سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

آیا فرصت عزتمندشدن به بچه ها می دهیم؟



تربیت دینی فرزندان

هیأت رفتن علاقه بزرگ ترهاست پس تلاش برای همراه كردن بچه ها با شما، كمی زحمت دارد

 

آیا تا به حال با خودتان فکر کرده اید که چرا مدرسه مکتب امام حسین(علیه السلام) بعد از گذشت قرن ها توانسته است همچنان در دل جهانیان ماندگار شود اما گاهی تربیت دینی فرزندان ما به اندازه چند سال هم ماندگار نیست؟


ما می خواهیم به خودمان و شما یادآوری كنیم كه چگونه می شود با الگو گرفتن از امام حسین(علیه السلام) كه نقش پدر بنده های خدا را دارند یك تربیت اصولی و ماندگار داشته باشیم.


از زنده بودن محرم استفاده كنید
قاعده محبت پیدا كردن به هر موضوع دینی مثل نماز، روزه، حجاب و... در ابتدا با این شروع می شود كه حس دینی بچه ها در سن زیر 7 سال با شیوه هایی كه دوست دارند و خوش شان می آید فعال شود. در سال های بعد باور دینی یعنی پیدا كردن اطلاعات در مورد آن حس، می تواند آن را ماندگار كند.حتما تلاش كنید كه بچه ها را در مراسم ایام محرم  شریك و سعی كنید آنها فقط تماشاچی نباشند. بچه ها را به دسته های عزاداری ببرید و با هم نذری بگیرید یا نذری پخش كنید. آنها خیلی از مشاركت در انجام این كارها ذوق می كنند.

می توانید طبل كوچكی بخرید و طبل بزنید تا بچه ها نشاط معنوی پیدا كنند. حتما برای بچه ها لباس مشكی ویژه محرم بخرید كه با بقیه سال فرق می كند، این كار برایشان تنوع دارد. بچه ها وقتی زنجیر می زنند، حس من هم هستم را با امام حسین(علیه السلام) تجربه می كنند. این می شود كه ما امروز بزرگ ترهایی را می بینیم كه با انواع پوشش و ظاهرهای مختلف یا حتی پایبندی مختلف به سایر احكام و... به محرم كه می رسد، هیئت راه می اندازند، دسته عزاداری می روند، لباس سیاه می پوشند و... . پس می شود از این روش ها برای آموزش هر مفهوم مذهبی دیگری هم استفاده كرد.


چطور با بچه ها هیئت برویم؟
هیأت رفتن علاقه بزرگ ترهاست پس تلاش برای همراه كردن بچه ها با شما، كمی زحمت دارد اما بچه ها را دردسر ندانید بلكه اگر كاری كنید تا آنها با لذت به هیئت بیایند حتی اگر مدت حضور شما به نصف برسد، باز هم ارزشمند است. شما می خواهید نوعی پیغامبری برای عاشورا انجام دهید پس به زحمت هایش افتخار كنید.
به كمك این پیشنهاد ها راحت تر هیئت بروید:

اثر گذاری تربیت امام حسین

هیئتی كه مدت زمان عزاداری آن طولانی مدت باشد را برای همراهی با كودكان انتخاب نكنید

 

هیئت هایی كه حیاط و محل بازی دارند انتخاب بهتری هستند.
در خانه به كمك بچه ها، یك نشان با اسم خادم امام حسین(علیه السلام) درست كنید و به لباس بچه ها بدوزید. برای آنها نقش خادمین حرم امام رضا(علیه السلام)  را یادآوری كنید تا بدانند باید مثل خادم ها آرام و مهربان باشند و به مردم كمك كنند. مثلا پلاستیك برای كفش به عزادارها بدهند، كفش ها را جفت كنند و... .


هیئت هایی كه مدت زمان عزاداری آنها طولانی مدت باشد را برای همراهی با كودكان یا نوجوانان انتخاب نكنید. همراه داشتن خوراكی، وسیله بازی یا سرگرمی ساده مثل وسایل نقاشی، كاردستی، یك ماشین یا عروسك ساده و... برای بچه ها مفید است. وقتی به هیئت رفتید، محل نشستن خود را نزدیك سرویس بهداشتی انتخاب كنید. بهتر است در ساعت هایی هیئت بروید كه ساعت خواب بچه ها نباشد كه سروصدا آنها را اذیت كند.


تربیت آسمانی امام حسین(علیه السلام)
اثر گذاری تربیت امام حسین(علیه السلام) عوامل زیادی دارد كه چند نمونه اش را در زیر می خوانید:
امام خودش الگوی عملی حرف هایش بود. مرد عمل بودن باعث می شود كه دیگران و حتی فرزندان كوچك هم دیر یا زود با شما همراه شوند. مثلا اگر دروغ بد است، اگر بی نظمی بد است، باید برای همه بد باشد و والدین در بالاترین مرحله از این بدی ها دور باشند.


شخصیت قدرتمند و شجاع امام، كلامشان را برای همه ماندنی می كرد. فكرش را بكنید بچه ای كه پدر و مادرش را نمونه آدم بزرگ هایی كه خیلی قوی هستند می داند، وقتی رفتارهایی خلاف این را می بیند چه حسی پیدا می كند؟ با این حساب باید با آنچه به قوی بودن یك تربیت كننده لطمه می زند مثل زود عصبانی شدن، ترسیدن از گفتن حقیقت و دفاع نكردن از حقیقت و راستی، دائم از دنیا و سرنوشت و زمانه گله كردن و... خداحافظی كنید.


هدف امام پرورش عقل فرزندان و همه آدم ها بود. پدر و مادرهای امروزی، دائم دنبال تشویق و تنبیه اند كه چطور بچه ها یا نوجوانان را مطیع خود كنند. این وسط شاید بچه ها ماهی گیرشان بیاید اما ماهیگیری نمی دانند و این برعكس منش تربیت امام است. در واقع از نظر امام، سبك تربیتی مستبدانه حتی اگر امام باشید، به سود شما و فرزندتان نیست. در شب عاشورا به خوبی این منش تربیتی را می بینیم كه ایشان از تاریكی هوا استفاده می كنند تا اگر كسی می خواهد از سپاه امام فرار كند، خجالت نكشد و برود.


امامی كه می فرمود: مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت است؛ یعنی می خواست روح عزت خواهی و محترم بودن را در افراد زنده نگه دارد. چقدر از تربیت فرزند ما در مسیر تربیت فرزندان با عزت یعنی با احترام و به دنبال احترام است؟ مثلا اسم محترم برای بچه ها انتخاب كردن، با احترام آنها را صدازدن، پای نظرات و ایده هایشان نشستن، ارزش گذاشتن به كارهای مهم و دغدغه های واقعی آنها مثل كمك به دوستشان را به رسمیت می شناسیم؟

برعكس این كار، چقدر بچه ها را به خاطر نیم نمره بالاترگرفتن در امتحان یا سرگرم نگه داشتن در خانه و مدام پای كامپیوتر بودن و از این شبكه تلویزیون به آن شبكه رفتن و تنبیه به خاطر 2نمره پایین تر و... محدود كرده ایم؟ آیا فرصت عزتمندشدن به بچه ها می دهیم كه به شیوه امام حسین(علیه السلام) عمل كرده باشیم؟


منبع:همشهری

 


ویدیو مرتبط :
چگونه به سوال های بچه ها جواب دهیم ؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نامه یک زن خانه‌دار به احمدی‌نژاد: باید به بچه هایمان آموزش دهیم که از ما میوه نخواهند




 

 

روزنامه خراسان در سرمقاله امروز خود نامه یک زن خانه ­دار به رئیس جمهور را منتشر کرده است.

در بخشی از این نامه آمده است:

*من یک زن ایرانی ام. یک زن مسلمان ایرانی. نه معنی راست و چپ را می فهمم و نه کاری به آبی و سبز و قرمز دارم. اصلا اهل سیاست نیستم. من یک زن و یک مادرم که مانند همه زن ها و مادرهای دیگر باید چرخ زندگی ام را بچرخانم.

*روزی که حرف از هدفمندی یارانه ها شد و بر این تصمیم خود اصرار می کردید زیرا معتقد بودید که با نقدی شدن یارانه ها این پول به طور مساوی و بین همه تقسیم خواهد شد. با خود گفتیم ما که خانه های چند هزارمتری ، ویلا ، استخر و جکوزی نداریم که پول مصرف انرژی مان سر از ناکجاآباد درآورد. مانند آدم های پولدار چند تا، چندتا، ماشین چند صدمیلیونی هم نداریم که غصه بنزین آن را بخوریم پس حتما از پول یارانه ها چیزی برایمان می ماند تا اندکی از چاله های زندگی مان را با آن پرکنیم و چه نقشه هایی که برای این یارانه ها نکشیدیم. اما با برداشتن یارانه ها و آزاد شدن قیمت ها آن قدر همه چیز گران شد که وجود این پول اصلا در زندگی ما احساس نمی شود حتی اگر آن مبلغی را که بر کالاها و اجناس افزوده شده حساب کنیم می بینیم که از پول یارانه ها نیز بیشتر است.

* من اقتصاددان نیستم و معنی رشد اقتصادی و تورم تک رقمی را هم نمی فهمم اما می بینم که قیمت گوشت آنقدر زیاد شده که باید به طور کلی از صفحه زندگی مان حذف کنیم باید به بچه هایمان آموزش دهیم که دیگر از ما میوه نخواهند زیرا قیمت آن با پول جیب ما جور در نمی آید و در بعضی موارد اجناس حتی تا صددرصد هم گران شده اند.

آقای رئیس جمهور گرانی های بی حد و حصر کمر مردم را شکسته است. اجاره های بالا داد مردم را درآورده است. قبل از هدفمندی یارانه ها بارها گفتید که با اجرای این قانون سفره های قشر محروم جامعه رنگین تر خواهد شد اما چیزی که ما امروز می بینیم سفره هایی است که هر روز خالی تر می شود. دیگر نمی توانیم سر سفره گوشت بگذاریم زیرا توان خرید آن را نداریم حتی نان خالی را با قناعت باید بخوریم و حالا باید کم کم یادبگیریم که شیر هم نخوریم.

*وقتی مجری برنامه تلویزیون از یک مسئول می پرسد اگر شیر گران شود ممکن است مردم نتوانند آن را بخرند و این موجب می شود شیرها بمانند و دامدار ضرر کند این مسئول می فرمایند اگر چنین شد ما شیرها را تبدیل به شیرخشک می کنیم و آن را صادر می کنیم. این یعنی این که برای ما مهم نیست مردم نتوانند از شیر استفاده کنند برای ما مهم نیست کودکان فقر آهن بگیرند، دچار کمبود کلسیم شوند و یا حتی بمیرند.

* آقای رئیس جمهور درآمد کم و مخارج بالای زندگی هر پدری را نزد فرزندش شرمنده می کند و هزینه های بالای زندگی انسان را به زانو در می آورد. باور کنید همه واقعیت آن چیزی نیست که شما در تلویزیون می گویید و همه چیز را خوب و زیبا جلوه می دهید، واقعیت آن چیزی است که ما با آن دست و پنجه نرم می کنیم.

*من می دانم شما تمام توان و تلاش خود را به کار می برید تا ما بتوانیم راحت تر زندگی کنیم و به عنوان کسی که به شما رای داده هنوز هم شما را حامی قشر محروم و مستضعف جامعه می دانم اما خواهش می کنم هر تصمیمی که می گیرید تمام جوانب آن را بسنجید زیرا عمر ما کفاف آزمون و خطا را به ما نمی دهد و مردم ما به اندازه کافی امتحان خود را پس داده اند..../تحلیل:عصرایران