سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

آینه می‌گوید حال تان خراب است


نگاهی به چهره‌تان بیندازید! هر کدام از تغییرات ریز و درشتی که می‌بینید می‌توانند از شروع یک بیماری خبر دهند.


مجله سیب سبز - محبوبه عطایی: کمی دقیق‌تر نگاه کنید! رنگ‌تان تغییر نکرده؟ زیر چشم‌های‌تان پف نکرده و روی پلک‌تان برجستگی‌ای ظاهر نشده؟ اگر چنین نشانه‌هایی را در آینه می‌بینید یا اینکه احساس می‌کنید چهره‌تان خشک و پرمو شده، بهتر است این مطلب را بخوانید.

هر کدام از این عارضه‌ها را که سرسری می‌گیرید و می‌خواهید با درمان‌های بی‌اثر موضعی از آنها عبور کنید، می‌توانند به‌دلیل ابتلای‌تان به یک مشکل جدی جسمانی ایجاد شده باشند.

متخصصان معتقدند پوست و چهره شما قبل از هر عکس و آزمایشی می‌تواند نشانه‌های بیمار شدن‌تان را نشان دهد؛ نشانه‌هایی که اگر جدی بگیریدشان کارتان به درمان‌های سخت، پرهزینه و طولانی‌مدت نمی‌کشد.

آینه می‌گوید حال تان خراب است

چانه عقب رفته

اگر چانه‌ای عقب‌کشیده همراه با گردنی ضخیم و فکی کوچک دارید، احتمالا به اختلال خوابی به نام «آپنه» مبتلا هستید. کسانی که از آپنه رنج می‌برند، در طول خواب بارها تنفس‌شان قطع می‌شود و این قطع تنفس در هر بار حدود 10 ثانیه یا بیشتر طول می‌کشد.

چه باید کرد؟

درمان آپنه به اندازه تشخیص‌ آن آسان نیست. برای مطمئن شدن از اینکه آپنه دارید یا نه، باید به یکی از کلینیک‌های خواب سر بزنید تا چند ساعتی در زمان خواب زیرنظر گرفته شوید. دستگاه‌های دقیق مشخص می‌کنند که در طول خواب چند بار و به چه مدتی نفس‌تان قطع شده است. اما برای درمان این مشکل، اول باید وزن‌تان را کم کنید، بعد هم به راه‌هایی مثل کوچک کردن زبان- درصورتی که دلیل آپنه شما فرم زبان‌تان باشد- یا استفاده از دستگاه‌های اکسیژن‌رسان در زمان خواب متوسل شوید. البته موقتا می‌توانید به پهلو بخوابید تا صدای کمتری در خواب ایجاد کنید و حداقل دیگران را به اندازه خودتان آزار ندهید.

لب‌های پوسته پوسته؟

این علامت می‌تواند نشانه کمبود بیش از اندازه آب بدن‌تان باشد اما ممکن است مشکلات جدی‌تری باعث خشکی غیرطبیعی و پوسته پوسته شدن لب‌ها و پوست شما شود. مشکلات غددی مثل کم‌کاری تیروئید یا دیابت بر پوست شما تاثیر می‌گذارند و نه تنها حالی ناخوشایند را برای‌تان ایجاد می‌کنند، بلکه به زیبایی ظاهری‌تان هم آسیب می‌زنند.

البته خشکی پوست تنها نشانه دچار بودن‌تان به مشکلات ترشح تیروئید نیست. اگر کم‌کاری تیروئید داشته باشید، احتمالا بی‌جهت احساس سرما می‌کنید، وزن‌تان بدون آنکه پرخوری کنید بالا می‌‌رود و در اغلب ساعات روز احساس خستگی را تجربه می‌کنید. اگر هم دیابت دلیل مشکل شما باشد، تشنگی مفرط، تکرر ادرار و تاری دید شما را آزار خواهد داد.

آینه می‌گوید حال تان خراب است

چه باید کرد؟

یک آزمایش خون می‌تواند شک شما را به‌طور کامل از بین ببرد و نشان دهد که آیا خشکی چهره شما به‌دلیل کم‌کاری تیروئید یا دیابت ایجاد شده یا اینکه باید دنبال دلیل دیگری بگردید. اگر این بیماری‌ها را به ارث نبرده باشید، ممکن است به‌دلیل مصرف یک داروی خاص دچار چنین اختلال‌هایی شده باشید یا به‌دلیل رعایت رژیم غذایی نامناسب، پس از دچار شدن به این بیماری‌ها علائم آنها را تشدید کرده باشید. برای مثال گفته می‌شود که گرسنه ماندن طولانی‌مدت و حذف وعده صبحانه مشکلات مربوط به قندخون را تشدید می‌کند یا از نظر بعضی متخصصان مصرف زیاد خوراکی‌هایی مثل انواع کلم، سویا یا شلغم باعث تشدید نشانه‌های کم‌کاری تیروئید می‌شود.

موهای زاید صورت

اگر یک‌دفعه موهای زاید صورت‌تان زیاد شده فورا به یک متخصص زنان مراجعه کنید. چنین نشانه ظاهری می‌تواند از ابتلای شما به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک خبر دهد. این نشانه می‌گوید که سطح هورمون‌های مردانه در بدن‌تان بالا رفته و قرار است به مشکلات دیگری به غیر از ظاهر شدن موهای زاید فراوان در بدن‌تان دچار شوید. به هم ریختن نظم قاعدگی و چاقی غیرقابل کنترل از مشکلاتی است که مبتلایان این سندرم از آن شکایت می‌کنند.

آینه می‌گوید حال تان خراب است

چه باید کرد؟

می‌دانیم که از بین بردن موهای صورت کار سختی نیست اما تنها مشکل شما این موها نیستند. اگر هرچه سریع‌تر مشکل‌تان را درمان نکنید، حتی ممکن است تلاش‌های‌تان برای باردار شدن هم بی‌اثر بماند. متخصصان زنان می‌توانند با تجویز داروهای مناسب به درمان شما کمک کنند یا حداقل وضعیت‌تان را به شکل قابل‌توجهی کنترل کرده و بهبود بخشند. البته اعتراف می‌کنیم که ممکن است درمانی طولانی‌مدت در انتظارتان باشد.

نقاط سفت زرد روی پلک

این ضایعات خبر از ابتلای شما به مشکلات ناشی از کلسترول خون می‌دهند. بررسی‌ها نشان می‌دهد کسانی که کلسترول بد خون‌شان بالاست و این ضایعات را روی پلک‌شان می‌بینند، بیشتر از دیگران در معرض خطر بیماری‌های قلبی قرار دارند. احتمال اینکه رگ‌های خونی این افراد سخت شود کم نیست و براساس بررسی‌ها، آنها بعد از چند دهه کنار آمدن با این مشکل 50درصد بیشتر از دیگران با خطر حمله قلبی روبه‌رو هستند.

چه باید کرد؟

قبل از هر چیز یک آزمایش خون دهید تا مطمئن شوید که کلسترول بد خون‌تان بالاست. اگر ضایعات زردرنگ پشت پلک شما به این دلیل ایجاد شده بود، با کمک یک متخصص دارو درمانی را شروع کنید و برخی مواد غذایی را به رژیم‌تان اضافه کنید. ماهی‌های چرب مثل سالمون، غلات سبوس‌دار، سیر و برخی مواد غذایی دیگر می‌توانند کلسترول خون را پایین بیاورند. البته باید در کنار مصرف آنها سهم روغن- به ویژه روغن جامد- را در وعده‌های غذایی‌تان تا جایی که می‌توانید پایین بیاورید.

چشم‌های پف کرده

پف چشم‌ها تنها از خستگی شما حکایت نمی‌کند. متخصصان می‌گویند قرمزی و پف زیر چشم می‌تواند نشانه ابتلای شما به آلرژی مزمن هم باشد. در چنین شرایطی عروق خونی زیر چشم‌تان گشاد می‌شود و زیر چشم‌های شما پفی بنفش رنگ یا آبی تیره مشاهده می‌شود. البته پف زیر چشم تنها نشانه‌ای که باعث آزار شما می‌شود، نخواهد بود؛ احتمالا یک یا چند نشانه از قبیل خارش بدن، آبریزش بینی، پف صورت و... هم شما را در این روزها کلافه خواهد کرد.

آینه می‌گوید حال تان خراب است

چه باید کرد؟

نگاهی به روزهای گذشته بیندازید تا دلیل حساسیت‌تان را کشف کنید. تغییر فصل و هوا باعث عود آلرژی‌تان شده یا اینکه به خوراکی خاصی حساسیت نشان داده‌اید؟ اگرچه پیدا کردن دلیل این اتفاق به کنترل وضعیت شما کمک می‌کند، اما برای کمرنگ کردن علائم آلرژی بعید است که از مصرف داروهایی که پزشکان تجویز می‌کنند، بی‌نیاز باشید؛ پس خوددرمانی را کنار بگذارید و به یک متخصص مراجعه کنید.

صورت نامتقارن

مشکلی که این نشانه به‌خاطر آن ظاهر شده، نه با رژیم غذایی برطرف می‌شود و نه تغییر فصل. نامتقارن شدن چهره شما حتی اگر اندک باشد، می‌تواند از سکته مغزی خبر دهد.

ممکن است شما در کنار این عدم تقارن، در یک طرف صورت‌تان احساس بی‌حسی کنید یا اینکه احساس کنید نمی‌توانید به‌طور کامل و به‌راحتی لبخند بزنید. مشاهده اختلال در صحبت کردن هم می‌تواند از حاد بودن وضعیت شما حکایت کند.

چه باید کرد؟

متخصصان می‌گویند اگر چنین نشانه‌ای را مشاهده کردید، هر چه سریع‌تر باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید، چراکه تشخیص‌های اشتباه در این شرایط و منحرف کردن مسیر درمان می‌تواند به قیمت جان شما تمام شود. حتی یک سکه مغزی خفیف بدون گرفتن جان شما می‌تواند ناهنجاری‌های ریز و درشتی در ظاهرتان منجر شود.

تغییر رنگ

مهم نیست در چه قسمتی از بدن شما تغییر رنگ ایجاد شده و مهم نیست چه رنگ تازه‌ای در عضوی از بدن‌تان مشاهده شده باشد، متخصصان می‌گویند هر تغییر رنگ عجیبی در بدن شما می‌تواند نشانه ابتلای‌تان به یک بیماری باشد. آنها معتقدند رنگ پریدگی از کم‌خونی حکایت می‌کند و رنگ زرد چهره خبر از بیماری‌های کبدی می‌دهد. آنها می‌گویند اگر هم در لب‌ها یا بستر ناخن‌های‌تان رنگ آبی را مشاهده کردید، ممکن است بیماری قلبی یا اختلال در گردش خون داشته باشید.

چه باید کرد؟

فهمیدن مشکلی که دلیل تغییر رنگ پوست‌تان شده، آسان نیست. ابتدا باید یک آزمایش کامل بدهید و بعد با کمک پزشک‌تان به متخصصی که توان حل کردن مشکل اصلی‌تان را دارد، مراجعه کنید. به تشخیص خود از مطب یک دکتر به مطب دیگری نروید.


ویدیو مرتبط :
دارم از ذکر حسین حال بکا ، حال خراب ...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رامبد جوان: حال مردم خراب است (1)


رامبد جوان در گفتگویی می گوید می خواهد رییس جمهور را به خندوانه دعوت کند و اینکه از روحانی بپرسد چه کار می کنی که حالت خوب شود؟