سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

آنچه باید درباره ی غربالگری سلامت جنین بدانید !



سلامت جنین,غربالگری سلامت جنین

از سونوگرافی تا آمنیوسنتز
داشتن فرزند سالم آرزوی هر پدر و مادری است. خوشبختانه پیشرفت علم و فناوری، به‌خصوص در حوزه پزشکی، این امکان را برای والدین فراهم کرده که از تولد فرزندانی که مشکلات کروموزمی دارند یا به هر نحوی باعث بروز مشکلات روانی و مالی فراوانی در خانواده و جامعه می‏شوند، جلوگیری شود. دكتر شیرین نیرومنش، فوق‌تخصص طب مادر و جنین و استاد دانشگاه علوم‌پزشكی تهران، معتقد است هر چند انجام غربالگری‏های سلامت جنین در دوران بارداری اجباری نیست ولی پزشکان متخصص زنان یا ماماها باید انجام آن را به همه خانم‌های باردار و حتی كسانی كه سابقه مشکلات کروموزمی (به‏خصوص نشانگان داون) در خانواده‌شان وجود ندارد، ازدواج فامیلی نداشته‌اند یا سنشان بالا نیست، توصیه کنند و اگر خانمی تمایل به انجام آزمایش‌ها یا تست‌های غربالگری نداشت، پزشكش مسئولیتی برعهده نخواهد داشت.

غربالگری بار اول چه زمانی انجام می‏شود و در آن چه مواردی ارزیابی می‌شود؟
غربالگری اول باید از ابتدای هفته 11 تا پایان هفته 14 بارداری انجام شود. مهم‌ترین كاری كه در این غربالگری انجام می‌شود، سونوگرافی است كه علاوه بر بررسی ضربان قلب جنین، سن جنین، محل جفت و مایع دور جنین، ضخامت پشت گردن جنین هم اندازه‌گیری می‌شود كه پزشكان به آن NT می‌گویند. ضخامت این قسمت باید كمتر از 3 میلی‌متر باشد در غیر این صورت غیرطبیعی تلقی می‌شود. همزمان با این سونوگرافی یك آزمایش خون هم از مادر گرفته می‌شود كه در آن عوامل متعددی را ارزیابی می‌كنند. سپس نتایج به‌دست آمده از آزمایش خون مادر، ضخامت پشت گردن جنین و سن مادر را با استفاده از یك نرم‌افزار رایانه‌ای
تجزیه و تحلیل می‌كنند تا مشخص شود جنین برای ابتلا به نشانگان داون جزو گروه پرخطر است یا نه.

 اگر احتمال خطر وجود داشت چه می‌کنید؟
اگر جنین جزو گروه پرخطر ابتلا به نشانگان داون باشد، باید قبل از هفته 14 بارداری نمونه دقیقی از پرزهای جفت که به آن CVS می‏گویند گرفته شود. نمونه‌ گرفته شده برای بررسی وضعیت كروموزومی به آزمایش ژنتیك ارسال می‌شود. با این آزمایش می‌توان اختلال كروموزوم 21 یا نشانگان داون را تشخیص داد.

 آیا با نتیجه NT به تنهایی می‌توان كار نمونه‌گیری از پرزهای جفتی را انجام داد؟
بله، معمولا اگر ضخامت NT بالای 3 میلی‌متر باشد، می‌توان با اتكا به نتیجه سونوگرافی كار نمونه‌گیری از پرزهای جفت را انجام داد.

به جز افزایش ضخامت پشت گردن جنین، چه اختلال‌های دیگری نشان‌دهنده نشانگان داون است؟
مهم‌ترین فاكتور برای ما اندازه NT است اما بهتر است همزمان استخوان بینی جنین هم دیده ‌شود. ندیدن استخوان بینی در سونوگرافی هم نشان‌دهنده ابتلای جنین به نشانگان داون خواهدبود اما در موارد پرخطرتر اندازه عروق داخل شكم جنین، دریچه‌های قلب جنین و استخوان ماندیبول یا فک صورت جنین نیز در مراكز خاصی بررسی می‌شود. اشكال در این 3 قسمت به نفع نشانگان داون خواهدبود.

اعداد و نتایجی كه از سونوگرافی و آزمایش‌ها به‌دست می‌آید تا چه اندازه دقیق هستند و تا چه حد می‌توان به آنها اعتماد كرد؟
اگر كار سونوگرافی به خوبی و آزمایش‌ها استاندارد انجام شود، دقت و اطمینان نتایج بین 90 تا 95 درصد خواهدبود اما باید اصول خاصی را هنگام انجام غربالگری سلامت جنین انجام داد. مثلا نمی‌توان در هر شرایطی NT گرفت. به همین دلیل برای اینكه صددرصد مطمئن شویم جنین به نشانگان داون مبتلا شده است یا نه، تست‌های تکمیلی دیگری مثل نمونه‌گیری از جفت انجام می‌گیرد.

 آیا تا به حال به مواردی برخورد كرده‏اید‌ كه NT جنینی بالا باشد اما در نهایت مشخص شود كه مشكلی نداشته است؟
بله، درصد كمی از جنین‌های طبیعی هم ممكن است NT بالایی داشته باشند. اگر NT بالا باشد ولی آزمایش كروموزومی مشكلی‌ نشان ندهد، جنین را با سونوگرافی متعدد پیگیری می‌كنیم زیرا احتمال ناهنجاری‌های قلبی در او زیاد است. به همین دلیل مادر باید در حدود هفته‌های 18 تا 22 بارداری حتما به پزشك مراجعه کند و اكوی قلب جنین را انجام دهد تا از نظر نقایص مادرزادی قلبی بررسی شود.

 در ادامه بارداری چه غربالگری‌های دیگری انجام می‌شود؟
در صورتی كه 3 ماهه اول طی شود و جنین مشكلی نداشته باشد، غربالگری نوبت دوم بین هفته 15 تا 22 بارداری انجام می‌شود. این غربالگری شامل یك آزمایش خون مادر و یك تست 4گانه از هورمون‌های جنینی است. نتایج آزمایش‌ها به اضافه سن مادر، خطر ابتلای مادر به دیابت، نوع بارداری كه طبیعی بوده یا با IVF انجام شده است و... به كمك یك نرم‌افزار رایانه‌ای تجزیه و تحلیل می‌شود. در صورتی كه براساس نتایج به‌دست آمده، معلوم می‌شود. مادر و جنین جزو گروه‌های پرخطر هستند، باید آمنیوسنتز یا نمونه‌گیری از مایع اطراف جنین برای بررسی ابتلای جنین به نشانگان داون انجام بگیرد. نمونه گرفته شده به آزمایشگاه ژنتیك ارسال می‌شود تا سلول‌های جنینی آن كشت داده شود. با این آزمایش با اطمینان حدود 5/99 درصد می‌توان در مورد مبتلابودن یا نبودن جنین به نشانگان داون اظهارنظر كرد.

خانم‌هایی كه در غربالگری 3 ماهه اول مشكلی نداشته‌اند هم باید این غربالگری را انجام بدهند؟
بله، بهتر است همه خانم‌ها این غربالگری را انجام بدهند و نتایج هر دو غربالگری با هم ارزیابی ‌شوند.

بعد از غربالگری دوم آیا باز هم باید آزمایش یا سونوگرافی خاصی انجام داد؟
بله. حدود هفته 18 تا 22 بارداری یك سونوگرافی بسیار دقیق كه به آن آنومالی اسكن گفته می‌شود، برای تشخیص ناهنجاری‌های جنینی از جنین انجام می‌شود كه جزء به جزء آناتومی سر تا پای جنین را بررسی می‌كند. اگر جنینی نشانگان داون نداشته باشد اما به هر دلیلی دچار ناهنجاری‌ در یكی از اعضای خود باشد، با توجه به مشكل، مادر را به متخصصان معرفی می‌كنیم تا در صورت امكان بتوان همزمان با پیشرفت بارداری مشكل جنین را هم حل كرد.

اجازه سقط برای چه جنین‏هایی صادر می‏شود؟
جنین‌های مبتلا به نشانگان داون، تریزومی‌‌های 13 و 18، نشانگان ترنر و نقایص جنینی كه مغایر با حیات نوزاد باشد یا باعث بروز عسر و هرج در خانواده شود (مثل هیدروسفالی‌های خیلی شدید، مننگوسل، مننگومیلوسل هم در صورتی كه قبل از هفته 19 بارداری تشخیص داده شوند) اجازه سقط دارند.

سونوگرافی باید دقیق باشد
برای انجام سونوگرافی، آیا باید به متخصصان زنان مراجعه كرد یا به متخصصان رادیولوژی؟
در درجه اول بهتر است كار سونوگرافی تشخیصی سلامت جنین به‌وسیله متخصصان طب مادر و جنین و در درجه بعد رادیولوژیست‌هایی كه دوره این كار را گذرانده‌اند، انجام شود.


منبع:salamatiran.com


ویدیو مرتبط :
اهمیت غربالگری بارداری و سلامت جنین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مشاجره والدین از دوران بارداری تاثیر نامطلوبی بر سلامت جنین می‌گذارد



مشاجره والدین,دوران بارداری,سلامت جنین

یک روانپزشک با اشاره به اینکه مشاجره والدین از همان دوران بارداری بر روند رشد و سلامت جنین تاثیر سویی می‌گذارد، گفت: مشاجره والدین با یکدیگر در دوران دبستان و نوجوانی فرزندشان به فرار آنان از خانه و روی آوردن به دوستان، بستگان و حتی گروه‌های ناهنجار جامعه منجر می‌شود و از سوی دیگر عدم نظارت والدین بروی سلامت روانی و حتی جسمی فرزندشان اثرات نامطلوبی می گذارد.

 

دکتر رضا رستمی  با بیان اینکه داشتن رابطه سالم والدین با یکدیگر یک اصل اساسی و مهم برای تربیت فرزندان به شمار می رود، اظهار داشت: هر فرزندی به امنیت روانی در خانواده و اجتماع نیاز دارد و والدین موظف هستند که این نیاز مهم را برای آنان برآورده کنند که متاسفانه برخی از خانواده‌ها با بی توجهی و مشاجرات خود موجب تبدیل شدن خانه به یک محیط ناامن برای فرزندانشان می‌شوند.

 

وی با اشاره به اینکه آسیب های ناشی از مشاجرات والدین در سنین مختلف بر کودکان تاثیرات سویی می گذارد، تصریح کرد: دعواهای والدین از همان دوران بارداری تاثیرات نامطلوبی بر روند رشد، سلامت جنین و مرحله بارداری سالم یا ناسالم مادران می‌گذارد و حتی کودک به دنیا نیامده متوجه بهم ریختگی محیط خانواده خواهد شد.

 

این روانپزشک سال های اول زندگی کودک را مهمترین دوران برای یادگیری بسیاری از مهارتها دانست و افزود: محیط آرام درون خانه منجر به رشد مطلوب تر کودک می شود و بالعکس محیط ناآرام آن موجب تخلیه انرژی والدین خواهد شد که این امر باعث از دست دادن نیروی کافی پدر و مادر برای آموزش مهارت‌ها و توانایی‌های لازم به فرزندش به دلیل داشتن تنش با همسر خود می‌شود.

 

دکتر رستمی در ادامه یادآور شد: مشاجره والدین در دوران دبستان و نوجوانی فرزندانشان به فرار آنان از خانه و روی آوردن به دوستان، بستگان و حتی گروه های ناهنجار جامعه منجر می شود و از سوی دیگر عدم نظارت والدین بروی سلامت روانی و حتی جسمی فرزندشان اثرات نامطلوبی می گذارد و با توجه به اینکه کودکان خانواده را به عنوان مرکز اصلی امنیت خود می دانند بنابراین در جریان مشاجره والدین نمی دانند که به چه کسی پناه برند و این مسئله موجب ایجاد تعارض شناختی در آنان و اثرات نامطلوبی بر آینده شان می شود.

 

وی با بیان اینکه مشاجرات پدر و مادر منجر به بروز بیماری هایی همچون اضطراب، افسردگی، افت تحصیلی و مهم تر از همه ترک تحصیل و اختلالات رفتاری می‌شود، گفت: اگر کودک در معرض تربیت صحیح والدین قرار نگیرد و مدام شاهد دعواهای آنان باشد منجر به بروز ناهنجاری‌های رفتاری و افت کارایی در محیط های مختلف در بزرگسالی می شود.

 

این روانپزشک با اشاره به اینکه مشاجره والدین سبب بروز رفتارهای ناهنجار که مورد پسند جامعه نیست می شود، گفت: آثار ناشی از مشاجرات والدین که موجب بروز رفتارهای نابهنجار در کودکان می‌شود باعث طرد شدن آنان از جامعه خواهد شد که البته آثار و تبعات نامطلوب‌تری را برای فرد، خانواده و هم برای جامعه به دنبال دارد که چه بسا جبران کردن تمام این بی توجهی‌ها هزینه گزافی را به دنبال دارد.

 

دکتر رستمی در پایان یادآور شد: کودکان در هر سنی از دوران جنینی تا بزرگسالی تحت تاثیر رفتارهای والدین با یکدیگر هستند و هرگونه مشاجره مدام بین والدین چه بسا به اختلالات رفتاری در فرزندانشان منجر می‌شود که در صورت لزوم پدر و مادر باید برای حل مشکل خود و داشتن یک محیط آرام برای خود و هم فرزندشان به مشاوره مراجعه کنند تا کودکشان از آینده مطلوبی برخوردار باشند.

منبع:ایسنا