سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

استنشاق دود سیگار و ابتلا به بیماری های مهلک



سیگار,دود سیگار,عوارض دود سیگار

سیگار کشیدن فعال خطر ابتلا به دیابت را 37 درصد بیشتر می کند

 

استنشاق دود سیگار و ابتلا به بیماری های مهلک
آیا می دانستید که دود سیگار نیز می تواند یکی از منابع اصلی ابتلای افراد به دیابت باشد و اطرافیان فرد سیگار ی را مستعد ابتلا به مرض قند می کند به غیر از این بیماری ها می تواند منشا سایر بیماریها مانند مننژیت، سرطان، برونشیت و ذات الریه نیز باشد!

 

تحقیقی تازه نشان می دهد که احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 برای افراد غیرسیگاری که در معرض دود سیگار دست دوم قرار می گیرند، 22 درصد بالاتر از دیگران است. افراد غیرسیگاری که در معرض دود سیگار دیگران قرار می گیرند، با ریسک بسیار بیشتری برای ابتلا به مرض قند (دیابت) روبه رو هستند. پژوهشی که در ژورنال پزشکی Lancet Diabetes Endocrinology منتشر شده است، نشان می دهد که سیگار کشیدن منفعل احتمال ابتلا به دیابت نوع دوم را 22 درصد نسبت به افرادی که دود سیگار استشمام نمی کنند، بالا می برد.

 

دیابت نوع 2 ممکن است عوارضی مانند سکته، حمله قلبی و کوری را در پی داشته باشد.
پیش از این مشخص شده بود که سیگار کشیدن فعال خطر ابتلا به دیابت را 37 درصد بیشتر می کند و افرادی که سیگار را ترک کرده اند نیز 14 درصد بیشتر از افرادی که هرگز سیگار نکشیده اند، به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند.

 

همچنین افرادی که به تازگی سیگار را ترک کرده اند کمتر از پنج سال از ترک آنها می گذرد- در مقایسه با افرادی که هرگز سیگار نکشیده اند، 54 درصد بیشتر با خطر ابتلا به دیابت روبرو هستند و بعد از 5 سال این ریسک اضافی به 18 درصد و در مدت بیش از 10 سال پس از ترک سیگار به 11 درصد می رسد. سازمان ملی بهداشت بریتانیا هشدار داده است 80 درصد موارد قرار گرفتن در معرض دود سیگار دست دوم نامحسوس و ناملموس است و افراد غیرسیگاری را با خطر مننژیت، سرطان، برونشیت و ذات الریه روبرو می سازد.

منبع : hidoctor.ir


ویدیو مرتبط :
دود سیگار مشابه دود ناشی از سوخت ناقص

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سنگ کلیه و کودکان ابتلا به بیماری سنگ‌ کلیه



 

سنگ کلیه و کودکان

 

 

یکی از انواع اختلالات شایع، اما قابل کنترل و پیشگیری است. مطابق با آمارهای انجام شده، شمار مبتلایان به این اختلال در میان کودکان در حال افزایش است، بطوری‌که آمار کودکان مبتلا به سنگ کلیه در مقایسه با ۱۰ سال گذشته رشدی برابر ۵۰ درصد داشته است.

 

 

محققان سبک زندگی و پیروی از رژیم‌های غذایی غلط مانند موادغذایی پر نمک و فست‌فودها و کاهش مصرف آب روزانه را عامل اصلی افزایش شمار مبتلایان به این بیماری می‌دانند. از آنجایی که سابقه فامیلی و نوع رژیم غذایی، دو عامل مهم، افزایش احتمال ابتلا به سنگ کلیه در کودکان است، مراجعه والدین به پزشک متخصص و پیروی از الگوهای غذایی صحیح در افرادی که زمینه ابتلا به بیماری در آنها وجود دارد، توصیه محققان است.

 

 

رژیم غذایی حاوی میوه و سبزیجات، مصرف رژیم‌های غذایی کم نمک به همراه آب کافی متناسب با سن و وزن کودک از جمله راهکارهای پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه در کودکان است. مواد غذایی عمل آوری شده، کنسروها، تنقلات شور از انواع مواد غذایی است که احتمال ابتلا به این اختلال را افزایش می‌دهد.

 

 

درمان این بیماری بسته به اندازه سنگ‌ها، با روش‌هایی از جمله لیزر درمانی، دارو درمانی و درمان با اعمال جراحی امکان پذیر است اما از آن‌جا‌یی که مراحل درمان با درد و ناراحتی برای کودک همراه است، پیشگیری توصیه اکید متخصصان و محققان است.

 

منبع : روزنامه ایران