سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

آشنایی با نشانه‌های اعتیاد به فیس‏بوك



 

آشنایی با نشانه‌های اعتیاد به فیس‏بوك

 

«سینتیا نیوتن» دختری 12ساله دارد. یك روز دختر او برای انجام تكالیف مدرسه از «سینتیا» كمك خواست ولی این مادر نمی‌توانست به فرزند كمك كند زیرا به شدت مشغول «فیس‏بوك» بود. دختر به اتاق خود رفت و ای‌میلی برای مادرش فرستاد و از او كمك خواست ولی «سینتیا» آن را هم ندید زیرا باز هم سخت مشغول «فیس‏بوك» بود. «سینتیا» می‌گوید: «من معتاد فیس‏بوكم. من در فیس‏بوك غرق می‌شوم. این موضوع اسباب سرافكندگی من شده است.»

وی تقریبا 20ساعت در هفته را در این سایت اجتماعی می‏گذراند و 40ساعت در هفته هم كار می‌كند. قبلا چند بار سعی كرده كه استفاده از فیس‏بوك را كم كند ولی موفق نشده است. دكتر «پائولا پایل» روان‌شناس خانواده می‌گوید: تعداد افراد مانند «سینتیا» رو به افزایش است. این افراد در واقع دچار نوعی اختلال در روابط اجتماعی خود شده‏اند. استفاده از فیس‏بوك به نوعی «وسواس» تبدیل شده كه فرد را از دنیای واقعی (كه ممكن است ناخوشایند باشد) جدا می‌كند و به دنیای زیبای مجازی می‏برد.

او در آنجا دنیایی غیرواقعی برای خود ساخته است. دنیایی كه از سختی، بی‏پولی، بدهی، جر و بحث با دیگران، ونگ‏ونگ بچه و... خبری نیست. در واقع فرد با غرق كردن خود در فیس‏بوك، مانند كبك سر خود را زیر برف می‌كند و از دنیای كاذبی كه برای خود می‏سازد لذت می‏برد، دنیایی كه در واقعیت دستیابی به آن برایش ممكن نیست.

علاوه بر این، با این كار مدتی هم از فكر كردن به مشكلات لاینحل زندگی یا وظایف دشواری كه بر عهده دارد، فارغ می‌شود اما باید دانست مشكل از خود فیس‏بوك نیست زیرا بسیاری از كاربران به شكل صحیح از این شبكه اجتماعی استفاده می‌كنند. «سینتیا» می‌گوید: «من صبح بعد از بیدار شدن، اول به فیس‏بوك سر می‌زنم و موقع برگشتن به خانه و همچنین قبل از خواب دوباره به آن سر می‏زنم. یك روز یكی از دوستان زمان كودكستان خود را در فیس‏بوك پیدا كردم.

او برایم تعریف كرد كه چقدر در آن زمان به من علاقه داشته و از اینكه در كلاس اول از من جدا شد، چقدر ناراحت بود. وقتی كه فهمیدم تا این حد برای او باارزش و مهم بوده‏ام، بسیار خوشحال و هیجان‏زده شدم.»دكتر «جوآنا لیپاری» یكی از روان‌پزشكان بالینی دانشگاه كالیفرنیا می‌گوید: «مشكل اینجاست كه این دنیا واقعی نیست. فیس‏بوك دنیایی زیبا، شاد، جالب و خیال‏انگیز است. افراد اغلب، شیرینی‏های زندگی خویش را در آن مطرح می‌كنند و این انسان‌های شیرین و دوست‏داشتنی می‌خواهند كه با شما دوست باشند. خیلی وسوسه‏انگیز است.»«سینتیا» می‌گوید همه این مسایل را می‌داند و از اینكه این همه وقت خود را صرف فیس‏بوك می‌كند و در نتیجه از بسیاری از امور مهم زندگی خود باز می‌ماند، بسیار ناراحت است. وی بسیاری از دوستان صمیمی و ارزشمند خود را در دنیای واقعی از دست داده است.

او می‌گوید كه راجع به ترك ناگهانی این عادت هم فكركرد ولی این فكر برایش بسیار ناگوار بود. ثابت شده است كه فیس‏بوك به‏رغم ایجاد ارتباط بین فرد و دوستان متعدد، احساس تنهایی را افزایش می‌دهد! فرد به جای ارتباط واقعی و رودررو با دوستان خود، وقت خودش را با فیس‏بوك می‏گذراند و در واقع كیفیت دوستان را فدای كمیت آنان می‌كند. از فیس‏بوك به عنوان جانشینی برای دوستان واقعی خود استفاده نكنید، بلكه آن را به عنوان ابزاری جهت تحكیم دوستی‏های قبلی خود به كار‌گیرید. دكتر «لیپاری» می‌گوید، چند علامت برای اعتیاد به فیس‏بوك مطرح است:
1- كاهش و تغییر ساعت خواب به خاطر فیس‏بوك: اگر شما از وقت خواب‌تان می‏زنید و شب‌ها تا دیروقت پای فیس‏بوك می‏نشینید و فردا خسته و خواب‏آلوده هستید، ممكن است فیس‏بوك برایتان به یك وسواس تبدیل شده باشد. در حالت طبیعی نباید به خاطر فیس‏بوك از خودتان و زندگی‏تان غافل شوید.

2- گذراندن بیش از یك ساعت در روز پای فیس‏بوك: تعیین اینكه زمان طبیعی استفاده از شبكه‌های اجتماعی چقدر است، كار آسانی نیست. دكتر «لیپاری» می‌گوید: «من نمی‌توانم تصور كنم كه كسی بیش از یك ساعت در روز به فیس‏بوك نیاز داشته باشد.»

3- حساس شدن نسبت به دوستی‏های گذشته: ارتباط دوباره با دوستان قدیمی یكی از بزرگ‌ترین جاذبه‌های فیس‏بوك است و اصولا دوستی با دوستان سابق در فیس‏بوك غلط نیست ولی این موضوع، به گفته دكتر «پایل» ممكن است به راحتی از كنترل خارج شود. او می‌گوید: «یكی از مراجعان من در فیس‏بوك با دوست سابق خود برخورد كرد. آنها ساعت‌ها به درد دل كردن با یكدیگر در فیس‏بوك مشغول شدند. او درباره نارضایتی از زندگی زناشویی خود با دوست سابقش حرف زد. یكی از اقوام او این نوشته‌ها را دید و موضوع را به والدین دختر اطلاع داد. والدین او با شوهرش تماس گرفتند. آنها اكنون در آستانه طلاق هستند.»

4- غفلت از كار به خاطر فیس‏بوك: اگر به قصد اینكه به سراغ فیس‏بوك بروید سعی می‌كنید كار خود را زودتر تمام كنید احتمالا مشكل دارید.

5- نگرانی و هراس از اینكه روزی نتوانید از فیس‏بوك استفاده كنید: دكتر «پایل» می‌گوید: اگر یك روز بدون فیس‏بوك گذراندید و این موضوع باعث استرس شما شد، بهتر است به فكر تغییر وضعیت باشید.

منبع:salamatnews.com


ویدیو مرتبط :
آموزش فیس بوك

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قراردادن عكس های دخترخاله در فیس بوك



 

قراردادن عكس های دخترخاله در فیس بوك

 

جوان ۲۲ ساله ای در تهران كه از دخترخاله اش خواستگاری كرده بود، پس از شنیدن جواب منفی از سوی وی، عكس های دخترخاله اش را روی فیس بوك گذاشت.

به گزارش «جام جم»، یكم شهریورماه سال جاری دختر جوانی به نام پروین با مراجعه به كلانتری ۱۲۳ نیاوران، مأموران پلیس را در جریان سرقت كیفش از سوی یك موتورسوار قرار داد.

وی در این باره به مأموران گفت: در حوالی میدان نیاوران داخل خودرو نشسته بودم كه ناگهان یك جوان كه چهره اش مشخص نبود با باز كردن در جلوی خودرو از روی صندلی كنار من اقدام به سرقت كیف دستی ام كرد و متواری شد.بعد از اعلام شكایت، پرونده برای رسیدگی به پایگاه یكم پلیس آگاهی ارجاع شد.

در حالی كه تحقیقات روی پرونده در مراحل مقدماتی قرار داشت دختر جوان به پایگاه پلیس آگاهی تهران بزرگ مراجعه كرد و با اعلام پیدا شدن كیف دستی اش، موضوع را به كارآگاهان اطلاع داد، اما این پایان ماجرا نبود، زیرا این دختر جوان چند روز بعد بار دیگر به پایگاه یكم پلیس آگاهی مراجعه كرد و به كارآگاهان گفت: از طریق دوستانم متوجه شدم در سایت فیس بوك صفحه ای به نامم ایجاد شده و تمامی عكس های خصوصی ام به همراه مشخصات، آدرس، تلفن و ... در آن درج شده است و در آن صفحه نسبت های خلاف اخلاقی دروغ به من داده شده است.

كارآگاهان پایگاه یكم با شنیدن اظهارات این دختر جوان، تحقیقات روی این پرونده را از سر گرفتند.

دختر جوان در تحقیقات تكمیلی به كارآگاهان گفت: تمامی عكس هایی كه از من در سایت فیس بوك قرار داده شده است، از عكس هایی است كه از گوشی تلفن همراهم استخراج شده و این كار قطعا از سوی همان كیف قاپی صورت گرفته است كه چندی پیش اقدام به سرقت كیف دستی ام كرده بود، زیرا گوشی تلفن همراهم نیز در داخل كیف قرار داشت و بعد از پیدا شدن كیف، این گوشی در داخل آن بود.

با بیان این مطالب كارآگاهان پایگاه یكم تحقیقات و بررسی های خود را ادامه دادند؛ از سوی دیگر دختر جوان در پاسخ به این سؤال پلیس كه آیا به شخص یا اشخاصی مظنون هستید؟

به كارآگاهان گفت: چندی پیش پسرخاله ام از من خواستگاری كرد، ولی با توجه به شناختی كه از او داشتم، به او پاسخ منفی دادم؛ فكر می كنم كه او از من كینه به دل گرفته و شاید او این كار را انجام داده باشد.

با این اظهارات، كارآگاهان هم كه احتمال دادند این كار می تواند از سوی پسرخاله شاكیه و با انگیزه انتقام انجام شده باشد، با راهنمایی دختر جوان پسرخاله اش به نام علیرضا (۲۲ساله) در خیابان آفریقا (جردن) دستگیر و به پایگاه یكم پلیس آگاهی منتقل شد.

كارآگاهان پایگاه یكم در هنگام دستگیری وی، در بازرسی از منزل علیرضا تعدادی از مدارك متعلق به دختر جوان را كه در ماجرای كیف قاپی به سرقت رفته بود، كشف كردند.

با كشف این مدارك، علیرضا پس از انتقال به پایگاه یكم به این عمل مجرمانه اعتراف كرد و گفت: پس از شنیدن جواب منفی از سوی دخترخاله ام تصمیم گرفتم تا با این كار آبرویش را ببرم.

از این رو پس از تعقیب وی، كیفش را از داخل خودرو سرقت كرده و بعد از خارج كردن عكس های كاملا خصوصی و خانوادگی اش از گوشی تلفن همراه، دوباره به طریقی كیف را به او بازگردانده و با استفاده از عكس ها، آدرس و مشخصاتش، صفحه ای در سایت فیس بوك ایجاد كردم، اما هیچگاه فكر نمی كردم پلیس مرا شناسایی و دستگیر كند.

سرهنگ علی اكبرپور، رئیس پایگاه یكم پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اعلام این خبر گفت: در حال حاضر با تكمیل تحقیقات و اعترافات صریح متهم، پرونده جهت صدور دستور قضایی در اختیار مقام محترم قضایی قرار گرفته است.... / گزارش : جام جم آنلاین