سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

آلوئه‌ورا؛ گیاه جاودانگى


گیاه آلوئه‌ورا متعلق به مناطق گرم آفریقایی است. این گیاه در زمان‌های قدیم در اروپا، یونان و رم به عنوان مرهم زخم‌های حاد استفاده می‌شده است.


 صبح بخیر: گیاه آلوئه‌ورا متعلق به مناطق گرم آفریقایی است. این گیاه در زمان‌های قدیم در اروپا، یونان و رم به عنوان مرهم زخم‌های حاد استفاده می‌شده است. شیره این گیاه بسیار خنك و شفابخش است. امروزه برای التیام سوختگی‌، التهاب‌ و زخم‌های پوستی از شیره آن استفاده می‌شود. همچنین برگ این گیاه یك پاك كننده قوی است.  

در ایران این گیاه را به نام‌های: صبر زرد، صبر تلخ یا شاخ بزی می‌شناسند. نام‌های دیگر این گیاه لاله بیابان، گیاه جاودانگى، گیاه دارویى و گیاه ملکه است.

قسمت‌های قابل استفاده گیاه: ژل، برگ‌ها

عناصر سازنده گیاه: پلی‌ساکاریدها، آلوئین، آنتی اكسیدان‌ها، آل‌رامینوز، گلوكرونیك اسید و آرابینوز

موارد استفاده: تسكین دهنده، پاك‌سازی كننده، تونیك، ترمیم كننده زخم‌ها، آنتی باكتریال، قابض، ضد قارچ، خون بند و تسكین دهنده

نحوه استفاده از گیاه:

برای استفاده از ژل داخل گیاه، شیاری روی پوسته برگ ایجاد كرده و غشای گیاه را باز كنید. ژل داخل آن را خارج كرده و مستقیما استفاده كنید. همچنین می‌توانید به‌وسیله چاقویی روی غشای برگ را برش دهید تا ژل از آن خارج شود. ژل این گیاه دارای خاصیت آنتی باكتریال است و می‌توانید آن را مستقیما روی سوختگی‌ها، عفونت‌های قارچی، سوختگی ناشی از پوشك بچه و آفتاب، پوست‌های خشك، زخم‌ها، جای نیش حشرات، اگزما، نشانه‌های حساسیت پوستی و هر نوع ناراحتی پوستی دیگر قرار دهید تا مداوا شود.  

همچنین ژل داخل گیاه، مصرف خوراکی داشته و می‌توان آن را به صورت آبمیوه یا كمپوت نیز مصرف كرد.

كپسول‌: كپسول آلوئه‌ورا به‌صورت صنعتی از پودر برگ آن تولید می‌شود. 100 تا 500 میلی‌گرم از آن، برای درمان یبوست مفید است.

همچنین برای رشد مو می‌توانید 2 قاشق چای‌خوری از ژل آلوئه‌ورا را با نصف فنجان بابونه تركیب كرده و از آن به‌عنوان نرم كننده، برای مو استفاده كنید.

نحوه كاشت و تولید گیاه:

این گیاه را در خاكی شنی و در معرض نور كامل خورشید بكارید و به‌خوبی آن را آبیاری كنید. برای كاشت این گیاه می‌توانید از روش قلمه استفاده كنید. برگ گیاه را از قسمتی به‌صورت افقی ببرید و قسمت جدا شده را در خاك بكارید. همچنین می‌توانید بذر این گیاه را در بهار یا اوایل تابستان در دمای 21 درجه سانتی‌گراد در خاك بكارید. این گیاه را می‌توانید در مناطق معتدل داخل خانه پرورش دهید، اما بهتر است در تابستان بیرون از خانه نگه داشته شود.  این گیاه به‌صورت وحشی و خود رو در مناطق گرمسیری می‌روید.

می‌توانید در طول سال ژل و برگ این گیاه را برداشت كنید.

هشدار: از مصرف خوراكی  آلوئه‌ورا در دوران بارداری خودداری كنید.

برگ‌ها: برگ‌های آلوئه‌ورا با ضخامت 5 تا 10 سانتی‌متر بلند و نیزه‌ای شكل هستند. رنگ آنها سبز طوسی است و گاهی نقاط قرمزی روی برگ‌های جوان آن دیده می‌شود.

محلول آلوئه‌ورا و گل رز:

این محلول از گلاب و روغن شمعدانی تهیه می‌شود. آلوئه‌ورا و گلاب هر دو ماده‌ای لطیف و خنك هستند كه محلول آنها سبب شفاف شدن پوست‌های كدر و فرسوده می‌شود. برای‌اینكه این محلول در آب‌وهوای گرم تازه بماند می‌توانید بطری‌ آن را در یخچال نگهداری كنید. این محلول برای تحریك حواس بسیار مفید است.

مواد لازم برای تهیه محلول:

یك چهارم فنجان آب مقطر

2 قاشق چای‌خوری آب آلوئه‌ورا

2 قاشق چای‌خوری گلاب

3 قطره روغن گل رز

3 قطره روغن شمعدانی

1 قطره روغن نعنای هندی

نحوه تهیه محلول:

تمام مواد را با هم تركیب كنید.

محلول را در یك بطری شیشه‌ای تیره و كاملا تمیز بریزید و قبل از هر بار استفاده بطری را خوب تكان دهید تا محلول در هم تركیب شود. این محلول را می‌توانید تا 2 ماه نگهداری كنید.

محلول آلوئه‌ورا و كندر:

روغن كندر ماده‌ا‌ی قابض است و تاثیرات مفیدی روی پوست دارد. تركیب این روغن با روغن مركباتی مانند ترنج محلولی معطر را به‌وجود می‌آورد كه سبب شادابی هر نوع پوستی می‌شود. از این محلول می‌توانید به عنوان ماده انرژی‌زا استفاده كنید.

مواد لازم برای تهیه محلول:

پنج و نیم قاشق غذاخوری آب مقطر

2 قاشق چای‌خوری آب آلوئه‌ورا

1 قاشق چای‌خوری آب گل اسطو‌خودوس

4 قطره روغن كندر

2 قطره روغن ترنج

2 قطره روغن پرتقال

نحوه تهیه محلول:

تمام مواد را با هم تركیب كنید.

محلول را در یك بطری شیشه‌ای تیره و كاملا تمیز بریزید و قبل از هر بار استفاده بطری را خوب تكان دهید تا مواد داخل محلول كاملا تركیب شود. این محلول را می‌توانید به مدت 2 ماه نگهداری كنید.


ویدیو مرتبط :
گیاه آلوئه ورا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آلوئه ورا و خواص گیاه آلوئه ورا



 

 

 

آلوئه ورا ( آلوورا ):

آلوئه ورا ( آلوورا ) یا صبر زرد گیاهی است علفی و چند ساله با برگ‌های ضخیم، گوشتی و دراز. حاشیه‌ برگ‌های آن کمی پیچ و خم‌دار و دارای تیغ است. گل‌های آن‌ به‌صورت خوشه‌ای زیبا در انتهای محور ساقه گل‌دار و به رنگ سبز مایل به زرد قرار دارند.

 

آلوئه ورا خاص مناطق آفریقایی است که به آن زنبق بیابانی یا صحرایی هم می‌گویند. در برخی کشورها با نام‌هایی چون «گیاه جاودانگی»، «گیاه دارویی»، «گیاه ملکه» و … نامیده می‌شود.

نخستین بار مصری‌ها  گیاه آلوئه ورا ( آلوورا )را برای درمان زخم‌ها، سوختگی‌ها و عفونت‌ها به کار می‌گرفتند. پس از آنها یونانی‌ها، اسپانیایی‌ها و آفریقایی‌ها به شیوه‌ها و منظورهای مختلف از  گیاه آلوئه ورا ( آلوورا ) استفاده می‌کردند.

 

ترکیبات مهم گیاه آلوئه ورا ( آلوورا )

گیاه آلوئه ورا ( آلوورا ) حاوی مشتقات هیدروکسی آنتراسن از جمله آلوئین‌های A2وB به میزان ۴۰- ۲۵درصد کل ترکیبات و مشتقات کرومون از جمله آلوئه رزین ۲A، B وC است.

ترکیبات مهم دیگر گیاه آلوئه ورا ( آلوورا ) شامل قندها از جمله: گلوکز، مانوز و سلولز، آنزیم‌ها از جمله: اکسیداز، آمیلاز و کاتالاز، همچنین ویتامین‌هایی نظیر: B1، B2، B6، C، E و اسید فولیک و مواد معدنی مانند: کلیسم، سدیم، منیزیم، روی، مس و کروم می‌باشند.

 

 

 خواص آلوئه ورا آلوورا آلوئه ورا

 

 

مرور کلی بر خواص دارویی گیاه آلوئه ورا ( آلوورا ):

آلوئه ورا ( آلوورا ) از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است و شیرابه آن به مصرف طبی می‌رسد.

 

۱)آلوئه ورا تقویت‌کننده بدن است.

۲)آلوئه ورا یبوست را برطرف می‌کند و روده‌ها را تمیز می‌کند.

۳)آلوئه ورا برای معالجه آسم مفید است.

۴) آلوئه ورا سوء‌هاضمه را برطرف می‌کند.

۵) آلوئه ورا در معالجه صرع مفید است.

۶) آلوئه ورا خون را تصفیه می‌کند.

۷) برای برطرف کردن خارش ناشی از گزیدگی حشرات شیرابه آلوئه ورا را روی پوست بمالید.

8 ) اگزما را درمان می‌کند.

۹)آلوئه ورا برای معالجه اسهال خونی مفید است.

۱۰) برای رفع ریزش مو، شیرابه آلوئه ورا به سر مالیده و موها را با آن ماساژ دهید.

۱۱) بیماری کبدی را برطرف می‌کند.

۱۲) برای التیام زخم‌ها شیرابه آلوئه ورا روی زخم بمالید.

۱۳) صبر زرد (آلوئه ورا )بهترین کرم مرطوب‌کننده است برگ‌ها را بشکنید و ژله آن‌را به پوست بمالید.

۱۴) مبتلایان به بیماری قند می‌توانند با مصرف اآلوئه ورا قند خون خود را کنترل کنند.

۱۵) برای شستن چشم و زخم‌ها شیرابه آلوئه ورا را با آب مخلوط کرده و استفاده کنید.

 

 

 خواص آلوئه ورا آلوورا آلوئه ورا

 

 

آلوئه ورا گیاهی فوق العاده برای رویش مو

 

آلوئه ورا :یكی از راههای كنترل و درمان كم پشتی موی سر استفاده از آلوئه ورا  است. بسیاری از مردم از محصوالات گوناگونی كه حاوی آلوئه ورا می‌باشد برای ضخیم شدن مو و سلامت آن استفاده می‌كنند كه یكی از روشها استفاده از ژل آلوئه ورا می‌باشد.

آلوئه ورا حاوی آنزیمهایی است كه عامل محركی برای تولید و رشد موهای جدید هستند، مكانیسم عملكرد آن بگونه ای است كه سرعت جریان گردش خون را افزایش داده بنابراین پاپیلای پوستی (زائده بافتی ریشه موی سر) را فعال نموده و سبب افزایش تغذیه فولیكولهای مو می‌گردد.

همچنین به علت خواص ضد باكتری و قارچی كه آلوئه ورا ( آلوورا ) دارد مانع از ایجاد شوره سر می‌گردد.

 گیاه آلوئه ورا ( آلوورا ) برای كنترل عفونت های قارچی مثل بیماری كچلی نیز مفید است.


طریقه  استفاده از آلوئه ورا ( آلوورا ) برای پوست :

طریقه استفاده از آلوئه ورا : ژل گیاه را بعد از برداشتن برشی از برگ ، کندن پوست سبز آن روی پوست بمالید ، بلافاصله ژل جذب پوست می شود و یا ژل را روی پوست صورت ماسک کنید . در حالت درد می توانید ژل را روی قسمت متورم و یا دردناک با پارچه ای ببندید و سپس اعجاز آن را مشاهده کنید .

طریقه نگهداری آلوئه ورا ( آلوورا ):

برگ را بعد از برش داخل کاغذ پیچیده و در قسمت پایین یخچال نگهداری نمائید .

 

توجه :مادرانی که در زمان شیردهی هستند از این ژل استفاده ننمایند چون امکان تلخ شدن شیرشان وجود دارد .


طرز تهیه شربت آلوئه ورا

روش اول طرز تهیه شربت آلوئه ورا  :


ژل شفاف ( شسته شده ) جدا شده از یك برگ عصاره


1 عدد لیموترش تازه و یا کنسانتره پرتغال


6 - 5 قاشق غذا خوری عسل


4 لیوان آب


 تمام مواد را درون مخلوط کن ریخته و بـه مدت 2 دقیـقه میکس کنید تا مخلوط یکدست شود. سپس چند تکه یخ به شربت آماده شده اضافه کرده و یا شربت آلوئه ورا را به مدت 2 ساعت دریخچال قراردهید تا کاملا خنک شود و سپس میل نمایید.
درصورتیکه مایل بودید شربت آلوئه ورا مطبوع تر پالپ دار( به همراه قطـعات کوچک ژل ) تهیه نمایید ، می تـوانید 5 سانتیمتر ژل آلوئه ورا را به قطعات 2 × 2 میلیمتربریده و آنها را به شربت آماده بیفزایید.

روش دوم طرز تهیه شربت آلوئه ورا :

عصاره لیموترش ، عسل و آب را درون میكسربا هم مخلوط كرده ، سپـس ژل جـدا شده از بـرگ آلوئه ورا كـه قبلا به قطـعات كـوچك بریده و یا ساطـوری شـده را به مخـلوط حاصل بیفزایید و خنك میل نمایید .