سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

یادی از «ژیان»، محبوب کوچک خانواده‌ها


ژیان خودروی فرانسوی کوچک و ارزان قیمتی بود که تولید آن از اواخر دهه 1340 در ایران آغاز شد.

ایسنا: ژیان خودروی فرانسوی کوچک و ارزان قیمتی بود که تولید آن از اواخر دهه 1340 در ایران آغاز شد.

 سیتروئن ژیان توسط فرانسوی‌ها و در جریان رقابت با فولکس واگن آلمان ساخته شد. تولید ژیان در اروپا از دهه 30 میلادی آغاز و تولید ‌مدل‌های ارتقاء یافته آن سرانجام در سال 1999 میلادی متوقف شد.

ژیان خودروی کوچکی بود که متناسب با ترددهای درون شهری و برای تامین نیاز یک خانواده کم جمعیت با حداقل قیمت و هزینه نگهداری طراحی شده بود. محبوبیت زیاد این خودرو به دلیل قیمت ارزان و مصرف بسیار کم بنزین آن بود.

تولید این خودرو در ایران از اواخر دهه 1340 در شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل (سایپا) آغاز شد. ژیان برای سال‌ها در یک مدل و به صورت سواری هاچ‌بک تولید می‌شد اما پس از سال 1353 بر تنوع مدل ژیان‌های تولیدی افزوده شده و مدل وانت این خودرو با نام "ژیان مهاری" و "ژیان پیکاپ" (وانت اتاق دار) تولید ‌شد.

یادی از «ژیان»، محبوب کوچک خانواده‌ها

این خودرو به نوعی رقیب "پیکان" تولیدی در شرکت ایران خودرو بود. البته ژیان کوچک‌تر از پیکان بوده و به دلیل حجم موتور پایین‌تر، قیمت کمتری نیز نسبت به پیکان داشت. در اوایل تولید این خودروها در ایران، پیکان به قیمت حدود 17 هزار تومان و ژیان به قیمت حدود 12 هزار تومان به فروش می‌رسید.

پایین بودن حجم (قدرت) موتور ژیان موجب شده بود که این خودرو از توان لازم برای حرکت در خیابان‌های سربالایی برخوردار نباشد به همین دلیل خانواده‌هایی که از وضع مالی مناسب‌تری برخوردار بودند پیکان را به ژیان ترجیح می‌دانند به ویژه‌ آنکه ژیان چندان مناسب تردد در جاده‌های بین شهری نبود.

البته یکی از ویژگی‌های مثبت ژیان، سیستم تعلیق منحصر به فرد این خودرو در مقایسه با تکنولوژی روز آن زمان بود. سیستم تعلیق این خودرو بصورت دو استوانه ‌است که در زیر خودرو قرار دارد. درواقع این دو استوانه حکم نوعی کمک فنر را داشت که در طول خودرو قرار گرفته و هر کدام از استوانه‌ها به یکی از چرخ‌ها متصل می‌شود.

یادی از «ژیان»، محبوب کوچک خانواده‌ها

بخاطر استفاده از همین سیستم تعلیق، سواری ژیان در موانع و دست اندازها تا حد زیادی نرم و راحت بود و از تکانه‌های شدید خودرو در جاده‌های ناهموار خبری نبود. ویژگی‌ منحصر به فردی که البته در پیکان تولیدی آن زمان وجود نداشت.

با وجود مزایای ژیان تولید این خودرو پس از سال 1357 به تدریج متوقف شد به‌گونه‌ای که شرکت سایپا رنو 5 را که به نوعی تغییر شکل یافته ژیان بود جایگزین این خودرو کرد. پس از آن نیز پراید جایگزین رنو 5 شد.

گفته می‌شود که در آن زمان مجموعا 5 میلیون دستگاه از مدل‌های مختلف ژیان در جهان تولید شده است.

یادی از «ژیان»، محبوب کوچک خانواده‌ها


ویدیو مرتبط :
نمایشگاه ماشین سیتروئن فرانسه و یادی از ژیان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نسخه‌ای کوچک برای خانواده سالم



مقوله ی غرایز جنسی , مسایل جنسی,  مسائل جنسی کودکان, روانشناسی زناشویی

آغازش پادشاهی و پایانش تباهی است وقتی نتوانید برآن چیره شوید، نابود می شوید. وقتی تلاش می کنید وتمام همت خود را برای رسیدن به هوس امداد می کنید ایمانتان کمرنگ می شود. وقتی ابزار مهار آن را در خانواده آموزش نمی بینید در دامن ناباوری ها اسیر می شوید. اما یادتان باشد آغوش خانواده گرم است و تنور حل مشکلات در آن گرمتر، پس می توان مقوله ای چون تربیت جنسی را در خانواده با توجه به توصیه های معصومین علیهم السلام حل کرد.

آثار رعایت توصیه‌های معصومین (علیهم‌السلام) در زندگی ما بسیار مۆثر و برای انسان بسیار راهگشا است اگر بدین توصیه‌ها توجه نمایید و بدان اهتمام ورزید، زندگی سعادت مندانه ای را در پیش خواهید داشت. مقوله تربیت فرزند و توجه کردن به فرزندان و جوانان از توصیه‌های اکید حضرات معصومین (علیهم السلام) و اوصیای اسلام است که هرعقل سلیم و غیر مغرضی نیز بر این مهم و نظرات شایسته و نسخه های عملی ایشان صحه می‌گذارد.

مقوله تربیت جنسی و راه کار و فنون مواجهه با آن موضوعی است که روایات اهل بیت (ع) بر آن تأکید دارد. توجه به این مهم در خانواده، فرزندان را در مسیر درستی هدایت می کند.
 
راه خیر یا شر؟
باید توجه داشت روش اسلام در برخورد با مقوله ی غرایز جنسی با سایر ادیان متفاوت است، سایر ادیان دستیابی به کمال را سرکوبی غرایز می‌داند ولی اسلام بهره گیری و بهره مندی از کمال را در کنترل می‌داند، اگر غرایز به صورت صحیح ارضاء نشوند و به آنها توجه نشود ثمره آن سرکشی است، این امر موضوعی است که انسان باید مشخص کند می‌خواهد راه خیر و مشروع را انتخاب کند و یا راه شر و نامشروع و قرآن کریم در اینجا می فرماید: «و هدیناه النجدین» راه خیر و شر را به او نمایان کردیم، در این موضوع باید توجه داشت هر قدر غرایز زیاد و بزرگ باشند در برابر اراده ی انسان ناچیز اند. باید به این موضوع که اسلام بدان اهتمام دارد توجه کرد که اندیشمندان معاصر نیز همین نظر را دارند و با سرکوبی مخالف اند.

شرم پله اول تربیت جنسی
یکی از مسائل نهفته در مسئله تربیت جنسی شرم است که روایات معصومین(ع) بر آن تأکید ویژه ای دارند، اگر در محفل و اجتماعی هرچند کوچک و بزرگ سرلوحه اعمال قرار گیرد، سبب رشد و تعالی افراد و دین داری و نفوذ فزاینده دین می‌گردد.

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: اگر حیا (شرم) در فردی بود آن فرد صالح می گردد.

توجه به این سخنان خانواده را به سمت تعالی سوق می دهند و روی افراد خانواده اثر گذار خواهد بود. هنگامی که پدر و مادر رعایت این اصول را مورد توجه خود قرار دهند و خود رعایت نماید ناخودآگاه بر روی فرزندان تأثیر می‌گذارد و الگوی صحیحی برای فرزندان می شود.

 

مقوله ی غرایز جنسی , مسایل جنسی,  مسائل جنسی کودکان, روانشناسی زناشویی

 

باید دانست اخلاق و رفتار پدر و مادر همان تربیت است هر کاری آنان انجام می‌دهند، خود الگو و چهارچوب اساسی رفتار فرزندان است. اگر خانواده از دین، اخلاق، احکام و... صحبت کنند ولی در عمل رویه ی عملی نداشته باشد مطمئناً تأثیری نخواهد داشت. حدیث مشهور معصوم (ع) است که می‌گوید «کونوا دعات الناس بغیر السنتکم» مردم را به غیر زبان به سمت امور خیر و خداوند دعوت نمایید.

در آموزه های دینی روی مقوله دیگری نیز تأکید شده و آن توجه به حقوق فرزندان است که باید بدان توجه شود، شرکت دادن در تصمیم گیری و رفتار با عدالت با آنها و توجه به نیاز های خاص آنان و پاسخگویی به سوالاتی که ذهن آنها را درگیر کرده است، باعث می شود فرزندان در دام هایی که در کمین آنهاست نیافتند و به پاسخ سوالات در خانواده دست یابند.
منبع:تبیان