سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

آدامس‌های قاچاق با سلامت‌تان چه می‌كند؟


از میان آدامس‌ها و بیسكوییت‌های خارجی كدام تاریخ مصرف گذشته و كدام قابل اعتمادند؟

مجله سیب سبز: اکثر ما از خوردن تنقلات و اصطلاحا هله‌هوله که باعث تنوع در ذائقه می‌شوند، لذت می‌بریم. برخی از ما وقتی از فروشگاه خارج می‌شویم سبدی پر از هله‌هوله داریم که انواع و اقسام بیسکوییت، شکلات، آدامس و... را شامل می‌شود. اگر ازجمله علاقه‌مندان تنقلات باشید و پول زیادی برای این محصولات بپردازید، حتما به‌دنبال فروشگاه‌هایی می‌گردید که بتوانید با مبلغ کمتر، مقدار بیشتری خوراکی خوشمزه داشته باشید. حتما شما هم با تبلیغ انواع خوراکی‌ها روبه‌رو شده‌اید که نرخ بسیار پایینی دارند یا در مترو، اتوبوس و... آدامس و شکلات‌های چندتایی دیده‌اید که با قیمت ارزان به فروش می‌رسند.

گاهی آنقدر از دیدن قیمت‌ها و تعداد زیادی که می‌توانید آدامس و بیسکوییت و شکلات بخرید، ذوق‌زده می‌شوید که فراموش می‌کنید نگاهی هم به تاریخ مصرف بیندازید. بله، گاهی قیمت ارزان می‌تواند زنگ خطری بزرگ باشد. نشانه‌ای که این محصولات قاچاق هستند یا از تاریخ مصرف‌شان گذشته است یا تاریخ مصرف‌شان نزدیک به اتمام است. درست مثل خبری که چندی پیش در ایسنا منتشر شد با این موضوع که حجم زیادی آدامس، بیسکوییت و شکلات از طریق قاچاق به کشور وارد شده كه وضعیت بهداشتی آنها مبهم است.

همین موضوع دغدغه ما شد تا با جمشید مغازه‌ای، رییس انجمن صنفی صنایع بیسکوییت، شیرینی و شکلات و دکتر حسین ایمانی، متخصص تغذیه درباره چند و چون جریان به گفت‌وگو بنشینیم. اگر عاشق تنقلات هستید و برای‌تان فرقی نمی‌کند محصول داخلی بخرید یا خارجی یا حتی قاچاق، این گزارش را از دست ندهید.

آدامس های قاچاق با سلامت‌تان چه می‌كند؟

نمی‌توان به اجناس قاچاق اعتماد کرد!

مغازه‌ای در گفت‌وگو با سیب سبز درباره ورود محصولات قاچاق به كشور  می‌گوید: جریان از این قرار است که مقداری آدامس، بیسکوییت و شکلات به‌طور قاچاق وارد کشور شده که احتمال دارد تاریخ انقضای آنها گذشته یا نزدیک به پایان باشد. به علاوه برخی دیگر از محصولات به‌طور قاچاق وارد شده و تاریخ مصرف آنها دستکاری می‌شود. یعنی تاریخ انقضای آنها تمام شده اما وارد کشور شده و تاریخی که روی محصول نوشته شده توسط برخی افراد سودجو عوض می‌شود.

این محصولات با قیمت‌های ارزان‌تر از آنچه از طریق قانونی وارد می‌شود و در بازار وجود دارد، به فروش می‌رسند که مشکل تاریخ مصرف دارند. مسلما در مترو، اتوبوس و... برخی دستفروشان را دیده‌اید که آدامس‌هایی با قیمت بسیار پایین‌تر و معمولا چندتایی می‌فروشند. مردم باید هوشیار باشند که این آدامس‌ها به‌طور قاچاق و بدون عبور از مراحل قانونی وارد می‌شوند، بنابراین نظارت‌های قانونی روی این اجناس وجود ندارد، تاییدیه‌های بهداشتی را دریافت نکرده‌اند و نمی‌توان به آنها  اعتماد کرد.

گول برندهای معروف  را نخورید!

آدامس‌هایی که از کشورهای دیگر وارد می‌شوند اتفاقا محصولات برخی برندهای معروفی‌‌ هستند که مردم نسبت به خرید آنها تمایل دارند. شاید یکی از دلایل اعتماد مردم به خرید این محصولات هم همین برند‌های معروف یا تشابهی که با این برندها دارند باشد. این محصولات قاچاق ممکن است از کشورهای مختلف اروپایی، ترکیه، عراق و... وارد شود و نمی‌دانیم دقیقا از کدام بازار وارد می‌شود اما عمده کشورهایی که از آن محصول قاچاق وارد می‌شود همین‌ها هستند.

علاوه بر مشکل تاریخ مصرف، ممکن است برخی کالاهایی که به‌طور قاچاق وارد می‌شود و هیچ نظارت دولتی بر آن وجود ندارد، به لحاظ مواد تشکیل‌دهنده هم مورد تایید داخل کشور نباشد. مثلا در کشورهای خارجی ممکن است از الکل یا چربی خوک برای تولید انواع محصولات خوراکی استفاده کنند. تا به حال آزمایشی انجام نداده‌ایم که بدانیم آیا این مواد (که در کشورهای اسلامی ممنوعیت مصرف دارند) داخل کالاهای وارد شده به کشور وجود دارد یا خیر. وجود مواد غذایی غیرمجاز مثل الکل یا چربی خوک را در کالاهای قاچاقی که نظارت قانونی بر آن وجود ندارد نه تایید و نه آن را رد می‌کنم. یعنی اگرچه آزمایشی انجام نشده که وجود این مواد را تایید کند اما امکان این قضیه وجود دارد.
 
تاریخ مصرف‌های تقلبی! 

اگرچه افرادی هستند که با دیدن قیمت‌های ارزان محصولات قاچاق بدون توجه به مسائل بهداشتی و تاریخ مصرف آن اقدام به خرید می‌کنند، اما خوشبختانه فرهنگ خرید در مردم تا حد زیادی جا افتاده است و هنگام خرید به تاریخ مصرف توجه دارند. یعنی مردم این مورد را معمولا رعایت می‌کنند و تا‌حدی نگرانی ما از این بابت کم شده است. آنچه به‌عنوان  یکی از مشکلات مطرح است این است که در برخی موارد تاریخ یا برچسب مجوز محصولات را دستکاری کرده و تغییر می‌دهند، به‌طوری ‌که مردم حتی اگر تاریخ مصرف را نگاه کنند، متوجه نمی‌شوند که این محصول تاریخ گذشته است و نباید آن را بخرند. این نمونه و مصداق گول زدن مصرف‌کننده است و به‌عنوان تخلف محسوب می‌شود، این است که باید نظارت‌ها بیشتر شود و جلوی این اقدامات گرفته شود.

لطفا از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید!

در قفسه اکثر فروشگاه‌ها خصوصا فروشگاه‌هایی که حراج محصولات دارند، این محصولات تاریخ گذشته یا نزدیک به اتمام را می‌بینیم. این‌طور نیست که کالاهایی که از طریق قاچاق وارد می‌شوند فقط در فروشگاه‌ها یا مناطق خاصی توزیع شوند. در مترو، اتوبوس و... این کالاها ارائه می‌شوند و متاسفانه مردم هم آن را می‌خرند. البته فروشگاه‌های معتبر و فروشگاه‌های موردتایید زنجیره‌ای از این لحاظ کالاها را بررسی می‌کنند و مردم می‌توانند با اطمینان خرید کنند. پس فقط از فروشگاه‌های معتبر محصول‌ موردنظرتان را تهیه كنید.

خارجی بودن محصولات به معنای کیفیت نیست!

راه‌حل اصلی برای خرید کالاهای مورد اطمینان این است که فرهنگ‌سازی در این زمینه انجام شود. مردم ما بی‌دلیل تمایل به خرید کالاهای خارجی دارند درحالی که همان محصولات با همان کیفیت و حتی کیفیت بهتر در داخل تولید می‌شود که حتی قیمت آن هم مناسب‌تر است. محصولی که در داخل تولید می‌شود کاملا به لحاظ مواد تشکیل دهنده منطبق بر استانداردهای داخلی است و همه چیز کنترل می‌شود. راه بعدی این است که نظارت‌ها توسط دولت بیشتر شود و هرکسی نتواند از هرجا که خواست کالا وارد کند. هر محصولی که از طریق کانال‌های قانونی وارد شود مورد بررسی و کنترل قرار می‌گیرد و دیگر شاهد این‌گونه مسائل نخواهیم بود.

رادیکال‌های آزاد محصول فساد مواد غذایی است!

تمام مواد غذایی حتما باید یک تاریخ تولید و انقضا داشته باشند که این موضوع هم درباره داروها، هم مواد غذایی و هم مکمل‌ها صدق می‌کند، زیرا بسیاری از مواد غذایی ازجمله بیسکوییت و آدامس و شکلات که مورد بحث این گزارش است، دارای مواد نگهدارنده هستند. این مواد نگهدارنده تا زمان خاصی می‌توانند تاثیر داشته و از فساد ماده غذایی جلوگیری کنند. وقتی زمان نگهداری ماده غذایی طولانی شود، ممکن است در برابر نور یا شرایط دمایی سرما یا گرما و البته نگهداری به مدت طولانی دچار اکسیداسیون و فساد شود. مثلا برای تولید بیسکوییت از روغن‌های شیرینی‌پزی استفاده می‌کنند که تا زمان محدودی قابلیت ماندگاری دارد. اگر از تاریخ مشخص برای نگهداری این محصولات بگذرد، روغن داخل آن اکسیده، تند و فاسد می‌شود.

روغن اکسیده یا تند شده مواد سمی ایجاد می‌کند که برای بدن مضر است و در بسیاری از مواد غذایی هم از روغن استفاده می شود. همین‌طور هم برای دیگر مواد تشکیل‌دهنده آن قضیه به‌همین منوال است. ماده غذایی فاسد شده دچار تغییراتی می‌شود که رادیکال آزاد در بدن تولید می‌کند. همین رادیکال‌های آزاد ایجاد شده در بدن می‌تواند ریسک برخی بیماری‌ها مثل مشکلات قلبی، عروقی و بیماری‌های متابولیک را افزایش دهد.

آدامس های قاچاق با سلامت‌تان چه می‌كند؟

 نیم نگاهی به تاییدیه‌های بهداشتی داشته باشید!

دکتر ایمانی به مخاطبان سیب سبز توصیه می‌کند: حتی اگر مواد غذایی به تاریخ انقضا نزدیک هم شده بهتر است که آن را مصرف نکنید، زیرا این قضیه هم به فساد ماده غذایی کمک می‌کند و هم اگر ماده غذایی حاوی ویتامین‌ها یا املاح باشد، از خواص آن ماده غذایی کاسته می‌شود. اگر در مواردی نیاز دارید از محصولات بسته‌بندی شده مثل آدامس یا بیسکوییت استفاده کنید حتما از برچسب تاییدیه وزارت بهداشت مطمئن شوید. در بسیاری از موارد کارخانجات برچسب شرکت خود را روی ماده غذایی درج می‌کنند که نمی‌توان به آن اعتماد کرد.

مواد غذایی فاسد را چطور تشخیص دهیم؟

توجه داشته باشید که موادغذایی فاسد شده دچار تغییر رنگ، بو، مزه یا تغییر شکل می‌شوند. یعنی از این موارد می‌توانید به‌عنوان نشانه‌هایی برای تشخیص مواد غذایی فاسد استفاده کنید. مثلا آدامسی که خیلی سفت است، کارایی مواد نگهدارنده آن از دست رفته و فاسد شده است یا برخی دیگر از مواد غذایی به شکل تازه، رنگ شفاف دارند اما شکل فاسد شده آن رنگ تیره و کدری دارد. مواد غذایی که به بسته‌بندی رنگ پس داده را مصرف نکنید، حتی اگر تاریخ مصرف آن مشکلی نداشته باشد. البته برخی مواد غذایی ممکن است فاسد شده باشند اما علائمی نشان ‌دهند که نتوانید آن را تشخیص دهید، بنابراین باز هم باید به تاریخ مصرف و انقضا توجه داشته باشید.

چه خطراتی در کمین است؟

دکتر ایمانی درباره مضرات مصرف مواد غذایی تاریخ گذشته به سیب سبز می‌گوید: مهم‌ترین عارضه مصرف مواد غذایی فاسد، مسمومیت غذایی است که با علائم گوارشی شناخته می‌شود. حالت تهوع، استفراغ، دل درد، اسهال، اختلال در عملکرد دستگاه گوارش و... ازجمله علائم مسمومیت غذایی است. به‌علاوه در برخی افراد مصرف مواد غذایی باعث سردرد و سرگیجه می‌شود. اینها جزء عوارض کوتاه‌مدت مصرف مواد غذایی فاسد است که ممکن است سریع بروز یابد. اما برخی دیگر از عوارض هم وجود دارد که بر اثر مصرف طولانی‌مدت مواد غذایی تاریخ گذشته ممکن است بروز یابد.

وقتی فرد ماده غذایی فاسد یا نیمه فاسد استفاده می‌کند، مواد سمی در بدن تجمع می‌یابد. تجمع مواد مضر در بدن هم می‌تواند ریسک بیماری‌های قلبی-عروقی، انواع سرطان‌ها خصوصا سرطان‌های دستگاه گوارش، بیماری‌های تنفسی و حتی بیماری‌های پوستی (مثلا ایجاد لک، تیرگی و کدر شدن پوست و...) را افزایش دهد. شرایط زندگی، آب‌و‌هوا، آلودگی‌ها و تجمع مواد مضر در بدن، همه و همه دست‌به‌دست هم می‌دهد تا بدن انسان‌ها فرسایش یابد.

تنظیم کننده: سارا میرشجاعی

کارشناسان: جمشید مغازه‌ای، رییس انجمن صنفی صنایع بیسکوییت، شیرینی و شکلات و دکتر حسین ایمانی، متخصص تغذیه


ویدیو مرتبط :
آدامس ویویدنت یکی از محصولات پخش سریع تهران آدامس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بازارچندصد میلیاردی قاچاق آدامس به ایران



اخبار,اخباراقتصادی,قاچاق آدامس به ایران

 

  اخبار اقتصادی - بازارچندصد میلیاردی قاچاق آدامس به ایران

در حالی ارزش بازار آدامس ایران بالغ بر چند صد میلیارد تومان برآورد می‌شود که بررسی آمارها حاکی از آن است که طی سال‌های اخیر واردات قانونی آدامس به کشور به شدت کاهش یافته و در عوض قاچاق این محصول رونق چشمگیری پیدا کرده است. در همین حال تولید داخل نیز نتوانسته سهم بالایی از بازار را به خود اختصاص دهد.

به گزارش ایسنا طبق آمارهای گمرک ایران در سال 1390 بالغ بر 22 میلیون دلار انواع آدامس (25 میلیارد تومان) به صورت قانونی وارد کشور شد.این در حالی است که در سال 1391 و 1392 به ترتیب معادل 1/12 میلیون دلار (1/16 میلیارد تومان) و 6/2 میلیون دلار (6/6میلیارد تومان) انواع آدامس به صورت قانونی وارد کشور شد.

 

در پنج ماهه نخست سال جاری نیز تنها یک میلیون و 250 هزار دلار معادل 1/3 میلیارد تومان آدامس وارد کشور شد و آدامس‌های وارداتی به کشور شامل دو نوع بدون قند و پوشیده از قند و شکر است. این آمار و ارقام و در کنار آن حضور برندهای متنوع خارجی در بازار آدامس کشور نشان‌دهنده این است که طی سال‌های اخیر قاچاق این محصول غذایی به کشور به شدت افزایش یافته است. یکی از کالاهایی نیز که معمولا در جریان کشفیات قاچاق به چشم می‌خورد آدامس است که قاچاق آن هم کار چندان دشواری نیست.

 

از جمله موارد مربوط به کشف آدامس‌های قاچاق می‌توان به کشف 160 هزار عدد آدامس قاچاق ساخت کره‌جنوبی به ارزش 30 میلیون تومان در خرم‌آباد در اردیبهشت ماه امسال، کشف بیش از 114 هزار آدامس قاچاق به ارزش 151 میلیون تومان در محور خرم‌آباد - بروجرد در اردیبهشت امسال، کشف 60 نوع عدد آدامس قاچاق در قم در اردیبهشت امسال و ... اشاره کرد.تاکنون آمارهای مختلفی درباره حجم بازار آدامس کشور اعلام شده و برخی منابع حتی از مصرف سالانه 500 میلیارد تومان آدامس توسط ایرانی‌ها خبر داده‌اند.


 آدامس بدون قند
مصرف بالای آدامس در ایران باعث شد در سال 1388 بزرگترین خط تولید آدامس بدون قند خاورمیانه در شرکت پارس‌مینو به بهره‌برداری برسد. در مراسم افتتاح آن کارخانه اعلام شد که سالانه مبلغی بالغ بر 100 میلیارد تومان صرف واردات رسمی آدامس‌های بدون قند به کشور می‌شود و اعلام شد که با افتتاح این خط تولید کشور در زمینه تامین آدامس بدون قند موردنیاز به خودکفایی خواهد رسید.

 

با این حال مشاهدات نشان می‌دهد که اگرچه از نظر قانونی واردات آدامس به کشور کاهش چشمگیری پیدا کرده اما قاچاق آدامس به کسب و کاری پررونق تبدیل شده است .به نظر می‌رسد ایجاد محدودیت‌ تعرفه‌ای روی واردات، قاچاق آسان و سود بالای قاچاق باعث شده قاچاق آدامس به کشور طی سال‌های اخیر تشدید شود.

 

در جریان اولویت‌بندی کالاها نیز آدامس در اولویت 10 قرار گرفت و ثبت سفارش آن متوقف شد که همین عامل زمینه برای تشدید قاچاق این محصول را فراهم کرد.از سوی دیگر آدامس‌های داخلی نیز در رقابت با برندهای خارجی چندان موفق نبوده‌اند و این موضوع را می‌توان به خوبی در ویترین بسیاری از سوپرمارکت‌ها و مغازه‌های سطح شهر مشاهده کرد. این در حالی است که در گذشته‌ای نه چندان دور «خروس» نشان یکی از برندهای مطرح تولید داخل در بازار آدامس کشور بود که در حال حاضر دیگر نامی از آن در بازار وجود ندارد.


  اخبار اقتصادی - آرمان