سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

آسیب هایی که تلفن همراه شما میتواند به زندگیتان بزند



استفاده از تلفن همراه

فن‌آوری تلفن همراه هم خوب و هم بد است

 

فن‌آوری تلفن همراه هم خوب و هم بد است، مهم‌ترین مسئله استفاده درست از تلفن همراه است، تنها با استفاده درست از آن زندگی مردم به زندگی راحت و سودمند تبدیل خواهد شد.

 

سیستم دیجیتالی نه تنها رفتار پرداخت ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بلکه سبب تفییر راه ما در برقراری ارتباط با مردم و شرکت‌ها شده است، تکامل فن‌آوری اطلاعات نشان دهنده تغییر زندگی انسان است. بنابراین نمی‌توان تکنولوژی تلفن همراه را در زمینه توسعه فن‌آوری اطلاعات نادیده گرفت. دستگاه‌های تلفن همراه تقریبا جایگرین رایانه‌های شخصی شده‌‌‌اند.

 

همچنین امروزه تکنولوژی تلفن همراه جایگزین موارد دیگر هم شده است به عنوان مثال جایگزین دوربین عکاسی برای عکس گرفتن و دستگاه‌های پخش فیلم برای پخش فیلم شده، در حال حاضر تلفن همراه در زندگی روزمره مردم نفوذ پیدا کرده است، اولین چیزی که شما در صبح از آن استفاده می‌کنید تلفن همراه است، تحلیلگران معتقدند تلفن همراه تاثیرات مثبت و منفی بر زندگی انسان دارد.


تاثیرات منفی تلفن همراه در زندگی انسان
اگر چه تکنولوژی تلفن همراه زندگی راحت‌تری برای انسان به ارمغان آورده است اما سلامت جسمی و روانی کاربرانی که بیش‌ از حد از فن‌آوری تلفن همراه استفاده می‌کنند را به خطر می‌اندازد.

 

کاربرانی که بیش از حد از تلفن همراه استفاده می‌کنند دچار گرفتگی عضلات انگشت و درد در اثر تایپ پیام کوتاه، بازی کردن و شایع‌ترین عارضه التهاب تاندون‌ها می‌شوند، همچنین دچار گرفتگی گردن می‌شوند که گرفتگی گردن سبب آسیب وارد شدن به عضلات پشت بدن می‌شود، خیره شدن به اندازه کوچک متون سبب خستگی چشم، تاری دید، گیجی و خشکی چشم می‌شود درد عضلات چشم به همراه گردن موجب سر درد می‌شود، و همچنین ممکن است دچار سندروم توهم لرزش و زنگ تلفن همراه شوند که سبب ایجاد اضطراب در افراد می‌شود، کاربرانی که بیش ازحد در دنیای مجازی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند ارتباطات چهره به چهره رافراموش کرده‌اند و با جستجو کردن پاسخ هر سوال در اینترنت دچار طوفان مغزی می‌شوند.

 

از دیگر تاثیرات منفی تلفن همراه بر روی زندگی زناشویی می باشد. همسر شما دوست ندارد زمانی که کنارش هستید با تلفن تماس بگیرید و یا پیامک دهید بررسی ها نشان داده اند افرادی که در رابطه عاشقانه هستند دوست ندارند طرف مقابلشان هنگام گذراندن وقت با ان ها زمان زیادی را با تلفن همراه خود بگذراند .این رفتار می تواند عوارضی برای زندگی عشقی شما داشته باشد.

محققان به این کار بی اعتنایی ناشی از موبایل می گویند و زمانی است که افراد توسط تلفن های همراه خود از توجه به شریک خود منحرف می شوند.

زمانی که کسی می فهمد طرف مقابلش به تلفن اش بیش از حد توجه می کند ،معمولا درگیری ایجاد شده و سبب نا رضایتی از رابطه می شود.

این کاهش رضایت از رابطه، به نوبه خود، منجر به کم شدن رضایت از زندگی و، در نهایت و در سطوح بالاتر منجر به افسردگی، می شود.

مردم اغلب فرض می کنند که تلفن همراه خیلی کم حواس شان را پرت می کند و هیچ اتفاق بزرگی نمی افتد اما بررسی ها نشان می دهد که در اغلب موارد وقتی یک زن و شوهر در حال صرف وقت با هم هستند اگر این ارتباط توسط یک فرد مراجعه کننده یا تلفن همراه قطع شود کمتر احتمال دارد که فرد در رابطه راضی بماند ."

"هنگامی که صرف وقت با فرد دیگری از شما مهم تر شود دیگر ا شوقی برای ادامه گفتگو نداریم و بیشتر تمایل داریم بدانیم تلفن در مورد چه موضوعی و چه کسی بوده و این ممکن است برای رابطه شما مضر باشد.

 

مطالعات محققان نشان داده است امروزه در تمامی روابط چیز مشترکی در این خصوص وجود دارد نقطه مشترک در مورد استفاده از تلفن همراه و تضعیف بنیاد شادی ما در رابطه.

 

تاثیرات تلفن همراه در زندگی انسان

تنها با استفاده درست از تلفن همراه زندگی ما به زندگی راحت و سودمند تبدیل خواهد شد

 

تاثیرات مثبت تلفن همراه در زندگی انسان
آیا امروزه زندگی بدون تلفن هوشمند را می توانید تصور کنید؟ آیا می‌توانید در زمان تعطیلات به مقصد مورد نظرتان پنج تن کتاب همراه خود حمل کنید؟ آیا می‌توانید برای ارسال تصاویر به جای آپلود کردن تصاویر، سی دی را از طریق پست ارسال کنید؟ حتی امروزه اجاره یک ویدیو آسان‌تر از قبل شده است. تنها یک کلیک کردن جایگزین رفتن به فروشگاه دی وی دی شده است. بنابراین تکنولوژی تلفن همراه سبب بهبود زندگی مردم از جهات مختلف شده است، مردم از طریق پیام کوتاه، برنامه‌های شبکه‌های اجتماعی، تماس تصویری، تماس صوتی، هر گونه فعالیت‌های اجتماعی به یکدیگربسیار نزدیک شده‌اند، در نتیجه آن به حفظ سلامت جسمی و روانی زمانی که اعضای خانواده دور از خانه هستند کمک می‌کند. مردم می‌توانند در اوقات فراغت خود از طریق تلفن همراه خود را سرگرم کنند، به عنوان مثال کتاب الکترونیکی بخوانند، بازی کنند دراینترنت گشت و گذار کنند.

 

تلفن همراه خدمات جدید، برنامه‌های کاربردی فرصت‌های مناسبی برای کسب و درآمد ایجاد کرده، به عنوان مثال برنامه اینستا گرام برنامه‌ای است که اکثریت کاربران آن در ایران جهت تبلیغات شغلی از آن استفاده می‌کنند. ازطریق تلفن همراه می‌توانید بیش از یک تماس تلفنی انجام دهید در صورتی که در محل کار خود حضور نداشته باشید می‌توانید از طریق تلفن همراه دور کاری انجام دهید. بنابراین تکنولوژی تلفن همراه زندگی راحت‌تری برای انسان فراهم کرده است. امروزه مردم از طریق تلفن همراه به جای روزنامه، رادیو و تلویزیون در هر زمان از وضعیت آب و هوا مطلع می‌شوند وهمچنین با استفاده از جی ‌پی‌ اس (GPS) از آب و هوا مطلع می‌شوند.

به طور خلاصه فن‌آوری تلفن همراه هم خوب و هم بد است، مهم‌ترین مسئله استفاده درست از تلفن همراه است، تنها با استفاده درست از آن زندگی مردم به زندگی راحت و سودمند تبدیل خواهد شد.

 

گردآوری: بخش روانشناسی صبح بخیر

منابع:

روان

0098sms

 


ویدیو مرتبط :
آسیب های تلفن همراه برای دانش آموزان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

این همراه خطرناک/بررسی آسیب‌شناسی تلفن‌همراه در فرزندان



تلفن‌همراه ,آسیب‌شناسی تلفن‌همراه,تلفن همراه و کودکان

بیشترین استفاده کنندگان از پیامک گروه سنی نوجوانان و جوانان میباشند. بر اساس یک نظرسنجی، 40 درصد از نوجوانان و جوانان اظهار داشته اند که روزانه 4 ساعت از تلفن همراه خود استفاده میکنند...........

تلفن همراه و کودکان
از وقتی از مدرسه بر می گرده، گوشیشو بر می داره و شروع می کنه به پیامک زدن. نه حرفی و نه سخنی. اگرم ازش سوال بپرسی یه جواب تلگرافی می ده و تموم!

غذاشم که همیشه یخ می کنه تا بالاخره رضایت بده و بیاد سر سفره.

خودم هیچی که از این همه سکوت دارم افسرده می شم. نگران خودشم که احساس می کنم دیگه دوست نداره توی جمع باشه......

از همسرم خواستم دیگه وقتی خونه می یاد به جای اینکه سرشو  دایم داخل روزنامه و تلفن و تلویزیون و .. کنه چند دقیقه ای با پسرمون هم صحبت بشه.

خودمم تصمیم دارم ارتباطات خانوادگی را بیشتر کنم تا بیشتر در جمعها حضور داشته باشیم. برای این مهمونی ها هم می خوام مقرراتی تعیین کنم تا هیچ یک از ما در حضور دیگران با موبایل و بلوتوث و .. سرگرم نشیم....

امروزه به‌واسطه گسترش مدرنیته در تمام ابعاد وجودی بشر، فرزندان ما با وسایلی که محصول این فرایند جهانی است بزرگ می‌شوند.

 آنان ماهواره دارند، کامپیوتری دارند که می‌توانند در هر ساعت از شبانه‌روز به اینترنت متصل شوند، تلفن همراه دارند و احیانا هوس ماشین دار شدن نیز به سرشان می‌زند؛  اینان در عصر انفجار تکنولوژی، جوانی می‌کنند.

اگرچه وسایل ارتباطی ابزاری برای گسترش ارتباطات و تبادل اطلاعات میباشد، اما بسیاری از شرکتهای سازنده با افزودن برخی امکانات جانبی به این وسایل، کارکرد اصلی آنها را کاملاً دگرگون نموده اند. در میان انواع وسایل ارتباطی، بدون شک تلفن همراه پرکاربردترین و عمومی ترین فنآوری مورد استفاده میباشد. این وسیله ارتباطی با امکاناتی که در زمینه ارسال متنهای نوشتاری، عکسها، اتصال به شبکه اینترنت و ...برقرار نموده است، امروزه به یک جزء لاینفک از زندگی تبدیل گردیده است.

هرچند فرهنگ استفاده از یک فناوری مانند تلفن همراه، جدای از فرهنگ عمومی جامعه نیست، اما به نظر میرسد این فنآوری، بالاخص به واسطه افزودن برخی خدمات جانبی، به پدیده ای مسئله ساز تبدیل شده که در مواردی حتی در تعارض جدی با فرهنگ سنتی جامعه قرار میگیرد.
 
سرویس پیام کوتاه (پیامک)
تلفن همراه به عنوان یکی از فنآوری های عمومی از امکانات متعددی برخوردار است که یکی از آنها ارسال پیامک میباشد. آمار پیامک در ایران ( 65 میلیون ارسال در یک روز)کشور ما را در صدر کشورهایی که بیشترین آمار استفاده از پیامک را دارند، قرار داده است.

از نظر سنی هم، بیشترین استفاده کنندگان از پیامک مربوط به افراد 12 تا 28 سال، یعنی گروه سنی نوجوانان و جوانان میباشند. بر اساس یک نظرسنجی در همین مورد، 40 درصد از نوجوانان و جوانان اظهار داشته اند که روزانه 4 ساعت از تلفن همراه خود استفاده میکنند.

تلفن همراه در مدارس
ارزانی خطوط و دسترسی آسان به تلفن همراه در میان تمام اقشار جامعه، مسیر ورود این وسیله ارتباطی به مدارس ابتدایی و راهنمایی کشور را نیز هموار نموده است، به نحوی که امروزه این وسیلهی ارتباطی در کنار لوازم التحریر، دفتر و کتاب از دیگر وسایلی است که در کیف اغلب دانش آموزان مشاهده میشود. این واقعیت نه تنها خود، یکی از پیامدهای آسیبی تلفن همراه است، بلکه عدم آگاهی و آموزش در مورد نحوه استفاده درست از این وسیله در میان دانش آموزان نوجوان، خود از مهمترین علل افزایش و گسترش عواقب منفی فوق الذکر میباشد.

افزایش مشکلات استفاده از سرویس تلفن همراه نظیر اختلال نظم در کلاس، کاهش تمرکز دانش آموزان در یادگیری، ورود تصاویر و محتوای غیراخلاقی به مدارس و تأثیرات آن بر جوانان و نوجوانان، اختلالات و  تأثیرات این دستگاه ارتباطی بر سلامت جسم و روان دانش آموزان، همچنین هیجانزدگی و استرس در آنان از مهمترین آسیب های استفاده از تلفن همراه در قشر نوجوان و در مدارس است.

بیشترین دیدگاههای منتقدانه بر استفاده از تلفن همراه توسط دانش آموزان حول دو محور اساسی اثرات منفی تشعشعات الکترومغناطیسی ناشی از تلفن همراه بر سلامت روان و جسم دانش آموزان و نحوه استفاده از آن در مدارس استوار شده است. تحقیقات علمی در این حوزه نشانگر این امر است که کودکان و نوجوانان در برابر این تشعشعات، آسیب پذیرتر از دیگر اقشار هستند.

استفاده بی رویه از تلفن همراه که امروزه بیشتر به جهت سرگرمی در میان نوجوانان و جوانان استفاده میگردد، عوارضی مانند کم شدن حافظه، سردرد، افزایش فشارخون و ایجاد اختلال در عملکرد قلب و کلیه ها را به همراه دارد که اثرات منفی آن در دوره های زمانی طولانی مشخص می شود.

تلفن‌همراه ,آسیب‌شناسی تلفن‌همراه,تلفن همراه و کودکان

آثار مخرب بولوتوث در مدارس
یکی دیگر از آسیبهای استفاده از تلفن همراه در مدارس افزایش دادن تبادل محتوا و تصاویری است که از طریق فناوری بولوتوث بین دانش آموزان و غالباً در کلاسهای درس صورت میگیرد. این موضوع علاوه بر آنکه در روند آموزش اختلال ایجاد میکند، باعث میشود ذهن دانش آموزان از فضای درسی خارج شود و بازدهی آموزشی آنها را کاهش دهد.

علاوه بر موارد یاد شده، استفاده از این فناوری بین دانش آموزان این تهدید را به همراه دارد که آنها در ساعاتی که تحت کنترل والدین خود نیستند، به تبادل مطالب و تصاویر مخرب و مستهجن بپردازند. از آنجا که اطلاعات قابل انتقال به تلفن همراه بدون تجهیزات فنی یا مراقبتهای ویژه قابل کنترل نیست، احتمال افزایش رفتارهای خطرپذیر در دانش آموزان تا حد زیادی بالا میرود و میتواند به بحرانهای جدی تبدیل گردد.

با این وصاف والدین نباید فراموش کنند که همیشه جامعه و محیط، در بروز مشکلات رفتاری فرزندان مقصر اصلی نیست بلکه:
تربیت فرزندان از ابتدا تا دوران جوانی تأثیر مستقیم و مهمی بر عقاید و افكار وی در بزرگسالی خواهد داشت و وقتی كودك می بیند كه پدر و مادرش ساعت ها وقت خود را صرف پیام زدن و حرف زدن با تلفن و ... می گذارند این رفتار را به عنوان رفتاری نمونه و الگویی مناسب قبول خواهد كرد و در آینده نیز این رفتار را به اجرا خواهد گذاشت.

پدران و مادران باید بدانند كه فرزندان آسیب پذیرند و بایستی برای مقابله با لغزش و اشتباهات فرزندان آمادگی داشته باشند. بسیاری از رفتارهایی كه فرزندان ما یاد گرفته اند بر اثر مشاهده در خانه، مدرسه، رسانه ها و محیط اجتماعی می باشند. پس مراقبت را از خانه شروع کنید و بیشتر رفتار خود را مدیریت کنید.
منابع :
-  سازمان ملی جوانان، بررسی وضعیت رسانه ها در حوزة جوانان، 1381
-  حبیبی، هانیه، سیمای همراه( 1386 )، ماهنامه تخصصی موبایل، شمارة 37
 - فصلنامه تلفن همراه، فناوری اطلاعات، 1387

-تبیان