سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

استرس ده چهره خاموش دارد



 

استرس

 

اما اگر برخی از علایم فیزیکی و روحی عذاب‌تان می‌دهد و نمی‌دانید که آنها می‌توانند هشداری بر حضور استرس در وجود شما باشند یا نه، پس با این 10 نشانه خاموش و البته عجیب استرس بیشتر آشنا شوید....

 

آیا شما بیش از اندازه استرس دارید یا اینکه اصلا نمی‌دانید استرس بر شما غالب است یا نه؟ اگر جزو گروه اول هستید، یعنی می‌دانید که استرس بیش از حد آزارتان می‌دهد، پس قطعا علایم ناراحتی‌تان را می‌شناسید و درصدد رفع آن هستید.

 

 

سردرد آخر هفته

 

به گفته دکتر تادشودت، استاد دانشگاه واشنگتن، سردردهای میگرنی ضربان‌دار که در اواخر هفته به سراغ افراد می‌آید نشان‌دهنده ابتلای فرد به استرس است. وی کمبود خواب و تغذیه نادرست به خاطر پرداختن بیش از حد به کار یا درس را از جمله عوامل بروز این‌گونه سردردهای استرسی می‌داند، بنابراین در طول هفته خوب بخورید و خوب بخوابید تا سردرد نگیرید و استرس به سراغ‌تان نیاید.

 


قاعدگی‌های دردناک درخانمها

 

محققان دانشگاه هاروارد می‌گویند که استرس یکی از مهم‌ترین عوامل بروز قاعدگی‌های دردناک در خانم‌ها است. آنها اعتقاد دارند که اگر خانمی بیشتر از 2 بار در روز (در طول دوران قاعدگی) دچار دردهای شدید و گرفتگی‌های عضلانی شد به احتمال زیاد بیماری استرس در وجود او نهفته است. آنها به هم خوردن تعادل هورمون‌ها در اثر استرس را از جمله عوامل بروز قاعدگی دردناک دانستند و ورزش‌های مناسب، حفظ آرامش و تغذیه صحیح را از جمله عوامل موثر برای مبارزه با این نوع درد و استرس معرفی کردند.

 

 

درد دهان

 

دردناک بودن فک و لثه‌ها ممکن است در اثر به هم ساییدن با فشار زیاد دندان‌ها که معمولا در طول مدت خواب به وجود می‌آید، باشد. به هم ساییدن دندان‌ها یا همان دندان قروچه یکی از نشانه‌های وجود استرس در فرد است. به عقیده دکتر میتو مسینا، دندانپزشک انجمن دندانپزشکی آمریکا، افرادی که شب‌ها هنگام خواب دندان‌هایشان را روی هم فشار می‌دهند باید هم به سراغ یک دندانپزشک بروند و هم به سراغ یک روان‌شناس. او می‌گوید که آنها باید دردهای مربوط به دهان و دندان‌شان را با غلبه بر استرس درونی خود از بین ببرند.

 

 

خواب آشفته

 

دکتر رزالیند کارت رایت، استاد روان‌شناسی مرکز پزشکی دانشگاه راش، معتقد است که یک خواب آسوده 7، 8 ساعتی را تنها کسانی تجربه می‌کنند که ذهنی آرام و به دور از هرگونه تشویش و استرس دارند. «استرس باعث می‌شود که شما خواب‌های آشفته ببینید و هر چند ساعت یکبار از خواب بپرید و لذت یک خواب آرام را تجربه نکنید.» بنابر اظهارات دکتر کارت رایت، نوشیدن انواع نوشیدنی‌های حاوی کافئین و الکل می‌تواند استرس در طول خواب را هر چه بیشتر تشدید کند.

 

 

خارش پوست

 

براساس جدیدترین مطالعاتی که ژاپنی‌ها روی بیش از دو هزار نفر از افرادی که دچار خارش مزمن پوست بدن بودند، انجام دادند به این نتیجه رسیدند که احتمال بروز یا وجود استرس در افرادی که خارش پوست دارند، دو برابر بیشتر از سایرین است. آنها گفتند که خارش پوست علاوه بر اینکه می‌تواند هشداری برای وجود استرس باشد، ممکن است علامتی برای ابتلا به اگزما، پسوریازیس یا التهاب‌های پوستی هم به شمار آید.

 

استرس

 

آلرژی بیش از حد

 

پژوهشگران دانشگاه اوهایو در سال 2008 اعلام کردند که هورمون‌های استرس می‌توانند بهترین محرک برای تولید IgE در بدن باشند. IgE یک پروتئین خونی و یکی از عوامل ایجاد عکس‌العمل‌های آلرژیک در افراد است، بنابراین اگر آلرژی بیش از حد آزارتان می‌دهد، احتمالا استرس به تک‌تک سلول‌های بدن‌تان نفوذ کرده است.

 

 

بیماری‌های ترکیبی

 

استرس و اضطراب می‌تواند به طور هم‌زمان باعث به وجود آمدن دل درد، سردرد، کمردرد و بی‌خوابی شود. براساس تحقیقاتی که روی بیش از 1953 زن و مرد انجام شد، محققان به این نتیجه رسیدند که اختلال در سیستم عصبی باعث بروز بیماری‌های ترکیبی در فرد می‌شود، بنابراین اگر بیشتر از دو بار در هفته دچار بیماری‌های ترکیبی و آشفتگی‌ ذهنی شدید، وجود استرس در شما حتمی است.

 

 

خون‌ریزی لثه‌ها

 

براساس آخرین مطالعات برزیلی‌ها، هورمون‌های استرس می‌توانند سبب کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن شوند. کاهش قدرت سیستم ایمنی هم به معنی ابتلای سریع به انواع بیماری‌های ویروسی و ضعف ارگان‌های مختلف بدن است. این ضعف می‌تواند روی کارکرد دهان و دندان هم تاثیر بگذارد، به گونه‌ای که اگر فرد استرس بیش از حد داشته باشد، شاهد خون‌ریزی لثه‌هایش پس از هر بار مسواک زدن خواهد بود.

 

 

داشتن ذایقه شیرین

 

پژوهشگران دانشگاه پنسیلوانیا اعتقاد دارند که علاقه بیش از حد به شکلات و شیرینی‌جات نشان‌دهنده ازدیاد هورمون‌های استرس در بدن افراد است. پس اگر شدیدا به شیرینی‌جات وابسته هستید بهتر است که یک تست روان‌شناسی بدهید و ببینید که آیا شما هم جزو افراد استرس‌دار هستید یا نه!

 

 

جوش و آکنه

 

استرس شدید باعث به وجود آمدن جوش‌های التهابی روی پوست افراد می‌شود. این جوش‌ها معمولا قرمز رنگ و دردناک هستند و تا چند روز روی پوست جا خوش می‌کنند. استفاده از لوسیون‌های پاک‌کننده و کرم‌های مرطوب‌کننده و جلوگیری از خشک شدن پوست می‌تواند بهترین راه مقابله با جوش‌های استرسی باشد.


ویدیو مرتبط :
‫9 تاثیر خاموش استرس بر روی بدن‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

استرس؛ فعال‌كننده ژن‌های خاموش



 

 

 

استرس

 

 

جام جم آنلاین: در دنیای مدرن امروز استرس در حال تبدیل شدن به یكی از بیماری‌های اصلی انسان است. اما استرس چیست؟ بستگی دارد كه از چه منظری به آن نگریسته شود. شاید تاكنون شما استرس را به گونه‌ای تجربه كرده باشید كه بر تمام روح و جسمتان تاثیر گذاشته باشد كه علل آن می‌تواند فراوان باشد.

اما چنانچه ما روی سلول‌های بدنمان كه آجرهای سازنده بدنمان هستند، تمركز كنیم، آن گاه معنا و مفهوم استرس و علل به وجود آورنده آن كمی فرق می‌كند.

در سطح سلولی استرس ممكن است ناشی از قرار گرفتن در معرض آلودگی، دود سیگار، سم‌های باكتریایی و... باشد جایی كه سلول‌های تحت استرس باید برای زنده ماندن و عملكرد نرمال از خود واكنش نشان دهند. در بدترین حالت ممكن استرس سلولی می‌تواند منجر به گسترش بیماری‌ها در بدن انسان شود.

تحقیقات محققان دانشگاه كپنهاگ نشان می‌دهد كه عوامل خارجی می‌توانند از طریق كنترل ژن‌های ما سلول‌ها را تحت فشار بگذارند. این عوامل كه بوسیله استرس واردشده به انسان فعال می‌شوند با تحریك كردن ژن‌های مشخص كه فرض بر خاموش بودن آنهاست. كنترل ژن‌ها را در دست می‌گیرند.

فعال بودن بعضی از ژن‌ها و غیرفعال بودن بعضی دیگر به منظور اطمینان از گسترش جنینی نرمال و عملكرد صحیح سلول‌ها در ادامه زندگی موضوع بسیار مهمی به نظر می‌رسد. محققان دریافته‌اند كه قرار گرفتن سلول‌های بدن انسان در معرض تركیبات فعال شونده با استرس باعث فعال‌شدن ژن‌های خاموش می‌شود. حتی كوچك‌ترین فعال‌سازی ژن‌ها طی دوره‌ای گسترش جنینی می‌تواند خطرناك بوده و تشكیل یك هویت سلولی مناسب را به مخاطره اندازد.

به عنوان مثال استرس طولانی مدت باعث می‌شود كه سلول‌های عصبی مغز، هورمون‌هایی را تولید كرده و نتوانند به شكل نرمال ملكول‌های سیگنال دهنده را تولید كنند و این موضوع باعث اختلال عملكرد عادی مغز می‌شود.

گروه‌های شیمیایی كوچكی می‌توانند باعث الحاق پروتئین‌های مركب به هیستون‌ها (پروتئین ساده وابسته به DNA) شوند و همین گروه‌ها قادر به كنترل عملكرد ژن هستند. یكی از كمپلكس‌هایی كه می‌تواند این كار را انجام دهد PRC2 نام دارد. این كمپلكس‌ حفاظتی زمانی كه ژن خاموش و غیرفعال است به هیستون ملحق می‌شود. به محض قرار گرفتن سلول‌ها در معرض استرس این كمپلكس از بین رفته و ژن فعال می‌شود. علت فقدان PRC2 آنزیمی به نام MSK می‌باشد. خنثی شدن اثر كمپلكس توسط این آنزیم باعث فعال شدن ژن می‌شود. نتیجه این است ژنی كه باید خاموش باشد فعال گشته و موجب اختلال همسانی و رشد سلولی می‌گردد. این بدان معناست كه بدون آسیب دیدن كدهای ژنتیكی فاكتورهای خارجی استرس قادر به كنترل فعالیت ژن‌های ما هستند..../تحلیل:جام جم