سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

از طلاق رسمی تا طلاق عاطفی



 

 

از طلاق رسمی تا طلاق عاطفی

 

طلاق یکی از معضلا ت اجتماعی در جوامع خصوصا جامعه ما به شمار می رود. در جامعه مدرن کنونی هرچه قدر ازدواج ها سخت تر و کمتر صورت می گیرد ما شاهد طلا ق های آسان، توافقی و فراوان هستیم به طوری که هم اکنون آمار طلا ق در کشور ما از ازدواج بالا تر است و طبق اعلا م سازمان ثبت احوال از هر ۶ ازدواج ۱ مورد به طلا ق می انجامد و پدیده طلا ق نسبت به ۵ سال گذشته ۳۷درصد افزایش داشته است.

 

حال باید دید چرا دو جوان که با هزاران شور و شوق و امیدو آرزو قدم در راه زندگی مشترک و زناشویی می گذارند پس از چند صباحی هیچ نقطه مشترکی برای ادامه دادن به زندگی مشترک نمی یابند و در نتیجه فرار از زندگی مشترک را برقرار ترجیح می دهند و بنیان زندگی را که با هزاران امید ساخته اند در چشم برهم زدنی سرنگون کرده و هر کدام راه خود را از یکدیگر جدا می کنند.

 

البته این طلا ق های ثبت شده در دفاتر ازدواج و طلا ق است که علنی می شود و در اداره ثبت و احوال به ثبت می رسد و آمارهایش منتشر می شود. در این میان بسیاری از طلا قهای زوجین رسمی نیست و آنها به ظاهر زیر یک سقف مشترک با هم زندگی می کنند ولی از لحاظ روحی و عاطفی فرسنگ ها از هم فاصله دارند و تفکراتشان به هیچ عنوان با هم همخوانی ندارند ولی بنا به شرایطی اعم از داشتن فرزند ترس از روزهای بعد از طلا ق و جدایی، نداشتن خانواده ای که حمایتگرشان باشد و دید جامعه به افراد مطلقه خصوصا در مورد زنان آنها ترجیح می دهند مشکلا ت را تحمل کرده و از جوانی و خوشی های خودشان بگذرند ولی انگ مطلقه بودن را به خود نبینند.

 

البته بسیاری از روانشناسان و جامعه شناس طلا ق عاطفی را بدتر از طلا ق عیان و ثبت شده می دانند و افراد درگیر در طلا ق های عاطفی را در معرض مشکلا ت فراوانی اعم از خیانت به همسر، افسردگی های فراوان، ناامیدی و دیگر مسائل می بینند در این میان این پرسش ایجاد می شود که چه عواملی خصوصا در چند دهه اخیر منجر به افزایش طلا ق هم از نوع عاطفی و هم از نوع معمولیش می شود؟

 

در این راستا به عوامل مختلفی می توان اشاره کرد که تاثیرات مستقیم یا غیرمستقیم بر مقوله طلا ق زوجین دارند، مانند، فقر، بیکاری، اعتیاد و مشکلا ت مالی. تفاوت های سنی بالا خصوصا اگر خانم ها از آقایان دارای سن بیشتری باشند از دیگر مشکلا ت است و غالبا در این نوع ازدواج ها این مساله جزو مشکلا ت مهم به حساب نمیآید ولی با گذشت زمان و در خلا ل زندگی مشترک و زناشویی این خود به معضل خطرناک و تهدید کننده روابط زناشویی منجر می شود که در نهایت و با بالا گرفتن اختلا فات از سوی طرفین به طلا ق می انجامد.

 

در این میان یکی دیگر از مسائل مهم و به شدت تاثیرگذار در روابط زناشویی طرفین موضوع روابط جنسی و رضایتمندی آنها از باهم بودن و ارضای نیازهای روحی و جنسی و جسمی یکدیگر است که حتی در برخی پژوهش ها مهمترین عامل طلا ق زوجین در سال های اخیر بحث نبود روابط جنسی رضایت بخشی میان آنها بوده است. حتی در مورد طلا ق های عاطفی که به ظاهر افراد با هم در زیر یک سقف زندگی می کنند در بسیاری موارد شاهد بیشترین نارضایتی جنسی طرفین از همدیگر هستیم ولی بنابه شرایطی که در ابتدای یادداشت ذکر شد از به زبان آوردن و اظهار نارضایتی کردن از مشکلا تشان خودداری کرده و همه را در خود نگه می دارند.

 

در این میان مسوولین و کارشناسان مربوطه باید تدابیری را بیندیشند تا زن و مردی که خواهان ازدواج با هم هستند قبل از اینکه زندگی مشترک خود را آغاز کنند به همه مسائل زندگی زناشویی تا حدودی واقف باشند و با دید و نگاهی باز و مطمئن قدم در این مسیر پرپیچ و خم بگذارند زیرا اگر انتخابی از روی هوا و هوس یا عشق های آتشین زودگذر صورت پذیرد می توان به جرات گفت عاقبت خوشی پیدا نخواهد کرد.

 

همیشه عشق و عقل باید با هم و در یک راستا برای انتخاب فرد مورد علا قه برای تشکیل زندگی مشترک موفق عمل کنند تا جامعه شاهد بالا رفتن آمارهای طلا ق نباشد چنان که گفته شد آمارها فقط طلا ق های رسمی و ثبت شده را اعلا م می کنند و ما می دانیم طلا ق های عاطفی میان خانواده ها روزبه روز بیشتر و فراگیرتر می شود و این در صورتی است که این نوع طلا ق ها نه جایی ثبت می شوند و نه آمارهای رسمی در این خصوص وجود دارد ولی گاها اثراتشان مخربتر از طلا ق های رسمی و ثبت شده است.

منبع: mardomsalari.com


ویدیو مرتبط :
طلاق عاطفی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

میزان طلاق عاطفی دو برابر طلاق رسمی است!


رئیس مرکز بهداشت استان گلستان گفت: در سال گذشته در استان دو هزار و 800 طلاق رخ داده است واین درحالیکه میزان طلاق عاطفی دو برابر طلاق رسمی است.

خبرگزاری مهر: رئیس مرکز بهداشت استان گلستان گفت: در سال گذشته در استان دو هزار و 800 طلاق رخ داده است واین درحالیکه میزان طلاق عاطفی دو برابر طلاق رسمی است.

محمد نعیمی پیش ازظهر یکشنبه در همایش  روز جهانی جمعیت در تالار فخردالدین اسعد گرگانی اظهار داشت: سال گذشته 10 درصد طلاق در استان ثبت شده که آماری تکان دهنده بوده و بدتر از آن طلاق عاطفی است وفرزندانی که در چنین خانواده هایی متولد می شوند و کاراکتر صالح بودن این  بچه ها در خطر است.
 
وی افزود: دربرخی نقاط کشور از هر چهار ازدواج، یک طلاق رخ می دهد ونقش رسانه ها ووالدین در پیشگیری از این امر بسیار پررنگ است .
 
وی بابیان اینکه اکثر طلاق ها در دوسال اول ازدواج رخ می دهد گفت: همه طلاق ها دلایل اقتصادی ندارند واتفاقا در خانواده های برخوردار معظل طلاق بیشتر رخ می دهد واین نیز موضوع پیچیده ای شده است.
 
نعیمی با اشاره به این موضوع که جوانان ما طی دهه گذشته خیلی چیزها را از فرهنگ غرب به صورت ناصحیح اقتباس کردند گفت: بانوان نصف جمعیت کشور هستند و باید در تولید، علم، آموزش و تربیت نقش داشته باشند اما همه این موارد ذیل موضوع مادری شان است و اصولا آنچه زن را شایسته تکریم می کند نقش مادری است.
 
رئیس مرکز بهداشت استان گفت: در آموزه های دینی ما سلامت مادر مساله بسیار مهمی است وانتظار می رود زنان تحصیلکرده وشاغل ما دو یا سه فرزند داشته باشند.
 
وی بابیان اینکه اگر به همین منوال رشد جمعیت پیش برویم جمعیت مولد ما کاهش پیدا می کند تصریح کرد: جمعیت مولد نیز در زمانی که باید مفید باشد تحت تاثیر مشکلات دوران سالمندی قرار می گرید ومتناسب با سالمند شده باید موالید نیز افزایش پیدا کند.
 
نعیمی افزود: ما هنوز در مرحله سالمند شدن نیستیم وهم اکنون جمعیت سالمند کشور پنج درصد است اما درسال دورهزار و20 تا 40 مرحله ای است که جمعیت سالمندی زیر پنج درصد می رسد و در سال 2050 نیز این جمعیت به 20 درصد می رسد واز نظر سلامت هزینه های زیادی بر جامعه تحمیل می کند. 

وی بیان داشت: فاصله منطقی بین فرزندان، تشویق ازدواج وفاصله کم فرزند آوری وازدواج ازعوامل رشد جمعیت است که باید مورد توجه قرار گیرد.