سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

آیا نامتقارن بودن این اندام خطرناک است؟


تمام خانم‌‌ها از یک تا دوسال قبل از رسیدن به سن بلوغ تغییرات چشمگیری را در بدن خود حس می‌کنند که این تغییرات در زمان بلوغ به اوج می‌رسند.همین زمان است که اندام‌ها و دستگاه زنانه فعال شده و رشد می‌کنند و باعث می‌شوند سؤالاتی برای دختران پیش بیاید.


مجله سیب سبز: تقریبا تمام خانم‌‌ها از یک تا دوسال قبل از رسیدن به سن بلوغ تغییرات چشمگیری را در بدن خود حس می‌کنند که این تغییرات در زمان بلوغ به اوج می‌رسند. همین زمان است که اندام‌ها و دستگاه زنانه فعال شده و شروع به رشد می‌کنند و باعث می‌شوند نگرانی‌‌ها و سؤالات بسیاری برای دختران نوجوان پیش بیاید؛ اینکه اصلا چرا سینه‌‌ها شروع به رشد می‌کنند و چرا این رشد بعد از چند سال متوقف می‌شود؟ چرا میزان رشد آنها در افراد مختلف متفاوت است و چگونه می‌توان آن را کاهش یا افزایش داد؟! دکتر آنتونی یان، یکی از جراحان پلاستیک مطرح ایالات متحده به سؤالات شما پاسخ می‌دهد.

خود را با دیگران مقایسه نکنید چون ...

رشد سینه‌‌ها معمولا 2 سال پیش از اولین چرخه قاعدگی شروع می‌شود. البته برخی‌‌ها زودتر و برخی دیرتر از بقیه این تغییر اندازه را تجربه می‌کنند. این رشد معمولا تا 17 تا 20 سالگی ادامه پیدا می‌کند. با این حال زمان توقف آن نیز ممکن است در برخی افراد طولانی‌تر یا کوتاه‌تر باشد، به همین دلیل هیچ‌وقت نباید خود را با بقیه دخترها مقایسه کنید.

چرا یکی بزرگ‌تر از آن دیگری است؟!

عدم تقارن باعث شک و نگرانی بسیاری از خانم‌‌ها به‌خصوص دختران نوجوان می‌شود اما نباید نگران بود، هر نامتقارنی نشانه بیماری نیست  تنها نکته منفی آن، پایین آوردن اعتماد به نفس خانم‌‌هاست. گاهی اوقات نیز در ابتدای رشد سینه‌‌ها خیلی متفاوت از یکدیگر به نظر می‌رسند اما این مشکل با پایان رشد برطرف یا خیلی ناچیز می‌شود. با این حال جای نگرانی وجود ندارد. امروزه روش‌های اصلاحی و ترمیمی بسیاری وجود دارند که می‌توانند این مشکل را برطرف سازند.  برای بررسی سایر گزینه‌‌ها می‌توانید با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

آیا نامتقارن بودن این اندام خطرناک است؟

دلیل این همه تغییر چیست؟!

وقتی دخترها وارد سن بلوغ می‌شوند تخمدان‌‌ها شروع به ترشح هورمون استروژن می‌کنند. استروژن باعث می‌شود چربی بیشتری در سلول‌‌ها ذخیره شود، درنتیجه سینه‌‌ها بزرگ می‌شوند. وقتی از سن بلوغ می‌گذریم میزان ترشح استروژن نیز به تدریج کاهش پیدا می‌کند و رشد سینه‌‌ها متوقف می‌شود. البته عوامل دیگری هم وجود دارند که می‌توانند بر رشد آنها تاثیرگذار باشند ازجمله رژیم غذایی، تعادل هورمون‌‌ها و ژنتیک.

افزایش سایز با تغییر رژیم غذایی!

خوراکی‌‌ها می‌توانند روی رشد بالا تنه تاثیرگذار باشند. درواقع اگر تغذیه خوبی ندارید نباید انتظار رشد کافی را هم داشته باشید! اگر می‌خواهید بدن‌تان به اندازه کافی هورمون‌های لازم برای این رشد را ترشح کند باید تمامی مواد مغذی لازم را دریافت کنید. با این حال مشکل همیشه از تغذیه نیست. برخی افراد با افزایش وزن، سینه‌های‌شان نیز بزرگ می‌شود اما برخی دیگر هرقدر هم سایز زیاد کنند هیچ تغییری در سینه‌های‌شان ایجاد نمی‌شود. بافت سینه بیشتر از چربی تشکیل شده است پس برای افزایش رشد آن باید میزان غذاهای چرب را در خوراک روزانه‌تان افزایش دهید.

برآمدگی و توده احساس می‌کنید؟

اغلب توده‌های سینه خطرناک نیستند. درواقع از هر 10توده، 9 مورد آنها خوش‌خیم هستند. با این حال حداقل ماهی یک‌بار در منزل، خودتان را با لمس کردن معاینه کنید و هر زمان که با توده‌ای مواجه شدید حتما به پزشک مراجعه کنید. توده‌‌ها یا سرطانی هستند یا خوش‌خیم. توده‌های خوش‌خیم نیز به چند گروه تقسیم می‌شوند ازجمله کیست‌‌ها (بافت‌های حاوی آب)، فیبروآدنوم‌‌ها (توده‌های گرد با لایه خارجی ضخیم‌تر) و شبه توده‌‌ها (معمولا در پی استفاده از پروتز یا ضربه به دنده ایجاد می‌شوند و لمس آنها دردناک است). گاهی اوقات تشخیص توده‌های سرطانی از توده‌های خوش‌خیم با لمس کردن دشوار است. این توده‌‌ها معمولا خیلی سفت هستند و ممکن است در هر جایی از سینه ایجاد شوند. یکی از مکان‌های شایع توده، ناحیه زیر بغل است.

رشد زیاد هم دردسرساز است

رشد بیش از اندازه بالا تنه نیز مشکلات مخصوص به خود را دارد. درواقع کاهش سایز این ناحیه با ورزش خیلی سخت است. برخی‌‌ها طی کاهش وزن، اندازه سینه‌شان نیز کاهش پیدا می‌کند اما برخی دیگر هیچ تغییری نمی‌کنند. سینه بیشتر از چربی تشکیل شده است پس اگر می‌خواهید سایزتان را کاهش دهید باید چربی دریافتی‌تان را کم کنید. البته گفتن آن آسان‌تر از عمل کردن است زیرا وقتی با رژیم چربی می‌سوزانیم نمی‌توانیم ناحیه خاصی از بدن را انتخاب کنیم تا فقط در همان ناحیه چربی‌سوزی داشته باشیم، یعنی ممکن است در نواحی دیگر بدن‌تان کاهش چربی داشته باشید اما ذره‌ای چربی از سینه‌های‌تان آب نشود! به همین دلیل است که رژیم گرفتن به تنهایی کافی نیست و باید همراه با ورزش باشد. در این زمینه ورزش‌های هوازی و شنای سوئدی بهترین گزینه هستند.

در بارداری غافلگیر نشوید!

علاوه بر شکم، سینه‌‌ها نیز در تمام طول بارداری رشد می‌کنند! درواقع بدن با این تغییرات نشان می‌دهد که درحال آماده شدن برای شیردهی است. اولین تغییر در سایز سینه بین هفته ششم و هشتم دیده می‌شود و تا آخر بارداری ادامه می‌یابد. در این دوره باید مرتب پوست خود را مرطوب کنید و از ترک خوردن آن  جلوگیری کنید. افزایش سایز تا پایان شیردهی باقی می‌ماند سپس به تدریج شروع به کوچک شدن می‌کند و تقریبا به سایز قبل از بارداری می‌رسد. با این حال در برخی خانم‌‌ها سایز بزرگ باقی می‌ماند و در برخی‌‌ها نیز کوچک‌تر از قبل می‌شود.

تعجب نکنید اگر شبیه مادرتان نیستید!

ثابت شده است که سایز سینه ارثی است. اگر سایز همه خانم‌‌ها در خانواده‌تان کوچک است به احتمال زیاد سایز شما نیز کوچک باقی می‌ماند. با این حال اگر متوجه شدید سایز مادرتان چندین برابر سایز شماست تعجب نکنید! ژن‌هایی که سایز سینه را تعیین می‌کنند ممکن است از طرف مادر یا حتی مادربزرگ به ارث نرسند. شاید مقصر مادر مادربزرگ‌تان باشد! البته این ژن ممکن است از طرف خانواده پدر نیز به ارث برسد. در برخی موارد نیز ممکن است هیچ کسی در خانواده‌تان هم‌سایز شما نباشد و فقط شکل و فرم آنها را از اعضای خانواده به ارث برده باشید. درواقع به غیر از ژنتیک عوامل بسیار دیگری هم در رشد سینه‌‌ها تاثیرگذارند.

پروتز سینه؛ آخرین گزینه

اگر تمامی راهکارهای بالا را امتحان کردید و به نتیجه نرسیدید، پروتز سینه آخرین گزینه برای شماست. در این رابطه باید ابتدا از چند نکته آگاهی پیدا کنید؛ اول از همه باید ماده تشکیل دهنده پروتز را انتخاب کنید؛ سیلیکون یا آب نمک سپس باید درمورد سایز و شکل پروتز فکر کنید. گزینه بعدی انتخاب بافت پروتز است. در آخر هم باید درمورد روند جراحی اطلاعات کسب کنید. یکی دیگر از مواردی که باید درنظر بگیرید محدودیت سنی است. البته قوانین کشورهای مختلف در این مورد متفاوت است اما درکل برای این جراحی باید حداقل 18 سال داشته باشید. برای پروتزهای سیلیکونی نیز باید بالای 22 سال باشید. البته اگر دلیل موجه پزشکی وجود داشته باشد، می‌توان استثنا هم قائل شد. در این جراحی مثل هر جراحی دیگری باید انتظار عوارض و خطرات احتمالی را هم داشته باشید. اگرچه این عمل امروزه یکی از شایع‌ترین جراحی‌های زیبایی به‌شمار می‌آید اما اول از همه باید با یک فرد باتجربه و متخصص درمورد خطرات آن صحبت کنید.

شاید دلیلش هورمونی باشد

خانم‌‌ها در طول زندگی بارها بزرگ شدن و کوچک شدن سایز سینه‌‌ها را تجربه می‌کنند که علت آن هورمون‌‌ها هستند. برای مثال در زمان بارداری سینه‌‌ها شروع به رشد می‌کنند اما با پایان شیردهی دوباره کوچک می‌شوند یا زمانی که قرص ضدبارداری مصرف می‌کنند سایز سینه‌‌ها بزرگ و وقتی مصرف قرص قطع می‌شود دوباره کوچک می‌شوند.

ویتامین و افزایش سایز

ویتامین‌‌ها تاثیر بسزایی بر رشد سینه‌‌ها ندارند اما روی پوست و ظاهر این ناحیه تاثیرگذارند. برای مثال ویتامین A باعث تقویت و افزایش کشش پوست می‌شود. این ویتامین در زرده تخم‌مرغ و بسیاری از سبزیجات سبز و زرد موجود است. ویتامین‌ E نیز پوست را سفت و مقاوم نگه می‌دارد. این ویتامین را می‌توانید به شکل پماد یا روغن موضعی هم مصرف کنید. ویتامین C باعث می‌شود بدن کلاژن بیشتری تولید کند. کلاژن نقش مهمی در رشد سینه و بافت‌های پوست دارد. سبزیجات و مرکبات سرشار از این ویتامین هستند. در آخر، ویتامین D هم باعث افزایش رشد سینه و ترمیم بافت‌های آسیب دیده پوست می‌شود. این ویتامین بیشتر در شیر، ماهی تن، سالمون، پنیر و... یافت می‌شود.

خوراکی‌های استروژن‌دار بخورید!

در برخی موارد دلیل کوچک بودن سینه‌‌ها ممکن است بالا بودن میزان تستوسترون بدن باشد. در این صورت باید بیشتر از خوراکی‌های حاوی استروژن استفاده کنید از جمله غلات کامل، میوه، سبزیجات، سویا، محصولات لبنی، تخم کتان، انواع لوبیا، نخودفرنگی، ادویه‌‌ها و برخی گیاهان دارویی. از بین تمامی این موارد، گیاهان دارویی تاثیر ویژه‌ای روی سایز دارند به‌خصوص شنبلیله، رازیانه و سیب‌زمینی شیرین وحشی. برای کاهش میزان تستوسترون باید مصرف کربوهیدرات را هم کاهش دهید.


ویدیو مرتبط :
خازن نامتقارن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اندام طبيعي يا زيبايي غيرطبيعي



توجه و علاقه نسبت به ورزش زيبايي اندام «طبيعي » رو به ازدياد است - پرورش ماهيچه هاي بدن براي به دست آوردن اندامي زيبا و حسي خوب بدون استفاده از داروهاي مختلف يا مواد غيرمجاز خطرناك ، روز به روز تعداد بيشتري از مردان ، با الهام گرفتن از اندام هاي عضلاني و محكم ورزشكاران حرفه اي و ستاره هاي سينما، روانه سالن هاي ورزشي مي شوند تا شكم هايي عضلاني و بازوهايي زيبا پرورش دهند.

بدنسازی

ديويد گروگن ، از زيبايي اندام كارهاي منطقه «واشنگتن دي سي » كه در بسياري از مسابقات زيبايي اندام آماتوري پيروز شده ، مي گويد: «متاسفانه ، در اكثر موارد، زيبايي اندام كارهاي تازه كار مسير غلطي را طي مي كنند؛ اشتباهاتي مرتكب مي شوند كه ممكن است منجر به نتايج مايوس كننده و همچنين مشكلات بلندمدت در رابطه با سلامتي شان شود.»

ديويد گروگن ، 39 ساله ، مي گويد: «مردم بسيار مايلند اندامي شبيه عكس هايي كه در مجلات از زيبايي اندام كارهاي حرفه اي چاپ مي شود، داشته باشند.» ولي انتظارشان از تمرين در سالن هاي ورزشي معمولا به شدت غيرواقع بينانه است .

او اضافه مي كند: «ديدن اين تصاوير در مجلات براي پسران جوان كاملا گمراه كننده است ، زيرا باورشان مي شود مي توانند با ورزش كردن شبيه آنها شوند. عكس هايي كه در مجلات مي بينيد عكس فردي است كه 12 هفته رژيم غذايي گرفته و ورزش سخت كرده ، كه براي زيباتر به نظر آمدن آرايش و رنگ شده ، و آب بدنش را هم به كلي از دست داده است . بدن آنها فقط براي يك يا دو روز به شكلي مي ماند كه در مجله مي بينيد - يعني عكسي از دوران اوج آن فرد. غيرممكن است شخصي بتواند هر روز اين شكلي باشد.»

گروگن ، كه قدش 176 سانتيمتر و وزنش حدود 99 تا 102 كيلو در زمان هاي خارج از مسابقه و 88 كيلو در زمان مسابقات است ، مي گويد: «در ضمن ، حتي با پرورش اندام طبيعي ، داشتن چنين ابعاد و اندازه هايي بيشتر تصور است تا واقعيت . اگر اين زيبايي اندام كارها را حضورا ببينيد، متوجه مي شويد كه اصلا آدم هاي درشت هيكلي نيستند، اگر كسي من را وقتي 86 كيلو هستم ب لباس ببيند، حتما فكر مي كند هيكل من ايراد دارد زيرا تمام چربي بدنم را از دست داده ام و هيكلم كوچكتر از اندازه معمولي است . ولي ، در زمان مسابقه ، وقتي روي صحنه ايستاده ايد و همه فقط به ماهيچه هايتان نگاه مي كنند، به نظر بزرگ مي آييد.»

بدنسازی

بزرگتر هميشه بهتر نيست


برخي از زيبايي اندام كارها پا در مسير اشتباه مصرف داروهاي شيميايي براي رسيدن به نتايج چشمگير مي گذارند. به گفته گروگن ، رشته زيبايي اندام - مخصوصا در سطح حرفه اي و حتي بين آماتورها و جوانان - به شكل بي رويه اي مملو از تركيبات ناسالمي از استروئيدهاي تقويتي يا نيروزا، هورمون هاي رشد، از بين برنده هاي چربي ، و ديگر مواد دارويي و مشابهات دارويي شده است زيرا «همه مي خواهند عضلاتشان بزرگ شود، حتي زيبايي اندام كارهاي باتجربه تر.»

تصوري كه بيشتر مردم از زيبايي اندام دارند با مشاهده بدن هاي كشتي گيران حرفه اي ، و همچنين اندام هاي بيش از حد پرورش يافته زيبايي اندام كارهاي حرفه اي شكل گرفته و هيچ گونه تصوري از هزينه فيزيكي و جسماني اي كه اين كار دربردارد، ندارند. حتي معروفترين زيبايي اندام كار دني، آرنولد شوارتزنگر، اعتراف كرده كه در آن دوران از استروئيدهاي تقويتي استفاده مي كرده - زماني كه اين داروها قانوني بودند.

استفاده از استروئيدهاي تقويتي در ميان زيبايي اندام كارها بسيار رايج است . گروگن مي گويد، «در نمايش هاي بزرگ زيبايي اندام ، كه افراد از سرتاسر دنيا در آنها شركت مي كنند، شاهد نمايش غول هاي استروئيدي مي شويد، زندگي شان در آن روز خاص خلاصه مي شود، و به نظر مي رسد هر آن ممكن است عضلات بازويشان منفجر شود.»

متخصصين تندرستي مي گويند تاثيرات استروئيدهاي تقويتي و ديگر تقويت كننده هاي شيميايي غيرواقعي هستند، و خطرات بسيار زيادي را متوجه مي كنند. استفاده از استروئيدهاي تقويتي معمولا منجر به استفاده مزمن و شديد از ديگر داروها مي شود. گروگن مي گويد، «واقعيت تلخي كه در مورد زيبايي اندام كارهاي حرفه اي ، كه از دارو استفاده مي كنند، وجود دارد اين است كه اكثر اين افراد معتاد و آدم هاي لاابالي هستند.»

بدنسازی

طبيعي بهتر است


پرورش اندام طبيعي از مصرف دارو و مواد غيرمجاز اجتناب مي ورزد، و بدن را از راه تمرين و رژيم غذايي مناسب پرورش مي دهد. گروگن ، كه مارشال ايالات متحده است ، مي گويد، «زيبايي اندام كارهاي طبيعي از اين كارشان به خود مي بالند.» او اضافه مي كند، «اينها افراد معمولي اي مانند من و شما هستند.»

نيل گروسمن ، دندانپزشك 57 ساله اهل بالتيمور، مريلند، مي گويد، «معمولا آدم ها ديد اشتباهي نسبت به اشخاصي كه وارد رشته زيبايي اندام مي شوند دارند. تعداد افرادي كه مدرك دانشگاهي دارند و وارد اين رشته مي شوند شگفت انگيز است .»

پرورش جسم و اندام از راه طبيعي شامل سه چيز است : ورزش هاي مقاومتي ، ورزش هاي قلبي - عروقي ، و پشتيباني تغذيه اي .گروسمن مي گويد، «موفقيت فردي كه مي خواهد هيكل مناسبي داشته باشد، كه قوي به نظر آيد، مستلزم داشتن درك درستي از تمرينات ورزشي و تغذيه مناسب است .»

ورزش هاي مقاومتي گروه هاي مختلف عضلات را توسط ورزش با وزنه پرورش مي دهد، هم با استفاده از وزنه هاي آزاد و هم با دستگاه هاي وزنه برداري ، تمرينات تركيبي ، كه شامل بيش از يك مفصل و يك گروه از ماهيچه ها است . از قبيل وزنه برداري يك ضرب و وزنه برداري به حالت درازكش روي نيمكت (بنچ پرس )، به خاطر افزايش نيروي عضلاني و آمادگي جسمي كلي اهميت دارند. ورزش هايتقويتي مجزا روي پرورش يك عضله خاص تمركز مي كند و فقط يك مفصل را حركت مي دهد، از قبيل استفاده از حلقه ها براي قوي كردن عضله دو سر بازو.

ولي براي داشتن عضلاتي مانند عضلات زيبايي اندام كارها، وزنه برداري و ورزش هاي تقويتي به تنهايي كافي نيست . چربي بدن مانند لايه اي ساختمان عضلاني را مي پوشاند، كه ظاهري نرم و منحني شكل به عضلات بدن مي دهد. زماني كه چربي بدن به حداقل كاهش مي يابد، عضلات بدن به شكل كاملا برجسته به نظر مي آيند.

چربي بدن يك انسان معمولي تقريبا 20 - 25 درصد وزنش است . و اگر فرد چاق باشد اين درصد بيشتر است . چربي بدن ورزشكاري كه تمرينات ورزشي مرتب انجام مي دهد ممكن است حدود 10 درصد باشد، در حالي كه يك زيبايي اندام كار حرفه اي چربي بدنش را تا ميزان 5 درصد كاهش مي دهد.