سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

استفاده از عطر موجب بهبود سلامتی ما می‌شود؟!


هنگامی که طبق معمول صبح خود را با عجله شروع می‌کنید و سعی می‌کنید تا در وقت مناسبی به محل کار خود برسید، احتمالا به این موضوع فکر نکرده‌اید که استفاده از عطر چگونه سلامتی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وب سایت آی تی رسان: هنگامی که طبق معمول صبح خود را با عجله شروع می‌کنید و سعی می‌کنید تا در وقت مناسبی به محل کار خود برسید، احتمالا به این موضوع فکر نکرده‌اید که استفاده از عطر چگونه سلامتی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. آیا تا به حال شده که نقاط حساس بدن خود را پیش از برداشتن کلیدها، آغشته به عطر کنید و با این کار سلامتی خود را به خطر بیندازید؟ و یا اینکه آیا هر روز عطر زدن باعث به خطر افتادن سلامتی می‌شود؟!

مطالعات نتایج ضد و نقیضی را نشان می‌دهند و ادعا می‌کنند که هرچیزی که از واکنش‌های مضر ترکیب‌شده با عطر و قرار گیری در معرض آفتاب بوجود می‌آید، اشتها را کاهش می‌دهد. فراموش نکنیم که استفاده از عطر، خطر ابتلا به ویروس  West Nile را که موجب جذب حشرات می‌شود، بالا می‌برد. اغلب پژوهشگران بر این باورند که عطر زدن می‌تواند خلق و خوی شما را بهبود دهد و برای کسانی که به عطر حساسیت دارند، می‌تواند سلامتی آن‌ها را به خطر بیندازد.

آیا استفاده از عطر موجب بهبود سلامتی ما می‌شود؟!

حس بویایی شما نیروی به خصوصی را در خود دارد، زیرا این بخش به سیستم لیمبیک مغز متصل است، که منشا احساسات است. به همین دلیل است که با بو کردن تکه‌ای از شکلات ذهن‌تان شما را به خاطرات دوران کودکی می‌برد. دلیل مشابهی برای اینکه عطر و دیگر رایحه‌ها موجب تغییر روحیه شما می‌شوند نیز وجود دارد. برای مثال، تحقیقات انجام‌شده روی حالات رفتاری به این نتیجه رسیده‌است که بوی نارنگی افریقایی هیجان‌آور بوده و علاوه بر این رایحه نارگیل موجب آرامش خاطر می‌شود. هنگامی که این رایحه‌ها در عطرهای مختلف قرار می‌گیرند، به همان میزان باعث تغییر روحیه می‌شوند. یکی از مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد که عطرها می‌توانند باعث کاهش قابل توجهی در تنش‌های عضلانی شوند.

آیا استفاده از عطر موجب بهبود سلامتی ما می‌شود؟!

اما تحقیقات دیگر نشان می‌دهند که همه عطرها مناسب نیستند. با توجه به گزارشات بنیاد National Toxic Encephalopathy، رایحه‌هایی مانند عطر، برای یک پنجم از افراد موجب خطرات جدی بهداشتی شده‌است. صرفا به علت قرارگیری در اتاقی که کسی در آن از عطر استفاده کرده‌ باشد، می‌تواند موجب میگرن، تهوع و علایم مشابهی مثل آسم بشود.

یکی دیگر از خطراتی که سلامت جهانی را تهدید می‌کند، مربوط به استفاده از عطرهای تقلبی است. طبق تحقیقی که در سال ۲۰۰۹ توسط Harper’s Bazaar صورت گرفت نشان داد که نسخه‌های خطرناکی از عطرهای طراحی‌شده شامل ادرار، ضدیخ و باکتری‌های خطرناک بوده‌است. هیچ استدلالی به منظور خطرناک بودن استفاده از عطر بر روی گردن و مچ ‌دست برای سلامتی وجود ندارد.

آیا استفاده از عطر موجب بهبود سلامتی ما می‌شود؟!

در صورتی که شما عطرهای خود را از فروشگاه‌های معتبر خریداری می‌کنید و جزو چهارپنجم از افراد خوش‌شانسی هستید که تحت تاثیرات منفی استفاده از عطرها قرار نمی‌گیرند، به نظر می‌رسد که فواید عطر زدن از مضرات استفاده از آن بیشتر است. اما این مورد برای فردی که در آسانسور کنار شما می‌ایستند، ممکن است صدق نکند.


ویدیو مرتبط :
کارآفرین از چه طریق موجب بهبود محیط کسب و کار می شود؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

استشمام عطر رزماری موجب بهبود حافظه سالمندان می شود



اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی,حافظه سالمندان

طبق ادعای یک مطالعه جدید، استشمام رایحه روغن رزماری می تواند به بهبود قدرت مغز افراد مسن کمک کند.

به گزارش مهر، طبق یافته محققان دانشگاه نورث آمبریا انگلستان، عطر رزماری موجب بهبود قدرت حافظه و توانایی یادآوری خاطرات افراد مسن می شود.

محققان در این آزمایش، عطر روغن رزماری و اسطوخودوس را از طریق چکاندن ۴ قطره از این عطرها بر روی دستگاه پخش کننده بوی عطر و روشن کردن دستگاه به مدت ۵ دقیقه قبل از ورود شرکت کنندگان به اتاق های آزمایش در این اتاق ها پخش کردند.

در مجموع ۱۵۰ فرد شرکت کننده بالای ۶۵ سال در این مطالعه حضور داشتند و هر یک به طور تصادفی به یکی از اتاق های دارای عطر رزماری، اسطوخودوس یا اتاق بدون هرگونه عطری اختصاص داده شدند.

این افراد یکبار در اتاق در معرض تست های طراحی شده برای ارزیابی عملکرد حافظه مربوط به آینده شان قرار گرفتند. از آنها خواسته شد پیامی را که در طول این آزمایش به آنها رسیده بود به خاطر بیاورند و در زمان مشخصی به آن اشاره کنند.

همچنین این شرکت کنندگان نظرسنجی مربوط به وضعیت اخلاقی شان قبل و بعد از انجام تست ها را در اتاق های معطر یا بدون رایحه تکمیل کردند.

تجزیه و تحلیل نتایج نشان داد عطر رزماری به شکل قابل توجهی موجب افزایش حافظه مربوط به آینده در افراد حاضر در اتاق های معطر با عطر این گیاه شد.

در مورد حالات خلق و خو هم، رزماری به شکل چشمگیری موجب افزایش سطح هوشیاری و آگاهی شد و عطر اسطوخودوس به شکل قابل توجهی موجب افزایش حس آرامش و خشنودی فرد شد.