سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

اشتباهات رایج در رژیم غذایی!



 

 

اشتباهات رایج در رژیم غذایی!

 

آیا شما رژیم دارید و وزنتان کم نمی‎شود؟ به احتمال زیاد، برخی اشتباهات رایج رژیم غذایی تناسب اندام‏تان را به هم می ریزد.

این ها تله های مشترک یک برنامه غذایی هستند که در روند کاهش وزن خرابکاری می‏کنند.

متخصصان می گویند: «در حقیقت ممکن است حتی زمانی که شما در رژیم غذایی هستید، بیشتر از مقداری که فکرش را بکنید کالری مصرف کنید. اغلب بین آن‏چه که ما درمورد وزن کم کردن می‏دانیم و آن‏چه که باید واقعاً انجام دهیم تا وزن کمک کنیم، فاصله وجود دارد».

کسانی که رژیم غذایی را شروع می‏کنند، فکر کردن به برنامه غذایی را متوقف کنند و در عوض به عادت‏های غذایی روزانه که باعث افزایش وزن می‏شود فکر کنند.

شما نمی‏توانید درک کنید که چطور کالری‏ها به سرعت زیاد می‏شوند، یک قاشق سوپ‏خوری اضافه سس سالاد می تواند 75 تا 100 کالری به میزان انرژی دریافتی روزانتان اضافه کند، یک قاشق سوپخوری اضافه کره 102 کالری به آن اضافه کرده و یک بسته چیپس 30 گرمی که با ساندویچ ناهارتان می خورید 162 کالری اضافه به شما هدیه می‏دهد.

خوردن در حین پخت و پز روزانتان، با نوشیدن یک فنجان قهوه با کالری زیاد شروع می شود و با خوردن یک بشقاب کوچک شام یا نوشیدن چند لیوان نوشابه به اتمام می رسد. این ها فقط تعدادی از عادت های موزی هستند که تلاش تان را در کاهش وزن بی نتیجه می گذارند.

هنوز کالری ها به سرعت می توانند اضافه یا کم شوند. فکر مناسب در مورد اشتباهات رژیم غذایی و یافتن راه های دقیق ورود پنهانی کالری ها در طول روز به رژیم غذاییتان می تواند کاهش وزن واقعی را افزایش دهد.

 

₪ اشتباه غذایی شماره 1:
مسابقه برای تمام کردن.
هیچ پاداشی برای تمام کردن غذایتان در زمان مشخص وجود ندارد، مگر این که شما برای خوردن یک هات داگ مسابقه داشته باشید. برنامه گیج کننده‏ی خوردن ما منجر به پذیرش بسیاری از عادت‏های نادرست سریع خوردن می‏‎شود.

«برای غذا خوردن به شیوه اروپایی، ما به آرامش بیشتری نیاز داریم. ما می توانیم غذایمان را مزه کنیم، همه آن‏ها را بچشیم و قبل از پرخوری نشانه های سیری را به دست آوریم».

 

₪ اشتباه غذایی شماره 2:
ورجه وورجه کردن هنگام خوردن
محققان نشان دادند کسانی که صبحانه را با ورجه وورجه زیاد می خورند سنگین‏تر از کسانی هستند که صبحانه را آرام می خورند. این تصور غلط است که صبحانه خوردن با ورجه وورجه یا فقط خوردن، کالری‏ها را حفظ می‏کند. حقیقت این است که بیشتر مردمی که کمتر از سه وعده معمولی غذا می خورند، کالری بیشتری در طول روز می خورند.

سعی کنید که در روز 3 وعده غذا بخورید. همیشه روزتان را با یک صبحانه سالم شروع کنید. اما با دقت. انتخاب عاقلانه داشته باشید.

«حتی یک کولوچه با چربی پایین می تواند 400 کالری و 5 گرم چربی داشته باشد».

یک صبحانه سالم باید شامل پروتئین و فیبر باشد. یک تخم مرغ، یک تکه نان گندم ساییده شده برشته و نیمی از یک گریپ فروت که تنها 250 کالری دارد. با این کار احساس سیری خود را تا ناهار حفظ کنید.

 

₪ اشتباه غذایی شماره 3:
نوشیدن زیاد مایعات پرکالری.
مایعات پرکالری متشکل از الکل، قهوه با خامه و شکر، آبمیوه شیرین، چایی ها و نوشابه ها می توانند برای افزایش وزن با هم همکاری کنند.

تحقیقات اخیر نشان داده است که تقریباً 21 درصد از کالری‏هایتان از نوشابه‏ها است.

«وقتی که شما نوشابه می‏نوشید مایل نیستید که با کمتر خوردن غذایتان کم، زیاد نوشیدنتان را جبران کنید، چون نوشابه تشنگی را برطرف می کند و گرسنگی را از بین نمی برد».

نوشیدنی های پرکالری را با آب، نوشابه بدون قند، شیر بدون چربی، آب سبزیجات و مقدار کمی آب میوه 100 درصد طبیعی، جایگزین کنیم. اگر شما به‏طور معول مشروبات الکلی می‏نوشید نوشیدنیهای سبک را برای نوشیدن انتخاب کنید.

در زیر تعدادی از گروه نوشیدنی های پر کالری آمده است:
360 گرم ماءالشعیر، 160 کالری
240 گرم قهوه با خامه و شکر، 30 کالری
480 گرم چایی شیرین، 160 کالری
360 گرم نوشابه رژیمی، صفر کالری
360 گرم نوشابه گاز دار 150 کالری

 

₪ اشتباه رژیم غذایی شماره 4:
وعده غذایی با حجم زیاد
متخصصان تعدادی روش برای کمک به شما پیشنهاد می کند تا وسرنوشتتان را هدایت کنید:

* تعداد لقمه های غذایتان را کم کنید.
* از بشقاب و فنجان کوچک تر استفاده کنید.
* به صورت دروه ای وعده‏هایتان را با اندازه‏گیری فنجان هایتان کنترل کنید.

 

₪ اشتباه غذایی شماره 5:
انتخاب نادرست اضافه کننده وزن

تغییر در اندازه یا سایز نیست، ما همچنین تمایل داریم که رژیم غذایمان مخزنی از سالادها و دیگر غذاهای مورد علاقمان با چربی بالا مانند گوشت ماهیچه، پنیر، ورقه های نازک نان سرخ شده و غذاهایی که خامه فراوان دارند، باشد.

در رستوران فست فوت، مرغ بریان شده و سالاد همیشه بهتر از برگر نیست. لیچن متذکر شد: «همه مربوط به اندازه و عالی بودن آنان است».

برای مثال ساندویچ کیدرگیرل‏کینگ با سس خردل عسلی 450 کالری دارد در صورتی‏که واپر.جی.آر با خردل به جای مایونز تنها 290 کالری دارد. در اِم.سی.دونالدز سالاد امپراطور با مرغ ترد و پوشش خامه، همه همه 490 کالری دارد در صورتی که یک چهارم وزن شده 410 کالری دارد.

 

₪ اشتباه غذایی شماره 6:
خوردن بدون فکر
«فراموشی خوردن». عمل بردن دست به سمت دهان به صورت ندانسته، در صورتیکه در حال خواندن کتاب یک کیف یا جعبه جلوی تلویزیون قرار دهید در صورتیکه در حال خواندن یک کتاب هستید. می تواند اتفاقی باشد که شما را شاد کند یا با تعدادی لقمه بشقاب غذای فرزندتان را تمام کنید.

«در مقابل وسوسه خوردن غذای خودتان و هر کس دیگری مقاومت کنید. به جای فکر در مورد غذاهای بیهوده به کمربندتان فکر کنید»

کالری های وعده‏های کوچک بعضی خوراک سرپایی مورد علاقه‏تان در سهم‏های کوچک را در نظر بگیرید و ببینید چطور وقتی سهم‏ها گوناگون‏اند به سرعت زیاد شوند:

* 12 تا بادام زمینی 125 کالری دارد.
* یک اونس از سرخ شده فرانسوی 88 کالری
* 3 تا کولوچه 160 کالری
* 15 تا پیراشکی 142 کالری
* 20 کولوچه سرخ شده 162 کالری دارد.

و شما چطور می‏توانید رژیم غذایی نادرست را پس بزنید؟

«اول سعی کنید عادت های همیشگی خوردن بعضی چیزها را ترک کنید تا راحت شوید. سعی کنید یک فنجان چایی یا یک لیوان آب یا یک تکه آدامس بخورید. اگر شما یک غذای مختصر می خواهید تکه‏ای از آن را از کیسه یا جعبه اش خارج کنید».

http://www.sobbekheir.com/health/dietary/common-mistakes-diet.html


ویدیو مرتبط :
اشتباهات رایج زبان انگلیسی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اشتباهات جیمز باند در رژیم غذایی!


بسیاری از افراد تصور می‌کنند آقای باند با خوردن غذاهای خاص به این فرم بدنی رسیده است، بنابراین فکر می‌کنند با تقلید از رژیم غذایی مامور 007 می‌توانند مانند او اندامی متناسب داشته باشند. اما آیا واقعا جیمز باند درست غذا می‌خورد؟




مجله سیب سبز:  یکی از پرطرفدارترین قهرمانان فیلم‌های سینمایی از 50 سال پیش تا کنون مامور ارشد اطلاعاتی یعنی «جیمز باند» است. باند برای انجام هر کدام از عملیات‌های خود نیاز به انرژی زیادی داشت، به همین دلیل رژیم غذایی او بسیار پرانرژی و سرشار از پروتئین و کربوهیدرات بود. در حقیقت شخصی مانند باند تقریبا به اندازه یک افسر نیروی زمینی ارتش انرژی مصرف می‌کرد که میزان آن در حدود 6 هزار کالری در روزمحاسبه شده است.  بعضی‌از افرادی که تاکنون یکی از فیلم‌های مامور 007 را تماشا کرده‌اند، آرزو داشتند بدنی عضلانی و کاملا متناسب مانند جیمز باند را داشته باشند. بسیاری از این افراد تصور می‌کنند آقای باند با خوردن غذاهای خاص به این فرم بدنی رسیده است، بنابراین بعضی از علاقه‌مندان به اینگونه فیلم‌ها فکر می‌کنند با تقلید از رژیم غذایی مامور 007 می‌توانند مانند او اندامی متناسب داشته باشند. اما آیا واقعا جیمز باند درست غذا می‌خورد؟

اشتباهات جیمز باند در رژیم غذایی!

اشتباه اول: خوردن گوشت

قطعا همه علاقه‌مندان به جیمز باند می دانند که او عاشق گوشت قرمز است و همیشه روی میز او غذاهایی مانند استیک، همبرگر و... به چشم می‌خورد. در یکی از جلدهای سری کتاب‌های جیمز باند با نام «از روسیه با عشق» عنوان شده است که جیمز باند یکی از طرفداران پروپاقرص کباب ترکی است. اما اگر یک انسان معمولی به اندازه جیمز باند گوشت قرمز مصرف کند چه خطرهایی، سلامت او را تهدید می‌کند؟ محققان معتقدند، افرادی که در مصرف غذاهای گوشتی و محصولات پروتئینی که معمولا با سرخ کردن تهیه می‌شوند زیاده‌روی می‌کنند، باید در مرحله اول منتظر ابتلا به سرطان باشند. قرار دادن گوشت در معرض حرارت بالا باعث تولید مواد شیمیایی خطرناک در آن می‌شود که به DNA بدن آسیب وارد می‌کند. با این کار مواد شیمیایی خاصی در گوشت تولید می‌شود که به اختصار HCAها و PAH ها نامیده می‌شوند. HCAها زمانی تولید می‌شوند که پروتئین موجود در گوشت برای مدت طولانی در معرض حرارت قرار می‌گیرد و PAH ها زمانی ساخته می‌شوند که چربی موجود در گوشت روی شعله آتش می‌افتد و دود تولید شده ناشی از آن مواد شیمیایی سرطان‌زا را روی گوشت پراکنده می‌کند.

چه میزان مجاز به مصرف گوشت هستیم؟


جیمز باند در هر وعده غذایی مقدار زیادی گوشت می‌خورد، اما واقعا یک انسان معمولی تا چه حد مجاز به مصرف گوشت است؟

دانشمندان در آخرین تحقیقات خود اعلام کردند، هر فرد در طول هفته حداکثر می‌تواند 500 گرم گوشت قرمز مصرف کند تا از بیماری‌هایی مانند سرطان در امان باشد. با اینکه گوشت قرمز یکی از مهم‌ترین منابع آهن است، اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند باعث ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان شود. سرطان روده بزرگ یکی از شایع‌ترین عوامل مرگ و میر در جهان است و تحقیقات نشان می‌دهد، افرادی که بیش از اندازه از گوشت قرمز و محصولات مشتق شده از آن مانند سوسیس و کالباس استفاده می‌کنند بیشتر از دیگران به این سرطان دچار می‌شوند.

اشتباه دوم:  وعده صبحانه

 صبحانه مهم‌ترین بخش از رژیم غذایی جیمز باند را تشکیل می‌داد که معمولا شامل تعداد زیادی تخم‌مرغ و سوسیس بود. این صبحانه سنگین و سرشار از پروتئین مامور 007 را تا فرا رسیدن وعده ناهار سیر نگه می‌داشت و موتور او را برای انجام عملیات دشوار روشن می‌کرد. جیمز باند با این نوع غذا خوردن آهن زیادی را وارد بدن خود می‌کرد و با مصرف تخم‌مرغ هم نیازش به پروتئین برطرف می‌شد. اما به گفته دکتر «کاترین کالین» از سازمان رژیم غذایی انگلستان، این صبحانه مخصوص یک مرد بسیار فعال و پرتحرک است. این در حالی است که حداکثر تحرک بدنی که مردان امروز هنگام صبح دارند آن است که پشت فرمان ماشینشان بنشینند و خود را به محل کارشان برسانند. اگر شخصی به اندازه جیمز باند هنگام صبح تخم مرغ بخورد باید منتظر بیماری قلبی باشد. تحقیقات نشان می‌دهد، مصرف زرده تخم مرغ باعث پر شدن دیواره داخلی رگ‌ها با پلاک‌هایی می‌شود که از کلسترول انباشته شده‌اند. تشکیل پلاک یکی از دلایل شایع حملات قلبی و سکته به شمار می‌آید و سالانه جان تعداد زیادی از مردم را می‌گیرد.

چه میزان مجاز به مصرف تخم مرغ هستیم؟


تخم مرغ یکی از بهترین غذاها برای وعده صبحانه است. پروتئین‌ موجود در تخم‌مرغ، به‌خصوص در سفیده آن، به ما در بیدار ماندن و به دست آوردن حس هوشیاری هنگام صبح کمک می‌کند. این غذا مغز را وادار می‌کند کالری بیشتری بسوزاند و به این ترتیب به حفظ تناسب اندام هم کمک زیادی می‌شود. اما دانشمندان مصرف زیاد زرده تخم مرغ را اصلا به صلاح نمی‌دانند.

تحقیقات نشان می‌دهد، افرادی که در هفته بیش از 3 بار زرده تخم مرغ می‌خورند، بسیار بیشتر از افرادی که حداکثر 2 زرده تخم مرغ مصرف می‌کنند دارای پلاک‌ در رگ‌های خونی و قلبی خود هستند. زرده تخم‌مرغ یکی از منابع بسیار غنی از کلسترول است و می‌تواند به جمع شدن کلسترول در رگ‌ها کمک کند.

اشتباه سوم:  خوردن فست‌فودها

جیمز باند هنگام انجام عملیات‌ در کشورهای مختلف، سعی می‌کرد سراغ غذاهای خاص آن کشور هم برود. برای مثال در سفر به ترکیه حتما کباب این کشور را هم امتحان می‌کند و در رستورانی در فرانسه یک نوع غذای دریایی خوشمزه به نام «bouillabaisse» را سفارش می‌دهد. در این بین فست‌فودها جایگاه ویژه‌ای در نظر مامور 007 داشتند.  اما اگر فردی در مصرف غذاهای آماده زیاده‌روی کند، ممکن است برای همیشه از نعمت پدر شدن محروم شود. انجام مطالعات گسترده در کشورهای اروپایی و آمریکایی نشان می‌دهد، مصرف زیاد سوسیس به شدت روی قدرت باروری مردان تاثیر منفی می‌گذارد و هرقدر میزان چربی‌های اشباع شده که در طول روز وارد بدن می‌شوند بیشتر باشد، به همان اندازه شانس باروری کاهش پیدا می‌کند.

چقدر مجاز به مصرف فست‌فود هستیم؟


فست‌فودها آنقدر مضر هستند که حتی یک بار استفاده از آنها به هیچ کس توصیه نمی‌شود. به گفته دانشمندان افرادی که بیش از 13 درصد از کالری روزانه خود را از چربی‌های اشباع شده دریافت می‌کنند بالاترین میزان مصرف این محصولات را دارند و باید در مورد رژیم غذایی خود تجدید نظر کنند.از مهم‌ترین مضرات مصرف فست‌فود، ابتلا به دیابت نوع دوم است. در گذشته معمولا انسان‌ها بعد از 40 سالگی به دیابت دچار می‌شدند، اما زیاده‌روی در استفاده از غذاهای آماده باعث شده این بیماری در بین کودکان شیوع پیدا کند.تخمین زده می‌شود حدود 2.8 میلیون نفر در انگلستان مبتلا به دیابت باشند که این آمار نسبت به سال 2007 رشد 75 درصدی را نشان می‌دهد.

اشتباه چهارم: نخوردن میوه و سبزی

نکته منفی دیگر در رژیم جیمز باند کمبود میوه و سبزی است و ما به ندرت روی میز مامور سری، این غذاهای سالم را می‌بینیم.

دکتر «بیدالف» از سازمان تحقیقات غذایی‌انگلستان معتقد است، عادت‌های غذایی اشتباه جیمز باند بسیار زیاد بوده‌اند و در موارد بسیاری شیوه غذا خوردن او با معیارهای مدرن و استانداردهای امروزی مطابق نیست. تاثیر شخصیت‌هایی مانند مامور 007 باعث شده کودکان امروزی علاقه بسیار کمی به مصرف این نوع مواد غذایی داشته باشند.

چندی پیش یک سازمان خیریه مربوط به بیماری سرطان هشدار داد که حدود 80درصد از کودکان به اندازه کافی در طول روز میوه و سبزی مصرف نمی‌کنند و به این ترتیب درصد زیادی از جمعیت آینده با مشکلات زیادی از جمله سرطان روبه‌رو خواهند شد.

صندوق جهانی تحقیقات سرطان هم چندی پیش اعلام کرد، اکثر کودکان به اندازه کافی ویتامین‌های بسیار ضروری و مواد مغذی لازم که در میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد را دریافت نمی‌کنند و به این ترتیب تا چندسال دیگر تعداد زیادی از آنها به دلیل ابتلا به سرطان روی تخت‌های بیمارستان بستری خواهند شد.

آمارهای رسمی در کشور انگلستان نشان می‌دهد، از هر 14 پسر و از هر 25 دختر، یک نفر هرگز میوه و سبزی نمی‌خورد و در مجموع فقط یک پنجم کودکان به میزان توصیه شده میوه و سبزی می‌خورند.

چه میزان میوه بخوریم؟


کارشناسان تغذیه معتقدند، در یک رژیم‌غذایی متعادل باید 5 قسمت میوه و سبزی در طول روز گنجانده شود تا ویتامین‌های مورد نیاز بدن تامین شوند. کاهش ویتامین‌ها و مواد معدنی در بدن باعث کاهش قدرت سیستم ایمنی، ضعیف شدن مغز و افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان می‌شود. این مواد برای بازسازی بدن و تکثیر سلول‌ها اهمیت بسیار حیاتی دارند و در صورتی که بدن نتواند نیاز خود به آنها را فراهم کند، اندام‌های حیاتی به سرعت فرسوده شده و بیماری‌های مرتبط با افزایش سن زودتر از موعد طبیعی خود را نشان می‌دهند.