سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

اختلالات روانی را بهتر بشناسیم


آمار سازمان WHO نشان می دهد که در میان 10 بیماری که سبب ناتوانی در انسان ها می شوند، چهار بیماری در حیطه اختلالات روانی قرار دارند. در این مجال با هشت واقعیت در مورد این اختلالات آشنا می شوید.

هفت صبح: دانشمندان شایع ترین بیماری های جوامع کنونی در سراسر جهان را اختلالات روانی می دانند. در تعریف اختلال روانی آمده است که این اختلالات به صورت یک الگوی رفتاری یا روانشناختی مهم بالینی در تشخیص بروز می کند و با ناراحتی یا ناتوانی و حتی افزایش قابل ملاحظه مخاطرات عمومی در زندگی فرد همراه است.

این ناآرامی های ذهنی رفتار  انسان با خودش و در برابر دیگر انسان ها و محیط اطراف را با مشکل مواجه می کند. متاسفانه بسیاری از افراد دارای اختلالات روانی از بیماری خود آگاهی ندارند و همین دلیل باعث تشدید بیماری می شود. ناگفته پیداست که نداشتن تعادل روانی، شخص را دچار تنش و ناراحتی می کند، حالت های عادی خشم، تنفر و اکراه، ترس و سردرگمی در او را تغییر می دهد و شخص ناخواسته به آزار خود و یا اطرافیان یا ایجاد اختلالاتی در زندگی شغلی و اجتماعی خود تمایل می یابد.



آمار سازمان WHO نشان می دهد که در میان 10 بیماری که سبب ناتوانی در انسان ها می شوند، چهار بیماری در حیطه اختلالات روانی قرار دارند. در این مجال با هشت واقعیت در مورد این اختلالات آشنا می شوید.

واقعیت 1

حدود نیمی از اختلالات روانی قبل از سن 14 سالگی آغاز می شود. دانشمندان طبق آمار سازمان WHO اینگونه تخمین می زنند که در سراسر جهان حدود 20 درصد از کودکان و نوجوانان به اختلالات روانی یا مشکلات روحی مشابهی مبتلا هستند.
با این حال، مناطقی از جهان که بالاترین درصد جمعیت زیر سن 19 سال را دارا هستند فقیر ترین سطح منابع سلامت روان را در اختیار دارند. به این ترتیب که کشورهای با درآمد کم یا متوسط، برای هر یک تا 4 میلیون نفر تنها یک روانپزشک کودک دارند.

واقعیت 2

افسردگی عارضه عجیبی است که با غم و اندوه پایدار، از دست دادن علاقه و همراه با علایم روانی، رفتاری و جسمی مشخص می شود.

محققان افسردگی را به عنوان علت عمده ناتوانی در سراسر جهان می شناسند و این گونه ناتوانی ها در تمامی ابعاد مادی و معنوی زندگی ظاهر می شوند.

واقعیت 3

طبق آمار به طور متوسط حدود 800 هزار نفر از مردم جهان در هر سال اقدام به خودکشی می کنند که 86 درصد از آنها در کشورهای با درآمد کم یا متوسط سکونت دارند.

بیش از نیمی از این افراد که خودکشی کرده اند سنینی بین 15 و 44 سال دارند. بالاترین میزان خودکشی در میان مردان در کشورهای شرق اروپا یافت می شود. اختلال روانی برجسته ترین و قابل علاج ترین علت این پدیده نکوهش شده است.



واقعیت 4

جنگ و دیگر فاجعه های بزرگ تاثیر زیادی بر میزان رفاه و همچنین سلامت ذهنی و روانی اجتماع دارد.

محققان به این نتیجه رسیده اند که میزان اختلال روانی بعد از شرایط اضطراری دوبرابر می شود.

واقعیت 5

نتایج جالب توجه یک تحقیق گسترده ثابت کرده است که اختلالات روانی می توانند باعث بروز بیماری های واگیردار یا غیرواگیر شوند. آسیب رساندن عمدی و غیرعمدی به بدن نیز از پیامدهای این اختلالات آسیب رسان هستند. همچنین مشخص شده است که انگ یا برچسب روانی بودن به دلیل اختلالات روانی به افراد مختلف یکی از دلایل اصلی تمایل نداشتن این افراد مبتلا نسبت به بهره گیری از مراقبت های بهداشت روانی است.

انگ در مورد اختلالات روانی و تبعیض علیه بیماران و خانواده های آنها این پیامد منفی در زمینه مراقبت های بهداشت روانی را تشدید می کند.

واقعیت 6

یک بررسی عمومی در آفریقای جنوبی نشان داد که بیشتر مردم حتی با فکر ابتلا به بیماری های روانی یا استرس یا به دلیل فقدان اراده ترجیح می دهند برای درمان اختلالات به پزشک مراجعه نکنند.

واقعیت 7

نقض حقوق بشر از بیماران روانی به طور معمول در بسیاری از کشورها گزارش شده است و کشورهای معدودی هستند که یک چارچوب قانونی برای محافظت از حقوق افراد مبتلا به اختلالات روانی دارند. در این میان، محققان به این نتیجه رسیده اند که برخلاف انتظار، سطح بالاتری از ناآرامی های روانی در مناطق شهری و در میان افراد تحصیلکرده در مدارج بالاتر آموزشی دیده می شود. این افراد تمایل بیشتری به انزوا و خویشتن داری فیزیکی، یا محرومیت از نیازهای اساسی و حفظ حریم خصوصی خود در برابر توصیه های روان درمانی دارند.

واقعیت 8

توزیع شدن منابع انسانی و درمانی ماهر به صورت یکسان در سراسر جهان به منظور ارتقای سلامت روانی یکی از اصلی ترین دلایل شیوع این اختلالات است.

کمبود روانپزشک، پرستار، روانشناس و مددکار اجتماعی ازجمله علت های این بی عدالتی بزرگ در مورد ارایه مراقبت و درمان در کشورهای با درآمد کم و متوسط هستند.


ویدیو مرتبط :
بزرگ ترین اختلالات روانی دیکتاتورهای سرشناس دنیا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

برج زیبای آزادی را بهتر بشناسیم



برج آزادی نماد شهر تهران است که در سال ۱۳۴۹توسط معمار ایرانی، حسین امانت به یادبودجشن‌های ۲۵۰۰ساله شاهنشاهی ایران طراحی و ساخته‌شد. این برج، تا قبل از انقلاب ۱۳۵۷ به نام «برج شهیاد» معروف بود هم اکنون به «برج آزادی» معروف گردیده‌است.

در مراسم آغاز به کار این برج که در سمت غرب شهر تهران قرار دارد محمدرضا شاه پهلوی و همسرش شهربانو فرح دیبا حضور داشتند و منشور حقوق بشر کوروش بزرگ (نخستین نوشته حقوق بشر از کوروش کبیر، پادشاه هخامنشی) برای نخستین بار در این مکان پرده‌برداری شد.

میدان آزادی

برج آزادی در ا یران، نمونه ‌ای از نماد و نشانه‌های شهری به طراحی و اجرای حسین امانت است که معماری شاخص آن، تلفیق طاق‌های معماری قبل و بعد از اسلام و تبدیل آن به نمادی زیبا به لحاظ معماری است. در این طرح، معمار حتی به جزئیات اجرای بنا و نحوه چیدمان سنگ‌های نماد دقت وافری مبذول داشته تا در نهایت جز جز اجزا به کل واحدی بدل گردند

تاریخچه


تاریخچه برج آزادی به سال ۱۳۴۵ هجری شمسی بر می‌گردد. در این سال طرح یک نماد معرف ایران بین معماران ایرانی به مسابقه گذاشته شد و در نهایت طرح مهندس حسین امانت‌، بیست و چهار ساله و فارغ‌التحصیل دانشگاه تهران برنده و برای ساخت انتخاب شد.

عملیات بنا برج آزادی در یازدهم آبان ۱۳۴۸ خورشیدی آغاز شد و پس از بیست و هشت ماه کار، در ۲۴ دیماه ۱۳۵۰ با نام برج شهیاد به بهره برداری رسید.

میدان آزادی

معماری برج آزادی تلفیقی از معماری دوران هخامنشی، ساسا نی و اسلامی است. این بنای سه طبقه دارای چهار آسانسور و دو راه پله و ۲۸۶ پلکان است. در محوطه زیرین آزادی چندین سالن نمایش، نگارخانه، کتابخانه، موزه و... قرار دارد. طول این بنا ۶۳ متر، ارتفاع آن از سطح زمین ۴۵ و ارتفاع از کف موزه ۵ متر است. [۴] گفته می‌شود در ساخت برج آزادی چهل و شش هزار قطعه سنک بریده و پرداخت شده به کار رفته‌است.


نمای برج آزادی


میدان آزادی از نمای قائم (تصویر ماهواره‌ای) دارای نمایی مستطیل شکل است. در تصویر افقی از روبرو، به مانند یک سرباز هخامنشی تصور می‌شود.

میدان آزادی