سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

از شر موهای زائد خلاص شوید


این روزهای تابستانی بیش از هر زمانی در خانه لباس‌های آستین کوتاه و دامن می‌پوشیم و بیشتر از همه سال برای رهایی از این گرمای طاقت‌فرسا به استخرها پناه می‌بریم، بنابراین بیشتر از هر زمان دیگری هم به اپیلاسیون و از بین بردن موهای زائد نیاز داریم.

مجله سیب سبز: این روزهای تابستانی بیش از هر زمانی در خانه لباس‌های آستین کوتاه و دامن می‌پوشیم و بیشتر از همه سال برای رهایی از این گرمای طاقت‌فرسا به استخرها پناه می‌بریم، بنابراین بیشتر از هر زمان دیگری هم به اپیلاسیون و از بین بردن موهای زائد نیاز داریم. برای موزدایی راه‌های مختلفی پیش‌روی‌مان قرار دارد، استفاده از تیغ و دستگاه اپی‌لیدی گرفته تا موم انداختن، لیزر، الکترولیز و... که هر کدام ویژگی‌های خاص  و البته دردسرهای خود را دارند. در بین این روش‌ها موم ‌انداختن تقریبا بیشترین طرفدار را دارد چراکه هم ارزان و تمیز است و  هم برای چند هفته خبری از موهای زائد نمی‌شود. اما همین موم‌ انداختن می‌تواند تکنیک‌های خاص خود را داشته باشد به‌خصوص اگر بخواهیم به آرایشگاه نرویم و خودمان در خانه اپیلاسیون بدن‌مان را برعهده بگیریم.

  3 روش برای تهیه موم خانگی

روش اول

یک فنجان شکر را در یک ماهیتابه روی حرارت ملایم  بگذارید تا کاراملی شود و بعد یک فنجان عسل و نصف فنجان آب لیموترش را به آن اضافه کنید. اگر مواد شما خیلی سفت شده کمی آب (یک قاشق سوپ‌خوری) به آن اضافه کنید تا حالت مومی پیدا کند، مخلوط را می‌توانید در یک شیشه دردار نگهداری کنید.

روش‌های مو زدایی در منزل

روش دوم

سه فنجان عسل را با دو فنجان آب و نصف فنجان آبلیمو مخلوط کرده روی حرارت قرار دهید فراموش نکنید برای تهیه این موم می توانید از شکر یا عسل تاریخ مصرف گذشته و غیر قابل خوردن استفاده کنید تا جوش آید و بعد از آن به مدت نیم ساعت روی حرارت ملایم بگذارید و هر چند دقیقه مخلوط را هم بزنید. وقتی مخلوط تیره شده، موم آماده است.

روش سوم

دو فنجان شکر را با یک‌چهارم فنجان آب و یک‌چهارم فنجان آبلیمو روی حرارت قرار دهید. بعد از اینکه جوش آمد نیم ساعت روی حرارت ملایم بگذارید تا کاملا تیره شود. در این روش موم بعد از سرد شدن سفت می‌شود.

چگونه  اپیلاسیون کنید ؟

موزدایی بدن با موم در چند مرحله ساده خلاصه می‌شود (یادتان باشد برای موهای صورت معمولا از موم سرد استفاده نمی‌شود!)

1.  مومی را که تهیه کرده‌اید باید به وسیله دستگاه مایکروفر یا هیتر مخصوص گرم کردن موم (موم داغ کن) حرارت بدهید. برای این کار اگر شیشه موم شما کاملا پر باشد باید حدود 15 الی 20 ثانیه و برای شیشه نصف حدود 10 ثانیه در مایکروفر قرار داده شود. البته زمان لازم برای گرم کردن موم به قدرت وسیله گرمایی شما هم بستگی دارد. در کل موم شما باید مثل شربت سرما خوردگی شل شود تا بتوانید استفاده کنید. البته می‌توانید موم را با ظرف خود در کاسه آب در حال جوش قرار دهید تا با روش بن‌ماری گرم شود.

2. با استفاده از پودر بچه از چسبیدن موم روی پوست جلوگیری کنید. این کار باعث می‌شود موم روی پوست شما نچسبد و فقط روی موهای زائد چسبندگی ایجاد شود. درضمن با این کار جلوی صدمه رسیدن به پوست خود را نیز خواهید گرفت.

3. در این مرحله موم گرم شده را به‌وسیله کاردک چوبی یا فلزی در جهت رویش موها بمالید. یادتان باشد فقط یک لایه نازک کافی است!

4. پد مخصوص اپیلاسیون یا پارچه‌های نخی را که برای این منظور تهیه کرده‌اید  روی قسمتی که موم مالیده شده بگذارید و با دست روی پد یا پارچه را ماساژ دهید. با این کار موم و پد یا پارچه به خوبی به موها می‌چسبند.

5.  حالا پد یا پارچه را باید خلاف جهت رویش مو از بدن جدا کنید. برای این کار بهتر است با یک دست پوست بالای پد یا پارچه را نگه دارید.

6. می‌توانید از یک پد برای سطوح دیگری از پوست‌تان به صورت پشت‌سر هم استفاده کنید. البته تا وقتی پد آغشته به موم چسبندگی دارد.

7. بعد از اتمام کار پوست را تمیز  و با آب سرد یا ولرم بشویید. می‌توانید با استفاده از کرم‌ها یا لوسیون‌های مرطوب‌کننده از خشکی پوست جلوگیری کنید.

چه زمانی از موم استفاده نکنید ؟

کسانی که تحت درمان با داروهای لایه‌برداری مثل ترتینوئین و ایزوترتینوئین هستند به دلیل اینکه پوست‌شان راحت‌تر دچار پارگی، شکنندگی و زخم  می‌شود، بهتر است از روش موم انداختن استفاده نکنند و مخصوصا از موم در مناطق مبتلا به زگیل، مولوسکوم، عفونت‌های قارچی و باکتریال، خال یا پوست تحریک شده، شکاف‌دار و آفتاب سوخته اجتناب کنند. یادتان باشد در قسمت‌های ظریف پوست مانند اطراف چشم هم نباید از موم استفاده شود.

چطور بعد از اپیلاسیون جوش نزنید

اگر پوست حساسی دارید و بعد از موم و اپیلاسیون پوست‌تان ملتهب شده و احتمال جوش زدن زیاد است می‌توانید با رعایت نکاتی این عوارض را بعد از اپیلاسیون کمتر کنید:

1. بهتر است قبل از هر نوع اپیلاسیون پوست را تمیز کنید.

2. بعد از اپیلاسیون از لوسیون‌ها یا کرم‌های خنک‌کننده که  حاوی آلوورا یا روغن درخت چای هستند  استفاده کنید. این محصولات پوست گرم شده ناشی از خون‌های به سطح آمده را خنک و قرمزی پوست را هم کم می‌کنند.

3. به محلی که اپیلاسیون شده، دست نزنید و از کرم‌های آرایشی یا هر نوع مواد دیگر که دارای عطر است برای ٢۴ ساعت استفاده نکنید برای اینکه منافذ پوست باز هستند و سریع میکروب جذب می‌کنند یا حتی ممکن است منافذ پوست  با مواد آرایشی مسدود شوند.

4. بعد از ۴٨ ساعت از مواد پیلینگ پوست استفاده کنید تا یک لایه از پوست‌های مرده از پوست برداشته شود، لایه‌ای که  در مقابل رویش مو مقاومت می‌کنند و تبدیل به جوش می‌شوند.

5. بهتر است در مناطقی که موهای کلفت و پوست حساس دارند مثل مناطق پایین تنه و زیر بغل به جای پارچه یا زرورق و کاغذ از پدهای مخصوص استفاده شود. در کل پارچه‌های مصرفی بهتر است از انواع هیپوآلرژیک بوده و جنس خیلی خشن نداشته باشند.

روش‌های مو زدایی در منزل

تفاوت میان موم دائم و معمولی

 این روزها در آرایشگاه‌ها بسیاری از آرایشگرها به مشتریان‌شان پیشنهاد می‌کنند برای اپیلاسیون بدن از موم دائم استفاده کنند که مسلما قیمت بالاتری هم دارد اما ما توصیه می‌کنیم برای اپیلاسیون از همان موم معمولی و طبیعی استفاده كنید، چون چسبندگی زیاد موم‌های دائم به پوست‌ آسیب می‌رساند. تفاوت موم‌های دائم با موم‌های طبیعی در این است که آنقدر قدرت چسبندگی بالایی دارند که با یک‌بار استفاده تمام موها و حتی موهای خیلی ریز را ریشه‌کن می‌کنند و در نتیجه همین ریشه‌کن شدن رویش موها به تعویق می‌افتد نه اینکه به طور کامل موها را از بین ببرد.

با موهای زیر پوستی چه کنید

برای آنکه از شر موهای زیرپوستی خلاص شوید، می‌توانید چند روش را امتحان کنید؛ اول اینکه بعد از هر بار حمام رفتن و دوش گرفتن نواحی که احتمال زیر پوستی شدن موها در آن بیشتر است یعنی پاها، زیر بغل و کشاله‌های ران را با یک کرم مرطوب کننده خوب ماساژ دهید. این کار به موها اجازه می‌دهد که کاملا طبیعی رشد کنند. دوم اینکه سعی کنید دو تا سه بار در هفته پوست‌های مرده را از روی بدن خود با یک اسکراب خوب (لیف یا کیسه یا محصولات اسکراب‌کننده) تمیز کنید چراکه سلول‌های مرده، پوست را به مرور زمان ضخیم می‌کنند در حالی که یـک کیسه کشیدن آرام می‌تواند سبب حذف این سلول‌ها بدون آسیب دیدن اپیدرم شود. یادتان باشد که نباید به موهای زیرپوستی دست بزنید در صورتی که مدام به کمک وسایل تیز در حال درآوردن موها از زیر پوست باشید به پوست خود صدمه زده و آن را زخمی می‌کنید.

بهترین زمان اپیلاسیون

بهترین زمان برای اپیلاسیون خانم‌ها، در دو هفته اول پس از قاعدگی است این به این معنی نیست که شما در زمان‌های دیگر نمی‌توانید اپیلاسیون کنید، حتی در دوران یا قبل و بعد از قاعدگی هم می‌توان از اپیلاسیون بهره برد، اما در زمان توصیه شده میزان حساسیت‌های شما کمتر است. در هفته قبل از قاعدگی پوست تحریک‌پذیری بالاتری دارد و در نتیجه ممکن است بیشتر اذیت شوید.


ویدیو مرتبط :
با این روش از شر جای جوش ها خلاص می شوید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چگونه از شر موهای زائد خلاص شویم؟



موهای زائد,از بین بردن موهای زائد,رفع موهای صورت

گاهی انتخاب بهترین روش از بین بردن موها به دلیل بعضی اطلاعات غلط رایج، فرد را دچار اضطراب و وسواس می کند. به عنوان نمونه، بسیاری تصور می کنند اصلاح با تیغ باعث ازدیاد موهای ناخواسته می شود، در حالی که چنین تصوری واقعیت ندارد.

شاید رفع موهای صورت و بدن، بویژه برای خانم ها و از سن پس از بلوغ، در ظاهر امر ساده ای به نظر برسد، اما این مساله در بسیاری موارد به روشی چالش برانگیز تبدیل می شود که شخص را با عوارض پوستی ناخواسته ای از جمله جوش های پوستی و زیر پوستی مواجه می کند.

حتی گاهی انتخاب بهترین روش از بین بردن موها به دلیل بعضی اطلاعات غلط رایج، فرد را دچار اضطراب و وسواس می کند. به عنوان نمونه، بسیاری تصور می کنند اصلاح با تیغ باعث ازدیاد موهای ناخواسته می شود، در حالی که چنین تصوری واقعیت ندارد.

دکتر اربابی، متخصص پوست و مو در این باره توضیح می دهد: هیچ یک از روش های مختلف اصلاح موی صورت و بدن باعث افزایش یا کاهش دائم مو نمی شود، ولی ممکن است باعث ایجاد ضایعاتی شود که به عنوان جوش شناخته می شود. این جوش ها گاهی بسرعت بهبود می یابد و گاهی نیز به درمان تخصصی نیاز پیدا می کند.

این متخصص در مورد اثربخشی روش های مختلف رفع موهای بدن و صورت بر توقف رشد موها می گوید: بین این روش ها از نظر تاثیر بر سیر رشد موها تفاوتی وجود ندارد یعنی هیچ یک باعث نمی شود رشد موها به صورت دائم متوقف شود یا رشد بیشتری داشته باشند یا ضخیم تر شوند.

اصلاح با تیغ، موها را ضخیم نمی کند
بسیاری تصور می کنند که از بین بردن موهای بدن و صورت با تیغ، منجر به ضخیم شدن تارهای مو می شود و به همین دلیل از به کارگیری این روش امتناع می کنند.

دکتر اربابی در این باره توضیح می دهد: به دنبال استفاده از تیغ برای از بین بردن موها، سرعت رشد مو ها چند روزی زیاد می شود و این مساله موجب می شود که در این چند روز موها ضخیم تر به نظر برسند، ولی در نهایت بعد از حدود یک هفته بین مویی که با تیغ اصلاح شده با مویی که با روش های دیگر اصلاح شده تفاوتی از نظر ضخامت وجود نخواهد داشت. جالب است بدانید که درمورد موهای زائد، موهایی که اصلاحشان همیشه با تیغ صورت گرفته است، پاسخ بهتری به درمان لیزری می دهند.

البته اصلاح با تیغ نیز با عوارضی چون بریدگی، خراشیدگی و تحریک پوستی همراه است. همچنین استفاده از تیغ های شخصی در اصلاح موها همیشه باید مد نظر قرار بگیرد چراکه امکان انتقال بیماری های ویروسی مثل ایدز و هپاتیت از طریق تیغ آلوده وجود دارد.

چرا جوش می زنیم؟
گرچه بین روش های مختلف از بین بردن موهای بدن و صورت از نظر تاثیر بر رشد مو تفاوتی وجود ندارد، اما از نظر بروز عوارض ناشی از رفع موها مثل جوش و التهاب بعد از پاکسازی موها در افراد مختلف، تفاوت وجود دارد.

دکتر اربابی در این باره می گوید: وقتی از روش های کندنی چون بند، موم، واکس و دستگاه های برقی که موها را از ریشه بیرون می آورد برای از بین بردن موها استفاده می شود، چون با تحریک بیشتری روی ریشه موها مواجه هستیم، شاهد بروز التهاب و تحریک بیشتری نیز بعد از رفع موها خواهیم بود. البته کرم های موبر از این لحاظ از بقیه روش ها، کم مشکل تر است.

این متخصص می افزاید: مهم ترین مشکلی که به دنبال اصلاح به وجود می آید، التهاب ریشه های مو یعنی فولیکولیت است؛ مشکلی که شاید به عنوان جوش بعد از اصلاح شناخته می شود. علت این امر از یک سو به تحریک ریشه های مو مربوط می شود و از سوی دیگر به وجود باکتری هایی بازمی گردد که به دنبال اصلاح به داخل ریشه مو رانده می شوند که این حالت فولیکولیت نامیده می شود.

به گفته دکتر اربابی، درمان فولیکولیت ها در شرایطی که این جوش ها عفونی شده باشد ممکن است تا چند ماه طول بکشد. برای پیشگیری یا کاهش این جوش ها بهتر است از نرم کننده برای کاهش التهاب استفاده شود. در مواردی هم که جوش ها چرکی و زمان بهبود آن طولانی می شود باید با مشورت پزشک متخصص از آنتی بیوتیک موضعی یا خوراکی استفاده کرد.

وی در پاسخ به این سئوال که اصلاح موها با ضایعات پوستی قبلی چه می کند، می گوید: اصلاح موها نه فقط باعث به وجود آمدن جوش های جدید (فولیکولیت) می شود بلکه در مواردی باعث می شود تا جوش های قبلی هم بدتر شود.

دکتر اربابی درباره علت بروز چنین اتفاقی می گوید: علت بروز این مشکل به تحریک شدن مجدد ریشه های مو و ورود باکتری ها از پوست به داخل ریشه موها بر می گردد. در این موارد که معمولا به دنبال اصلاح های اول خانم ها ایجاد می شود باید برای درمان مناسب به پزشک متخصص پوست مراجعه شود. البته استفاده از محلول های آنتی بیوتیکی، بعد از پاکسازی موها نیز ممکن است به کم شدن این آکنه ها کمک کند. از سوی دیگر دکتر اربابی با تاکید بر این که رفع دائمی موها با هیچ روشی ممکن نیست، می افزاید: حتی در مورد بعضی کرم های موبر یا بعضی داروهای سنتی که ادعا می شود باعث رفع دائمی موها می شود باید گفت که اغلب این ادعا ها از نظر علمی، مورد تایید نیست و نمی توان به آنها اعتماد کرد.

موهایی که زیر پوست برمی گردد
گاهی موهایی که پس از پاکسازی رشد می کنند به جای بیرون آمدن از پوست به داخل پوست برمی گردند و در آنجا رشد می کنند و تظاهرشان به شکل جوش هایی است که برای مدت طولانی، بدون بهبود باقی می ماند.

دکتر اربابی با اشاره به این موضوع می گوید: البته این جوش ها معمولا یکی دو روز بعد از اصلاح و موقع در آمدن موها ایجاد می شود. علت این مساله این است که مویی که به پوست نفوذ می کند باعث تحریک پوست و در نتیجه التهاب و قرمزی آن می شود. در این موارد، بهترین کار این است که تا حد امکان، موها با فاصله کمی از سطح پوست کوتاه شوند؛ مانند اصلاحی که با ریش تراش های برقی صورت می گیرد. در صورتی که این کار مطلوب فرد نباشد باید سعی شود پاکسازی موها با تیغ، هم جهت با موها و نه برخلاف جهت آنها انجام گیرد و بعد از اصلاح نیز حتما نرم کننده مصرف شود. البته درمان نهایی این حالت نیز سوزاندن ریشه موها با لیزر یا الکترولیز است.
منبع:آفتاب