سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

احیای قلبی - تنفسی بلد هستید؟



احیای قلبی - تنفسی بلد هستید؟
 احیای قلبی- تنفسی بلد هستید؟ احتمالا بلد نیستید اما یادتان باشد كه اگر این كار را بلد باشید شاید بتوانید جان یكی از نزدیكان و آشنایان‌تان را نجات دهید. این مطلب را بخوانید و سعی كنید در مورد احیای قلبی- تنفسی یا CPR اطلاعات‌تان را تكمیل كنید.


چطور ماساژ بدهید
براساس دستورالعمل جدید سازمان بهداشت جهانی درصورتی كه فردی دچار ایست قلبی شد، فریاد بزنید تا فرد دیگری با اورژانس تماس بگیرد، در همان زمان با حركات سریع، فشاری به قفسه سینه فرد وارد كنید تا زمانی كه كمك‌های اولیه و تكنیسین‌های اورژانس به محل وارد شوند.

بهترین شیوه انجام ماساژ قلبی این است كه دو دست‌تان را روی هم بگذارید و انگشتان‌تان را به هم بپیچانید و آنها را روی قفسه سینه در ناحیه  قلب بگذارید و دست‌ها را سریع و قوی به سمت پایین فشار دهید. با هربار فشار دادن باید بتوانید حدود 4سانتی‌متر قفسه سینه را به سمت پایین ببرید. در هر دقیقه هم باید حدود 100بار قلب را ماساژ دهید. در فاصله هر ماساژ باید اجازه بدهید قفسه سینه كمی بالا بیاید تا قلب و ریه‌ها امكان پر شدن را داشته باشند.

 

احیای قلب,احیای قلبی تنفسی,ماساژ قلبی

 

یادتان باشد در جوانان و افراد بالغ می‌توانید از شیوه ماساژ قلبی به تنهایی استفاده كنید اما اگر ایست قلبی فرد را ندیده‌اید و فرد مقابل چشم شما دچار ایست قلبی نشده و فكر می‌كنید ممكن است چند دقیقه از ایست قلبی‌اش گذشته باشد باید به او تنفس دهان به دهان هم بدهید. در مورد نوزادان و كودكان هم بهتر است ماساژ قلبی و تنفس دهان به دهان با هم انجام شود.

افراد غرق شده و آنهایی كه به دلیل مسمومیت دارویی دچار ایست قلبی شده‌اند و افرادی كه اوردوز كرده‌اند باید هم ماساژ قلبی و هم تنفس دهان به دهان دریافت كنند.


حتی ماساژ قلبی به تنهایی هم کافی است
طبیعی است كه وقتی در چندقدمی شما كسی به زمین بیفتد هول شوید و ندانید چه كاری باید انجام دهید و حتی اگر احیای قلبی هم بلد باشید نتوانید آن را انجام دهید.  ممكن است حتی به خاطر ترس و اضطراب یادتان برود كه CPR چگونه است و اول باید چه كاری انجام دهید.
 برای همین است كه آمار نشان می‌دهد در بیشتر از 50درصد موارد افرادی كه فردی در نزدیكی آنها دچار حادثه می‌شود و به زمین می‌افتد تنها با اورژانس تماس می‌گیرند اما یك علت مهم در این میان هم  این است كه بسیاری از افراد نمی‌خواهند تنفس دهان به دهان برای یك فرد غریبه انجام دهند.


ترس از انتقال بیماری‌ها و حالت چندش دلیل اجتناب بسیاری از انجام CPR است و همین باعث می‌شود حتی انجام ماساژ قلبی كه می‌تواند جان افراد زیادی را نجات دهد هم انجام نشود.به همه این دلایل،گروهی از كارشناسان تصمیم گرفتند بررسی كنند در انجام عملیات احیای قلبی- تنفسی اصلا تنفس دهان به دهان لازم است یا نه؟


هر یك دقیقه حیاتی است
براساس آمار تنها در ایالات‌متحده روزانه هزار نفر به دلیل ایست قلبی فوت می‌كنند. در كل حدود 400هزار مورد ایست قلبی در سال درخارج از بیمارستان‌ها اتفاق می‌افتد كه از این تعداد 88درصد در خانه‌هاست و برای همین آشنا بودن با CPR می‌تواند جان نزدیكان شما را نجات دهد.البته ایست قلبی با حمله قلبی متفاوت است. فرد دچار ایست قلبی ناگهان به زمین می‌افتد و به تكان دادن و تحریك دردناك جواب نمی‌دهد و تنفس عادی‌اش قطع می‌شود.

 

ایست قلبی زمانی اتفاق می‌افتد كه جریان الكتریكی قلب دچار مشكل ‌شود كه درنتیجه آن ضربان قلب هم دچار مشكل می‌شود و این‌گونه نمی‌تواند خون را پمپ كند. تنها پس از 4 دقیقه از بروز مشكل قدرت مغز برای در امان ماندن از كاهش اكسیژن به شدت كاهش می‌یابد. حدود 95درصد از افراد دچار ایست قلبی قبل از رسیدن به بیمارستان فوت می‌كنند. یادتان باشد از لحظه بروز ایست قلبی، هر دقیقه‌ای كه احیای قلبی- تنفسی دیرتر شروع شود، شانس زنده ماندن فرد بین 7 تا 10 درصد كاهش می‌یابد.


خیلی نگران  اكسیژن نباشید
اما محققانی كه این مطالعه را انجام داده‌اند می‌گویند زمانی كه فردی به دلیل مشكل قلبی- دچار ایست قلبی می‌شود به طور معمول مقداری اكسیژن در ریه‌های اوست كه برای عملكرد چند دقیقه قلب و مغز او كافی است و در این زمان مهم است كه خون به ارگان‌های حیاتی وی برسد این كار با ماساژ قلبی انجام می‌شود درضمن این محققان می‌گویند بسیاری از افراد وقتی دچار ایست قلبی می‌شوند سعی می‌كنند نفس بكشند و این‌گونه اكسیژن بیشتری را وارد ریه‌های خود می‌كنند. در نتیجه شاید نباید خیلی نگران اكسیژن باشید و باید ابتدا به ماساژ قلبی فكر كنید و سعی كنید با ماساژ قلبی و فشار به سینه، قلب را به پمپاژ خون وادارید.


شاید ماساژ قلبی  به تنهایی كافی باشد
طی انجام 2 مطالعه جداگانه در سال‌های 2010 و 2012 كه نتایج آن در نشریه پزشكی نیوانگلند به چاپ رسیده، پژوهشگران مدعی شده‌اند ماساژ قلبی یا فشار به ناحیه سینه فرد دچار ایست قلبی شده می‌تواند به اندازه انجام یك احیای قلبی كامل CPR مفید باشد.
در این مطالعات كه یكی از آنها در لندن و دیگری در سوئد انجام شده نشان داده شده است كه درصد بیشتری از كسانی كه پس از ایست قلبی ماساژ قلبی گرفته‌اند (به نسبت آنهایی كه CPR كامل دریافت كردند) با عملكرد مغزی مناسب و حال عمومی خوب، پس از معالجه، بیمارستان را ترك كردند.

 

آمار كمك پایین است
در سال‌های اخیر آموزش احیای قلبی- عروقی تنفسی و كمك اورژانس یا همان CPR در بسیاری از نقاط جهان اجباری شده است و حالا در مدارس و دانشگاه‌ها چگونگی كمك‌های اولیه به فردی كه دچار ایست قلبی شده است آموزش داده می‌شود اما نكته جالب در این میان این است كه هنوز بسیاری از افرادی كه در جایی غیر از بیمارستان‌ها دچار ایست قلبی می‌شوند كمك‌های اولیه و احیای قلبی- عروقی را دریافت نمی‌كنند.

در واقع آمار نشان می‌دهد در اروپا تنها یك‌سوم افرادی كه دچار ایست قلبی می‌شوند توسط مردم عادی احیای قلبی- عروقی می‌شوند و در ایالات‌متحده این رقم تنها یك‌چهارم است.  باوجود اینكه تمام مردم قوانین CPR را می‌دانند، پس چرا آمار كمك به افراد دچار ایست قلبی تا این حد پایین است؟


در این موارد باید تنفس دهان به دهان بدهید
براساس دستورالعمل جدید انجمن جهانی مراقبت‌های قلبی در مورد افرادی كه نیاز به ماساژ قلبی و تنفس دهان به دهان همزمان دارند شما باید سعی كنید كه ریتم 100 ماساژ قلبی در دقیقه را داشته باشید و پس از هر 30 بار ماساژ، 2بار تنفس دهان به دهان را انجام دهید كه هركدام یك ثانیه به طول بینجامد و سپس دوباره ماساژ را برای 30بار دیگر تكرار كنید و...
برای تنفس دهان به دهان سر فرد ایست قلبی كرده را به پشت برگردانید تا راه هوایی باز شود. سپس دماغ فرد را با دست ببندید و دهان‌تان را روی دهان فرد بگذارید و با فشار هوای داخل ریه‌های‌تان را به دهان او بفرستید، درصورتی كه كارتان را درست انجام دهید باید شاهد بالا آمدن قفسه سینه فرد به دلیل ورود هوا به ریه‌های او باشید.


- مـراحل انجـام CPR ( احیای قلبی - تنفسی) :
در صورتی كه تنفس طبیعی وجود نداشت سر را به سمت عقب خم كنید سپس دو تنفس دهان به دهان بدهید و ماساژ قلبی را ادامه بدهید.


چطور تنفس مصنوعی بدهیم؟
برای انجام تنفس مصنوعی ابتدا نفس عمیق کشیده سپس با اطمینان از باز بودن راه هوایی با عقب کشیدن چانه مصدوم (ممکن است گشتن دهان و حلق مصدوم با انگشت ضروری باشد)دهان را روی دهان یا بینی مصدوم گذاشته و هوا را وارد ریه مصدوم می‌کنیم. معیار کافی بودن میزان ورود هوا، دیدن حرکت قفسه سینه است. پس از دادن هر نفس دهان را از روی دهان مصدوم برداشته و مجددا با یك دم عمیق برای دادن تنفس عمیق آماده می‌شویم. در زمان نفس کشیدن بهتر است صورت را به سمت سینه مصدوم برگردانیم تا هم از هوای خروجی از ریه مصدوم تنفس نکنیم هم خارج شدن هوا را ببینیم و احساس کنیم. تنفس مصنوعی تنها دوبار داده می‌شود و پس از آن ماساژ شروع می‌شود.

 

احیای قلب,احیای قلبی تنفسی,ماساژ قلبی

 

راه هوایی را باز كنید تا مانعی در سر راه تنفس نباشد ببینید آیا قفسه سینه بالا و پایین می رود یا نه؟


30 ماساژ در 20 ثانیه
ماساژ قلبی که درواقع فشردن قلب مصدوم برای پمپاژ مصنوعی قلب است توسط فشار دادن قفسه سینه انجام می‌گیرد. برای این کار کف یک دست را در ناحیه وسط سینه قرار داده و دست دیگر را روی آن می‌گذاریم. به صورت عمودی به قفسه سینه فشار وارد می‌کنیم تا در حد 3 تا 5 سانتی‌متر جابه‌جا شود. تعداد ماساژ قلبی در هر سیکل 30 عدد است که باید در بازه زمانی حدود 20 ثانیه انجام شود. بعد از این 30 عدد ماساژ 2 تنفس مصنوعی به روشی که شرح داده شد انجام می‌گیرد.

 

احیای قلب,احیای قلبی تنفسی,ماساژ قلبی

 

روی استخوان جناغ سینه كمی به سمت چپ را با كمك هر دو دست به سمت پایین فشار دهید.باید هر دقیقه 100 بار حدود 4 سانتی متر قفسه سینه را به سمت پایین فشار دهید تا قلب خون را به اندام ها برساند.


نگران شكستن دنده‌ها نباشید
در حین عملیات CPR گاهی اتفاقاتی رخ می‌دهد که دانستن آنها ضروی است:

 

 

احیای قلب,احیای قلبی تنفسی,ماساژ قلبی

 

1- از جمله این اتفاقات احتمال شکسته شدن دنده‌های مصدوم است. استخوان‌های بدن بدون حمایت ماهیچه‌ها بسیار ضعیف هستند و همین عامل باعث می‌شود بر اثر فشارهای دست حین احیای قلبی -تنفسی گاهی دنده‌ها بشکنند. احتمال شکسته شدن دنده‌ها بر اثر پمپاژ تا حدی به واسطه تمرین زیاد فشردن صحیح قابل کاهش است اما به صورت صددرصد قابل از بین بردن نیست.

اگر در طول عملیات صدای شکسته شدن دنده‌ها به گوش رسید نباید کار را متوقف کنید. صرفا احتمال بدهید که فشار دست شما زیاد است یا راستای فشار دقیقا عمود نیست. این 2 را بررسی کنید و به کار خود ادامه دهید.


2- اتفاق دیگری که شایع است ورود هوای تنفس دهنده به معده است. در این حالت شکم مصدوم ورم کرده و بعضا فشار شکم باعث خروج محتویات معده می‌شود. در صورت بروز این اتفاق به سرعت مصدوم را به پهلو چرخانده تا محتویات وارد شش‌ها نشود. سپس با انگشت یا دستمال دهان و حلق را پاک کرده و عملیات دوباره آغاز می‌شود.

منبع : مجله سیب سبز

bartarinha.ir


ویدیو مرتبط :
آموزش احیای تنفسی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کوروش باقری دچار ایست قلبی شد/ تلاش پزشکان برای احیای دوباره وی



کوروش باقری,ایست قلبی کوروش باقری

صبح امروز در بیمارستان؛
کوروش باقری دچار ایست قلبی شد/ تلاش پزشکان برای احیای دوباره وی

صبح امروز سرمربی تیم ملی وزنه برداری کشورمان که برای انجام معاینات پزشکی راهی بیمارستان شده بود، در محل بیمارستان دچار ایست قلبی و به بخش مراقبت های ویژه انتقال یافت.

به  گزارش باشگاه خبرنگاران، "کوروش باقری" سرمربی تیم ملی وزنه برداری کشورمان صبح امروز که برای انجام معاینات پزشکی راهی بیمارستان شده بود، در محل بیمارستان دچار ایست قلبی و به بخش مراقبت‌های ویژه انتقال یافت.

گفتنی است، سرمربی تیم ملی وزنه برداری کشورمان در حال حاضر تحت نظر پزشکان قرار دارد و کادر پزشکی بدنبال احیای دوباره وی هستند.

لازم به ذکر است، این اتفاق در حالی رخ داد که کوروش باقری به همراه همسر خود در بیمارستان حاضر شده بود و پیش از این مشکلی نداشت./باشگاه خبرنگاران