سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

گفتگوی نوروزی با لیلا اوتادی



 

 

گفتگوی نوروزی با لیلا اوتادی

 


ليلا اوتادي متولد ۱۴ مرداد ماه 1362، داراي مدرك كارشناسي معماري داخلي از دانشگاه تهران است. وي با فيلم «چشمان سياه» ساخته ايرج قادري بازيگري را آغاز كرد. اوتادي اين روزها ايام پر مشغله‌اي را سپري مي‌كند

- و پس از بازي در فيلم‌هايي چون عروسك، آدم كش، باغ قرمزو سفيد و سياه جديدترين ساخته قاسم جعفري و پس از تهيه‌كنندگي يك فيلم كوتاه در حال فراهم كردن مقدمات تهيه‌كنندگي اولين فيلم بلند سينمايي خود است. گفتگوي نوروزي با او داشتيم كه شما را به خواندن آن دعوت مي‌كنيم:



تجربه و تحصيل

قطعا هر دو اثرات مثبت خود را در روند رو به رشد بازيگر خواهد گذاشت اما نه تنها تحصيلات آكادميك، بلكه زندگي آكادميك هم خود مكمل يك بازيگري خوب است. چرا كه تحصيلات در هر رشته‌اي به خصوص رشته‌هاي هنري كمك به سزايي در شناخت استعداد و خلاقيت هنري به فرد مي‌كند. مطالعه در نوع زندگي‌هاي مختلف به خصوص در ارتباط با نقش‌هايي كه پيشنهاد مي‌شود بسيار حائز اهميت است و در كنار آن قطعا نقش تجربه نيمه ديگر ماجراست.

 

حس و تكنيك

به شخصه معتقدم تلفيق حس و تكنيك جواب بهتري مي‌دهد. تجربه به من ثابت كرده است كه دانستن تكنيك قدم اول است و اگر مي‌خواهي بازي متفاوتي ارائه بدهي بايد راه تلفيق حس و تكنيك را خوب بداني و اين سخت‌ترين بخش ماجرا ست، اما اثر و نتيجه اش بسيار به ارائه يك بازي خوب كمك مي‌كند.


نوروز

نوروز هميشه به من حس خوبي داده است و واقعا به معناي نو شدن همه چيز است.در نوروز همه چيز دچار تغيير مي‌شود، از فصل و سال بگيريد تا حال و هواي انسان. هميشه هفته‌هاي آخر اسفند را به خاطر حال و هواي آمدن نوروز و بهار دوست داشته‌ام. نوروز هميشه همراه با سنت‌هاي خوب و اصيل ما ايراني‌هاست، مثل خانه تكاني، عيد ديدني، عيدي دادن، سفره هفت‌سين و... اميدوارم سال خوب و پربركتي براي ايرانيان باشد.


نه گفتن را بلد بودم

از اوتادي در مورد گزيده كاري‌اش در تمام اين سال‌ها پرسيدم و گفتم چرا مثلا فيلمي مانند «ناسپاس» را رد كردي كه در پاسخ مي‌گويد: «نه گفتن را بلد بودم!» در تمام اين 9 سال كه وارد عرصه بازيگري شده‌ام، خوشبختانه پيشنهادات زيادي بوده است و همكاران لطف بسياري به من داشته‌اند. سعي كرده‌ام جواب اين لطف را نه با زياده كاري بلكه با گزيده كاري و ارائه بازي‌هاي متفاوت در فيلم‌هاي خوب و همكاري با كارگردان‌هاي صاحب سبك جبران كنم.



سينماي ايران در انتظار سوپر استار


سوپر استار تعريفي مشخص در تمام دنيا دارد. بازيگري محبوب، مشهورو الگوي اكثر مردم كه حضورش در فيلم، علاوه بر تضمين گيشه مي‌تواند بازي‌هاي حرفه‌اي هم از خود به نمايش بگذارد. با اين تعريف شايد بتوان گفت سينماي ايران در حال حاضر چهار يا پنج ستاره دارد و در انتظار يك سوپر استار است.

 

ترجمه كتاب و شعر

در حال حاضر مشغول ترجمه يك كتاب انگليسي به زبان فارسي هستم. البته اين اولين بار نيست كه دست به ترجمه مي‌زنم. البته علاقه به ترجمه از كودكي در من وجود داشت. يادم مي‌آيد زماني كه كودك بودم وقتي پدرم برايم كتاب انگليسي مي‌خريد، فورا شروع به ترجمه آن مي‌كردم.در كنار ترجمه، كتاب شعرم نيز در حال اتمام است كه با نام «و تو...» به زودي منتشر خواهد شد.

گفتگوی نوروزی با لیلا اوتادی

 

خانواده خوشبخت

خانواده خوشبخت چند نشانه بيشتر ندارد.خوشبختي در نگاه تك تك اعضاي يك خانواده خوشبخت به زندگي مشهود است.براي من، خانواده خوشبخت خانواده‌اي است كه افراد آن، درجه اول اهميت را براي يكديگر دارند.من هميشه وقتي دور از خانه و خانواده هستم، لحظه شماري مي‌كنم كه زودتر به خانه برگردم و در كنار خانواده‌ام باشم، اين براي من يعني خوشبختي.


فيلم مي‌سازم

بعضي از نقش‌ها و فيلمنامه‌ها كه به نظرم جالب مي‌آمد، اما نمونه‌اش در سينماي ايران كمتر ديده مي‌شد مرا تشويق كرد كه سرمايه گذاري در فيلم‌هاي مورد علاقه‌ام را نيز تجربه كنم.در همين راستا يك فيلم كوتاه به نام «مهماني زير آب» را به تازگي تهيه كرده‌ام كه در مرحله صداگذاري و تدوين است. اولين فيلم بلند سينمايي خودم را هم به زودي و در اوايل سال آينده تهيه خواهم كرد كه فيلمنامه آن در مرحله بازنويسي است.اين فيلم كه «شيطان شلوار لي مي‌پوشد» نام دارد، در ژانر طنز ساخته خواهد شد.


مطبوعات

مطبوعات هميشه يكي از رسانه‌هايي است كه موظف به تبليغ و كمك رساني در عرصه‌هاي مختلف فرهنگي، ورزشي و سياسي است. شايد در ايران، واژه كمك‌رساني بيشتر به حاشيه‌سازي و... مبدل شده است، اما به هر حال نشريات فاخر و خوب هم كم نداريم. متاسفانه به تازگي شاهد چاپ مصاحبه‌هايي دروغين از خودم در چند نشريه كه بعضا زرد و برخي معتبر هم بودند، بودم و به همين دليل تنها مصاحبه‌هايي كه در سايت شخصي‌ام به آدرس www.leilaotadi.com قرار دارد مورد تاييدم است. اميدوارم روزي مطبوعات ما آنقدر حرفه‌اي شوند كه به كمك صنعت سينما، فوتبال و...بيايند، نه به...


سينماي ايران از هرچيزي برايم مهم‌تر است

از اوتادي در مورد موضوع پيشنهاد فيلم ‌خارجي مي‌پرسم كه در جواب مي‌گويد: ترجيح دادم با موافقت وزارت ارشاد اين كار را انجام دهم و در جلسه‌اي كه با مسولين فرهنگي كشور داشتم و بررسي شرايط فيلم، به اين نتيجه رسيدم كه بازي در يك فيلم ‌خارجي را به زمان ديگري موكول نمايم چرا كه كشورم و سينماي آن برايم از هر چيز ديگري مهم تر و عزيز تر است.



مربي بدنسازي بودم

به نظرم بازيگر بايد براي بازي در هر نقشي از نظر فيزيكي آمادگي داشته باشد واين آمادگي جز با ورزش مداوم ميسر نيست.ورزش هميشه جزء لاينفك زندگي‌ام بوده، من حتي تا چند سال پيش، به مدت دو سال مربي بدنسازي هم بوده‌ام، اما به دليل مشغله كاري نتوانستم آن را ادامه دهم، اما به طور مدام خودم اين ورزش را پيگيري مي‌كنم.در كنار اين ورزش، تنيس و اسب دواني را هم به صورت حرفه‌اي دنبال مي‌كنم.



و سفر بايد كرد...


سفر تقريبا بهترين تفريح من است و آشنايي با فرهنگ و جوامع مختلف برايم هميشه جذاب است به همين دليل زياد سفر مي‌كنم. در ميان تمام كشورهايي كه سفر كرده‌ام مي‌توانم بگويم هركدام يك ويژگي و شاخصه مختص به خود را داشتند و شايد نتوان گفت كدام يك از بقيه بهتر بوده است اما سفر به كشورها و جزايري كه كمتر در موردش مي‌دانيم و كمتر از آنها خوانده‌ايم و شنيده‌ايم را بيشتر از همه دوست دارم.

 

نمايشگاه عكاسي من

عكاسي را از زمان دانشكده به دليل اين‌كه رشته‌ام معماري بود انجام مي‌دادم و به هر سفري كه مي‌رفتم دوربين را هم همراه خودم مي‌بردم. در چند سفر آخرم، به اين فكر افتادم كه براي كودكان بي‌سرپرست كاري انجام بدهم. اين موضوع دليل اصلي برگزاري نمايشگاه عكسم در سال آينده است كه به نفع يونيسف برگزار خواهد شد. براي برگزاري اين نمايشگاه با موضوع شهرها چند تور دور اروپا و... انجام داده‌ام و اين نمايشگاه در ايران و چند كشور ديگر به نفع يونيسف برپا خواهد شد.

گفتگوی نوروزی با لیلا اوتادی

 

از لابه‌لاي حرف‌ها

سه خواهر و يك برادر دارم.

دوست دارم همه ژانرها را تجربه كنم به خصوص كارهاي هنري، كمدي و اكشن را بيشتر دوست دارم. البته اگر در ژانر وحشت هم فيلمنامه خوبي به دستم برسد حتما آن را كار خواهم كرد.

فكر مي‌كنم آرمان همه انسان‌ها در زندگي، آرامش و امنيت خاطر است.من هم از اين قاعده مستثنا نيستم و دوست دارم در زندگي به آرامش و امنيت خاطر برسم.

در درجه اول نقشي كه به من پيشنهاد شده است حائز اهميت است. بعد فيلمنامه، كارگردان و بقيه عوامل مثل نقش‌هاي ديگرو... البته از همه مهم‌تر هر نقشي كه بازي مي‌كنم با تمام علاقه‌ام بازي مي‌كنم و تمام سعي‌ام را مي‌كنم كه خروجي كار مطلوب باشد.

فكر مي‌‌كنم دغدغه اصلي‌ام مفيد واقع شدن است. موفقيت در زندگي هنري و زندگي شخصي را هم به اين دغدغه‌ها اضافه كنيد.



سينماي تجاري و هنري

سينماي هنري يك سري اشل‌هاي مخصوص به خودش را دارد كه كاملا معيارها و آرمان‌هايش با سينماي تجاري متفاوت است.اعتقاد دارم كه هر دو، براي بقاي سينما و صنعت سينما لازم است. من هردو سينما را در جايگاه خود مي‌پسندم و در هردوي آنها بازي كرده‌ام و پاسخ‌هاي رضايت‌بخشي هم گرفته‌ام.


تعريف اوتادي از بازيگري

بازيگري فرصتي است براي تجربه شرايط و زندگي‌هايي كه ممكن است در حالت‌هاي عادي زندگي قادر به تجربه آنها نباشيم. مطمئنا بازيگري حرفه حساس و خاصي است كه مورد توجه و قضاوت عموم مردم قرار مي‌گيرد. ولي براي من بخش مهم شغلم اين است كه زندگي‌هاي مختلفي را مي‌توانم تجربه و احساس كنم.


روياي كودكي ليلا

انسان وقتي كودك است به خيلي چيزها فكر مي‌‌كند، شايد يك دوراني پزشكي، يك دوراني مهندسي و... فكر مي‌‌كنم بازيگر شدن روياي كودكي خيلي از انسان‌هاست و بعضي‌ها اين رويا را دنبال مي‌كنند و به آن مي‌رسندو بعضي ديگر وقتي به سن بالاتري مي‌رسند به چيزهاي ديگري مي‌پردازند و دنبال اين كار نمي‌روند. بازيگري هم يكي از روياهاي قوي كودكي‌ام بود كه آن را دنبال كردم.


ویدیو مرتبط :
گفتگوی بی سانسور با لیلا اوتادی: ماجرای من و اصغر فرهاد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گفتگوی نوروزی با لیلا بلوكات و خواهرانش


لیلا بلوكات دوره خوبی را در سینما و تلویزیون طی می‌كند. انتخاب‌ها و روند حضورش در سینما و تلویزیون نشان می‌دهد در این حضور آهسته و پیوسته، حرفه‌ای در مسیر موفقیت قرار گرفته است.


مجله زندگی ایده آل: لیلا بلوكات دوره خوبی را در سینما و تلویزیون طی می‌كند. انتخاب‌ها و روند حضورش در سینما و تلویزیون نشان می‌دهد در این حضور آهسته و پیوسته، حرفه‌ای در مسیر موفقیت قرار گرفته است؛ هر چند او فاصله مطلوبش را با تلویزیون و سریال‌هایش حفظ كرده و هرازگاهی در مجموعه‌ای دیدنی ظاهر می‌شود. حالا باید منتظر ماند و دید در سال‌های پیش‌رو، او را در چه كارهایی می‌بینیم. بلوكات همراه خواهرانش و البته خواهرزاده‌اش، ‌مهمان سفره هفت‌سین ما بودند.

تفاوت عید‌های دیروز و امروز

رابطه‌ام با عید و نوروز بد نیست اما یك زمانی كه كوچك‌تر بودم عید حال و هوای دیگری برایم داشت و خیلی دوست‌داشتنی بود. آن‌موقع از یك ماه قبل از عید انگیزه‌ و هیجان زیادی در من ایجاد می‌شد؛ خرید لباس نو، عیدی، مسافرت و. . . ولی آدم وقتی بزرگ‌تر می‌شود گرفتاری‌ها‌یش هم بیشتر می‌شود و نوع نگاهش تغییر می‌كند. دغدغه‌های ذهنی و كاری باعث می‌شود كه در یك چشم‌به‌هم زدن روزها و ماه‌ها سپری شود و واقعا دیگر آن حال و هوای دوران كودكی را ندارد. هنوز هم دوست دارم كه عید برایم همان حال و هوای كودكی را داشته باشد ولی واقعا دیگر آن حس وجود ندارد و تنها جذابیت عید برایم همان سمبلیك بودنش است ضمن اینكه واقعا چند سالی است كه عید‌ها، بوی عید نمی‌دهند و مثل سال‌های قبل نیستند!

لیلا بلوكات و خواهرانش

 سر سفره هفت‌سین ایرانی

دوست دارم در لحظه تحویل سال كنار خانواده‌ام باشم و این اتفاق در تمام طول زندگی‌ام افتاده است و امیدوارم كه سایه آنها همیشه بالای سرم باشد. البته من سال گذشته در تلویزیون حضور داشتم و درواقع از آنجا نه‌تنها در كنار اعضای خانواده‌ام بودم بلكه سر سفره هفت‌سین تمام مردم ایران حضور داشتم و در كنارشان بودم كه برایم افتخاری بزرگ بود.

بسیار به سنت‌ها پایبندم

من آدمی هستم كه به سنت‌ها بسیار پایبندم و احترام می‌گذارم. نه‌تنها در ایام عید نوروز بلكه من به مناسبت‌هایی چون ایام محرم، ماه رمضان و. . . نیز بسیار معتقد و متعهد هستم و زنده نگه داشتن این سنت‌ها برایم خیلی مهم است. عید نوروز هم كه درواقع یكی از كهن‌ترین اعیاد ما ایرانی‌هاست كه سال‌ها در فرهنگ ما ریشه داشته و اجداد ما همگی آن را زنده نگه داشته‌اند تا امروز به دست ما رسیده است و به‌نظرم این وظیفه ماست كه آیین، رسوم و سنت‌های ایرانی را زنده نگه داریم و آنها را حفظ كنیم.

فرصتی برای دید و بازدید

دوست دارم در این ایام بیشتر اعضای خانواده، اقوام و دوستانم را ملاقات كنم. متاسفانه شرایط زندگی ما طوری شده است كه حتی اقوام درجه‌یك را هم سال ‌به ‌سال ملاقات می‌كنیم و دیگر صله‌رحم و دیدار با اقوام مانند گذشته نیست و به همین دلیل دوست دارم از این فرصت استفاده كنم و در ایام نوروز بیشتر به دیدن اقوام و اعضای خانواده بپردازم.

سال‌هاست عیدی نمی‌گیریم!

دیگر سال‌هاست كه كسی به ما عیدی نمی‌دهد (باخنده) ! تا چند سال پیش عیدی می‌گرفتیم و حالا دیگر چندسالی هست كه باید عیدی بدهیم ضمن اینكه زمانی‌كه ما عیدی می‌گرفتیم واقعا یك اسكناس هزار تومانی هم ما را خوشحال می‌كرد ولی در این دوره و زمانه دیگر یك تراول 50هزار تومانی هم بابت عیدی، آدم را خوشحال نمی‌كند.

عاشق خانواده‌ام هستم

من عاشق خانواده‌ام هستم و بسیار خانواده‌دوستم. رابطه‌ام با اعضای خانواده‌ام بسیار صمیمی و نزدیك است. یكی از خواهرهایم نوشا نام دارد كه ازدواج كرده است و رشته تحصیلی‌اش مهندس برق و الكترونیك بوده و رادمان خواهرزاده عزیزم، فرزند نوشاست. خواهر كوچك‌ترم میترا نام دارد كه مدیریت ایرانگردی و جهانگردی خوانده است و یك برادر هم دارم كه نقشه‌كشی صنعتی خوانده است. در خانواده‌مان من تنها كسی هستم كه كار هنری انجام می‌دهم هرچند خواهرم میترا زمانی‌كه 7-6 ساله بود در سریالی از آقای سیروس مقدم نقش دخترخانم افسانه بایگان را بازی كرد ولی در كل علاقه‌ای به ادامه این حرفه نداشت.

اتفاقات خوب و خوش در سال جدید

دوست دارم اتفاقات خوب زیادی در سال جدید برایم بیفتد؛ چه در زندگی شخصی و چه در كار حرفه‌ای‌ام. این دعایی است كه هر سال برای خودم دارم ولی متاسفانه هر سال دریغ از پارسال چون شرایط آن‌طوری كه باید و شاید ایجاد نمی‌شود ولی مطمئن هستم كه امسال اتفاقات خوبی برایم رخ خواهد داد.

دعایی برای سال جدید

من همیشه دعایم برای همه مردم، همه دوستداران و همه دوستانم این است كه حال روحی‌شان خوب باشد و همه را خوشحال ببینم. وقتی آدم‌ها حال‌شان خوب است و آرامش دارند و خندان هستند، مطمئنا می‌توانند زندگی بهتری داشته باشند. برای همه آرزوی خیر می‌كنم و امیدوارم همه به آرامش برسند، افسردگی و بیماری از همه دور باشد.

شركت دركارهای خیریه و معنوی

واقعا اگر از من بشنوید وضعیت سینما و تلویزیون در سالی كه گذشت اصلا خوب نبود! من در یك سال اخیر در هیچ كاری ظاهر نشدم و كارهای خوبی ساخته نشد. البته این دوری من از كار از طرفی برایم خیلی ارزشمند بود چون این فرصت را پیدا كردم تا در كارهای معنوی فعالیت بیشتری داشته باشم و بیش از پیش در خدمت مردم و كمك به آنها بودم. حس می‌كنم كه این لطف خداوند بود كه شامل حالم شد تا حداقل پیش خداوند روسفید بوده و از خودم راضی باشم.

 در سال جدید هم امیدوارم كه خداوند باز هم این را قسمت من كند كه هم در كارهای حرفه‌ای خودم موقعیت‌های خوبی ایجاد شود و هم فرصتی دوباره پیدا كنم تا به امور خیریه بپردازم.