم در انتخابات حضور دارند، ولی واقع مطلب این است که آقای کواکبیان و روحانی هیچ شانسی ندارند. 

یکی از دلایل این است که می خواهند بگویند انتخابات چند وجهی است. اگر آقای مشایی شرکت نکند و جلوی ایشان گرفته بشود و جلوی آقای هاشمی و خاتمی گرفته بشود انتخابات یک قطبی خواهد بود و رقابت بین اصول گرایان برگزار خواهد شد.

توصیه بنده به روزنامه کیهان این است که مقداری از تندروی و افراطی گری دست بردارد و اخلاق اسلامی و صعه صدر اسلامی را الگوی کار حرفه ای کارشان کنند./سایت روزنامه ایران