سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

آسیب شناسی اعتیاد




 

آسیب شناسی اعتیاد

 

مقدمه:

همه ما از پیشرفت خانواده خود احساس غرور می‌كنیم،‌ چراكه نه؟ ما تأثیرات عمده مثبت و منفی بر زندگی خود داریم. متأسفانه اعتیاد، یكی از این اثرات منفی است. تجربیات فرزندان ما در خانواده تنها و عمده‌ترین عاملی است كه تعیین می‌كند آیا آنها در آینده مواد یا الكل مصرف خواهند كرد یا خیر؟!

بیشترین افرادی كه الكل و مواد مصرف می‌كنند برای اولین بار در خانواده با این مواد آشنا شده‌اند. استرس و درد حاصل از زندگی در یك خانواده الكلی یا معتاد، باعث استفاده از مواد در سایر اعضای خانواده می‌شود و بهترین برنامه پیشگیری برای برخی افراد در معرض خطر درمان شدن عضوی از خانواده است كه مواد مصرف می‌كند و در بررسی پژوهشگران فاکتورهای این بلای خانماسوز به شرح ذیر می باشد :

 

انکار

اعتیاد "بیماری انکار" نامیده می شود، هم برای خود فرد و هم برای خانواده اش. مسائل غیرعادی تبدیل به مسائل عادی می شوند. مشکل معمولاً آنقدر بزرگ است که خانواده‌ها یاد می گیرند وانمود کنند که اتفاقی نیفتاده است و طوری رفتار می کنند که انگار هیچ مشکلی متوجه هیچ یک از اعضاء خانواده نیست. اعضای خانواده معمولاً در برخورد با اعتیاد یکی از اعضاء وانمود می کنند که، "مشکل آنقدرها هم بزرگ نیست."

 

کار

اعضاء خانواده کاملاً جذب رفتار، اخلاق و فعالیت های فرد معتاد می شوند به طوری که دنیایشان فقط حول او می چرخد. این مسئله تا حدی پیش می رود که آنها کار و مسئولیت های سابق خود را کاملاً فراموش می‌کنند.

 

ترس

به خاطر رفتارهای غیر قابل پیش بینی و دمدمی مزاجانه ی فرد معتاد، زندگی خانوادگی مملو از اضطراب و ترس می شود. هیچ کس نمی داند بعداً چه اتفاقی خواهد افتاد اما بنا بر تجربه ای که دارند همه انتظار روی دادن مشکلی دیگر را می‌کشند و همین مسئله باعث ایجاد استرس، فشار، و ترس در خانواده ی فرد معتاد می شود.

 

دروغگویی

اعضای خانواده معمولاً سعی دارند این مشکل را که برای یکی از اعضاء اتفاق افتاده است، از بقیه مخفی کنند. آنها به بچه ها، فامیل و آشنایان، همسایه ها، طلبکارها، کارفرماها و حتی به خودشان هم دروغ می گویند.

 

تقصیر و گناه

اعضای خانواده سعی می کنند هرکدام خود را به نحوی برای اعتیاد آن فرد، مقصر و گناهکار بدانند و بهانه‌های مختلفی بیاورند. آنها تصور می کنند که اگر فلان کار را می‌کردند یا فلان کار را نمی کردند، اعتیاد او متوقف می شد یا اصلاً ایجاد نمی شد.

 

تنهایی

گفتگوها و روابط خانوادگی عمیقاً تحت تاثیر قرار می گیرد. اعضای خانواده دیگر قادر نخواهند بود مثل سابق با هم حرف بزنند، به هم محبت کنند و ... آنها سریعاً یاد می‌گیرند که، "اعتماد نکن، حرف نزن، احساس نداشته باش". حتی دیگر نمی توانند درمورد مشکل ایجاد شده با هم گفتگو کنند.

 

انتقال وظایف

سایر اعضای خانواده مجبور هستند که وظایف و مسئولیت های فرد معتاد را به عهده گیرند، مسئولیتهایی مثل، نقش پدری یا مادری، تعهدات مالی، و کارهای خانه داری. در خانواده هایی که یکی از پدر یا مادر معتاد هستند، فرزند بزرگ خانواده معمولاً جور آن فرد معتاد را می کشد.


مشکلات جنسی

روابط جنسی به طور کلی در خانواده درهم شکسته می شود. والدین دیگر حتی قادر به صحبت و گفتگو باهم نیستند چه برسد به اینکه باهم هم بستر شوند. بچه ها هم دیگر الگویی برای شکل دادن به روابط جنسی آینده خود ندارند.

 

عدم شرکت در مراسمات

خانواده دیگر از قبول دعوت های فامیل و آشنایان ،برای مهمانی ها و سایر مراسم های اجتماعی طفره می روند. آنها از این می ترسند که فرد معتاد خانواده باز با رفتارهایش برایشان مشکل آفرینی کند.

 

تغییر عشق

اعضای خانواده کم کم از کسی که قبلاً بسیار دوستش می داشتند، متنفر می‌شوند و تغییرات شگرفی در احساسات خانواده پدید می آید که به خصوص برای بچه ها توام با احساس گناه خواهد بود.

 

خشم درونی

اعضای خانواده سعی می کنند این مشکل غیر قابل کنترل (اعتیاد آن عضو خانواده) را کنترل کنند. اما متاسفانه شکست می خورند و به خاطر این شکست از خودشان و دیگران خشمگین می شوند.

 

ناامیدی و خلاء معنوی

خشم، آسیب، و شکست های متوالی طی این مدت باعث از بین بردن هرگونه امید، ایمان، و وحدت شده است. اعتیاد نیز مثل هر بیماری کشنده ی دیگر، همه ی جنبه های زندگی را نابود می کند.

 

میل به مجازات

اعضای خانواده تمایل زیادی برای مجازات کردن فرد معتاد پیدا می کنند. آنها او را برای اینکه باعث آسیب رسیدن به آنها شده است، مقصر و گناهکار می دانند. معمولاً افراد آسیب دیده خود شروع به آسیب رساندن به دیگران می کنند.

 

حس تاسف فردی

همسران، والدین، و بچه های فرد معتاد، معمولاً برای خود احساس غم و اندوه میکنند. اعضای خانواده معمولاً به طور نادرستی تبدیل به "مادر"، "فدایی" یا "مدیر خانواده" می‌شوند. آنها احساس مسئولیت کامل کرده و برای خود متاسفند.

 

ناراحتی در برابر تغییر

وقتی اعضای خانواده یاد می گیرند که چطور دربرابر این اعتیاد مقاومت کنند و راه زندگی کردن خود را ادامه دهند، معمولاً قبول نمی کنند که خودشان هم در طی این مشکل تاثیر گرفته اند و باید برای خود و بچه ها کمک بگیرند.

 

آنچه باید انجام داد

برای تقویت نقش خانواده در پیشگیری از اعتیاد و الكل باید گامهای متعددی برداشت. در اولین گام، ما باید در خانواده محیطی ایجاد كنیم كه مصرف الكل و مواد را به هیج وجه نپذیرد. اگر پدر یا یكی از فرزندان مصرف الكل یا مواد داشته باشد، همه اعضای خانواده باید جهت شناخت مشكل اقدام كنند حتی اگر مشكل به شكل صحیح حل نشود. افراد خانواده باید بدانند كه چیزی غلط است و باید كارهای مثبتی انجام دهند. نیاز است كه بطور دقیق تفاوت میان مصرف و سوءمصرف مشخص شود.

نوجوانان بیشتر از بزرگسالان در مورد مصرف الكل و مواد دروغ می‌گویند. ما باید بطور آشكار و روشن با آنها در مورد انتظارات خود درباره اینكه آنها نباید سیگار بكشند، الكل ویا مواد مصرف كنند گفتگو كنیم. اما نكته مهم این است كه رفتار ما بیشتر از گفتارمان تأثیر دارد. ما برای فرزندمان الگو باشیم و همان رفتارهایی را انجام دهیم كه دوست داریم آنها انجام دهند.

منبع:news.police.ir


ویدیو مرتبط :
برنامه فردا دیر است-آسیب شناسی اعتیاد-قسمت5

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رسانه و آسیب اجتماعی اعتیاد



 

 

رسانه و آسیب اجتماعی اعتیاد


وسایل ارتباطی جمعی در جامعه نقش بسیار موثری در کاهش آسیب اجتماعی از جمله اعتیاد علی الخصوص در بین خانواده ها و نسل جوان می توانند داشته باشند. برنامه های فرهنگی و اجتماعی رسانه های همگانی در کاهش آسیب اجتماعی اعتیاد نوعی الگوی مرجع افراد و خانواده های آسیب دیده می تواند محسوب شود.

جامعه از طریق مشاهده پیامدهایی که آسیب اجتماعی اعتیاد بر زندگی فردی و جمعی در برنامه های تلویزیونی، سینمائی، مطبوعاتی و یا در قالب مقاله و داستان های اجتماعی به اجرا گذاشته می شود؛ می تواند به افراد آسیب دیده و خانواده های آن ها که گریبانگیر این معضل هستند،آگاهی بخشند؛ براین اساس وسایل ارتباط همگانی نوعی گروه مرجع مثیت در کاهش آسیب اجتماعی اعتیاد، تلقی میگردند، وسایل ارتباط همگانی نوعی نهاد اجتماعی است،که با تولید پیام های گوناگون فرهنگی و اجتماعی، در جهت ایجاد نظم اجتماعی، پذیرش الگوهای شیوه زندگی رایج در جامعه، همنوایی و سازگاری اجتماعی را بوجود می آورد؛ و جامعه را به بازسازی نظم تشویق و تقویت می کند؛ برنامه های وسایل ارتباط جمعی از بعدکارکردی در جهت بقاء نظم اجتماعی فرهنگ حاکم بر جامعه و جلوگیری از رشد بزهکاری بسیار موثر است؛ از این دیدگاه برنامه های متنوع این ابزارها به صورت خرده نظامی از نظام اجتماعی کل هستند؛که باید در جهت سازگاری با نظم حاکم بر ساختارهای جامعه حرکت نمایند؛و با سایر دستگاه های نظام اجتماعی در جهت انسجام و هماهنگی تعامل متقابل داشته باشند. این وسایل در قالب برنامه های آگاهی بخش و اطلاع رسانی به مردم خصوصاً والدین، نوجوانان و جوانان در جهت کاهش اعتیاد بسیار سودمند است.

کارکرد رهبری این وسایل در بین افراد جامعه خصوصاً خانواده ها و نسل جوان حکم گروه مرجع را دارد، که توانسته افراد و خانواده ها را در جهت کاهش آسیب های اجتماعی در قالب برنامه های فرهنگی و اجتماعی سوق دهد، رسانه ها با تولید برنامه های فرهنگی، اجتماعی، روانی، مشاوره ای، دینی، حقوقی و... به عنوان الگوی اجتماعی، نقش بارزی در کاهش اعتیاد افراد می تواند داشته باشد؛ بخشی از این وظایف نقشی تأثیر گذاری همزمانی بر روی افراد منحرف است؛ که با ارائه راه حل های مفید و تقویت رفتارهای اجتماعی مثبت می توان نقش موضعی در کاهش آسیب ها داشته باشد. این وسایل در قالب تهیه و تدوین برنامه های مشاوره ای و راهنمایی به افراد جامعه، در جهت کاهش انحرافات اجتماعی خدماتی را ارائه می دهند.

کارکرد اوقات فراغت وسایل ارتباط جمعی از طریق تولید سریال ها و برنامه های متنوع که در جهت کاهش اعتیاد و سایر آسیب ها است، علاوه بر اینکه بخشی از اوقات فراغت افراد جامعه را پر می کند، موجب این شده است که بخشی از حقایق و پیامد های آشکار و پنهان اثرات آسیب ها را به طور همزمان روشن کند؛ و باعث افزایش آگاهی گردد. کارکرد تبلیغاتی این وسایل از طریق پیام های تبلیغاتی با مضامین" فرهنگی و اجتماعی" در جهت کاهش اعتیاد و دیگر انحرافات آگاهی بخش است.

منبع:aftab.ir