سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

آرایش میکنم تاشوهر پیداکنم!



معیارهای زن ایده آل,الگوی زن برتر

چرا زنان ایرانی همواره در قله آمارهای مصرف لوازم آرایش و جراحی های زیبایی دنیا قرار دارند و این صدرنشینی ریشه در چه عواملی دارد؟
همه ما بارها در آمارهای بین المللی مصرف لوازم آرایش شنیده ایم که زنان ایرانی پس از عربستان بیشترین مصرف لوازم آرایش در خاورمیانه و رتبه هفتم جهانی را دارند. پرسشی که در این میان مطرح می شود این است که چرا ما همواره در قله آمارهای مصرف لوازم آرایش و جراحی های زیبایی دنیا قرار داریم و این صدرنشینی ما ریشه در چه عواملی دارد؟

مصرف سرانه ای که سر به فلک کشیده است
براساس تحقیق موسسه تحقیقاتی tmba، حدود ۱۴ میلیون دختر و زن بین ۱۵ تا ۴۵ سال ساکن شهرهای بزرگ ایران، بطور متوسط ماهانه ۷/۵ یورو برای خرید لوازم آرایشی هزینه می‌کنند. در این تحقیق همچنین آمده است که زنان و دختران ایرانی به دلیل توجه خاصی به چهره خود می‌کنند. دخترانی هستند که بیش از یک ساعت جلوی آینه آرایش می‌کنند.

آمار و ارقام مصرف لوازم آرایش نشان می دهد که هر زن ایرانی در سال ۱۵۰ دلار و هر زن در خاورمیانه تقریبا ۳۶ دلار لوازم آرایشی مصرف می‌کند. ضمن آن که زنان ایرانی اغلب از اجناس چینی استفاده می‌کنند و در این زمینه شاید حجم بیشتری از لوازم آرایشی را مصرف کنند. سهم برندهای معتبر اروپایی و آمریکایی که دارای کیفیت و ترکیبات قابل اعتمادتری هستند، به دلیل قیمت‌های بالایی که در ایران دارند، کمتر از یک درصد بازار تخمین زده می‌شود. متاسفانه سهم تولیدکننده‌های ایرانی از این بازار بزرگ رو به گسترش بسیار ناچیز است و حداکثر در حدود پنج درصد تخمین زده می‌شود.

خواهی نشوی رسوا؛ همرنگ جماعت شو!!
اینکه دختران و زنان کشور ما روزانه این همه پول صرف خرید لوازم آرایشی می کنند و ساعات طولانی جلوی آیینه وقت صرف رنگ رخسار می کنند، مسلما دلایل بسیاری باید داشته باشد. مریم. م ۲۲ ساله دانشجو است. او در خصوص دلیل آرایش کردن می گوید: راستش را بخواهید ما یک ضرب المثل داریم که فلسفه آرایش کردن من هم تقریبا در راستای همان است؛ «خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو». زمانی که می بینم همه دخترها هم سن و ساله من پس از ساعت ها آرایش در محیط دانشگاه جامعه حاضر می شوند، من هم برای اینکه مثل آنها باشم و به قولی از آنها کم نیاورم، مجبورم مانند آنها رفتار کنم.

در دوره و زمانه ای که ماهواره ها حتی به زندگی عشایر و کوچ نشینان کشور هم رسوخ پیدا کرده و بیرون هر چادری می توان رد پای دیش را پیدا کرد، دیگر نمی شود از تاثیرات خانه مان برانداز فرهنگ القایی ماهواره ها صحبتی به میان نیاورد. همین القائات باعث می شود که زن ایده ال همان هنرپیشه و خواننده ای باشد که ساعت ها زمان صرف آرایش خود کرده و از جراحی های زیبایی بسیاری برای تغییر صورت و اندامش استفاده کرده است

آرایش می کنم تا شوهر پیدا کنم!
رویا ۲۷ سال دارد و شاغل است. او هم از طرفداران پر و پا قرص آرایش است. زمانی که دلیل آرایش کردنش را جویا می شویم، می گوید: من هنوز مجرد هستم و بالاخره باید ظاهرم در سطح جامعه و محیط کارم به نوعی باشد که اگر کسی قصد ازدواج داشت رغبت کند به من پیشنهاد بدهد. اما اگر متاهل بودم دلیلی برای آرایش نمی دیدم. وقتی در پاسخ به رویا می گوییم : مردی که قصد ازدواج داشته باشد به خاطر لوازم آرایش پیشنهاد ازدواج نمی دهد ادامه می دهد: نه خانم. مردم عقلشان به چشمشان است و اگر بدون آرایش کسی را ببینند فکر می کنند خوشگل نیست.

آرایش می کنم تا به چشم بیایم!
طلا، تنها ۱۷ سال دارد اما آنقدر لوازم آرایش روی پوستش ماسیده است که فکر می کنی لااقل ۲۵ ساله است. وقتی درباره دلیل آرایش غلیظی که بر صورتش نقش بسته می پرسی می گوید: وقتی با آرایش در جامعه حضور پیدا می کنم همه به من بیشتر توجه می کنند و احساس دیده شدن پیدا می کنم. انگار همه من را بزرگ می دانند و من از نظرشان دیگر کودک نیستم. این مسئله باعث می شود آرایش کنم تا به چشم بیایم و همه به من توجه کنند! اما زمانی که از طلا می پرسیم این دیده شدن به چه قیمتی اتفاق می افتد پاسخی نمی دهد.

آرایش می کنم تا شوهرم را نگه دارم!
نازنین ۳۲ سال دارد، زنی زیبا که دو سه سالی است ازدواج کرده است و این روزها خانه داری می کند. نازنین هم مثل خیلی های دیگر ماهانه مبالغ زیادی را صرف خرید لوازم آرایشی می کند. وقتی درباره دلیل این کارش می پرسیم، می گوید: در دوره ای که خانم ها با چنین آرایش و حجابی در سطح جامعه ظاهر می شوند، اگر من در خانه به خودم نرسم و با آرایش و ظاهر مناسب پذیرای شوهرم نباشم ، ممکن است شوهرم خدای نکرده به زن دیگری که بیشتر از من به ظاهرش می رسد، توجه کند. من هم برای اینکه همیشه از نظر شوهرم زیبا و مرتب باشم، هر ماه مبالغ زیادی را صرف خرید لوازم آرایشی و بهداشتی می کنم.

دختران و زنان کشور ما از همان سنین نوجوانی صورت خود را نیازمند لوازم آرایش می دانند که بتوانند چهره شان را زیباتر کنند و هر چه سنشان بالاتر می رود این احساس نیاز بیشتر شده و به تدریج جای خود را به جراحی های پلاستیک و تزریق بوتاکس برای جوان سازی پوست می دهد

رسانه ای که فرهنگ را تغییر داده
یکی از مهم ترین دلایلی که در سالهای اخیر باعث گسترش روز افزون گرایش به لوازم آرایش و جراحی ها پلاستیک در کشور شده، گسترش ماهواره ها است. در دوره و زمانه ای که ماهواره ها حتی به زندگی عشایر و کوچ نشینان کشور هم رسوخ پیدا کرده و بیرون هر چادری می توان رد پای دیش را پیدا کرد، دیگر نمی شود از تاثیرات خانه مان برانداز فرهنگ القایی ماهواره ها صحبتی به میان نیاورد. همین القائات باعث می شود که زن ایده ال همان هنرپیشه و خواننده ای باشد که ساعت ها زمان صرف آرایش خود کرده و از جراحی های زیبایی بسیاری برای تغییر صورت و اندامش استفاده کرده است. در این میان این زنان جامعه هستند که برای نزدیک شدن به الگوی القایی غربی مجبور هستند خود را به دست لوازم آرایش و جراحی های پلاستیک بسپارند.

اعتماد به نفسی که نیست
از دیگر عوامل مصرف جنون بار لوازم آرایش در کشور ما اعتماد به نفس پایین زنان و دختران جامعه است. آمارها نشان می دهد که زنان و دختران کشور فرانسه که بزرگترین قطب تولید لوازم آرایش در جهان است، کم ترین مصرف این لوازم را در دنیا دارند. البته ماجرای مصرف کم لوازم آرایش در کشورهای توسعه یافته امری بدیهی است. اما دختران و زنان کشور ما از همان سنین نوجوانی صورت خود را نیازمند لوازم آرایش می دانند که بتوانند چهره شان را زیباتر کنند و هر چه سنشان بالاتر می رود این احساس نیاز بیشتر شده و به تدریج جای خود را به جراحی های پلاستیک و تزریق بوتاکس برای جوان سازی پوست می دهد. مسئله این است که زنان و دختران ما هیچ گاه از ظاهر خود رضایت نسبی را ندارد و همواره برای رسیدن به چهره ایده آل القائی به دنبال مصرف لوازم ارایش هستند.

به هر رو تا زمانی که الگوی زن برتر در جامعه ما مدلها و خواننده های اروپایی باشد، وضعیت به همین منوال ادامه پیدا خواهد کرد و در این میان چاره ای نیست جز تغییر فرهنگ و نگرش جامعه در خصوص معیارهای زن ایده آل.
منبع:اول نیوز

 


ویدیو مرتبط :
چطور زیبا آرایش کنیم,چگونه آرایش کنیم,آرایش ویدئو آموزش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نکاتی که باید درهنگام استفاده از لوازم آرایش درنظر گرفت؟



لوازم آرایش

در دوران گذشته، در عصر ملکه الیزابت اول و همچنین زمان سلطنت قاجار، رنگ پریده به قدری جذاب بود که زنان برای داشتن صورتی به سفیدی ظروف چینی،جان خود را به خطر می انداختند .آنها چهره خود را باپودری سفید رنگ به نام سریوس (ceruse) یا همان سفیداب که ترکیبی بسیار سمی از سرب بود.

امروزه خطر استفاده از لوازم آرایش تا این حد جدی و مرگ آور نیست اما هنوز هم مشکلات و بیماریهایی وجود دارند که از طریق یک خط چشم ساده یا کرم پودر منتقل میشوند.

تبخال، کهیر، جوشهای متورم و گل مژه تنها چند نمونه کوچک از بیماریهایی هستند که با لوازم آرایش نامناسب وآرایش غیراصولی و عدم رعایت اصول ایمنی و بهداشتی ایجاد میشوند.


چگونه میتوان اصول ایمنی وبهداشت در لوازم آرایشی وآرایش رارعایت کرد؟

در اینجا به چند قانون ساده در این زمینه اشاره میکنیم

 

  • استفاده مشترک ممنوع!

به اشتراک گذاشتن لوازم آرایش، چه با دوستان نزدیک و چه با مشتریان غریبه آرایشگاه و کسانی که از جعبه تست لوازم آرایش در فروشگاه استفاده میکنند، یکی از ساده ترین روشهای پخش باکتری است. استفاده از روژ لب دیگران میتواند به سادگی شما را به تبخال مبتلا کند. ابتلا به تورم و خشکی لب هم بسیار بالاست. اما از همه خطرناکتر محصولات آرایش چشم هستند.

استفاده مشترک از ریمل یا هرگونه وسیله آرایش چشم میتواند به سادگی موجب خارش و سرخ شدن پلک و حتی بدتر از آن، ابتلا به شپش مژه شود. اگر قصد دارید در فروشگاه یک محصول آرایشی را امتحان کنید، حتما از برس جداگانه استفاده کنید یا حتی یکی دو گوش پاک کن همراه ببرید و برای تست سایه و محصولات دیگر از آن استفاده کنید.

 

  • لوازم آرایش مناسب با پوست انتخاب کنید.

همه افراد پوست های متفاوتی دارند پوستهای خشک،چرب،مختلط،نرمال که هر کدام باید لوازم آرایش مناسب باپوست خودرااستفاده کند.

 

  • لوازم کهنه را دور بریزید.

آیا کشوی میزتان پر از لوازم آرایش نیمه استفاده شده است؟ هرچه زودتر آنها را دور بریزید. مواد نگهدارنده موجود در محصولات آرایشی به مرور زمان خاصیت خود را از دست میدهند و محصول فاسد میشود. محصولات کهنه موجب تورم و خارش پوست میشوند. معمولا اگر میخواهید لوازم آرایشتان عمر بیشتری داشته باشند، باید آنها را در محلی خنک و دور از نور و گرمای ناگهانی قرار دهید.

قرار دادن لوازم آرایش در اتوموبیل، به خصوص در فصل نابستان موجب فاسد شدن سریع آنها میشود. بسیاری از مواد آرایشی دارای تاریخ مصرف هستند که از شش ماه تا یک سال متغیر است. یک روش فوق ساده برای آزمودن کیفیت مواد آرایشی، بوییدن آن است. اگر رنگ و جنس محصول تغییر کرده و به خصوص بوی آن مانند همیشه نبود، این ماده دیگر برای مصرف مناسب نیست.

 

  • اپلیکاتورهای لوازم آرایشی را تعویض کنید.فراورده های آرایشی

هر محصول آرایشی با وسیله ای اعم از بالشتکهای پودر، قلمهای نوک اسفنجی سایه چشم، برس مخصوص ریمل و قلم خط چشم به چهره افزوده میشود. این اپلیکاتورها باید زود به زود تعویض شده یا به خوبی شسته و خشک شده و مجددا مورد استفاده قرار گیرند زیرا باکتریها به سادگی در آنها باقی مانده و تکثیر میشوند و در مرتبه بعد مجددا به چشم یا صورت شما باز میگردند. اسفنجهای مخصوص کرم پودر بهتر است هر هفته و برسهای لوازم آرایش چشم هر ماه تعویض یا با شامپو بچه یا صابون ملایم به خوبی شسته و خشک شوند.

 

  • دهان ما حاوی انواع باکتریهاست که وجود آنها در دهان مشکلی ایجاد نمیکند اما این باکتریها نباید بر روی چشم منتقل شوند.

افزودن آب معمولی به لوازم آرایش خشک نیز ممنوع است. آب میتواند مواد نگه دارنده موجود در محصول آرایشی را رقیق کرده و به این ترتیب میکروبها در درون این مواد رشد کرده و موجب عفونت چشم میشوند.

 

  • پس ازاستفاده از لوازم آرایش درب آنهارا ببندید.

بسیاری از لوازم آرایش حاوی مواد نگهدارنده ای هستند که باکتریها را از بین برده و عمر مفید

کالا در فروشگاه را افزایش میدهد. اما به محض اینکه درب این محصول گشوده شده و در معرض محیط خارج قرار بگیرد، در معرض میکروبها و باکتریها قرار میگیرد. این حالت یا عمر مفید محصول را کاهش میدهد یا اینکه محصول را در معرض باکتریهایی قرار میدهد که مواد نگهدارنده نمیتوانند با آن مقابله کنند. هرچه درب این محصول بیشتر باز و بسته شود یا درب آن باز بماند، ارگانیسمهای بیشتری وارد آن میشوند. پس همواره درب لوازم آرایشی و بهداشتی خود را محکم ببندید.

 

  • لوازم آرایشی طبیعی را بشناسید.

لوازم آرایشی که با عنوان "طبیعی" یا natural عرضه میشوند، معمولا برای اشخاص دارای پوست حساس یا دارای آلرژی و یا افرادی که اصولا علاقه ای به استفاده از مواد شیمیایی ندارند بسیار مناسب است. اما این محصولات یک نقطه ضعف هم دارند. زیرا این محصولات دارای مواد نگهدارنده شیمیایی نیستند و طبعا نسبت به محصولات شیمیایی عمر کوتاهتری هم دارند.


  • قبل از خواب صورت خود را پاک کنید.

هنگام خواب، به پوست و مژه های خود هم استراحت بدهید. اگر ریمل را در طول شب بر روی مژه ها باقی بگذارید، این امکان وجود دارد که ریمل خرد شده و داخل چشم برود و موجب سرخی و خارش چشم و پلک شود. یک برنامه ساده شستشو و پاک کردن آرایش در شب میتواند تضمین کند که شما صبح با نشاط درونی و بیرونی از خواب بیدار شوید و اثری از چشمان خون گرفته و پوست متورم در چهره شما دیده نشود.