سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

ارتودنسی کنم یا لمینت؟



لامینت,خنده زیبا,ترمیم دندان

 

روش های ترمیمی زیبایی دندان:
خنده، بخصوص زیبا و جذاب آن، همیشه آبی بوده بر روی آتش و راهی بوده برای برقراری ارتباط و حفظ آن. به همین دلیل بسیاری از افراد دارای هوش هیجانی بالا با آگاهی از قدرت لبخند و خنده، استفاده از این ابزار را در کارهای روزمره مدنظر داشته و اگر راهی برای بهتر و زیباتر شدن لبخند به آنها پیشنهاد شده آنرا بررسی کرده اند.


برای خنده زیبا با دندان های ردیف شده، در دوره های متفاوت راههایی مثل کشیدن دندان ها و جایگزین کردن دندان ها با دندان مصنوعی تا روکش کردن دندان ها، لامینیت، ترمیم با کامپوزیت (مواد ترمیمی همرنگ دندان ها) و ارتودنسی دندان پیشنهاد شده است.

 

با افزایش اطلاعات مردم و درک اهمیت دندان های دائمی، کشیدن دندان و جایگزین کردن دندان های مصنوعی ردیف شده تقریبا منسوخ شده است. اما، روش های دیگری مثل روکش کردن دندان کج، اصلاح نامرتبی دندان با ترمیم های همرنگ دندان، لامینیت و ارتودنسی همچنان رایج است.


اطلاع از مزایا و معایب هرکدام از روش های درمانی می تواند تاثیر بسیار مهمی بر انتخاب علاقمندان گذاشته و از بروز بسیاری از مشکلات در آینده جلوگیری نماید.

 

ارتودنسی,متخصص ارتودنسی,لمینت

 

در این نوشتار چند مسئله مهم در ردیف کردن دندان ها با ارتودنسی و لامینیت یا سایر روش های ترمیمی زیبایی را مرور می کنیم:
درمان ارتودنسی و لامینت در دندانپزشکی برای مشکلات متفاوتی پیشنهاد می شوند ولی متاسفانه در کشور ما، به دلیل عدم اطلاع کافی مردم ممکن است درمان لامینیت یا ترمیم های زیبایی با مواد همرنگ دندان بجای درمان ارتودنسی پیشنهاد شود و با توجه به فراگیر بودن این موضوع در تبلیغات و اهمیت حفظ سلامت دندان ها به این موضوع می پردازیم.


درمان ارتودنسی با روش های متفاوت برای اصلاح نامرتبی دندان ها بوده و هیچ روشی نمی تواند جایگزین آن تلقی شود. اگر مشکل دندان ها مربوط به محل قرار گیری است، جابجا نمودن و حرکت دندان تنها راه حل صحیح است. از طرف دیگر اگر اندازه دندان کوچک باشد یا بد رنگی بر روی دندان ها وجود داشته باشد تنها درمان صحیح استفاده از روش های درمانی ترمیم زیبایی خواهد بود. مثلا بستن فضای اضافی بین دندان ها که ناشی از کوچکی اندازه دندان هاست به بهترین شکل با درمان ترمیمی زیبایی و نه ارتودنسی اصلاح می شود. بنابراین، با توجه به ماهیت مشکل روش درمانی صحیح متفاوت خواهد بود. انتخاب روش درمانی نادرست قطعا مشکلات متعددی را در پی داشته و باعث پشیمانی خواهد بود.

 

معایب و مزایای روش ارتودنسی و لامینت:
از نظر من مهمترین مسئله حفظ سلامت دندان ها است. در درمان لامینیت سطح بسیار نازک ولی بسیار مهمی از سطح دندان که شامل مینا می باشد تراشیده می شود و بجای آن ماده ترمیم مصنوعی قرار داده می شود. عمده مقاومت دندان در برابر سایش و تحریکات حرارتی وابسته به وجود مینای دندان است. بنابراین اگر پوششی بجای آن قرار داده نشود بروز حساسیت های دندانی در زمان برداشتن لامینیت اجتناب ناپذیر خواهد بود.

 

به این مفهوم که درمان لامینیت یک درمان انتخابی و برگشت پذیر نیست که اگر فرد تمایلی به استفاده از آن نداشت آنرا بردارد و درمان را خاتمه دهد. از طرف دیگر اگر از بافت دندان کمتر برداشته شود و ضخامت ماده ترمیمی به فضای لثه تجاوز کند هم مشکلات مرتبط با لثه بروز خواهد کرد. برای درک موضوع توجه شما را به جرم گرفتن دندان ها و عقب نشینی لثه ناشی از آن جلب می کنم. قرار گرفتن هر ماده اضافه مثل جرم و موادترمیمی واکنش بافت های لثه را در پی دارد. عکس این موضوع هم صادق است یعنی اگر ماده ترمیمی ضخامت کمتری نسبت به اندازه دندان داشته باشد عکس العمل لثه با افزایش حجم لثه خود را نشان خواهد داد.


ایراد عمده درمان ارتودنسی طول دوره درمانی نسبتا زیاد آن است که به همین دلیل افراد  به سمت راههای درمانی نادرست تشویق می شوند. این مسئله ممکن است در ابتدا منطقی بنظر برسد ولی واقعیت ماجرا در این است که درمان ارتودنسی در طول دوره زمانی ۱/۵ تا ۲ سال انجام می شود ولی درمان های ترمیم زیبایی همانند درمان های لمینت درمان هایی هستند که فرد را در تمام مدت عمر گرفتار می کند. اگر فردی درمان لمینت انجام دهد و دو تا ۱۰ سال بعد دچار مشکل تغییر رنگ، جدا شدن یا پریدگی شود راهی برای فرار از ادامه درمان ندارد و اینجاست که فرد فکر کرده در یک یا چند جلسه درمان را به انجام رسانیده و تمام شده است در صورتی که ناچار است در دوره های متفاوت برای اصلاح مشکلات آن مراجعه نماید.

 

کشیدن دندان ها,درمان ارتودنسی,درمان لامینیت

 

تفاوت هزینه ارتودنسی با لمینت:
هزینه ارتودنسی در نگاه اول ممکن است نسبت به درمان لامینت زیادتر بنظر برسد. توجه داشته باشید که درمان ارتودنسی صحیح توسط متخصص ارتودنسی یکبار در طی عمر فرد  و با یک هزینه انجام می شود ولی درمان های ترمیمی زیبایی، در طی دوره های متفاوت نیاز به تکرار دارند. بنابراین هزینه ها و مراجعات دوره های بعدی درمان های ترمیمی زیبایی به مراتب از درمان ارتودنسی بیشتر خواهدشد.

 

درمان های ارتودنسی و لامینیت به چه کسانی توصیه نمی شود؟
در درمان های ارتودنسی خطر بروز پوسیدگی با رعایت نکردن بهداشت دهان زیاد می شود. اگر فرد از نظر رعایت بهداشت مشکوک باشد توصیه به درمان ارتودنسی یا لامینیت یا اصولا هیچ درمان دندانپزشکی صحیح نیست. در طی دوره درمان ارتودنسی بیمار در دوره های یک ماهه ویزیت می شود. متخصص ارتودنسی معمولا در ابتدای هر ویزیت بیماران را از نقطه نظر بهداشتی ارزیابی می کنند و اگر نیازی به اقدامات تکمیلی باشد آنرا به بیمار آموزش داده و خطرات را گوشزد می نمایند. اگر همکاری بیمار مناسب نباشد و خطر بروز پوسیدگی افزایش یابد درمان ارتودنسی برای پیشگیری از بروز پوسیدگی قطع می شود.

مسئله مهم دیگر سایش های طبیعی دندان های است…

 

مقاله کامل را در سایت دکتر محمدامین نریمانی مطالعه فرمایید:

ادامه مطلب


ویدیو مرتبط :


خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیا دندان این بچه ارتودنسی می خواهد؟



 

آیا دندان این بچه ارتودنسی می خواهد؟

 

 

 

مجموعه ای از علایم باید در نظر گرفته شود تا بتوان به سوال بالا پاسخ داد. سن، شرایط رشد و بلوغ کودک، نوع عارضه از لحاظ دندانی یا اسکلتی بودن آن، محل بروز و شدت آن از مواردی هستند که در کنار آگاهی ارتودنتیست از سلامت عمومی و وضعیت دندان ها و لثه وی و همچنین میزان علاقه مندی بیمار به انجام دادن ارتودنسی، در مجموع به ارتودنتیست کمک می کند که به این پرسش که بیمار «چه درمانی» نیاز دارد و اینکه «در چه زمانی» درمان را آغاز کند، پاسخ صحیح دهد....

 

اگر بیمار در شرایطی است که فقط دندان های شیری در دهان خود دارد، اردتودنسی مورد نیاز وی در گروه «درمان های پیشگیری» قرار گرفته و اقدامات پزشک متخصص معالج به جلوگیری از وقوع صدمات شدید بعدی، جلوگیری از انحراف رشد استخوانی و یا تثبیت یک عارضه جدی در کودک منجر می شود.


مقابله با «عادات غلط دهانی»، «حفظ فضای دندان شیری زود از دست رفته»، «تنگی فکی بالا» که خود به ایجاد رابطه غلط دندان ها در بعد عرضی منجر شده و به اصطلاح «کراس بایت» نامیده می شود، از جمله اقدامات پیشگیرانه در این مرحله هستند.

 

در زمانی که بیمار در سنین پیش از بلوغ قرار دارد و هنوز جهش رشدی ناشی از بلوغ در وی رخ نداده است، در صورت وجود ارتباط نادرست فکی، ارتودنتیست با کمک وسایل ویژه ای، نسبت به تغییر مسیر و اصلاح رشد استخوان فکی بیمار اقدام کرده و در حقیقت درمان استخوانی یا ارتوپدیک برای وی انجام می دهد، به این امید که بیمار در سنین جوانی نیازمند درمان جراحی نشود.

 

اگر بیمار در شرایط سنی است که در دهان خود مجموعه ای مخلوط از دندان های شیری و دایمی است و یا آنکه تمامی دندان های وی دایمی هستند، ارتودنتیست با توجه به مطالعات و معاینات کلینیکی و پاراکلینیکی قادر است اختلالاتی مانند جلوزدگی دندان ها، نامرتبی و شلوغی آنها، رابطه غلط دندان ها در بعد عرضی، قدامی خلفی و عمودی و یا مواردی مانند نهفتگی دندان ها و یا فقدان مادرزادی دندان ها را درمان کند. این گونه درمان ها جنبه اصلاحی داشته و اغلب به وسیله درمان ارتودنسی ثابت همراه با وسایل ویژه انجام می پذیرند.

 

ما معمولا توصیه می کنیم که والدین محترم قبل از اقدام به ارتودنسی کودکان خود، در صورت امکان، به مراکز علمی مانند دانشکده های دندانپزشکی که واجد گروه تخصصی ارتودنسی هستند مراجعه کرده و از فرصت تبادل نظر هم زمان چند متخصص ارتودنسی بهره مند شوند.

 

منبع: روزنامه سلامت