سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

آنفلوانزای خوکی چگونه سرایت می‌کند؟



 

 

آنفلوانزای خوکی چگونه سرایت می‌کند؟


آنفلوانزای خوکی یک بیماری حاد تنفسی به شدت واگیر در خوک‌هاست که بوسیله چندین نوع ویروس آنفلوانزای خوکی ایجاد می شود. میزان مرگ و میر آن در خوک ها نسبتا بالاست. اما ویروس آنفلوانزای خوکی مشابه ویروس آنفلوانزای انسانی نیست و در حالت عادی این ویروس باعث ابتلا انسان ها به این بیماری نمی شود، اما جدیدا یک نوع جدید از این ویروس در اثر جهش ژنتیکی ایجاد شده است که انسان ها را مبتلا می کند و در عین حال به راحتی از انسانی به انسان دیگر سرایت می کند و به این ترتیب افرادی که هیچ گونه تماسی با این حیوانات ندارند نیز در معرض ابتلا قرار می گیرند.

علائم آنفلوانزای خوکی بسیار شبیه به آنفلوانزای معمولی است و شامل تب، سرفه، گلودرد، بدن درد، سردرد، لرز و خستگی است و در بعضی افراد تهوع و استفراغ هم گزارش شده است. این بیماری ممکن است با علائم دیگری نیز همراه باشد. پزشکان فقط از روی علائم بالینی قادر به تشخیص قطعی آنفلوانزای خوکی نیستند و تشخیص قطعی آن فقط با انجام تست آزمایشگاهی ممکن است.


آنفلوانزای خوکی چگونه از فردی به فرد دیگر سرایت می کند؟

ویروس آنفلوانزای خوکی دقیقا مشابه آنفلوانزای معمولی سرایت می کند. شما ممکن است از طریق تماس با فرد آلوده و یا لمس کردن سطوح و اشیایی که قبلا توسط این افراد لمس شده اند و سپس دست زدن به چشم و دهان و بینی خود به این بیماری مبتلا شوید. در یک فرد آلوده، انتشار این ویروس به محیط از یک روز قبل از شروع علائم بیماری آغاز می شود و تا یک هفته پس از ابتلا ادامه می یابد.

 

درمان آنفلوانزای خوکی

ویروس آنفلوانزای خوکی به داروهای ضد ویروس حساس است و این داروها به خوبی بیماری آنفلوانزای خوکی را مهار می کنند. این داروها بهترین اثربخشی را زمانی دارند که در 48 ساعت اول ابتلا به این بیماری مصرف شوند.


نکته :

ویروس آنفلوانزای خوکی که انسان ها را مبتلا می کند یک گونه کاملا جدید است و تا کنون واکسنی برای آن ساخته نشده است

 

میزان خطر آنفلوانزای خوکی

شدت و میزان خطر این بیماری در افراد مختلف متفاوت است. به طوری که در برخی افراد منجر به مرگ شده، در حالی که در افرادی دیگر بدون دریافت داروی ضدویروس، بیماری خود به خود بهبود یافته است.

 

آنچه عموم مردم باید در مورد بیماری آنفلوانزای خوکی انجام دهند

1. برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزای خوکی باید دستان خود را به طور مرتب با آب و صابون بشویید، مخصوصا زمانی که عطسه یا سرفه می کنید و یا وقتی که از بیرون به خانه باز می‌گردید.

 

2. از تماس نزدیک با خوک ها و یا انسان هایی که آلوده هستند بپرهیزید.

 

3. از دست زدن به اشیا و سطوحی که ممکن است آلوده باشند، مخصوصا در اماکن عمومی بپرهیزید. (مانند میز های کافی شاپ ها و رستوران ها، دستگیره درب وسائل حمل و نقل عمومی، نرده ها و ...)

 

4. از دست زدن به دهان، بینی و چشمان خود بپرهیزید.

 

5. رعایت عادات غذایی خوب شامل خواب و استراحت کافی، مصرف مود غذایی مناسب و انجام فعالیت های ورزشی

منبع:عصرایران


ویدیو مرتبط :
آنفلوانزای پرندگان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آنفلوانزای خوکی جان 56 مصری را گرفت



 

در پی بروز آنفلوانزای خوکی و شیوع ویروس H1N1 در مصر 56 نفر در این کشور از بین رفتند.

به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت بهداشت مصر با اعلام این خبر افزود: بر اثر شیوع ویروس آنفلوانزای خوکی در کشور 1 هزار و 172 نفر به این ویروس مبطلا شدند که از این تعداد 56 نفر فوت شدند.

"عبدالرحمن شاهین" سخنگوی وزارت بهداشت مصر گفت: هشت نفر از افراد فوت شده از استان های جیزه، الغربیه، الشرقیه، فیوم و السیوط گزارش شده اند.

شاهین همچنین اضافه کرد که از ماه ژوئن سال 2009 زمانی که ویروس برای نخستین بار در مصر پیدا شد 16 هزار و 373 نفر را آلوده کرده که از این تعداد 281 نفر فوت شدند.

سخنگوی وزارت بهداشت مصر همچنین گفت: تنها از 19 تا 25 دسامبر 559 مورد جدید آنفلوانزای خوکی مشخص شده است.

وزارت بهداشت از مبطلایان به این بیماری خواسته تا به مراکز پزشکی و درمانگاهی مراجعه کنند.... /مهر