سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

آيا کودکان سالم به ويتامين نياز دارند؟



 

آيا کودکان سالم به ويتامين نياز دارند؟

 

معمولاً والديني که سر کار هستند، وقت کافي براي آماده کردن غذاهاي خانگي ندارند و بيشتر غذاهاي بيرون و کم ارزش را مصرف مي‌نمايند.

 

متخصصان عقيده دارند که کودکان بايد ويتامينهاي مورد نيازشان را بوسيله تغذيه‌اي که دارند بدست بياورند، که از آن جمله مي‌توان به موارد زير اشاره نمود:


* شير و لبنيات مانند پنير و ماست


*
ميوه و سبزيجات سبز ( بروکلي، اسفناج و ...)


*
مواد پروتئيني مانند مرغ، ماهي، گوشت و تخم مرغ


*
حبوبات مانند جو و ....

 

 


کدام کودک به مکملهاي ويتاميني نياز دارد.


معمولاً والديني که سر کار هستند، وقت کافي براي آماده کردن غذاهاي خانگي ندارند و بيشتر غذاهاي بيرون و کم ارزش را مصرف مي‌نمايند.


بهمين دليل است که ممکن است پزشکان مولتي ويتامين و يا مکملهايي را به کودکاني که:


*
کودکاني که بصورت معمول غذاهاي سالم و تازه مصرف نمي‌کنند.


*
کودکان ايرادگير که به اندازه کافي غذا نمي‌خورند.


* کودکاني که بيماريهاي مزمن از قبيل آسم و يا بيماريهاي گوارشي دارند، مخصوصاً اگر در حال درمان باشند.(حتماً قبل از اينکه به کودکانتان مکملهاي تغذيه‌اي بدهيد، با پزشک او مشورت نماييد.)


*
خصوصاً کودکان فعالي که به ورزشهاي فيزيکي سخت مشغول هستند.


* کودکاني که به ميزان زياد Fast food مصرف مي‌کنند.


*
کودکاني که گياهخوار هستند.( ممکن است به آهن نياز داشته باشند.) رژيمهاي بدون لبنيات( نياز به مکمل کلسيم دارند) و يا رژيمهاي غذايي ديگر.


* کودکاني که از نوشيدنيهاي کربوناتي استفاده مي‌کنند که باعث کاهش ويتامين مي‌شوند و مواد معدني را از بدن پاک مي‌کنند.

 

 


6 ويتامين و مواد معدني که براي کودکان مفيد هستند.


ويتامين A، باعث رشد و ساختن بافتها، استخوان، پوست سالم، چشم و سيستم ايمني مي‌گردد. بهترين منابع ويتامين A عبارتند از شير، پنير، تخم مرغ و سبزيجات زرد و نارنجي مانند هويج،‌ کدو و سيب زميني شيرين.


ويتامينهاي خانواده B که ويتامين B1، B2، B3، B6 و B12 هستند به سوخت و ساز، توليد انرژي و سلامت سيستم عصبي و چرخشي کمک مي‌کنند. منابع خوب عبارتند از گوشت، مرغ، ‌ماهي، تخم مرغ، شير، آجيل، پنير، لوبيا و سويا مي‌باشد.


ويتامين C، سلامت ماهيچه‌ها، بافتهاي متصل و پوست را تقويت مي‌کند. منابع خوب از ويتامين C عبارتند از مرکبات، توت فرنگي،‌ کيوي، گوجه فرنگي و سبزيجات سبز مانند بروکلي.
ويتامين D، به رشد استخوانها و دندانها و همچنين جذب کلسيم کمک مي‌کند. منابع ويتامين D شير،‌پنير و ماست مي‌باشد. زرده تخم مرغ و روغن ماهي نيز منابعي از ويتامينD هستند.

 

 

کلسيم به رشد کودکان و ساخت استخوانهاي قوي کمک مي‌کند. منابع آن شير، پنير، ماست،‌سويا و آب پرتقالهاي غني شده مي‌باشد.

 

ویتامین c


آهن ماهيچه را مي‌سازد و براي سلولهاي خوني بسيار ضروري هستند. کمبود آهن در دوران بزرگسالي خصوصاً براي دختران که در زمان عادت ماهانه مقداري از خون خود را از دست مي‌دهند بسيار زياد است. منابع خوب براي آهن، گوشت قرمز، ‌بوقلمون، اسفناج، حبوبات و آلو بخارا مي‌باشد.

 

بهترين ويتامينها


داشتن تغذيه‌اي سالم همراه با مصرف همه مواد غذايي بصورت تازه و سالم شروع مي‌شود. اين بهتر از آن است که به کودکان Fast food و يا غذاهاي کم ارزش بدهيم و بخواهيم ويتامينهاي مورد نيازشان را بوسيله مکملها جبران نماييم. شما مي‌توانيد همه ويتامينها و مواد معدني را در غذاهايي که کربوهيدرات و پروتئين بالا دارند،‌پيدا کنيد.(به جز چربيها)
بهترين غذاها با ويتامين بالا در ميوه و سبزيجات تازه يافت مي‌شوند.


براي اينکه به کودکانمان ويتامين بيشتري برسد،‌ تنوع غذا مهم است و نه ميزان آن. اگر فرزند شما غذاي خاصي را به عنوان مثال سبزي، دوست نداشته باشد بهتر است چندين روز از سرو آن خودداري کنيد و بعد دوباره آن را بصورت ديگري به او بدهيد.


5 نکته براي مصرف ويتامينها در کودکان سالم


اگر به فرزندان خود ويتامين مي‌دهيد به نکات زير توجه نماييد:


* ويتامينها را دور از دسترس کودکان قرار دهيد. بنابراين آنها را مثل شکلات نمي‌خورند.


*
سعي کنيد که براي تمام کردن غذا با بچه‌هايتان بگو مگو نداشته باشيد و از دسر جهت رشوه دادن به آنها براي تمام کردن غذا استفاده نکنيد. ويتامينهاي محلول در چربي، ‌تنها مي‌توانند با غذا جذب شوند.


* اگر فرزند شما از داروي خاصي استفاده مي‌کند،‌ ابتدا از پزشک او درباره تداخل داروها با ويتامينها و مواد معدني بپرسيد.


*
اگر فرزند شما نمي‌تواند از مکملهاي مايع و يا قرص استفاده کند از ويتامينهاي جويدني استفاده کنيد.


* بعد از سن 4 سالگي،‌با صلاحديد پزشک مي‌توانيد از ويتامينها و مواد معدني استفاده کنيد.


ویدیو مرتبط :
همه کودکان سالم اند اگر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آيا آب‌ميوه کودکان را چاق مي‌کند؟



 

آيا آب‌ميوه کودکان را چاق مي‌کند؟

 

يکي از سوالاتي که در مورد تغذيه کودکان مطرح است، مساله آب‌ميوه‌هاست. با وجودي که آب‌ميوه‌ها منبع از ويتامين‌ها هستند، بعضي والدين نگران آن هستند که آب‌ميوه کودکان‌شان را چاق کند....



اين والدين نبايد خيلي نگران باشند. تحقيقات اخير ثابت کرده که نوشيدن مقادير متعادل آب‌ميوه که مواد افزودني ديگري نداشته باشد، بر وزن کودک تاثير چنداني ندارد. البته آب‌ميوه هم مانند هر غذا يا نوشيدني ديگري مقداري کالري دارد و مصرف بيش از حد آن ممکن است وزن را بالا ببرد.



اگر مي‌خواهيد براي کودکتان آب‌ميوه انتخاب کنيد، از آب‌ميوه‌هاي صددرصد طبيعي به جاي آب‌ميوه‌‌هاي شيرين‌شده يا مخلوط آب‌ميوه با نوشيدني‌هاي ديگر استفاده کنيد.



حتي اگر آب‌ميوه طبيعي و آب‌ميوه شيرين‌شده مقدار کالري يکساني داشته باشند، کودک شما با مصرف آب‌ميوه طبيعي ويتامين‌ها ومواد مغذي بيشتر و مواد افزودني کمتري دريافت خواهد کرد.



براي اينکه اطمينان حاصل کنيد کودک‌تان بيش از حد آب‌ميوه مصرف نکرده باشد، اين نکته‌ها را رعايت کنيد:



از تولد تا شش ماهگي: به کودک آب‌ميوه ندهيد.



از 6 ماهگي تا 12 ماهگي: تا حداکثر 118 ميلي‌‌ليتر (حدود نصف ليوان) در روز که بايد آن را با فنجان نه با شيشه به او بدهيد (براي جلوگيري از پوسيدگي دندان).



از 1 سالگي تا 6 سالگي: تا حداکثر 177 ميلي‌ليتر (حدود سه چهارم ليوان) در روز.



از 7 سالگي به بعد: تا حداکثر 355 ميلي‌ليتر (حدود يک ليوان و يک سوم ليوان) در روز.


هر 118 ميلي‌ليتر آب‌ميوه طبيعي معادل يک وعده از آن ميوه است. البته آب‌ميوه فيبر موجود در ميوه را ندارد. گرچه مصرف مقدار منطقي آب‌ميوه در روز براي اغلب کودکان خوب است، به ياد داشته باشيد، مصرف ميوه کامل گزينه حتي بهتري است.منبع: Mayoclinic

 

 

 

 

کودکان, تغذیه کودکان, تغذیه کودک, چاقی در کودکان, چاقی, کودکان چاق, آيا آب‌ميوه کودکان را چاق مي‌کند, آبمیوه کودکان, تغذیه کودکان, تغذیه کودک, چاقی در کودکان, چاقی, کودکان چاق, آيا آب‌ميوه کودکان را چاق مي‌کند, آبمیوه