سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

آیا شما آدم نرمالی هستید ؟



 

 

 

آیا شما آدم نرمالی هستید

 

13ویژگی آدم های نرمال:یعنی ایمان به خداوند، ایمان به ارزش‌ها، ایمان به مقدسات تعریف شده كه بخشی از آن به مقدسات و ارزش‌های متعالی برمی‌گردد و بخشی از آن نیز به اخلاق و صفات خوب متعالی مانند توكل، امید و... مربوط می‌شود و فرد نرمال چنین اخلاقی دارد و به آنها تمسك می‌جوید.

 

1.بخشندگی و دست و دلبازبودن:

 

فرد نرمال، فقط دریافت‌كننده محبت نیست و خود نیز به دیگران مهر می‌ورزد، بنابراین فردی كه همنوعش برایش مهم نیست و روابط عاطفی‌اش با فرزند، همسر، دوست، خواهر و برادر و... كند یا ضعیف است یا برعكس آنقدر روابط عاطفی‌اش بیش از حد می‌شود كه به وابستگی می‌انجامد نرمال نیست.

 

2.داشتن هوش اجتماعی:

 

فرد نرمال باید هوش اجتماعی داشته باشد تا بتواند به دنبال فعالیت‌های شغلی و عملكردی برای بروز و ایجاد یك فعالیت مولد باشد. فعالیت‌های غیرمولد و بی‌فایده و بی‌ارزش، مانند بسیاری از فعالیت‌هایی كه در جهت خلاف است یا انجام آنها فایده‌ای برای فرد یا افراد جامعه ندارد، فعالیت غیرمولد شناخته می‌شود.

 

3.قدرت حل مساله:

 

فردی كه قدرت حل مساله دارد، در برابر مشكلات تسلیم نمی‌شود و سعی می‌كند برای مشكلات خود راه‌حل پیدا كند. طبیعی است برای رسیدن به این هدف باید واقعیت‌های موجود را درك كرد. افرادی كه از این درك عاجزند و تفكرات سحرآمیز دارند، به رمل و اسطرلاب، جادو و سحر و دعانویسی و كف‌بینی و موضوعات خرافی می‌پردازند، قدرت حل مساله ندارند زیرا نمی‌توانند واقعیت‌های موجود را قبول كنند. نكته قابل توجه اینكه حتی در حل مساله، تكرار مكررات هم طبیعی نیست بلكه فرد باید برای حل مشكلاتش ابداع و تنوع در تصمیم‌گیری داشته باشد.

 

4.گذشت، بخشندگی و مروت:

 

فرد نرمال باید گذشت و بخشش داشته باشد و سخت و غیرقابل انعطاف نباشد و در عین حال بتواند خشم خود را بروز دهد. فردی كه مدام خشمش را فرومی‌خورد و جرات ابراز احساسات خود را ندارد، نرمال نیست. البته بروز خشم باید بدون صدمه و اهانت به خود و دیگران باشد و فرد نباید ذره‌ای به شخصیت خود یا دیگران لطمه بزند.

 

5.قدرت مقابله با استرس:

 

واقعیت این است كه ما در فضایی از استرس و اضطراب به سر می‌بریم. فرد نرمال باید بتواند با این استرس‌ها مقابله یا از مكانیسم‌های مقابله‌ای برای رفع استرس‌ها استفاده كند تا خود را با هر استرسی انطباق دهد و با آن مقابله كند. متاسفانه ما با بسیاری از فقدان‌ها، مشكلات مالی و اقتصادی، مسایل اجتماعی و محیطی، مسایل سیاسی و... روبرو هستیم. فرد باید بتواند با این استرس‌ها كنار بیاید. كسی كه زود می‌شكند و در برابر اندك استرسی كمر خم می‌كند، نرمال نیست. هركس ممكن است یك عزیز، مال یا شغلش را از دست بدهد، اما باید بتواند محرومیت‌ها را تحمل كند و در برابر این فقدان‌ها قدرت مانور و سوگواری داشته باشد و به پذیرش نهایی واقعیت برسد.

 

6.قدرت مدیریت:

 

فرد نرمال باید قدرت مدیریت محیط اطرافش و محیطی كه در آن زندگی یا كار می‌كند، داشته باشد و این به یك مدیریت ذاتی نیاز دارد.

 

7.در نظر گرفتن جوانب احتیاط:

 

فرد نرمال باید همه جوانب احتیاط را رعایت كند و به اصطلاح خود را ارزان نفروشد. البته منظور این است كه بدبین باشد زیرا بدبینی خود غیرطبیعی است اما احتیاط، وجه مهمی از نرمال بودن است. فرد باید برای انجام معاملات اقتصادی، روابط بین فردی، امور اداری و شغلی و... محتاطانه عمل و رفتار خود را كنترل كند.

 

8.آموختن و آموزش:

 

فرد باید خودش را برای زندگی سرمایه‌گذاری كند. باید دانش و آگاهی داشته باشد و واقع‌بینانه به سرنوشتی كه بر او در زمان و مكان خاصی كه قرار دارد تحمیل شده، بپذیرد و در این زمینه آموزش ببیند زیرا اگر از مسایل پیرامون خود آگاهی نداشته باشد و آنها را نپذیرد، طبعا رفتار غیرطبیعی از خود نشان می‌دهد و دچار آسیب‌شناسی روانی می‌شود و در گروه بیماران قرار می‌گیرد. فرد نرمال باید عاشق یادگیری باشد و بتواند موضوعات مختلف را طراحی و سازماندهی كند.

 

9.كنجكاوی و علاقه‌مندی:

 

انسان‌های بی‌تفاوت، بی‌احساس، غیركنجكاو و غیرعلاقه‌مند به موضوعات روزمره، انسان‌های نرمالی نیستند بنابراین فردی كه زیبایی‌ها را تقدیر و تحسین نمی‌كند و نسبت به آنها كنجكاو نیست طبیعی و نرمال نیست.

 

10 آینده‌نگر بودن:

 

فرد نرمال باید در مورد آینده خود جهت‌گیری داشته باشد و بداند چه آینده‌ای برای فردا و فرداهایش در نظر دارد، بنابراین باید برای سنین جوانی، میانسالی و سالمندی خود برنامه‌ریزی كند.

 

11.خلاقیت و نوآوری:

 

فرد نرمال باید خلاق باشد و ایده داشته باشد و به دیگران و محیط كار و زندگی خود ایده بدهد. از سوی دیگر باید استقلال داشته باشد و اهداف مناسبی در سر بپروراند. فردی كه وابسته است، نمی‌تواند اهداف درستی را برای آینده خود برنامه‌ریزی كند.

 

شناسایی نیازها:فرد نرمال باید نیازهایش را بشناسد و به ارزش‌های وجودی خود پی ببرد و بتواند به مجهولات موجود در آنچه به عنوان واقعیت‌های موجود ذهن خود و اطرافیانش فراگرفته است، پاسخ دهد.

 

12.شور و هیجان:

 

افراد نرمال باید در انجام امور از خود شوق و حرارت نشان دهند. افراد بی‌حال و بی‌احساسی كه از خود شوق و شوری نشان نمی‌دهند، به خصوص در مسایل خانوادگی و اجتماعی، افرادی سرد و بی‌احساس هستند نه نرمال.

 

13.عادل بودن:

 

عدالت صفت بسیار خوبی است كه باید آن را در انسان‌های نرمال جستجو كنیم. فرد باید نسبت به شهروندان و خانواده خود عادل باشد و اگر نباشد از خود رفتارهای پرخاشگرانه، بی‌تفاوتی، بی‌احساسی، بی‌توجهی، بی‌عاطفگی و... نشان می‌دهد.


ویدیو مرتبط :
نرمالی اوپن و نرمالی کلوز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تست شخصیت: آدم صبح هستید یا شب ؟


شما چه جور آدمی هستید؟ بیشتر خودتان را آدم صبح می‌دانید یا آدم شب؟ معمولا چه وقت از روز سرحال‌ترید؟ اگر می‌خواهید از خود شناخت دقیق‌تری به دست آورید، این آزمون كمك‌تان می‌كند





صبح بخیر:  «از فردا صبح زود بیدار می‌شوم.» شاید خیلی از ما این جمله را هر روز با خودمان تكرار ‌كنیم اما وقتی فردا می‌شود همان خواب‌آلودگی و همان كسلی دوباره تكرار می‌شود، در این صورت یا دوباره می‌خوابیم و اجرای برنامه‌مان را به تعویق می‌اندازیم یا آنقدر خواب‌آلودیم كه نمی‌توانیم بازده بالایی داشته باشیم و كارهای‌مان را به درستی انجام دهیم و همیشه برای‌مان این سوال مطرح می‌شود كه چرا فلانی اینقدر صبح‌ها راحت بیدار می‌شود و سرحال است؛ اشتباه نكنید شاید خصوصیات فیزیولوژیكی بدن شما با او متفاوت است و همین امر صبح‌ بیدار شدن شما را مشكل می‌كند.  به سوالات زیر جواب دهید و مجموع امتیازات خود را حساب كنید تا با استفاده از این مجموع دریابید چگونه شخصیتی دارید و مغز شما در چه ساعتی از روز بیشترین هشیاری را دارد.





1. اگر هیچ كاری نداشته ‌باشید و كاملا وقت‌تان آزاد باشد؛ صبح‌ها چه ساعتی از خواب بیدار می‌شوید؟

الف. 5 تا 6:30 صبح(5 امتیاز)
ب: 6:30 تا 7:45 صبح(4 امتیاز)
ج: 7:45 تا 9:45 صبح(3 امتیاز)
د: 9:45 تا 11 صبح(2 امتیاز)
ه. 11 صبح تا ظهر(یك امتیاز)

2.اگر كاملا آزاد باشید و هیچ كاری نداشته‌ باشید معمولا برنامه‌ریزی می‌كنید چه ساعتی به تختخواب بروید تا بخوابید؟

الف.8 تا 9 شب (5 امتیاز)
ب: 9تا 10:15 شب (4 امتیاز)
ج: 10:15 تا 12:30 شب (3 امتیاز)
د: 12:30 تا 1:45 صبح (2 امتیاز)
ه. 1:45 صبح تا 3 صبح (یك امتیاز)

3. برای این‌كه صبح‌ها بیدار شوید چقدر به زنگ ساعت وابسته هستید؟

الف: به هیچ وجه(4 امتیاز)
ب:  كمی وابسته‌ام(3 امتیاز)
ج:  به‌طور متوسط وابسته‌ام(2 امتیاز)
د:  خیلی وابسته‌ام (یك امتیاز)

4. صبح‌ها بیدار شدن در سر ساعت مقرر برای‌تان چقدر  آسان است؟

الف: اصلا آسان نیست (یك امتیاز)
ب: خیلی آسان نیست (2امتیاز)
ج:  تا حدی آسان است (3 امتیاز)
د: خیلی آسان است (4 امتیاز)

5. صبح‌ها وقتی بیدار می‌شوید در نیم‌ساعت اول چقدر احساس هشیاری می‌كنید؟

الف: اصلا هشیار نیستم (یك امتیاز)
ب: خیلی هشیار نیستم (2 امتیاز)
ج: تا حدی هشیارم (3 امتیاز)
د: كاملا هشیارم (4 امتیاز)

6. صبح‌ها وقتی بیدار می‌شوید در نیم‌ساعت اول چقدر اشتها دارید؟

الف: اصلا اشتها ندارم (یك امتیاز)
ب: خیلی اشتها ندارم (2 امتیاز)
ج: تا حدی اشتها دارم (3 امتیاز)
د: كاملا اشتها دارم (4 امتیاز)

7. صبح‌ها وقتی بیدار می‌شوید در نیم‌ساعت اول چقدر احساس خستگی می‌كنید؟

الف:  خیلی خسته‌ام (یك امتیاز)
ب: كمی خسته‌ام(2 امتیاز)
ج: تا حدی سرحالم(3 امتیاز)
د: كاملا سرحالم (4 امتیاز)

8. اگر صبح روز بعد قرار یا كاری نداشته‌باشید نسبت به روزهای عادی چقدر دیرتر به تختخواب می‌روید؟

الف: اصلا (4 امتیاز)
ب: كمتر از یك ساعت دیرتر(3 امتیاز)
ج: یك تا 2 ساعت دیرتر (2 امتیاز)
د: بیشتر از 2 ساعت دیرتر (یك امتیاز)

9. اگر بخواهید بین ساعت‌های 7 تا 8 صبح ورزش كنید چقدر سرحال هستید؟

الف: كاملا سرحالم(4 امتیاز)
ب:  تا حدی سرحالم (3 امتیاز)
ج:  تا حدی برایم سخت است (2 امتیاز)
د: كاملا سخت است (یك امتیاز)

10. چه زمانی احساس خستگی كرده و احتیاج دارید بخوابید؟

الف.8 تا 9 شب (5 امتیاز)
ب: 9 تا 10:15 شب (4 امتیاز)
ج: 10:15 تا 12:30 شب (3 امتیاز)
د: 12:30 تا 1:45 صبح (2 امتیاز)
ه. 1:45 صبح تا 3 صبح (یك امتیاز)



11. اگر قرار باشد امتحان بدهید ترجیح می‌دهید در چه ساعتی امتحان برگزار شود؟

الف.8 تا 10 صبح(4 امتیاز)
ب: 11 صبح تا یك بعدازظهر ( 3امتیاز)
ج: 3 بعداز ظهر تا 5 بعدازظهر (2 امتیاز)
د:  7 بعدازظهر تا 9 شب (یك امتیاز)

12.اگر قرار باشد ساعت 11 شب به تختخواب بروید چقدر احساس خستگی می‌كنید؟

الف: اصلا خسته نیستم(صفر امتیاز)
ب: كمی خسته‌ام (2 امتیاز)
ج: تا حدی خسته‌ام(3 امتیاز)
د: خیلی خسته‌ام(5 امتیاز)

13. اگر خیلی دیرتر از حد معمول به تختخواب بروید اما نیازی نباشد كه صبح روز بعد ساعت مشخصی بیدار شوید، احتمال داردكدام یك از موارد زیر برای‌تان پیش بیاید؟

الف:  مثل روزهای دیگر صبح همان ساعت همیشگی بیدار می‌شوم و دیگر هم خوابم نمی‌برد. (4 امتیاز)
ب:  همان ساعت همیشگی بیدار می‌شوم ولی بعدش كمی چرت می‌زنم. (3 امتیاز)
ج:  همان ساعت همیشگی بیدار می‌شوم ولی دوباره راحت می‌خوابم. (2 امتیاز)
د: اصلا ساعت همیشگی بیدار نمی‌شوم و راحت می‌خوابم. (یك امتیاز)

14.اگر قرار باشد كه بین ساعت 4 تا 6 صبح بیدار باشید و روز بعد هم كاری نداشته‌باشید، كدام‌یك از حالت‌های زیر را انتخاب می‌كنید؟

الف: تا  6 نمی‌خوابم و دوست دارم بعد از ساعت 6 صبح به تختخواب بروم. (یك امتیاز)
ب: قبل از ساعت ساعت 4 صبح كمی می‌خوابم و بعد از 6 هم می‌خوابم. (2امتیاز)
ج: قبل از ساعت 4 صبح راحت می‌خوابم و بعد ش هم یك چرت كوتاه می‌زنم. (3امتیاز)
د: فقط قبل از ساعت 4 راحت می‌خوابم (4 امتیاز)

15. شما باید 2 ساعت كار فیزیكی سخت انجام دهید ولی آزادید هر ساعتی می‌خواهید را انتخاب كنید، بیشتر ترجیح می‌دهید كدام ساعت را انتخاب كنید.

الف: 8 صبح تا 10 صبح (4 امتیاز)
ب: 11 صبح تا یك بعدازظهر(3 امتیاز)
ج: 3 بعداز ظهر تا 5 بعدازظهر (2 امتیاز)
د: 7 بعدازظهر تا 9 شب (یك امتیاز)



16. شما باید به همراه یكی از دوستان‌تان 2بار در هفته یك ساعت كار فیزیكی سختی را انجام دهید. بهترین زمان برای دوست‌تان 01 تا 11 شب است، هنگام همكاری با او شما در چه وضعیتی هستید؟

الف: كاملا راحت هستم (یك امتیاز)
ب: كمی تا حدی برایم راحت است (2 امتیاز)
ج: برایم سخت است(3 امتیاز)
د: خیلی برایم سخت است (4 امتیاز)

17.فرض كنید خودتان باید ساعت‌های كاری‌تان را انتخاب كنید. شما باید 5 ساعت در روز مفید كار كنید و براساس میزان فعالیت‌تان نیز حقوق خواهید گرفت.كدامیك از ساعت‌های زیر را انتخاب می‌كنید؟

الف: 3 تا 7:30 صبح (5 امتیاز)
ب: 7:30 صبح تا 12:30 بعدازظهر(4 امتیاز)
ج: بین 9 صبح تا 2 بعدازظهر (3 امتیاز)
د:  بین 2 بعدازظهر تا 7 بعدازظهر (2 امتیاز)
ه: 5 بعدازظهر تا 3 صبح (یك امتیاز)

18. فكر می‌كنید در چه ساعتی از روز بهترین احساس را دارید؟

الف: 4 صبح تا 7:30 صبح(5 امتیاز)
ب: 7:30 صبح تا 9:30 شب(4 امتیاز)
ج: بین 9:30 صبح تا 4:30 بعدازظهر (3امتیاز)
د:  بین 4:30 بعدازظهر تا 9:30 شب (2امتیاز)
ه: 9:30 شب تا 4 صبح (یك امتیاز)

19.فكر می‌كنید بیشتر آدم صبح هستید یا عصر؟

الف: به‌طور حتم صبح (6 امتیاز)
ب:  شاید صبح باشم (3 امتیاز)
ج: شاید عصر باشم (2 امتیاز)
د: به‌طور حتم عصر هستم (یك امتیاز)





حالا امتیازهای خود را جمع بزنید تا ببینید چطور آدمی هستید

  • 70 تا 86:  شما كاملا  آدم صبح هستید.
  • 59 تا 69:  تا حدی آدم صبح هستید ولی شاید صبح‌ها نزدیك‌های ظهر راحت‌تر باشید.
  • 42 تا 58: در هیچ دسته‌بندی جای نمی‌گیرید.
  • 31 تا 41: تا حدی آدم عصر هستید، در كل شاید حدود ساعت 3 تا 6 راحت‌تر باشید.
  • 16 تا 30:  شما كاملا آدم شب هستید.