سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

آشنایی با کیست‌های فکی و درمان کیست‌های فکی



درمان کیست‌های فکی, علل بروز کیست‌های فکی

اولین علامت کیست های فکی تورم در ناحیه فک است

 

یکی از مشکلاتی که برخی افراد با آن مواجه می‌شوند کیست‌های فکی است که گاهی اوقات ممکن است اندازه آنها بزرگ شود، اما تشخیص این کیست‌ها به آسانی نیست و نیاز به یکسری بررسی‌ دارد. داشتن اطلاعات کلینیکی، رادیولوژیکی و نمای پاتولوژیکی برای تشخیص آنها ضروری است، چرا که گاهی اوقات علائم بالینی و شرح حال بیمار ممکن است تشخیص را سخت کند و با بیماری دیگری اشتباه گرفته شود.

 

همچنین باید بگویم که این کیست‌ها مختص ناحیه فک نیستند و ممکن است در سایر اعضای بدن مشاهده شوند که فک هم از این قاعده مستثنا نیست. وجود انواع تومورها و کیست‌ها در استخوان‌های فک و بافت‌های نرم دهانی یا فکی وجود دارد که یک بخش عظیمی از کارهای جراحی را به خود اختصاص می‌دهند.

 

البته این تومورها به دو دسته خوش‌خیم و بدخیم دسته‌بندی می‌شوند که مطابق نوع آن درمان مناسب را جراح به‌کار می‌برد.  یک بخش بزرگی از کارها در واقع وظایف جراح فک و صورت است که بتواند این مسئله را در بیمار تشخیص دهد.

 

علائم این تومور چیست؟
معمولا اولین علامت این تومورها تورم در ناحیه فک است، یعنی بیمار با ظاهر متورم به پزشک مراجعه می‌کند. همان‌طور که گفته شد برای تشخیص دقیق نیاز به بررسی‌های بیشتری است. 

 

اگر این کیست در ناحیه فک درمان نشود چه عوارضی دارد؟
در پاسخ باید بگویم که مسلما این کیست‌ها عواقب خود را دارند. اگر از نوع بدخیم باشند و درمان نشوند در‌نهایت منجر به پایان زندگی فرد می‌شوند. همچنین اگر از نوع خوش‌خیم باشند اما درمان به تعویق بیفتد یا درمان نشوند احتمال تخریب این عضو بالاست. در این شرایط نیاز است که جراحی صورت گیرد که این جراحی سنگین خواهد بود، چرا که مقداری از بافت تخریب شده است. همچنین باید استخوان آن بخش را برداریم که این کار باعث برهم زدن پیوستگی فک می‌شود که همه این موارد مشکلات زیادی از‌جمله از نظر ظاهری و عملکردی به‌همراه دارد.

 

به چه صورت می‌توان این کیست‌ها را درمان کرد؟
معمولا درمان‌های این کیست‌ها به‌صورت جراحی است. البته یکسری تومورهای بدخیم فکی را باید با کمک درمان‌های رادیوتراپی و کموتراپی برطرف کرد یا اینکه قبل از عمل جراحی این درمان‌ها را انجام داد و بعد از آن جراحی را به‌کار برد، اما عمدتا تومورها و کیست‌های فکی درمان‌شان به‌صورت جراحی است.

 

آیا این بیماری ارثی است؟
بعضی تومورهای بدخیم اصلا زمینه ارثی برای‌شان مطرح نیست اما با این حال نمی‌توان گفت ژنتیک در بروز این مشکل بی‌تاثیر است. به‌طور کلی عامل ارث را در هیچ موردی نمی‌توان قلم گرفت و بدون تاثیر دانست، اما عوامل محیطی را هم نمی‌توان نادیده گرفت.

 

سرمنشا کیست‌های فکی چیست؟
ممکن است بارها از بعضی افراد شنیده باشید دندان نهفته یا عقل‌شان را جراحی کرده‌اند. علتش این است که این دندان نهفته دارای جداری با بافت پوشاننده است. این جدار قادر است دندان را برای تشکیل یک کیست یا نهایتا تومور مستعد کند، بنابراین این کیست‌ها  معمولا از بقایای جنینی سلول‌های پوشاننده در ناحیه مورد‌نظر هستند. البته بعضی وقت‌ها هم ممکن است علت نامشخص باشد. اما بسیاری از تومورهایی که سلول‌های پوشاننده دیگر بدن را درگیر می‌کنند، می‌توانند فک را هم درگیر کنند.

منبع:alodoctor.ir


ویدیو مرتبط :
درمان کیست مچ دست-گانگلیون کیست-دکتر دقاق زاده

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کیست کلیه چیست، چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود؟



درمان کیست کلیه, علائم کیست کلیه

کیست کلیه چیست؟
کیست ساده کلیه، یک کیسه گرد و صاف با پوستی نازک یا یک کیسه شبیه به جیب پیراهن و با سر بسته است که با مایع پر شده است. کیست کلیه ممکن است به صورت تکی و یا چند تایی در کلیه ها شکل بگیرد. کیست ساده، شایع ترین نوع کیست در کلیه ها می باشد. این بیماری با بیماری کلیه پلی کیستیک متفاوت است. کلیه پلی کیستیک یک بیماری پیشرونده و خطرناک است که به از دست دادن کلیه ها منجر می شود. کیست ساده کلیه اغلب باعث ایجاد مشکل حادی نمی شود.

 

علل کیست کلیه ساده چه چیزهایی هستند؟
علت بروز کیست ساده کلیه ها هنوز به درستی کشف نشده است اما به نظر نمی رسد که یک بیماری ارثی باشد. این بیماری در مردان شایع تر است. سن نیز یکی از عوامل اصلی موثر در بروز کیست کلیه است. تقریبا نیمی از افراد بالای 50 سال یک یا چند کیست ساده کلیه دارند. اندازه ی این کیست ها با افزایش سن بزرگتر می شود به گونه ای که بعد از 10 سال ممکن است دو برابر شوند.

 

درمان کیست کلیه, علائم کیست کلیه

 

علائم کیست ساده کلیه چیست؟
کیست ساده کلیه معمولا علائم خاصی ندارد. در اکثر موارد، پزشک در حین انجام یک سونوگرافی و یا توموگرافی کامپیوتری که به منظور تشخیص بیماری دیگری انجام می شود، کیست ساده کلیه ها را تشخیص می دهد. با این حال کیست های ساده کلیه ممکن است علائمی از جمله موارد زیر داشته باشند:

 

اگر این عارضه ها بزرگ شوند و به سایر اعضای بدن فشار وارد آورند می توانند منجر به احساس درد در پهلو ها، پشت و یا بالای شکم شوند.
خونریزی
ایجاد عفونت و بروز علائم ناشی از عفونت مانند تب و لرز
مختل کردن عملکرد کلیه ها (نادر است)

 

کیست ساده کلیه با فشار خون بالا همراه است اما هنوز رابطه بین این دو بیماری معلوم نیست.

 

درمان کیست کلیه, علائم کیست کلیه

 

درمان کیست ساده کلیه چگونه است؟
اگر کیست کلیه شما علائم یا عوارض خاصی را ایجاد نمی کند نیازی نیست که به فکر درمان باشید. البته حتما به پزشک مراجعه کنید تا پزشک تائید کند که کیست ساده کلیه شما هیچ مشکلی را ایجاد نمی کند. با این حال در مواردی نادر که کیست شما باعث بروز علائم یا عوارض می شود، شما ملزم هستید برای درمان کیست کلیه های خود اقدام کنید.

 

درمان کیست ساده کلیه ممکن است شامل مراحل زیر باشد:
پزشک با استفاده از یک سوزن بلند و از طریق پوست و با کمک دستگاه سونوگرافی وارد کلیه ها شده و کیست را سوراخ می کند.
پزشک کیست را تخلیه می کند و ممکن است داخل آن را با محلولی که حاوی الکل است پر کند. این کار باعث می شود که بافت سخت شده و شانس عود کردن آن پایین بیاید.

 

در برخی موارد کیست دوباره عود کرده و با مایع پر می شود. در چنین مواردی ممکن است پزشک به انجام یک عمل جراحی سنگین تر که مستلزم بیهوشی عمومی و ایجاد یک برش بزرگتر است مجبور شود. در این عمل، پزشک به کمک لاپاراسکوپ و سایر تجهیزات پزشکی مایع داخل کیست را تخلیه کرده و دیواره ی آن را حذف می کند و یا می سوزاند. این کار از شکل گیری مجدد آن پیشگیری می کند.

 

در این عمل ممکن است لازم باشد که شما برای یک یا دو روز در بیمارستان بستری شوید.
منبع: shafajoo.com