سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

آیا دندان لق قابل درمان است؟



 

لق شدن دندان دائمی, دندانپزشک

 
یک دندانپزشک کودکان گفت: اگر لقی دندان فرد حادثه دیده شدید نباشد با مشورت دندانپزشک رعایت بهداشت و عدم استفاده از آن دندان، بعد از ۲ تا ۳ هفته، لقی خود ‌به خودبرطرف شده و دندان سفت می‌شود.

 

در دو حالت دندان‌های کودکان لق می‌شود یکی به حالت طبیعی است که در زمان افتادن دندان شیری و رویش دندان دائمی جایگزین آن، رخ می‌دهد و دیگری بر اثر حادثه است.

لق شدن دندان بر اثر حادثه یا ضربه می‌تواند دندانی را که زمان افتادنش نرسیده است، لق کند.

 

برادران نخجوانی، لقی دندان را به دو صورت شدید و مختصر دانست و افزود: در مواجهه با لقی دندان اگر به صورت شدید باشد باید در اولین فرصت این دندان از دهان خارج شود.

 

دانشیار دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: اگر این دندان لق شده از دهان خارج نشود ممکن است با حرکت زبان کنده شود و به مجرای تنفسی کودک وارد شود که بسیار خطرناک است.

 

متخصص دندانپزشکی کودکان افزود: اگر لقی نسبتاً کم بود با رعایت بهداشت و عدم استفاده از آن دندان، بعد از ۲ تا ۳ هفته، لقی خود‌ به خود برطرف شده و دندان سفت می‌شود که البته مراجعه به دندانپزشک و دریافت راهکار و پیشنهادهای پزشک در این زمینه موثر خواهد بود.

 

برادران نخجوانی ادامه داد: معمولاً در آینده هیچ اتفاقی برای این دندان رخ نمی‌دهد و مشکل دندانی پیش نمی‌آید اما اگر لقی دندان نسبتاً بیشتر باشد زمان سفت‌شدن دندان نیز طولانی‌تر می‌شود و اگرچه در عرض ۲ یا ۳ هفته، دندان سفت می‌شود ولی بر اثر ضربه‌ای که منجر به لقی شده، عروق و عصب دندان که باعث تغذیه دندان می‌شود ممکن است قطع شده باشند و در نتیجه دندان لق شده غذا نمی‌خورد و می‌میرد که اصطلاحاً به آن نکروز می‌گوییم.

 

دانشیار دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: نکروز باعث تغییر رنگ در دندان می‌شود و این اولین علامت کلینیکی دندان است. دندانپزشک کودکان ادامه داد: این اتفاق ۳ تا ۵ ماه طول می‌کشد که اگر تا یک سال این دندان تحت نظر پزشک باشد و اتفاق خاصی نیفتد این دندان لق‌شده سفت می‌شود و دیگر نمی‌افتد.

 

برادران نخجوانی افزود: اگر دندان نکروز شود و تغییر رنگ داشته باشد باید توسط دندانپزشک معالجه ریشه دندان شود تا هم جلوی گسترش عفونت دندانی گرفته شود و هم از آبسه جلوگیری کند و در ادامه نیز تغییر رنگ آن کمی بهتر شود.

 

دانشیار دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: اگر این دندان معالجه نشود بعد از یک سال دچار آبسه و عفونت شدید می‌شود و باید آن را کشید.

برادران نخجوانی به والدین توصیه کرد: در مواجهه با دندان شیری لق شده که زمان رویش دندان دائمی زیری آن است دچار اضطراب نشوند.

 

دانشیار دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: هنگامی که دندان دائمی از داخل فک زیر دندان شیری شروع به رویش می‌کند، ریشه دندان شیری را می‌خورد و از بین می‌برد و در هنگان رویش، دندان شیری را لق می‌کند. این یک روند طبیعی است و دندان شیری خودش می‌افتد و نیازی به مراجعه به دندانپزشک نیست.

 

دندانپزشک کودکان ادامه داد: زمان رویش دندان‌ها و ریزش دندان‌ها متفاوت است، مثلاً دو دندان وسطی جلوی پایین در سن ۵.۵ تا ۶ سالگی می‌افتد و دو دندان وسطی جلوی بالا در سن ۷ سالگی می‌افتد و دندان دائمی جایگزین آن می‌شود.

منبع:farsnews.com


ویدیو مرتبط :
وقتى دندان الاف لق مى شود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درمان ریشه به جای ‌كشیدن دندان



 

درمان ریشه به جای ‌كشیدن دندان

 

 

مراجعه به دندانپزشك و استفاده از خدمات مختلف دندانپزشكی در بیشتر مواقع آنقدر پرهزینه است كه بسیاری از افراد جامعه، تنها در صورتی كه از دندان درد به ستوه آمده باشند، به سراغ درمان می‌روند.


دندان درد براساس مطالعه دانشگاهی كه روی حدود ۴۰۰ بیمار مراجعه‌كننده برای درمان ریشه دندان (عصب‌كشی) صورت گرفته، مشخص شده است كه حداقل نیمی از این افراد از دندان‌درد ناشی از بیماری التهاب شدید پالپ (عصب دندان) رنج می‌برند.


این در حالی است كه درمان ریشه دندان در كشور ما همانند بسیاری دیگر از كشورها شامل خدمات بیمه محسوب نمی‌شود و تعداد زیادی از افراد مراجعه‌كننده به این مراكز كه از درد دندان به دلیل التهاب پالپ دندانی شكایت دارند و نیازمند درمان ریشه دندان هستند، چاره‌ای جز كشیدن دندان ندارند.


درواقع هزینه سنگین درمان ریشه دندان، در دسترس نبودن تجهیزات تخصصی در مناطق مختلف كشور و نبود پوشش بیمه‌ای برای درمان ریشه دندان باعث شده‌اند تا برای بسیاری از مبتلایان به درد ناشی از عصب دندان، چاره‌ای جز كشیدن دندانشان وجود نداشته باشد؛ اما به نظر می‌رسد با بهره‌گیری از روش نوین درمان پالپ زنده كه قرار است تا ۲ ماه آینده در كشور اجرایی شود، آمار كشیدن دندان‌ها به میزان چشمگیری در كشور كاهش یابد و به نوعی راه‌حل اساسی برای درمان این مشكل پیش روی بیماران و پزشكان قرار گیرد.


به گفته دكتر سعید عسگری، درمان پالپ زنده به عنوان یك درمان جهت حفظ و نگهداری بافت پالپی در وضعیت سالم در دندان‌هایی كه قبلا تحت تاثیر تروما و پروسه‌های ترمیمی قرار گرفته‌اند، مطرح می‌شود.


این درمان بویژه در دندان‌های دائمی جوان كه تكامل ریشه ناكافی است، مورد توجه قرار می‌گیرد.


عضو كمیته علمی پنجاهمین كنگره بین‌المللی انجمن دندانپزشكی ایران، با اشاره به این‌كه نتایج درمان پالپ زنده با بهره‌گیری از سیمان مخلوط غنی شده كلسیمی پس از انجام مراحل پژوهشی موفقیت‌آمیز، منجر به جلب نظر مساعد وزارت بهداشت شد، تصریح كرد: استقبال معاونت سلامت وزارت بهداشت از این طرح سبب شد تا استفاده از روش درمانی نوین پالپ زنده به بسته ارائه خدمات دندانپزشكی اضافه شده و به كلیه دانشگاه‌ها ابلاغ شود.


درمان با ماده‌ای متفاوت


تكنیك درمانی كه برای پالپ دندان در این روش استفاده می‌شود، متفاوت از درمان‌های جاری است و در حالی كه در روت‌كانال‌تراپی‌های فعلی، پرهزینه‌ترین نوع درمان استفاده می‌شود، در شیوه نوین حداقل میزان پالپ خارج و توسط ماده جدید ترمیم می‌شود كه بدین ترتیب دوام و ماندگاری دندان معالجه شده افزایش می‌یابد.


این درمان اختصاصی نه برای پر كردن تاج دندان، بلكه برای پر كردن حفرات دندانی از قبیل ریشه و پالپ دندان است و ماده به كار گرفته شده در این شیوه درمانی، سیمان مخلوط غنی شده كلسیمی است كه مانع از تغییر رنگ دندان می‌شود.


درواقع نكته حائزاهمیت فراگیر شدن این نوع درمان با استفاده از ماده دندانی ایرانی یعنی سیمان مخلوط غنی شده كلسیمی یا CEM Cement است كه برای اولین بار در كشور دانش فنی ساخت و تولید آن به وجود آمده و از نظر فرمولاسیون در دنیا مشابهی ندارد.


به گفته عسگری، اختراع این ماده جدید با تلاش مستمر طی چند سال گذشته به ثمر رسیده است و نتایج مثبت درمانی به دست آمده از این اختراع در قالب تعداد زیادی از مقالات علمی منتشر شده در نشریات معتبر بین‌المللی در حوزه علوم دندانپزشكی تایید و چاپ رسیده است.


وی سیمان مخلوط غنی شده كلسیمی را سیمانی متشكل از پودر و مایع می‌داند و می‌افراید: پودر این مخلوط حاوی نمك‌های مختلف بیواكتیو (فعال در محیط زنده) است كه در آن یون كلسیم و فسفات به وفور یافت می‌شود.


مجری طرح ملی درمان پالپ زنده، با بیان این‌كه هر یون كلسیم و فسفات، پیش‌ساخت ماده هیدروكسی آپاتایت (جزو آهكی هر بافت سخت زنده) است، می‌افزاید: ازاین‌رو بدن با این ماده آشناست و واكنش منفی نسبت به آن نشان نمی‌دهد.


راه‌حلی برای دوام بیشتر دندان‌ها


با وجود آن كه تا به امروز در عرصه دندانپزشكی، مواد مختلفی مورد استفاده قرار گرفته‌اند؛ اما از آنجایی كه سیمان مخلوط غنی شده كلسیمی جدید، خاصیت ضدمیكروبی دارد، توان رقابت با بهترین ماده مورد استفاده در درمان‌های فعلی كه همان كلسیم هیدروكساید است را دارد.


عسگری با بیان این‌كه در دندان‌هایی كه پوسیدگی در آنها پیشرفت كرده و بیماری التهاب غیرقابل برگشت پالپ را ایجاد نموده، با استفاده از تكنیك درمان پالپ زنده توسط ماده CEM Cementمی‌توان به بهبود این عارضه كمك كرد، تاكید می‌كند: با مطالعاتی كه پس از انتخاب صحیح بیمار روی دندان‌های مبتلا به التهاب پالپ غیرقابل برگشت انجام شده و در آن با رعایت موازین تكنیكی، قسمتی از پالپ تاجی برداشته می‌شود.


به این ترتیب دیگر احتیاجی به كشیدن این دندان‌ها نبوده و این دندان‌ها بدون انجام معالجه ریشه در دهان باقی می‌مانند.


مجری طرح ملی درمان پالپ زنده، در ادامه از ارائه خدمات دندانپزشكی به شیوه درمان پالپ زنده در مراكز بهداشتی درمانی در ۵ دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، ایران، شهید صدوقی یزد، شیراز و مشهد خبر می‌دهد و می‌گوید: با این شیوه درمانی، طول عمر ریشه دندان بیشتر خواهد شد و قرار است با تولید انبوه این ماده دندانی و كاربرد روش درمان پالپ زنده در سراسر كشور و با آموزش‌های ویژه‌ای كه به مسوولان و دست‌اندركاران سلامت دهان و دندان داده خواهد شد، همكاران دندانپزشك شاغل در مراكز (بهداشتی ـ درمانی)، بیماران مراجعه‌كننده را به شرط امكان انجام این درمان نوین، تحت پوشش قرار خواهند داد.... /  گزارش : جام‌جم آنلاین