سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

استرس دارید؟ رژلب بزنید!


برای رها شدن از استرس راه‌هایی وجود دارد كه شاید هیچ وقت به فكرتان نرسیده است.


مجله سیب سبز - محبوبه عطایی: همه ما راه‌هایی برای به تعادل رساندن بدن و ذهن‌مان در لحظه‌های پراضطراب داریم. محققان می‌گویند راه‌هایی وجود دارد كه می‌تواند ما را به بهترین شكل از اضطراب نجات دهد.

دست‌های‌تان را با آب گرم بشویید

برای كم كردن استرس راه‌های بیشماری وجود دارد. برخی از این راه‌ها تنها در چند ثانیه بر سیستم عصبی بدن تاثیر می‌گذارند و آرامشی كه به‌خاطر اضطراب از دست رفته به بدن شما برمی‌گردانند. كمك گرفتن از آب گرم یكی از این راه‌هاست. اگر اضطراب دارید، می‌توانید با یك دوش آب گرم حال خود را بهتر كنید یا در وانی كه از آب گرم پر شده، چند دقیقه دراز بكشید و برای آرام كردن فكرتان تلاش كنید؛ اما در صورتی كه امكان دوش گرفتن ندارید، می‌توانید تنها با شستن دست‌های‌تان با آب گرم یا چند ثانیه قرار دادن دست‌تان زیر چنین آبی، حال خود را بهتر كنید. وقتی شما بدن‌تان را به آب گرم می‌سپارید، سیستم عصبی پاراسمپاتیك بدن‌تان آرام می‌گیرد و بدن شما ترشح هورمون‌های استرس را متوقف می‌كند.

استرس دارید؟ رژلب بزنید!

«جان مریم» بخوانید

تنها شنیدن موسیقی دلخواه‌تان نیست كه می‌تواند حال‌تان را بهتر كند. تا به حال دقت كرده‌اید كه آدم‌های شاد و آرام اغلب زیر لب یك آهنگ را زمزمه می‌كنند؟

اگر شما تا به حال چنین تجربه‌ای را نداشته‌اید، از همین امروز هر زمان كه احساس كردید آرامش‌تان مختل شده، یكی از ترانه‌های محبوب‌تان را بخوانید. محققان می‌گویند زمزمه كردن یك آهنگ، می‌تواند راهی اثربخش برای كم كردن استرس شما باشد.

دلیلش هم این است كه آواها و ارتعاش صدای شما بر فشارخون اثر می‌گذارد و نمی‌گذارد تسریع جریان فشارخون بدن‌تان استرس شما را چند برابر كند.

ادا در بیاورید

برای رها شدن از استرس، گاهی چاره‌ای جز زشت شدن ندارید. وقتی كه فشار روانی به بدن شما حمله می‌كند، باید عضلات صورت، فك، گردن و سرتان را رها كنید تا آرامش‌تان را دوباره به دست بیاورید. این كاری است كه در كلاس‌های یوگا هم برای انجامش تلاش می‌شود. اما نگران نباشید؛ كار پیچیده‌ای نیست. در خانه شما می‌توانید به همان شكلك درآوردن خلاصه‌اش كنید و با كمی ادا درآوردن حال خود را بهتر كنید.

مهم این است كه عضلات چهره‌تان را به شكل‌های عجیبی حركت دهید؛ حالت دهان‌تان را تغییر دهید و گردن‌تان را از این طرف به آن طرف ببرید. اگر می‌خواهید این كار را با چاشنی خنده هم همراه كنید، می‌توانید هنگام شكلك درآوردن جلوی آینه بایستید تا هم استرس‌تان كم شود و هم به قیافه‌های عجیبی كه به خود می‌گیرید، بخندید.
 
كرفس بجوید

چهره احمدرضا عابد‌زاده را یادتان هست؟ در مسابقات فوتبال همیشه با جویدن آدمس استرسش را كم می‌كرد. محققان می‌گویند شیوه او واقعا در كاهش اضطراب تاثیر دارد اما بررسی‌های آنها نشان می‌دهد كه راه بهتری هم برای خلاص شدن از استرس وجود دارد.

شما برای رسیدن به چنین هدفی، باید دستگاه گوارش‌تان را فریب دهید و وانمود كنید كه در حال غذاخوردن هستید. اگر یكی از نزدیكان شما اضافه وزن داشته باشد، حتما دیده‌اید كه وقت عصبی شدن بیشتر غذا می‌خورد یا به هله‌هوله‌خوری رو می‌آورد. چنین فردی دقیقا با كمك دستگاه گوارشی كه مشغول هضم غذاست، برای آرام شدن تلاش می‌كند.

در چنین شرایطی، اگر شما با هویج، كرفس و خوراكی‌هایی از این دست دستگاه گوارش‌تان را فریب دهید و گذشته از آن با كمك‌شان انقباض‌های بیشتری را در فك‌تان ایجاد كنید، تنش‌های‌تان به شكل قابل توجهی كم می‌شود. البته در كرفس ماده آرامش‌بخشی هم وجود دارد كه می‌تواند تلاش شما برای كاهش استرس را ثمربخش‌تر كند.

خط‌خطی كنید

وقتی در یك جلسه مهم با قلم و كاغذ حاضر شده‌اید و اضطراب دارید، تنها به نوشتن نكات مهم جلسه كفایت می‌كنید یا اینكه روی كاغذی كه جلوی‌تان گذاشته‌اید، نقاشی می‌كشید و خط‌خطی می‌كنید؟ اگر روش دوم را انتخاب كنید، استرس شما هر لحظه كمتر می‌شود. محققان می‌گویند منطقه‌ای از مغز شما كه مسوول خلاقیت است با هجوم استرس فعال‌تر می‌شود و شما وقتی این خلاقیت را ابراز می‌كنید، اضطراب‌تان هم كمتر می‌شود.

به همین دلیل محققان معتقدند اگر وقت اضطراب داشتن یك كار خلاقانه انجام دهید و تمركز كنید یا حتی كاغذی كه جلوی‌تان گذاشته‌اید را خط‌خطی كنید، زودتر به آرامش می‌رسید.

خودتان را بغل كنید

اغلب ما وقتی اضطراب داریم، به پناه‌بردن در آغوش مادرمان یا یکی از اعضای خانواده، آرام می‌گیریم اما اگر در لحظه‌ای كه اضطراب به جسم و روان شما حمله‌ور شده تنهایید، می‌توانید با در آغوش گرفتن خودتان تنشی كه عذاب‌تان می‌دهد را كم كنید. ماساژ دادن قسمت‌های مختلف بدن‌تان و حتی لمس كردن بخش‌هایی كه احساس می‌كنید به‌خاطر استرس منقبض شده‌اند، می‌تواند حال شما را بهتر و اضطراب‌تان را كمتر كند.

فاصله ابروهای‌تان را نیشگون بگیرید

وقتی اضطراب به بدن شما حمله می‌كند، بدن‌تان برای كاهش اضطراب به دندان‌ها فشار می‌آورد و فك‌تان منقبض می‌شود. در چنین شرایطی مغزتان با فشار خونی كه اطرافش بیشتر می‌شود، برای واكنش نشان دادن به اضطراب آماده می‌شود.

این واكنش طبیعی كه بدن شما نشان می‌دهد، باعث می‌شود مستعد ابتلا به سردردهای تنشی اطراف پیشانی شوید. شاید تصور كنید برای جبران این اتفاقات كه یكباره در بدن و مغز شما می‌افتد، كاری نتوانید بكنید اما محققان می‌گویند اگر با انگشتان‌تان، فاصله ابروهای خود را ماساژ دهید، می‌توانید انقباضی كه به‌خاطر تنش در ماهیچه‌های‌تان اتفاق افتاده را كمتر كنید. گذشته از اینكه می‌توانید از بین ابروها تا انتهای ابروی‌تان را با كشیدن انگشت ماساژ دهید، بد نیست كه این ماساژ را تا پشت گوش‌ها و گردن‌تان ادامه دهید تا زودتر به آرامش برسید.

رژلب بزنید

وقتی استرس دارید، بعید نیست كه دست‌های‌تان را به سمت دهان‌تان ببرید و به جای اینكه با غذا خوردن به جنگ استرس بروید، لب‌ها و دهان‌تان را لمس كنید. لمس كردن لب می‌تواند آرامش از دست رفته را به شما برگرداند اما در مقابل، می‌تواند با ساختن لب‌هایی ترك ترك و آسیب دیده، اعتماد به نفس شما را كم كند. از آنجایی كه استرس به‌طور ناخودآگاه میل شما به نفس كشیدن از دهان را بیشتر می‌كند، در زمانی كه دچار تنش‌های عصبی هستید، لب‌های‌تان خشك‌تر و پوسته‌تر می‌شود و كندن پوست اضافه هم می‌تواند ذهن‌تان را مشغول كند و به شما آرامش دهد. با این وجود تصور نكنید كه چاره‌ای ندارید. شما می‌توانید روی لب‌های‌تان را با رژلب یا كرم‌های مرطوب‌كننده چرب كنید تا پوست اضافه‌ای پیدا نشود كه به‌خاطرش هوس دست به دهان شدن به سرتان بزند.

استرس دارید؟ رژلب بزنید!

سالاد بخورید

وقتی كه استرس دارید ممكن است میل‌تان به خوردن شیرینی یا سیب‌زمینی سرخ كرده چند برابر شود. مغز شمایی كه با استرس درگیر هستید، بیشتر از هر زمانی دوست دارد قند یا كربوهیدرات را به خود جذب كند اما همیشه برای پاسخ دادن به این نیاز، قرار نیست سراغ هله‌هوله بروید.

برای اینكه استرس به چاق‌تر شدن شما یا از دست رفتن سلامت‌تان ختم نشود، می‌توانید به سالاد خوردن رو بیاورید. اگر سالاد كاهو درست كنید، به‌خاطر ماده آرامش‌بخشی كه در این سبزی وجود دارد، حال‌تان بهتر می‌شود و اگر به سالادتان كمی پروتئین و روغن‌های سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع مثل روغن زیتون استفاده كنید، مغزتان آرامش بیشتری پیدا می‌كند.

كفش‌های‌تان را دربیاورید

اگر با رئیس‌تان بحث كرده‌اید و حسابی استرس دارید، پشت میزكارتان برگردید و بلافاصله كفش‌های‌تان را در بیاورید. وقتی كفش پای‌تان است، گردش خون‌تان دچار اختلال می‌شود و استرس بدن‌تان هر لحظه بیشتر می‌شود اما اگر كفش‌ها را در بیاورید و در عین اینكه اجازه می‌دهید پاهای‌تان نفس بكشند، انگشت‌های خود را هم تكان دهید، با فعال كردن ماهیچه‌های‌تان به كم شدن استرس خود هم كمك می‌كنید.

امتحانش مجانی است. در روزهای سخت كاری یا كفش جلوباز بپوشید كه امكان تكان دادن انگشت‌ها را از شما نگیرد یا اینكه هر چند ساعت یك‌بار برای چند دقیقه هم كه شده كفش‌های‌تان را دربیاورید.


ویدیو مرتبط :
هر چه فریاد دارید بر سر امریکا بزنید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پوست تان داد می زند که استرس دارید!



 

 

پوست تان داد می زند که استرس دارید!

 

 

استرس و اضطراب از علل پیری پوست است. افرادی که زندگی پراسترس و سختی دارند، زودتر دچار چین و چروک‌های پوستی می‌شوند و ظاهر پیرتری پیدا می‌کنند.

 

حتما می‌دانید که اگر همیشه چهره‌ای اخمو و نگران داشته باشید، به مرور زمان جای خطوط اخم و پریشانی روی چهره‌تان حک می‌شود...

 

اما موضوع فقط این نیست. استرس باعث می‌شود پوست مشکلات دیگری نظیر خشکی هم پیدا کند. اگر می‌خواهید در مورد همه این مشکلات و راه رویارویی با آنها بدانید، بهتر است این مطلب را با حوصله مطالعه کنید. البته قبل از هر چیز به یاد داشته باشید که برای درمان ریشه‌ای این مشكلات بهتر است به دنبال راهی برای کاهش استرس خود یا رویارویی با آن باشید.

 

1 خشکی پوست

 

دکتر پیتر الیاس، استاد بیماری‌های پوست در دانشگاه کالیفرنیای سانفرانسیسکو می‌گوید: «استرس مزمن باعث افزایش هورمون کورتیزول در بدن می‌شود و این هورمون قابلیت پوست را برای نگه داشتن آب کاهش می‌دهد.» وقتی پوست صورت رطوبت خود را از دست می‌دهد، شفافیت و درخشندگی آن هم کاهش می‌یابد.

 

چاره چیست؟ دکتر دیوید گلدبرگ، استاد بیماری‌های پوست در دانشکده پزشکی مونت?سینای توصیه می‌کند برای مبارزه با خشکی پوست، در بین محصولات مراقبت از پوست به دنبال آنهایی باشید که کمتر حساسیت‌زا هستند و عطر کمتری دارند. اسیدیته پایین‌تر این محصولات از خشکی و التهاب بیشتر پوست جلوگیری می‌کند. همچنین بهتر است برای شستشوی پوست صورت از آب ولرم استفاده کنید نه آب داغ. زیرا آب داغ چربی‌های پوست را از بین می‌برد. یکی از راه‌های دیگر حفظ رطوبت پوست صورت آن است که هنگامی که پوست هنوز کمی نمناک است، مقدار نسبتا زیادی کرم را روی آن پخش کنید.

 

2 چروک‌های ریز

 

هورمون کورتیزول قندخون را افزایش می‌دهد. بالارفتن قندخون باعث می‌شود رشته‌های پروتئینی به نام کلاژن و الاستین که مسوول حالت ارتجاعی و انعطاف پوست هستند، آسیب ببینند. به این ترتیب به مرور زمان پوست کم‌کم دچار چروک‌های ریز می‌شود. از سوی دیگر استرس باعث می‌شود تا به‌طور ناخودآگاه عضلات صورتتان را منقبض نگه دارید و انقباض طولانی‌مدت این عضلات هم به ایجاد چین و چروک‌های بیشتر می‌انجامد.

 

چاره چیست؟ بهترین راه مبارزه با چین و چروک‌های پوستی پیشگیری از تشکیل آنهاست. کاستن از استرس روزمره با روش‌های مختلف و تمرین آزاد کردن عضلات صورت و بدن با روش‌هایی مانند تمرکز و یوگا می‌تواند به بازشدن اخم‌های شما کمک کند، اما اگر دچار چین و چروک‌های پوستی هم شده‌اید، با استفاده از کرم‌هایی که حاوی رتینول و آنتی‌اکسیدان‌ها و بدون نسخه پزشک قابل تهیه هستند، می‌توانید کلاژن‌سازی پوستتان را تحریک کنید و تا حدی به بهبود اوضاع امیدوار باشید. راه سریع‌تر از بین بردن چین و چروک‌های پوستی، البته به صورت موقت، استفاده از بوتاکس برای فلج کردن عضلات یا پرکننده‌های مختلف برای پر کردن چین و چروک‌هاست که البته این دو روش باید حتما تحت نظر پزشک انجام شوند.

 

3 آکنه

 

بروز آکنه علل مختلفی دارد که یکی از آنها استرس است. پزشکان متخصص پوست بر این باورند که استرس باعث افزایش التهاب می‌شود که آن هم به نوبه خود هجوم ناگهانی آکنه‌ها را به دنبال دارد.

 

چاره چیست؟ در طول روز تاحدامكان به پوستتان دست نزنید. برای پاکیزه نگه‌داشتن پوستتان از لوسیون‌های پاک‌کننده صورت که بدون نسخه به فروش می‌رسند، استفاده کنید. یکی از راه‌های موثر دیگر، شستشوی روزانه پوست صورت با صابون آنتی‌باکتریال است. دقت کنید که نباید اجازه دهید پوستتان در اثر استفاده از این صابون‌ها یا لوسیون‌ها بیش از حد خشک شود. برای مبارزه با خشکی پوست از کرم‌های مرطوب‌کننده ملایم کمک بگیرید. اگر در عرض چند هفته وضعیت پوستتان بهتر نشد، حتما با پزشک مشورت کنید.

 

4 خستگی چشم‌ها

 

شاید هیچ‌کس به اندازه دکتر ایمی وچلر که هم روان‌پزشک است و هم متخصص پوست، ارتباط عمیق میان روان انسان و ظاهر را باور نداشته باشد. دکتر وچلر که کتابی با نام «ارتباط ذهن و زیبایی» نوشته است، می‌گوید: «اضطراب باعث واکنش‌هایی می‌شود که زنجیره‌وار اتفاق می‌افتند. اضطراب باعث کم‌خوابی شبانه می‌شود که آن هم به نوبه خود باعث پف کردن چشم‌ها خواهد شد.»

 

چاره چیست؟ برای التیام چشم‌های پف کرده و خسته، از حلقه‌های خیار استفاده کنید. این حلقه‌ها مانند بسته‌های کوچک یخ چشم‌ها را خنک می‌كنند و با انقباض رگ‌های خونی و لنفی، حجم مایعاتی را که به دور چشم‌ها سرازیر می‌شوند، کاهش می‌دهند. هنگام خواب سرتان را کمی از بدن بالاتر قرار دهید تا مانع تجمع مایعات دور چشم‌ها شوید.

منبع : Salamat.ir