سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

احساسات همسرتان را بفهمید



احساسات همسر

احساسات همسرتان را شناسایی کنید

 

همه ما دوست داریم روابط سالم، امن و صمیمی را تجربه کنیم، اما خیلی از اوقات فاقد این توانایی هستیم و درنتیجه بارها و بارها شکست در روابطمان را تجربه می کنیم.

طبق یافته های محققان کیفیت روابط، رابطه مستقیمی با هوش هیجانی دارد. پس اگر روابط ما از تازگی و شادابی مطلوب برخوردار نیست، به این معناست که ما هوش هیجانی پایینی داریم. اما ناامید نشوید؛ زیرا خبر خوب این است که این توانایی، قابل یادگیری و پرورش است.


مهارتی که تحت عنوان هوش هیجانی تعریف می شود و وابسته به بیان احساسات است. به زبان ساده همین که شما بتوانید احساسات خوب و بد را درون خود تشخیص بدهید و راه های رسیدن از یک احساس بد به خوب را یاد بگیرید، درواقع هوش هیجانی خود را بکار گرفته اید.


بر همین اساس ده پیشنهاد ساده اما کاربردی به شما داده می شود که با بکارگیری و تمرین مستمر تغییرات مثبتی را در روابط و زندگی تان تجربه خواهید کرد:


پذیرش
مهمترین ویژگی های یک رابطه ی صمیمی  پذیرش همه جانبه است؛ به این معنا که احساسات واقعی به جای دفن شدن یا بیان غیرمستقیم در یک فضای امن بیان شوند. این احساسات شامل احساسات مثبت و منفی هر دو می شود. بنابراین وقتی کسی احساس افسردگی، آزرده بودن، حسادت یا خشم می کند باز هم نیاز به پذیرش و توجه دارد، بنابراین همیشه به احساسات خود و فرد مقابلتان احترام بگذارید و آنها را بی ارزش ندانید. احترام گذاشتن به احساسات به این معناست که آنها را بپذیرید و به شیوه درست بیان کنید.


احساسات همسرتان را شناسایی کنید   
قبل از انجام دادن هر کاری یا گرفتن تصمیمات مهم از همسرتان بپرسید که چه احساسی نسبت به آن دارد. شاید تصور کنید با این کار کنترل زندگی مشترک و اختیار خودتان را به دیگری واگذار می کنید، اما در واقع با همین پرسش ساده و حساس بودن نسبت به احساسات طرف مقابل و گرفتن اطلاعات لازم در مورد تصمیماتی که زندگی او را نیز تحت تاثیر قرار می دهد، شما می توانید از تنش ها و چالش های غیرضروری احتمالی پیشگیری کنید.


صادقانه رفتار کنید
احساسات خود را صادقانه بیان کنید و خطر روبرو شدن با واقعیتی که شاید مطابق میل شما نباشد را نیز بپذیرید. وقتی شما درباره مسایلی که برایتان مهم است با دیگری یا همسرتان صحبت می کنید و متوجه ی اختلاف فاحش بین رویکردهای خود می شوید، قطعا واقع بینانه تر می توانید درباره ی کنار آمدن با هم یا پایان دادن به رابطه تصمیم گیری کنید.


و کمی سکوت
هنگام مشاجره  لحظه ای سکوت کنید و درباره ی احساسات صحبت کنید. اگر بتوانید در میان مجادله ای داغ مکث کنید و کمی پذیرش و درک نشان دهید تا حد زیادی از شدت بحث می کاهید، دست کم احساس طرف مقابل را می دانید و این برای مدیریت بحث کمک زیادی به شما خواهد کرد. فرض کنید حرفی زده اید و خلاف انتظار شما ناگهان طرف مقابل برآشفته شده است، بجای واکنش نشان دادن از او سوال کنید که چه حسی دارد و حرف شما چه احساسی به او داده است. شاید برداشت طرف مقابل از لحن یا مضمون حرفتان احساس نادیده گرفته شدن یا تحقیر باشد، درحالیکه ابدا چنین قصدی نداشتید. با همین اطلاعات بظاهر ساده می توانید برداشت او را تصحیح کنید و نه تنها مانع ادامه ی مشاجره شوید، بلکه بخاطر درک و توجه ای که نشان داده اید، صمیمیت بیشتری در رابطه ایجاد کنید.


برچسب نزنید
برای اینکه جوی از اعتماد و صمیمیت ایجاد کنید باید از انجام دادن کارهایی مثل حمله کردن، سرزنش کردن، تهدید کردن، قضاوت کردن، برچسب چسباندن، به نفع خود از چیزی استفاده کردن، موعظه و نصیحت کردن پرهیز کنید. جمله هایی که با "تو"شروع می شود نیز گفتگو را متوقف یا به بیراهه می کشاند. بنابراین از گفتن جمله هایی مانند: من فکر میکنم "تو نباید"، "تو بهتر بود"، " تو باید"، " تو لازم است که"  خودداری کنید. بجای آن جمله هایتان را با "من" شروع کنید و درباره احساسات خودتان به طرف مقابل اطلاعات بدهید. مانند : "من احساس می کنم به توجه و محبت بیشتری نیاز دارم. "


احساسات همسرتان بی ارزش نیست
بخاطر داشته باشید، بیان احساسات در واقع همان انتقال اطلاعات است. بنابراین هر چه در یک رابطه بیشتر پذیرای احساسات یکدیگر باشید، اطلاعات بیشتری منتقل می کنید، پس اگر با احساسات همسرتان مخالفید، آنها را بی ارزش تلقی نکنید.

درک کنید
سعی کنید احساسات طرف مقابل یا همسرتان را درک کنید، بجای اینکه فقط دنبال به کرسی نشاندن حرف و احساس خود باشید. رابطه همیشه دوسویه است، پس احساسات هر دوی شما به یک اندازه مهم است.


هدف تان چیست؟
هدف اصلی شما از این ارتباط چیست؟ اگر هدفتان رسیدن به درک، ثبات، امنیت، صمیمیت عاطفی و نزدیکی بیشتر هست، پس کارهایی که نتیجه عکس میدهد، انجام ندهید.


از بعضی ها فاصله بگیرید
از مردمی که هوش هیجانی  پایینی دارند، فاصله بگیرید. این افراد معمولا از گفتن جمله هایی که با " احساس می کنم" شروع می شود، عاجز هستند. اغلب احساس خستگی، یاس، نادیده گرفته شدن، حسادت، عدم پذیرش، کم اهمیت بودن، عجز، بی حمایتی، تلخی و نیاز می کنند. همه ی اینها نشانه های کمبود عزت نفس، ناخشنودی و انتظارات غیرواقعی است که دست به دست هم می دهند تا امکان ادامه و افزایش کیفیت یک رابطه را با مشکل مواجه کنند.


هشیار باشید
صمیمیت عاطفی سالم به دو فرد هشیار و حساس نیازمند است. شما نمی توانید به تنهایی آن را بوجود آورید، آنچه می توانید انجام دهید این است که روی خودتان کار کنید تا احتمال جذب و نگه داشتن همسر و دوستان شاد و سالم را افزایش دهید.


منبع:تبیان

 


ویدیو مرتبط :
با این روش ها بفهمید آیا همسرتان دروغ گوست یا نه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

راز همسرتان را با نگاه به چشمانش بفهمید


اگر می‌خواهید اطرافیان‌تان را بهتر بشناسید یا در نخستین دیدار ویژگی‌های شخصیتی طرف مقابل را بهتر پیش‌بینی كنید باید با اصول زبان بدن و به‌خصوص زبان چشم‌ها آشنا باشید



احتمالا این جمله را زیاد شنیده‌اید كه به راحتی می‌توان با چشم‌ها حرف زد و چشم‌ها هیچگاه دروغ نمی‌گویند. بهترین دریچه به روح فردچشم‌ها هستند و از طریق آنها می‌توان بسیاری از مفاهیم و احساسات را به فرد مقابل انتقال داد، مفاهیم و احساساتی كه هیچگاه نمی‌توان با كلمات به درستی منتقل‌شان كرد.

برای اینكه بتوانید زبان بدن اطرافیان‌تان را بخوانید اول از همه به چشمان آنها نگاه كنید، هیچ ارتباطی بدون چشم‌ها نمی‌تواند چندان موثر باشد (البته ارتباط چشمی را با زل زدن اشتباه نگیرید، همیشه زل زدن به افراد می‌تواند یك عمل كاملا بی‌ادبانه باشد) در انواع ارتباط‌های‌تان می‌توانید بیشترین چیزها را از چشم‌ها بفهمید پس با اصول خواندن چشم‌ها آشنا شوید.





وقتی در دنیای تصاویر غرق است

به سمت بالا نگاه كردن

معمولا وقتی افراد نگاه‌شان را به سمت بالا می‌برند در حال فكر كردن هستند، به‌خصوص زمان‌هایی كه تصویری را در ذهن‌شان مجسم می‌كنند، حتی شاید بتوان گفت این حالت نشان می‌دهد فرد در ذهنش به‌دنبال تصاویر متفاوت می‌گردد. نگاه‌كردن از بالا به سمت چپ نشان می‌دهد فرد می‌خواهد یك خاطره را به یاد بیاورد، نگاه به بالا به سمت راست نشان می‌دهد كه فرد می‌خواهد با قوه تخیل و تصور خودش تصویری را در ذهنش مجسم كند ( حتی گاهی با این روش می‌توان دروغگو را شناخت) البته باید دقت كنید كه گاهی جهت‌ها ممكن است برعكس باشد اگر در جهت‌های درست شك دارید، می‌توانید او را امتحان كنید مثلا از او بخواهید كه واقعه‌ای را كه هر 2 می‌دانید به یاد بیاورد یا چیزی را تصور كند. گاهی هم به سمت بالا نگاه كردن می‌‌تواند نشان دهد كه فرد كسل شده‌ است و در اطراف به‌دنبال یك چیز جالب می‌گردد.





زمانی كه اعتماد به نفس ندارد

به پایین نگاه كردن

وقتی كسی به پایین نگاه می‌كند یعنی زمانی كه به فرد مقابلش نگاه نمی‌كند می‌تواند نشانه مطیع بودن او باشد (در واقع او به شما می‌گوید من برای‌تان تهدیدی نیستم و كاملا به شما احترام می‌گذارم).

علاوه بر اینكه به پایین نگاه كردن می‌تواند نشانه مطیع بودن فرد باشد همچنین می‌تواند نشان دهد كه فرد احساس گناه می‌كند. نگاه كردن به پایین به سمت چپ می‌تواند نشان دهد كه فرد درحال حرف زدن با خودش است (اگر به لب‌هایش نگاه كنید شاید حركت آهسته آن‌ها را ببینید) نگاه به پایین به سمت راست نشان‌دهنده این است كه درون او پر از احساسات است.

البته در بسیاری از فرهنگ‌ها ارتباط چشمی چندان عمل پسندیده‌ای نیست و بنابراین افراد ترجیح می‌دهند هنگام صحبت‌كردن سرشان را پایین بیندازند تا به این وسیله احترام خودشان را نشان دهند.



در بسیاری از فرهنگ‌ها ارتباط چشمی چندان عمل پسندیده‌ای نیست  بنابراین افراد ترجیح می‌دهند هنگام صحبت‌كردن سرشان را پایین بیندازند تا به این وسیله احترام خودشان را نشان دهند





وقتی تمایلش را پنهان می‌كند

كوتاه نگاه كردن

وقتی فردی خیلی اجمالی و زودگذر به چیزی نگاه می‌كند می‌تواند تمایل فرد را نشان دهد، مثلا وقتی شما خیلی كوتاه و زودگذر به در ورودی نگاه می‌كنید یعنی تمایل دارید زودتر اتاق را ترك كنید. وقتی كسی به شما نگاهی اجمالی و زودگذر می‌اندازد، نشان می‌دهد كه تمایل دارد با شما صحبت كند و همچنین چنین نگاهی نشان‌دهنده نگرانی فرد درباره احساس طرف مقابل است به‌خصوص وقتی حرفی زده كه ممكن است او را ناراحت كرده‌ باشد. همچنین این نگاه می‌تواند نشان‌دهد كه فرد تمایل دارد به چیزی ممنوع نگاهی طولانی كند.



 وقتی حوصله ندارد

غیر مستقیم نگاه كردن

بیشتر اوقات ما به اطراف‌مان به‌صورت مستقیم نگاه می‌كنیم بنابراین وقتی فردی به‌طور غیرمستقیم یا ازگوشه یا... نگاه می‌كند یكی می‌تواند به این نشانه باشد كه می‌خواهد به نوعی از نگاه كردن به روبه‌رویش فرار كند یا اینكه در مقابلش چیزی وجود دارد كه نظرش را جلب كرده است. اگر فردی فقط لحظه‌ای كوتاه با گوشه چشم به چیزی نگاه كند نشان می‌دهد فرد حواسش پرت است و به‌دنبال شناسایی اطراف یا چیزی جالب است،  البته این نوع نگاه می‌تواند نشانه رنجش و ناراحتی نیز باشد (مثلا این‌كه اصلا علاقه‌ای به شنیدن حرف‌های شما ندارم) نگاه از گوشه سمت چپ می‌تواند نشان دهد كه فرد می‌خواهد صدای خاصی را به یاد بیاورد، نگاه از گوشه سمت راست نشان می‌دهد كه فرد می‌خواهد صدایی را در ذهنش بازسازی كند. البته در افراد مختلف می‌تواند این حالت برعكس باشد و شما باید ابتدا فرد را امتحان كنید.



وقتی در حال توطئه‌چینی است

مدام به چپ و راست نگاه كردن

وقتی چشمان فردی مرتب از یك سمت به سمت دیگر حركت می‌كند، می‌تواند نشان‌دهنده حیله‌گری یا دروغگویی او باشد یعنی او به‌دنبال راه فرار است تا دیگران به هدف او پی نبرند.

همچنین وقتی فردی در حال توطئه‌چینی است مدام به اطراف نگاه می‌كند تا مطمئن شود كه كسی به او نگاه نمی‌كند یا گوش نمی‌دهد.





نگاه توهین آمیز چگونه‌است

با دقت نگاه كردن

شاید بارها اتفاق افتاده باشد كه با فردی برخورد كرده‌اید كه مدام از بالا به پایین، شما را نگاه می‌كند، این می‌تواند كاملا یك عمل توهین آمیز باشد و نشان دهد فرد موقعیت خودش را بالاتر و مسلط‌تر می‌داند. در واقع او به‌طور ضمنی می‌گوید كه من بسیار قوی‌تر از شما هستم، احساسات شما اصلا برایم مهم نیست و...

وقتی فردی به پیشانی طرف مقابل نگاه می‌كند و نه به‌خود او نشان‌دهنده بی‌علاقگی است. همچنین وقتی فردی نگاهش را از روی چشمان‌تان منحرف می‌كند، یعنی می‌خواهد بفهمد كه در ذهن شما چه چیزی می‌گذرد.



وقتی چشمان فردی مرتب از یك سمت به سمت دیگر حركت می‌كند، می‌تواند نشان‌دهنده حیله‌گری یا دروغگویی او باشد یعنی او به‌دنبال راه فرار است تا دیگران به هدف او پی نبرند





نگاه‌های عشاق

ارتباط چشمی طولانی

  وقتی ارتباط چشمی از حد طبیعی طولانی‌تر شود، می‌تواند معناهای بسیار متفاوتی را برساند. وقتی ما با تمام وجود و تمركز كامل به كسی گوش می‌دهیم ارتباط چشمی طولانی می‌شود. همچنین ما به افرادی كه دوست داریم بیشتر نگاه می‌كنیم. تا به حال زیاد دیده‌اید كه عشاق به‌مدت طولانی به هم خیره می‌شوند. همچنین وقتی كسی شما را دوست دارد مدام با نگاه به 2چشم ‌شما تلاش می‌كند متوجه شود آیا او را دوست دارید یا نه؟!



یك عمل كاملا طبیعی

قطع نگاه چشمی

یك ارتباط چشمی خیلی طولانی می‌تواند چندان خوشایند نباشد، بنابراین بیشتر ما هنگام صحبت كردن گاهی نگاه خود را منحرف می‌كنیم و سپس بازمی‌گردانیم. قطع یك ارتباط چشمی می‌تواند نشان دهد كه فرد چیزی شنیده‌است كه ترجیح می‌دهد، ارتباط چشمی خود را قطع كند، مثل این‌كه توهین شنیده یا احساس كرده است كه به نوعی تهدید شده است یا به نوعی رنجیده است. البته خیلی از اوقات فرد ارتباط چشمی خود را فقط به این دلیل قطع می‌كند كه احساس می‌كند این ارتباط خیلی طولانی شده‌است یا چیزی جدید در اطراف حواس او را پرت كند.



مهم‌ترین  بخش  ارتباط

ارتباط چشمی برقرار كردن

نگاه كردن به چشمان یك فرد می‌تواند نشان‌دهنده چیزهای مختلف باشد از جمله این‌كه او را تصدیق می‌كنید و نسبت به او علاقه دارید یا... و همچنین وقتی به چشمان طرف مقابل نگاه می‌كنید می‌توانید جهت نگاه او را تشخیص دهید و او را بهتر پیش‌بینی كنید. وقتی كسی به شما چیزی بگوید درحالی‌كه شما به او نگاه نمی‌كردید و در اثر آن حرف با او ارتباط چشمی برقرار كنید یعنی او توانسته‌است كاملا توجه شما را به‌خود معطوف كند.



اگر قصد دارید كسی را متقاعد كنید ارتباط چشمی بسیار مهم است. اگر هنگام صحبت، شما به طرف مقابل نگاه كنید ولی او شما را نگاه نكند احتمالا حواس او جایی دیگر است حتی اگر حرف‌های شما را نیز بشنود. اگر قصد دارید نظر كسی را عوض كنید یا او را به چیزی تشویق كنید نخستین قدم برقراری ارتباط چشمی با اوست.



وقتی در حال ارزیابی است

نازك كردن چشم‌ها

وقتی كسی چشم‌هایش را باریك می‌كند نشان می‌دهد كه می‌خواهد چیزی را ارزیابی و بررسی ‌كند. گاهی هم به‌دلیل این كه چیزی را نادرست شنیده است این كار را می‌كند. گاهی نیز می‌تواند نشان‌دهنده شك داشتن فرد باشد یعنی به عبارتی می‌گوید من به درستی متوجه نمی‌شوم این چه معنایی دارد. گاهی نیز وقتی فردی دروغ می‌گوید، چشمانش را باریك می‌كند تا دیگران نتوانند مچ او را باز كنند.



اگر راحت نباشد

ارتباط چشمی خیلی كوتاه

وقتی فردی فقط چند لحظه كوتاه ارتباط چشمی برقرار می‌كند،  نشان می‌دهد كه احتمالا چندان راحت نیست و اعتماد به نفس چندانی ندارد. همچنین ممكن است در حال دروغ گفتن بوده و ترس از فاش شدن داشته‌باشد.





اگر استرس داشته‌باشد

پلك زدن

وقتی پلك می‌زنید، پلك مانند برف‌پاك‌كن ماشین چشم شما را تمیز می‌كند. اما گاهی این پلك‌زدن بیشتر می‌شود مثل مواقعی كه فرد عمیقا در حال فكر كردن است یا استرس دارد، البته می‌تواند نشانه دروغ گفتن هم باشد. پلك زدن می‌تواند نشان‌‌دهنده نسبت 2 فرد نیز باشد،  وقتی 2 نفر به‌خوبی با هم ارتباط برقرار كرده باشند با هم پلك می‌زنند،  همچنین وقتی كسی به دقت به شما گوش می‌دهد زمانی پلك می‌زند كه شما مكث كنید.