سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

ارگانیک ها باعث تندرستی و حفظ سلامت می شوند


بسیاری از متخصصان و محققان حوزه سلامت براین باورند كه شیوع بیماری‌های مختلف در جوامع بشری ریشه در مصرف غذاها و خوراكی‌ها دارد. از این‌رو این گروه به‌طور مستمر به مردم توصیه می‌كنند كه مواد‌غذایی سالم و طبیعی را بیشتر در برنامه غذایی خود بگنجانند





مجله سیب سبز:  این روزها بسیاری از متخصصان و محققان حوزه سلامت براین باورند كه شیوع بیماری‌های مختلف در جوامع بشری ریشه در مصرف غذاها و خوراكی‌ها دارد. از این‌رو این گروه به‌طور مستمر به مردم توصیه می‌كنند كه مواد‌غذایی سالم و طبیعی را بیشتر در برنامه غذایی خود بگنجانند و تا جایی كه می‌توانند محصولات و غذاهای ارگانیك را جایگزین موادغذایی خود كنند. باید دید كه غذاها و محصولات ارگانیك به چه نوع محصولاتی گفته می‌شود و این محصولات چه ویژگی‌ها و امتیازهایی در مقایسه با دیگر محصولات غذایی دارند كه اینگونه مورد توجه محققان و متخصصان در حوزه سلامت قرار گرفته‌اند و چرا مصرف و گنجاندن آنها در رژیم غذایی خانواده می‌تواند به بهبود كیفیت زندگی و حفظ سلامت و تندرستی انسان كمك كند. از این‌رو برای آشنایی بیشتر با محصولات ارگانیك و فواید آنها با «زوبین امیری» عضو هیات مدیره و رئیس كمیسیون تولید انجمن ارگانیك ایران به گفت‌وگو نشستیم تا اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آوریم.

چرا استفاده از محصولات ارگانیک به نفع ماست؟

محصولات ارگانیک محصولاتی لوكس نیست

 ممكن است عده‌ای تصور كنند كه محصولات ارگانیك در گروه محصولات لوكس قرار می‌گیرند اما باید بدانید محصولات كشاورزی و دامی كه به‌صورت ارگانیك تهیه می‌شود در چرخه‌ای طبیعی و سالم و با كمك تمام منابع طبیعی تهیه و تولید و برای تهیه آنها از هیچ كود شیمیایی به‌ویژه كودهایی با پایه نفتی استفاده نمی‌شود. از این‌رو این محصولات در گروه سلامت‌ترین و مغذی‌ترین محصولات‌غذایی قرار می‌گیرند كه می‌توانند تاثیر زیادی در بهبود كیفیت زندگی مردم داشته‌باشند و به همین دلیل است كه تولید محصولات ارگانیك این روزها به‌عنوان محصولات روزانه و پرمخاطب در كشورهای بزرگ و پیشرفته‌ اروپایی و برخی از كشورهای آسیایی مانند ژاپن در تمامی فروشگاه‌ها و مغازه‌های محصولات‌غذایی در دسترس عموم مردم قرار دارد. محصولاتی كه می‌تواند تاثیر زیادی در حفظ سلامت و تندرستی تك‌تك افراد جامعه داشته باشد.

چرا استفاده از محصولات ارگانیك به نفع ماست؟


وقتی برای تهیه محصولات كشاورزی از كودهای شیمیایی با پایه نفتی استفاده می‌شود عملا خاك و آب مناطقی كه در آنها كشاورزی صورت می‌گیرد، با این محصولات شیمیایی آلوده می‌شود و این مسئله ناخودآگاه محیط زندگی شهروندان آن منطقه و افرادی كه از آن محصولات تغذیه می‌كنند را در بر می‌گیرد. به این ترتیب با آلوده شدن آب و خاك تمامی محصولاتی كه در آن مزارع تهیه می‌شوند، دچار آلودگی می‌شوند و این می‌تواند برای مصرف‌كنندگان این نوع مواد‌غذایی و همین‌طور دام‌هایی كه در این زمین‌ها تغذیه می‌شوند مضر و بر سلامت مصرف‌كننده اثرگذار باشد. همین مسئله موجب شده تا تولید محصولات ارگانیك در بسیاری از كشورها با اقبال بیشتری از سوی مردم مواجه شود.

مزرعه ارگانیك چه فرقی با سایر مزارع دارد؟


در دهه‌های گذشته مطالعات گسترده و متعددی درباره فواید سیستم كشاورزی ارگانیك و تولید محصولات ارگانیك انجام شده و مقایسه‌‌ای میان سیستم كشاورزی ارگانیك و آنچه امروزه در مزارع كشاورزی روی می‌دهد صورت گرفته كه همگی آنها دلایل علمی و مستندی است كه نشان می‌دهد تهیه محصولات ارگانیك در مزارع ارگانیك چقدر در حفظ سلامت افراد جامعه می‌تواند تاثیر‌گذار باشد.

• مزارع ارگانیك، آفت‏كش‏های تركیبی از مواد مصنوعی را مصرف نكرده یا وارد محیط‌زیست نمی‌كنند و برخی از آنها پتانسیل آسیب رساندن به خاك، آب و زمین‌های محلی و حیات آبزیان را دارند.

• در هر مترمربع از زمین مزارع ارگانیك، انرژی كمتری مصرف و ضایعات كمتری تولید می‌شود. به‌عنوان نمونه‌ می‌توان به ضایعات بسته‌بندی مواد شیمیایی اشاره كرد.

• باور گسترده‌ای وجود دارد كه غذای ارگانیك، نسبت به غذای كشت شده به‌طور مرسوم، به میزان قابل توجهی سالم‏تر است. این موضوع بیشتر براساس نظریه‌ها و شواهد تجربی بوده كه موجب افزایش تقاضا برای غذای ارگانیك، به‌رغم قیمت بالاتر آن شده است.

  مطالعات چه می‌گوید


تحقیقات و مطالعات زیادی در جهان بر خواص غذایی محصولات و فراورده‌های ارگانیك صورت گرفته و ویژگی‌های مثبت و قابل توجهی برای این محصولات معرفی شده كه نمی‌توان به سادگی از كنار آنها گذشت.
  •  محصولات ارگانیك در شرایط كاملا طبیعی تولید می‌شوند و هیچ نوع ماده شیمیایی در روند تولیدشان استفاده نمی‌شود.
  •  مصرف سبزی‌ها و میوه‌های ارگانیك در درازمدت تاثیرات زیادی در كیفیت زندگی و حفظ نشاط و سلامت انسان دارند.
  •  میزان ریزمغذی‌ها و اسیدهای چرب مورد نیاز بدن این محصولات بیشتر است.
  •  روند تولید و تهیه این محصولات در مقایسه با محصولات دیگر كمتر باعث آلودگی و تخریب محیط‌زیست می‌شود و این مسئله در دراز مدت تاثیر زیادی بر حفظ سلامت و تندرستی انسان دارد.
فواید محصولات ارگانیك را دست كم نگیرید

مهم‌ترین نكته‌ای كه مردم باید به آن توجه داشته باشند این است كه درباره محصولات غذایی ارگانیك مطالعه كنند و با كارشناسان این حوزه در انجمن ارگانیك ایران مشورت كنند. مردم باید با فواید و اثرات مثبت محصولات ارگانیك بر جسم و روحشان آگاه شوند و بدانند كه استفاده از این محصولات در مقایسه با محصولات دیگر می‌تواند سلامت آنها و اعضای خانواده‌شان را تضمین كند و تاثیرات موثری بر كیفیت زندگی‌شان داشته باشد. افرادی كه از این محصولات مصرف می‌كنند در مقایسه با دیگران مواد مغذی بیشتری دریافت می‌كنند، زیرا سطح آنتی‌اكسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در این محصولات غنی‌تر است و در عین حال مصرف مواد ارگانیك می‌تواند احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان‌ها را كاهش دهد.

هر محصولی را به‌عنوان ارگانیك نپذیرید


هنگام انتخاب محصولاتی كه به‌عنوان محصول ارگانیك در فروشگاه‌ها و مراكز فروش مواد‌غذایی وجود دارد دقت كنید و حتما با بررسی شركت تولید‌كننده و گواهی آن مطمئن شوید، بنابراین مطمئن شوید محصولی كه تهیه می‌كنید تاییدیه و گواهی‌های ارگانیك جهانی از قبیل wiss, USDA, EU, JAS, IOA را داشته باشد. از آنجا كه ظاهر محصولات ارگانیك تفاوت چندانی با محصولات عادی ندارد بنابراین با بررسی دقیق محصول و تاییدیه‌های آن خیالتان آسوده می‌شود كه محصولی صد‌درصد ارگانیك و طبیعی را خریداری كردید و به این ترتیب عرصه را برای افرادی كه با عرضه محصولات غیرارگانیك تحت نام ارگانیك به فكر سودجویی و كسب درآمد هستند، تنگ می‌كنید و مانع از فعالیت‌های نادرست آنها می‌شوید.

انجمن ارگانیك ایران را بیشتر بشناسید


انجمن ارگانیك ایران، پیشروی سازمان‌های غیردولتی، فعالیت‌ها و برنامه‌های مختلفی برای آگاهی‌بخشی به عموم مردم در زمینه مصرف محصولات ارگانیك در دستور كار خود دارد و در دوره‌های مختلف فعالیت خود تلاش كرده تا با آموزش و تشویق تولیدكنندگان و كشاورزان علاقه‌مند به كشاورزی ارگانیك و دعوت از آنها برای فعالیت در این حوزه، جنبشی جدید در عرصه كشاورزی ارگانیك در كشور ایجاد كند. از این‌رو بسیار امیدواریم تا با ادامه فعالیت‌هایمان بتوانیم امكان ارائه گواهی‌نامه و تاییدیه محصولات ارگانیك را در كشور به سرانجام برسانیم تا از این پس بتوانیم با توان بیشتر در راستای ارتقای سلامت جامعه قدم برداریم و بیشتر از گذشته از پتانسیل‌های بالقوه‌ای كه در كشور برای تولید و عرصه محصولات ارگانیك داریم، استفاده كنیم.


ویدیو مرتبط :
قاب کامور در نمایشگاه سلامت و تندرستی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حفظ سلامت در فصل گرما



 

 

حفظ سلامت در فصل گرما

 

با این که تابستان فرصتی برای تفریح و گشت و گذار در طبیعت است، اما گرمای هوا خیلی از فرصت های بودن در هوای باز و تفریح کردن زیر نور آفتاب را از ما خواهد گرفت. پس باید دقت کنیم زیرا گرما و نور آفتاب می تواند صدماتی هم به ما برساند و این گرما می تواند تهدیدی جدی برای سلامت ما نیز به حساب می آید.

با افزایش دمای هوای محیط، احتمال بروز مشکلاتی نظیر گرمازدگی، کم آبی بدن و آفتاب زدگی نیز افزایش می یابد.

پس مهم است که بدانیم چگونه در این روزها و ماه های گرم سال، سالم مانده و احتمال بروز بیماری های مرتبط با گرما را نیز کاهش دهیم. به همین منظور نکاتی کلی برای حفاظت در برابر گرما و آفتاب ارائه می شود.

 

در هوای گرم، مقدار زیادی آب سالم و تمیز بنوشید تا از بروز کم آبی بدن جلوگیری شود.

وقتی که هوای محیط گرم باشد، بدن ما به شدت عرق کرده و در نتیجه به مایعات بیشتری نیاز دارد. دقت کنید، حتی مواقعی که تشنه نیستید نیز آب کافی و سالم بنوشید. این کار می تواند آب از دست رفته بدن را جبران کند.

 

 

از نوشیدن مایعات حاوی کافئین یا گازدار خودداری کنید.

این نوع نوشیدنی ها باعث بی آبی بیشتر بدن شما شده و موجب حس خستگی و فرسودگی می شوند. اگر ترک عادت نوشیدن این مایعات برای شما سخت است، سعی کنید که مقدار مصرف آن ها را کاهش دهید.

 


وعده های غذایی را سبک انتخاب کنید

وعده هایی که سالم و مقوی بوده و به راحتی هضم شوند. به همین دلیل تابستان فرصتی فوق العاده برای خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه و سالاد است.

تا حد امکان از مصرف غذاهای سنگین، ادویه دار یا نشاسته ای که می تواند باعث احساس خستگی و کسالت شما شود، خودداری کنید. گنجاندن مواد غذایی سرشار از بتاکاروتن به رژیم غذایی در تابستان موثر خواهد بود.

مواد غذایی ای که حاوی بتاکاروتن هستند مانند هویج، گوجه فرنگی، زردآلو و سیب زمینی شیرین می توانند به محافظت از پوست در برابر آسیب های ناشی از نور آفتاب کمک کنند. همیشه از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید، حتی اگر قصد ندارید به مدت طولانی در محیط های باز بمانید.

 

حفظ سلامت در فصل گرما

 

استفاده از کرم ضد آفتاب

استفاده از کرم ضد آفتاب می تواند از بروز آفتاب سوختگی های دردناک، ایجاد آسیب های پوستی، چین و چروک و حتی سرطان پوست جلوگیری کند.

دقت داشته باشید کرم ضد آفتاب مناسب انتخاب کنید که طیف گسترده ای را تحت پوشش قرار دهد. به این معنی که ضد آفتاب باید بتواند پوست را در برابر اشعه های مضرUVA وUVB محافظت کند. در زمان انتخاب لباس های تابستانی، عینک آفتابی و کلاه را نیز فراموش نکنید.

 

 

استفاده ازعینک آفتابی

عینک آفتابی مناسبی برای جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب به چشم انتخاب کنید. همچنین کلاهی مناسب برای حفاظت در برابر نور آفتاب تا سایه ای دائمی برای شما ایجاد کند. لباس های با رنگ روشن، سبک و راحت بپوشید.

 

 

استفاده ازلباس های روشن

لباس های روشن، گرمای آفتاب را منعکس کرده در حالی که رنگ تیره، آن را جذب خواهد کرد و موجب گرمای بیشتر شما خواهد شد. امیدواریم با رعایت همین نکات ساده بتوانیم کمی راحت تر و با سلامت فصل گرما را پشت سر بگذاریم.


منبع:aftab.ir