سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

آیا با سالمند تر شدن شادتر می‌شویم؟



بالا رفتن سن, افراد سالمند

شاید فکر کنید که با بالا رفتن سن شادی افراد کمتر می‌شود، اما شواهد زیادی وجود دارد که عکس این نتیجه‌گیری را نشان می‌دهد؛ یعنی ما با سالمندتر شدن شادتر می‌شویم.یک نظرسنجی از 340000 نفر در سراسر آمریکا نشان داد با افزایش سن شادی افراد بیشتر می‌شود. اما این نظرسنجی علت این پدیده را روشن نمی‌کرد.

دکتر آرتور استون، استاد روانشناسی در دانشگاه ایالتی نیویورک در استونی بروک سرپرست این پژوهش بر اساس نظرسنجی گالوپ درباره علل احتمالی این پدیده می‌گوید: "ممکن است علت تغییرات محیطی باشد، یا تغییرات روانشناختی که باعث می‌شود که شیوه نگرش ما به دنیا تغییر کند، یا حتی علل زیست‌شناختی در کار باشد-برای مثال تغییراتی در مواد شیمیایی مغز یا غدد درون‌ریز."

این نظرسنجی تلفنی شامل افرادی در سنین 18 تا 85 می‌شد. این نظرسنجی نشان داد که افراد در 18 سالگی احساس شادی بسیاری دارند. اما به طور پیشرونده‌ای تا رسیدن به 50 سالگی شادی‌شان کاسته می‌شود.

اما پس از گذر از 50 سالگی است که افراد با افزایش سن احساس شادی بیشتری می‌کنند. و هنگامی به 85 سالگی می‌رسند حتی نسبت به 18 سالگی‌شان رضایت بیشتری از خودشان دارند.

اما چرا افراد سالمندتر شادترند؟ دلایل گوناگونی برای شادتر شدن با بالا رفتن سن ابراز شده است:
 احترام عمیق‌تر به ارزش زندگی.
احساس کامیابی
توانایی بیشتر درک فراز و نشیب‌های زندگی
توانایی زندگی کردن در زمان حال و نگران آینده نبودن
رسیدن به این دانایی که نمی‌توان همه افراد را در همه اوقات راضی کرد
گرایش به داشتن نگرشی مثبت‌تر نسبت به موقعیت‌ها.

یک بررسی دانشگاه شیکاگو نیز همچنین نشان داده است که شادی با افزایش سن بیشتر می‌شود. پژوهشگران از نمونه بارزی از امریکاییان درباره میزان شاد بودن‌شان پرسش کردند. این پرسش با مصاحبه‌های رودررو با نمونه‌های جمعیتی از 1500 تا 3000 نفر انجام می‌شد.

نظریه پژوهشگران شیکاگویی این بود که افراد سالمندتر به این علت شادترند که با افزایش سن صفات مثبت روانشناختی بیشتری مانند یکپارچگی شخصیتی و عزت نفس پیدا می‌کنند؛ این نشانه‌های بلوغ شخصیتی باعث ایجاد احساس بیشتر بهزیستی کلی در فرد می‌شود.

سوزان تورک، روانشناس در دانشگاه کالیفرنیای ایروین در این باره می‌گوید: "افراد سالمندار بهتر می‌توانند تشخیص دهند که چه چیزی آزارشان خواهد داد و بیشتر می‌توانند با محیط‌‌‌شان کنار بیایند."

یک بررسی دیگر به عواطف مثبت و منفی افراد در طول یک دوره 23 ساله و مقایسه مشارکت‌کنندگان بر حسب گروه سنی پرداخت. نتایج نشان داد که نوجوانان بیش از سایر گروه‌های سنی عواطف منفی گزارش کردند، اما به نظر می‌رسید که هشتاد ساله‌ها کمترین عواطف منفی را دارند.
منبع:همشهری


ویدیو مرتبط :
5نمونه برای زندگی شادتر!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چگونه شادتر شویم؟


بسیاری از مطالعات آماری نشان داده است که افراد شاد زندگی سالمتر و عمر طولانی‌تری دارند.

خبرگزاری ایسنا: بسیاری از مطالعات آماری نشان داده است که افراد شاد زندگی سالمتر و عمر طولانی‌تری دارند.

دانمارک در میان کشورهای دنیا شادترین کشور جهان شناخته شده و به گفته کارشناسان سلامت، الگوی زندگی برای شاد زیستن بسیار موثر است. در واقع تغییر نگرش و مثبت‌گرایی خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. بسیاری از مردم در جستجوی شادی هستند و در واقع حق دارند شاد زندگی کنند چراکه شادی از شاخصه‌های رفاه اجتماعی است اما در حقیقت به دست آوردن شادی آسانتر از آن چیزی است که ما فکر می‌کنیم.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، ما همواره در طول زندگی با احساسات شدیدی به دنبال ترفیع کاری، ازدواج، دنیا آمدن کودکمان و بسیاری از رویدادهای تاثیرگذار دیگر روبرو هستیم اما این لحظات در زندگی تنها احساس سر فرازی به ما می‌دهند و متخصصان معتقدند که این احساسات به تنهایی برای شادی واقعی کافی نیستند. شادی در واقع تنها یک وضعیت احساسی نیست و سال‌ها تحقیق نشان می‌دهد که شادی بسیار فراتر و عمیق تر از شرایط احساسی و هیجانی است.

چگونه شادتر شویم؟

افراد شاد زندگی طولانی‌تر و سالمتری دارند. نکته مهمتر این است که احساس خوشایند در زندگی چیزی است که بدون تاثیر جامعه و ژنتیک نیز به دست می‌آید. هفت راه رضایت از زندگی به این شرح است:

نگرشتان را تغییر دهید: تحقیقات دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد افراد خوش بین و مثبت‌گرا نه تنها شادتر از دیگران هستند بلکه احتمال ابتلای آنها به بیماری‌ها و حملات قلبی 50 درصد کمتر است. بنابراین داشتن نگاه مثبت از ما در مقابل بیماری‌های قلبی محافظت می‌کند. این در حالیست که این مزیت برای افراد بدبین صادق نیست. تحقیقات نشان می‌دهد افراد بدبین در مقایسه با خوش‌بین‌ها شادی کمتری دارند و در مقابل نیز احتمال ابتلا به بیماری در آن‌ها سه برابر بیشتر است.

از افراد شاد الگوبرداری کنید: دانمارک نخستین رتبه را در کمیسیون اروپا در زمینه رفاه و شادی از سال 1973 میلادی تاکنون دارد و زمانی که سازمان ملل در صدد رتبه بندی کشورها به لحاظ شادی برآمد، دانمارک رتبه نخست را گرفت. چه چیز موجب این انتخاب شد؟ به گزارش سازمان ملل امید به زندگی،‌ تولید ناخالص داخلی و آمار پایین فساد در این کشور به این موضوع کمک کرده اما بالا بودن سطح کلی شادی در دانمارک به خدمات اجتماعی مردم این کشور مانند بخشندگی و سیستم‌های قدرتمند حمایت اجتماعی مربوط می‌شود. کپنهاگ پایتخت دانمارک شادترین شهر دنیا است.

برای کار کردن حد تعادل بگذارید: دانمارکی‌ها در انجام فعالیت‌های شغلی تعادلی را برقرار می‌کنند که موجب افزایش شادی آن‌ها می‌شود. به طور ساده می‌توان گفت آنها در انجام کار افراط نمی‌کنند. میانگین ساعت کاری هفتگی در دانمارک 33 ساعت است و تنها دو درصد دانمارکی‌ها بیش از 40 ساعت در هفته کار می‌کنند. حدود 80 درصد از مادران دانمارکی پس از بچه‌دار شدن به سر شغل خود بازمی‌گردند اما وقت آزاد خود را در بین خانواده، دوستان و برنامه‌های دیگر تقسیم می‌کنند.

بر تجاربتان متمرکز شوید: دانمارکی‌ها توجه خود را بیش از چیزهای کوچک بر ساختن خاطرات خوب متمرکز می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که به تجارب و خاطرات خوب گذشته خود توجه می‌کنند رضایت بیشتری از زندگی دارند. محققان معتقدند زمانی که افراد بر تجارب مثبت خود متمرکز می‌شوند احساس زندگی و قدرت بیشتری می‌کنند. این موضوع همچنین شما را به لحاظ روانی به اطرافیانتان نزدیک می‌کند و شادی را در شما افزایش می‌دهد.

روابط اجتماعی را افزایش دهید: اجتماعی بودن روند پیری را کند می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد پشتوانه اجتماعی قوی دنباله‌های کروموزومی موسوم به تلومرها را بلندتر می‌کند که از عوامل مهم افزایش طول عمر است. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد تنها بودن منجر به افزایش افسردگی، مشکلات سلامت روان و استرس می‌شود.

برای کمک به دیگران داوطلب شوید: بر اساس تحقیقات متعدد کسانی که داوطلب کمک به دیگرانند افراد شادتری هستند. سازمان ملل داوطلب بودن را یکی از گزینه‌های شاد بودن جامعه‌ دانمارک ذکر کرده است. 43 درصد از دانمارکی‌ها در مقابل 25 درصد از آمریکایی‌ها این خصوصیت را دارند. در واقع لذت کمک به دیگران از سنین پایین در افراد شکل می‌گیرد.

یک تحقیقات انجام شده در سال 2012 نشان می‌دهد که کودکان بیشتر علاقه‌مند کمک کردن به دیگران هستند تا اینکه از آنها کمک بگیرند. حتی کمک‌ مالی در حد پنج دلار به دیگران احساس خوبی را در فرد بوجود می‌آورد. متخصصان می‌گویند تمام انسان‌ها فطرتا مهربان هستند و انجام کارهایی مثل کمک به دیگران و محبت کردن با ایجاد یک احساس اجتماعی، هدفمندی و اعتماد به نفس، شادی را در فرد افزایش می‌دهد.

بخندید: متخصصان می‌گویند که خندیدن، تنها نشانه‌ شادی نیست بلکه شاد بودن موجب ایجاد خنده می‌شود. زمانی که ما می‌خندیم هورمون‌های استرس در بدن ما کاهش می‌یابد و اندروفین افزایش می‌یابد. اندروفین در واقع یک ماده شیمیایی است که در طول انجام فعالیت‌های بدنی نیز ترشح می‌شود. با خندیدن مداوم می‌توانید 100 سال زندگی کنید. خندیدن همچنین برای قلب شما مفید است.

تحقیقات نشان می‌دهد از میان کسانی که بیماری قلبی داشتند، تنها هشت درصد که عادت به خندیدن داشتند حمله قلبی دوم را در طول یک سال تجربه کردند اما این رقم در ارتباط با افرادی که نمی‌خندیدند 42 درصد بود. علاوه بر این، مطالعات دیگر نشان می‌دهد مغز ما قادر به تمایز میان خنده واقعی و غیرواقعی نیست و بنابراین با تظاهر به خندیدن نیز می‌توانید از مزایای آن بهره‌مند شوید چون وقتی تظاهر به خندیدن می‌کنید به زودی این خنده مصنوعی تبدیل به خنده واقعی می‌شود و نفع آن به بدنتان خواهد رسید.