سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

از چه سنی می‌توان از بوتاكس استفاده كرد؟


تزریق بوتاكس كم‌خطر و كم‌عارضه‌ به نظر می‌رسد. قبلا زنان میانسال از بوتاكس استفاده می‌كردند تا چین و چروك‌های صورت‌شان را از بین ببرند اما حالا برخی جوان‌ها از تزریق بوتاكس استفاده می​كنند




صبح بخیر:  تزریق بوتاكس كم‌خطر و كم‌عارضه‌ به نظر می‌رسد. قبلا زنان میانسال از بوتاكس استفاده می‌كردند تا چین و چروك‌های صورت‌شان را از بین ببرند اما حالا برخی  جوان‌ها از تزریق بوتاكس استفاده می​كنند تا از بروز چین و چروك‌ در صورت شان در سال‌های بعد جلوگیری كنند، آیا این كار درستی است؟ متخصصان درباره اینكه حداقل سن استفاده از بوتاكس چقدر است به شما توضیح می‌دهند




   تعداد بیشتر، سن كمتر

دكتر ساموئل لانیسو، از مركز پزشكی نوست آمریكن سنتر، می‌گوید: «در سال 1997 حدود 2میلیون نفر در آمریكای شمالی و كانادا اعمال جراحی زیبایی یا شیوه‌های زیبایی را انجام دادند، این تعداد در سال 2004 به 12 و در سال 2008 به 18 میلیون نفر رسید. این آمار همچنان در حال افزایش است و در واقع رشد صنعت زیبایی در پزشكی از تمام شاخه‌های دیگر بیشتر است.»

اما نكته‌ای كه دكتر راد روریچ، مدیر كلینیك زیبایی دانشگاه ساوت وسترن تگزاس، به آن اشاره می‌كند هم در نوع خود جالب است آن هم این است که در سال‌های اولیه به بازار آمدن بوتاكس، خانم‌هایی كه در دهه پنجم زندگی خود به سر می‌برند، از آن استفاده می‌كردند سپس استفاده از آن به اواخر 30سالگی و اوایل 40سالگی رسید، اما حالا خیلی‌ها از حدود 20 سالگی از آن استفاده می‌كنند.


   تب تزریقی

پزشكان زیبایی ایالات ​متحده  از واژه «مد» آنجلینا جولی برای اشاره به تب استفاده از بوتاكس استفاده می‌كنند. آنها می‌گویند تمام تبلیغات و برنامه‌های تلویزیونی و تمام رسانه‌های مكتوب پر از تصاویر ستاره‌هایی است كه جراحی‌های زیبایی انجام داده‌اند و هر روز برای شیوه‌های زیبایی مثل بوتاكس تبلیغ می‌كنند. دكتر استیو فاگین، متخصص جراحی در مركز پزشكی بوكا راتون می‌گوید: حالا ذهن همه انسان‌ها به خصوص جوان‌ها با مسئله زیبایی درگیر شده است. همه می‌خواهند زیباتر باشند و گاه از یاد می‌برند كه حالت طبیعی زیبایی بهتر است. سال‌های قبل افرادی كه در آستانه میانسالی بودند نگران از دست رفتن زیبایی خود بودند، اما حالا جوان‌ها می‌خواهند زیباتر باشند، حتی آنهایی كه طبق تعریف معمول زیبا هستند هم می‌خواهند زیباتر باشند و در بسیاری از موارد نمی‌دانند كه اصلا زیبایی‌ای كه می‌خواهند، چیست؟ تزریق بوتاكس یكی از شیوه‌هایی است كه نیاز به جراحی ندارد و از سوی بسیاری از پزشكان هم بی‌خطر اعلام شده است، برای همین حالا افراد 20ساله هم دوست دارند بوتاكس تزریق كنند.



   سن استفاده از بوتاكس را بالا ببرید

در سال 1999، مركز نظارت بر دارو و بیماری‌های ایالات‌متحده، تزریق بوتاكس را برای افراد زیر 18سال حتی در موارد درمانی ممنوع اعلام كرد و فقط به پزشكان اجازه داده شد كه با مجوز كمیسیون‌های تخصصی به افراد زیر 18سال كه نیاز درمانی به بوتاكس دارند، بوتاكس تزریق كنند اما به تازگی گروه‌هایی از پزشكان ایالات‌متحده و چند انجمن تخصصی از مركز نظارتی خواسته‌اند تا ممنوعیت استفاده را به 23سال برساند. دكتر مایكل ودین، متخصص پوست در بوستون می‌گوید: 88درصد از افرادی كه از تزریق بوتاكس استفاده می‌كنند، زن هستند. در سال 1999 حدود 65درصد این زنان بین 40 تا 50 سال داشتند اما حالا 55درصد افرادی كه از بوتاكس استفاده می‌كنند، بین 30 تا 40 سال دارند و استفاده از بوتاكس زیر 30 سال، سه برابر و در زیر 25سال، چهار برابر شده است كه این در كل به نفع جامعه نیست. نمی‌توان عوارض جانبی زیادی برای بوتاكس در نظر گرفت، اما به هر حال بوتاكس عوارضی دارد كه اگرچه نسبت بروز آنها بسیار كم است اما وقتی موارد مصرف آن خیلی بالا برود، میزان عوارض آن هم افزایش می‌یابد، در ضمن شاید هزینه‌های زیاد بی‌دلیلی را هم به جامعه متحمل كند.


 
  بوتاكس برای پیشگیری از پیری

تب استفاده از بوتاكس در میان جوانان شاید بیشتر از همه ناشی از تفكر «پیشگیری» باشد. در واقع حالا پزشكان بسیاری بر این نكته تاكید می‌كنند كه با تزریق بوتاكس در سن پایین، می‌توان از بروز چین و چروك‌های صورت در آینده جلوگیری كرد یا بروز آنها را به تاخیر انداخت. دكتر اروی یانگ از مركز پزشكی سنت لوئیز می‌گوید: من شك ندارم كه درمان با بوتاكس می‌تواند سن بروز چین و چروك‌ها در افراد را به تاخیر بیندازد. در واقع با تزریق بوتاكس می‌توان عضلات را به گونه‌ای تنظیم كرد كه دیرتر باعث بروز چین و چروك در سطح پوست شوند. در روند پیری، بیشتر اتفاقاتی كه در سطح پوست می‌افتد ناشی از حركات طولانی عضلات، به خصوص در سن بالاست و با بوتاكس می‌توان از بروز آنها پیشگیری كرد یا آنها را به تاخیر انداخت. در حال حاضر قانون، استفاده از بوتاكس برای سن پایین‌تر از 18 سال را ممنوع كرده است اما در سن بالاتر چرا نباید این كار را انجام داد؟

چرا باید صبر كرد تا اتفاقی بیفتد و بعد به فكر درمان آن بود؟ چرا نباید به پیشگیری فكر كنیم؟





   عوارض را در نظر بگیرید

اما دكتر پوتیراس متخصص پوست اینگونه به مسئله نگاه می‌كند: به طور تجربی دیده می‌شود كه مصرف بوتاكس می‌تواند بروز چین و چروك‌های پوستی را به تاخیر بیندازد اما هنوز مطالعات كافی در این زمینه انجام نگرفته است؛ از طرف دیگر بوتاكس هم مثل تمام موارد درمانی و زیبایی عوارض جانبی دارد كه هرچند بسیار كم هستند اما عوارض نسبتا جدی​ای به شمار می‌روند و باید به آنها فكر كرد. عوارض جانبی بوتاكس شامل كبودی، بی‌حسی و تورم منطقه‌ای، از كار افتادن عضلات نزدیك به محل تزریق، سردرد و افتادگی پلك است. جدی‌ترین موردی كه تاكنون درباره تزریق بوتاكس در موارد زیبایی دیده شده، ناتوانی باز كردن یك چشم است. به هر حال این عوارض به گونه‌ای هستند كه نباید آنها را در نظر گرفت و به طور بی‌رویه برای تزریق بوتاكس تبلیغ كرد. مسئله این است كه فردی كه در 20سالگی مصرف بوتاكس را شروع می‌كند، ممكن است برای نتیجه گرفتن به سالی دو بار تزریق نیاز داشته باشد و برای همین ممكن است تا سال‌های بعد از 40تا 50 تزریق را انجام دهد، آیا می‌توان مطمئن بود كه چنین فردی دچار هیچ عارضه‌ای نشود؟

جدا از این موضوع باید در نظر بگیرید كه افرادی كه دچار بیماری‌های موسوم به اترایون و مشكلات عصبی-عضلانی هستند و نیز زنان باردار و زنانی كه به فرزندان خود شیر می‌دهند، نباید از بوتاكس استفاده كنند.



   به تعریف زیبایی فكر كنید

دكتر جنیفر آشتون، متخصص جراحی پلاستیك، به جنبه دیگری از گرایش جوانان به استفاده از بوتاكس اشاره می‌كند: «در حال حاضر آمار نشان می‌دهد كه جدا از مواد درمانی، یك درصد افراد زیر 18سال (بین 14 تا 18سال) از تزریق بوتاكس به طور غیرقانونی استفاده كرده‌اند. استفاده از بوتاكس در بالای 18 سال 18 تا 25 سال هم به 25درصد كل موارد استفاده رسیده است كه آمار بالایی است. باید گفت كه با توجه به عمر  كم بوتاكس هنوز هیچ مطالعه‌ای در مورد عوارض طولانی‌مدت آن انجام نشده است، مثلا چه كسی می‌تواند بگوید كه این تزریق‌ها 20 یا 30 سال بعد عوارض نخواهند داشت؟ حتی اگر از این جنبه هم به موضوع نگاه نكنیم باید به این مسئله اشاره كرد كه نوجوانان و جوانان با گرایش به این نوع زیبایی كه زیبایی ظاهری است، آیا انتخاب درستی می‌كنند؟ اصلا تعریف آنها از زیبایی چیست؟ فكر می‌كنم ما باید به جوانان و نوجوانان خودمان یاد بدهیم كه زیبایی واقعی در درون انسان‌هاست، درست مثل  سلامت انسان‌ها، مگر می‌شود گفت كه یك فرد 18ساله زیباست و یك فرد 30ساله زشت؟ از نظر من مهم‌ترین مسئله این است كه حالا درباره بوتاكس این تفكر ایجاد شده كه امروز تزریق‌ كن تا فردا به آن محتاج نباشی که به نظر من این طرز تفكر صحیح نیست.



جوان‌ها باید این نكته‌ها را  بدانند

در مجموع باید گفت كه تزریق بوتاكس تاكنون عوارض جدی زیادی نداشته است و از لحاظ فیزیكی در صورتی كه توسط افراد حاذق و با رعایت تمام نكات از جمله تزریق آمپول‌هایی از برندهای معتبر انجام شود، عمل «كم‌خطری» محسوب می‌شود اما به هر حال نظر بسیاری از پزشكان این است كه بهتر است سن تزریق بوتاكس پایین آورده نشود و حتی بسیاری از پزشكان ایالات‌متحده معتقدند، حداقل سن استفاده از آن باید از 18 سال به 23 سال افزایش یابد، جدا از مشخص نبودن عوارض استفاده طولانی‌مدت از بوتاكس و عوارض به هر حال معدود اما جدی بوتاكس، باید گفت كه مسئله روانی گرایش به این شیوه‌های زیبایی و تاثیرات روحی-روانی كه گرایش به زیبایی ظاهری حتی به اشكال مصنوعی روی جوانان می‌گذارد، مسائلی است كه باید در صورت گرایش جوانان به آنها درباره آن هشدار داد. باید جوانان را آگاه كرد كه انتخاب تزریق بوتاكس در 18، 20 یا 25سالگی برای ترس از چین و چروك در سال‌های بعد، شاید انتخاب مناسب و هوشمندانه‌ای نباشد.



ویدیو مرتبط :
‫تا چه سنی جراحی بینی را می توان انجام داد‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چگونه می توان از بشقاب در چیدمان منزل استفاده کرد؟



 

حتی ممكن است تعدادی از ظرف‌های سرویس چینی شما ترک خورده و قابل استفاده نباشد، ولی نتوانید آنها را دور بریزید. در این صورت، سطح خالی دیوار بهترین فضا برای نگهداری آنهاست.

گاهی اوقات، تزئین دیوارها به مشکلی تبدیل می‌شود و برای پر كردن قسمتی خالی از دیوار باید وقت و هزینه‌ای بسیار بپردازید، زیرا به‌عنوان مثال، برای خرید تابلویی تزئینی باید دست‌کم 50 تا 60 هزار تومان هزینه کنید. چرا از اشیایی كه در خانه دارید، مانند ظرف‌ها و بشقاب‌ها برای جلوه دادن به دیوار‌ها كمك نمی‌گیرید؟

چیدمان منزل, آویزان کردن بشقاب‌ها

بشقاب‌های تزئینی را که کادو گرفته‌اید یا به‌عنوان سوغات از سفری با خود آورده‌اید یا به شما ارث رسیده است، به یاد بیاورید. حتی ممكن است تعدادی از ظرف‌های سرویس چینی شما ترک خورده و قابل استفاده نباشد، ولی نتوانید آنها را دور بریزید. در این صورت، سطح خالی دیوار بهترین فضا برای نگهداری آنهاست. با این كار، با یك تیر دو نشان می‌زنید؛ هم فضای كابینت‌ها و قفسه‌های شما خالی می‌شود و هم سطح دیوار‌ها روح و جانی تازه می‌گیرد.

•    بشقاب‌ها می‌توانند رنگ و سبک‌های مختلف را به فضای شما وارد کنند و روی دیوار هر فضایی از آشپزخانه گرفته تا اتاق کار، آویزان شوند. برای نصب این ظرف‌ها كنار هم یا تركیب آنها با عناصر دكوری دیگر، وقت و سلیقه خرج كنید و طرح‌هایی زیبا و جالب به‌وجود آورید.

•   بشقاب‌های سرامیکی با زمینه سفید می‌تواند برای دکوراسیون مدرن شما مناسب باشد. اگر فضای شما سبکی سنتی دارد، از بشقاب‌هایی با طرح‌های قدیمی مانند گل و مرغی، لیلی و مجنون، شاه عباسی یا گل سرخی استفاده کنید. فراموش نکنید که انتخاب ظرف‌هایی که با یکدیگر هماهنگی داشته باشند و به خوبی کنار یکدیگر بنشینند، بسیار مهم است.

چیدمان منزل, آویزان کردن بشقاب‌ها

• دلیلی ندارد جنس تمام بشقاب‌ها چینی یا سرامیك باشد، حتی می‌توانید از بشقاب‌های ملامین یا مسی هم استفاده كنید.

• برای تغییر جلوه بشقاب‌های ساده و سفید، آنها را نقاشی كنید یا طرح و شكل را با استفاده از برچسب‌هایی روی بشقاب‌ها منتقل كنید.

چیدمان منزل, آویزان کردن بشقاب‌ها

• برای آویختن بشقاب باید به دنبال قلاب‌هایی باشید که تحمل وزن بالا را داشته باشند و تنها به یک یا دو نقطه متصل نباشد. بهترین و مطمئن‌ترین راه آن است که از قلاب‌هایی استفاده کنید که چهار طرف بشقاب را تحت پوشش قرار دهند. همچنین، می‌توانید از قلاب های مخصوص نصب قاب عکس روی دیوار استفاده کنید.

چیدمان منزل, آویزان کردن بشقاب‌ها

مراحل آویزان کردن بشقاب‌ها:

1.  برگه یا روزنامه‌ای را به اندازه فضایی از دیوار که می‌خواهید ظرف‌ها را روی آن نصب کنید، روی زمین قرار دهید. پیش از آن که بشقاب‌ها را روی دیوار آویزان کنید، روی برگه بچینید و به چیدمانی نهایی برسید. اگر طرح‌های سنتی را دوست دارید از چیدمانی متقارن استفاده كنید و چنانچه طرح های مدرن مورد علاقه شماست، آنها را به صورت نامتقارن روی برگه بچینید.

2. برای حفظ تعادل، حدود 15 سانتی متر بین ظرف‌ها و از آنها تا سقف فاصله‌ بگذارید.

3. محل قرار گرفتن ظرف‌ها را با ماژیک روی برگه مشخص کنید و برگه را به کمک چسب کاغذی روی دیوار بچسبانید. سپس، این نقاط را روی دیوار مشخص کنید.

منبع:bartarinha