سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

آیا می توان در دوران شیردهی رژیم گرفت؟



 

آیا می توان در دوران شیردهی  رژیم لاغری گرفت؟



آیا می توان در دوران شیردهی رژیم لاغری گرفت؟

 

بله مادران شیرده می توانند وزن کم کنند البته با رعایت نکات و اصول تغذیه خود و فرزند شیرخوارشان این کار انجام خواهد گرفت

 

صبر کنید تا کودکتان دو ماهه شود بعد رژیم خود را شروع کنید . این کار به بدن شما زمان کافی برای تولید شیر را خواهد داد تا هنگام شروع رژیم لاغری و محدود شدن کالری دریافتی شما شیر مورد نیاز کودک شیرخوارتان کم نشود. شیر دادن به طور متوسط بین 200-500 کالری در روز می سوزاند. پس بیاد داشته باشید بدون یک رژیم لاغری نیز شما در حال سوزاندن کالری های اضافی خود هستید.



بدون محدودیت شیر بدهید . تحقیقات مشخص کرده که شیر دادن مرتب و طولانی تر از 6 ماه کاهش وزن را در مادر افزایش می دهد.



روزانه بین 1500-1800 کالری مصرف کنید. هنگام دوران شیردهی شما نباید کمتر از 1500 -1800 کالری مصرف نمایید و اکثر خانمهای شیرده باید حداکثر این میزان را دریافت نمایند. حتی بعضی از مادران به مقداری بیش از این نیاز دارند. اما مطالعاتی در این زمینه نشان داده که دریافت کالری کمتر از 1500 برای مادر و کودک شیرخوار خطرآفرین خواهد بود.

 


کاهش وزن را کمتر از 1.5 کیلو در هفته یا هرماه حدود 3 کیلو حفظ کنید.



دریافت کالری را بتدریج کم کنید. افت ناگهانی در کالری ها می تواند در تولید شیر مادر تاثیر بگذارد. بعضی از مادران در دوران بیماری حتی با از دست دادن آب بدن و یا مصرف دارو متوجه کم شدن میزان تولید شیر در خود میشوند. فرضیه در اینجا وجود دارد که کاهش ناگهانی دریافت کالری در بدن می تواند در بدن مادر حالت قحطی ایجاد کرده و منابع غیرضروری مانند تولید شیر را خشک کرده و از کار بیاندازد.



از محلول های لاغری سریع جدا پرهیز کنید. رژیم های مایعات ، رژیم های کم قند، رژیم های تفریحی، کاهش وزن با روش مصرف دارو و غیره در طی دوران شیردهی به هیچ وجه توصیه نمی شوند.

 

 

 

 


ویدیو مرتبط :
رژیم غذایی دوران شیردهی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رژیم غذایی در دوران شیردهی



 

 

رژیم   غذایی در دوران شیردهی

 

مادرانی كه حاملگی خود را با وزن طبیعی شروع كرده و در انتهای دوران بارداری با افزایش وزنی بیش از 20 كیلوگرم مواجه می‌شوند، فراوان هستند. مشكل وقتی حادتر می‌شود كه این افزایش وزن پس از تولد نوزاد، نه تنها كاهش نیافته، بلكه برخی از مادران حتی چاقی بیشتر را پس از آن تجربه می‌كنند.

 

 

خیلی از مادران جوان سرگردان هستند كه چه رژیم غذایی را باید در دوران شیردهی رعایت كنند كه علاوه بر داشتن فرزندی سالم، از افزایش وزن بی‌رویه خود نجات پیدا كنند. واقعیت آن‌ است‌كه پس از ماه اول، داشتن رژیم برای كاهش وزن مضر نخواهد بود. ولی باید در تامین ریز مغذی‌ها حتما مشاوره دقیق داشته باشند و سیر كاهش وزن در این زمان بایستی آهسته‌تر انجام پذیرد.

 

شیردادن مادر به نوزاد، علاوه بر آثار فراوانی كه در رشد نوزاد خواهد داشت،كمك قابل‌توجهی به بازگشت به وزن طبیعی خواهد بود. خیلی از مادرانی‌كه عدم ترشح شیر كافی را بهانه‌ای برای قطع شیردهی می‌دانند، كاملا در اشتباه هستند. چرا كه در اكثریت موارد، مشكل مربوط به عدم آشنایی از تكنیك‌های صحیح‌ شیردادن است.


از علل مهم چاقی در دوران شیردهی، یكی عدم تحرك و دیگری تصور غلط نیاز به انرژی فراوان برای تامین رشد نوزاد است. توصیه‌های زیر برای بازگشت شما به وزن طبیعی در هنگام شیردهی مهم است:


1- از چاقی و افزایش وزن بی‌رویه ناشی از حاملگی خود نترسید. هیچ‌وقت برای جلوگیری از عوارض جانبی چاقی، دیر نخواهد بود. علاوه بر این متخصصان توصیه می‌كنند، قبل از آنكه قصد بارداری مجدد داشته‌باشید، حتما وزن خود را به‌حد مطلوب بازگردانید.


2- شما می‌توانید پس از ماه اول شیردهی، تلاش برای بازگشت به‌وزن طبیعی خود را شروع كنید. البته نیاز‌های تغذیه‌ای شما در این دوران با زمان‌های دیگر عمر، متفاوت است. از طرف دیگر، سرعت كاهش وزن شما با حالات معمولی قطعا متفاوت خواهد بود. یافته‌های علمی، حاكی از آن‌است‌كه كاهش وزن نیم‌كیلوگرم در هفته، بین هفته‌های 4 تا 14 پس از حاملگی، حتی در مادرانی كه نوزادشان فقط از شیر آنان تغذیه می‌كند، باعث كاهش ترشح شیر و نیز كمبود در رشد نوزادان نمی‌شود.


3- اگرچه نیاز مادر شیرده به انرژی، بیش از فرد مشابه بدون شیردهی است، ولی میزان این افزایش نباید بیش‌ازحد باشد. لذا در دوران شیردهی، شما باید رژیم منظم و متعادلی داشته باشید تا بتوانید هم شیر كافی به كودكتان بدهید و هم دچار افزایش وزن بی‌رویه نشوید.


4- عامل مهم دیگر برای بازگشت به وزن و سایز قبل از بارداری، داشتن ورزش منظم است. لذا شما باید ورزش كنید تا فرم بدنتان به قبل برگردد. اگرچه بسیاری از زنان، احساس خستگی زیاد می‌كنند و برخی نیز دچار استرس پس از زایمان هستند، اما ورزش منظم به كاهش وزن و بهبود اختلالات خلقی و كاهش این نوع موارد كمك به‌سزایی خواهد كرد.

 

madaranmag.com